Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Dział dotyczący współczesnych sił morskich.

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez welder » 3 sty 2019, o 15:42

Skitarius napisał(a):
oskarm napisał(a):Nie, w artykule jest wyraznie, ze powinnismy byli kupic Predatory zamiast F-16.

Ten z 2001/2(?) no tam wolał bezzałogowce. Takie, bardzo futurystyczne myślenie. Wyskoczył wtedy tak daleko do przodu że własny cień go by nie dogonił.

Minęło te 18 lat przynajmniej i świat nadal nie dogonił Kozieja. Goni go ale jeszcze długa droga do mety.



To były złote lata gadania głupot....Pamiętam jak mnie więcej w tym samym okresie, jeden pan twierdził że do 2030 Polska powinna posiadać minimum dwa atomowe okręty podwodne.Niby mamy jeszcze 11 lat,ale słabo to widzę
welder
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 866
Dołączył(a): 2 maja 2014, o 14:23

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez marek8888 » 4 sty 2019, o 15:57

Ale co wy się czepiacie - nasze gienierały mieli, mają i będą mieć dalekonośne wizje przyszłości bo tak przewiduje nieformalny napoleoński wzorzec... A to, że ktoś tego nie ogarnia, nie umie w metalu zmaterialować tego o co autorowi chodziło lub w ogóle jakoś tak nie pała entuzjazmem, że to na pewno jest słuszny kierunek to malkontent na śmietniku historii, który dodatkowo sam sobie winien, że nie oświeca go jasne światło i wizja... (głosy nie są koniczne...).
A na serio - chyba można już zakomunikować, że budowy ani montażu żadnego większego okrętu w naszych krajowych stoczniach przy najmniej w perspektywie najbliższej dekady nie budziet i to chyba dobrze - po latach szarpania i naiwnej wiary, że może się jednak jakoś da wszystko wraca do normy...
marek8888
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 910
Dołączył(a): 29 paź 2008, o 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez Skitarius » 4 sty 2019, o 15:59

marek8888 napisał(a):A na serio - chyba można już zakomunikować, że budowy ani montażu żadnego większego okrętu w naszych krajowych stoczniach przy najmniej w perspektywie najbliższej dekady nie budziet i to chyba dobrze - po latach szarpania i naiwnej wiary, że może się jednak jakoś da wszystko wraca do normy...

A tak żartem, to może przynajmniej tego proma co to go tak dzielnie "budują" wcielimy do MW? ;D
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 499
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 4 sty 2019, o 21:56

Prosiłem zamknąć wątek, gdyż dyskusja będzie merytorycznie coraz bardziej jałowa :)

PGZ nie przedstawiła projektu zbiornikowca paliwowego zgodnego z wymaganiami IU do końca 2018 roku. Całkowita porażka. Pieniędzy potrzebnych na zabezpieczenie najważniejszych programów modernizacyjnych marynarki wojennej (fregaty, okręty podwodne) nie ma. To wbrew pozorom bardzo zbliżone kwoty: około 465-525 mln euro za fregatę wielozadaniową (wyporność 3600-4200t) i 480 mln euro za okręt podwodny typu 214 (styczeń 2019 rok). Wybór fregaty to bardzo czasochłonne i skomplikowane zadanie ze względu na wielość projektów i technologii budowy jakie należy rozpatrzyć (fregata patrolowa, fregata wielozadaniowa, fregata ZOP, fregata przeciwlotnicza, projekt cywilny, wojskowy, zasada COTS, lub właściwości stealth). W polskich warunkach i przy istniejącym potencjale intelektualnym, oraz aktualnych możliwościach zbyt duże wyzwanie, bardziej skomplikowane niż wybór projektu okrętu podwodnego.
Przemysł stoczniowy w coraz gorszej kondycji. Motorówki dla MOSG zamawiane w Estonii, motorówki dla marynarki wojennej budowane w stoczni w Irlandii. W Polsce potrafimy jedynie przygotować kadłuby motorówek dla holenderskiej policji. Prace wyposażeniowe i wykończeniowe wykona już odbiorca. Podobnie jest z okrętem rozpoznania radioelektronicznego dla marynarki wojennej Szwecji. Nawet prosty okręt patrolowy dla morskich służb porządkowych za około 30 mln euro jest na dzień dzisiejszy za dużym wyzwaniem...
Historia budowanego promu też jest pouczająca, gdyż pokazuje na błędy popełniane już na etapie projektowania i przygotowania dokumentacji: "siedem rożnych wersji rozmiarów kadłuba czy długości tzw. linii ładunkowej tego promu. Właśnie niedawno poddało się już trzecie biuro projektowe, a teraz nerwowo poszukiwane jest czwarte. To dlatego wciąż nie ma najważniejszej i podstawowej rzeczy, czyli dokumentacji technicznej. Nie zaczęło się nawet projektowanie." Tymczasem marzymy o budowie fregaty (patrz wyżej)...
Stocznia z Kędzierzyna-Koźla dostarczy kadłuby łodzi dla policji w Holandii:
http://www.gospodarkamorska.pl/Stocznie ... andii.html
Źródło jak źródło, ale wywiad interesujący, gdyż obnaża patologie polskiego przemysłu stoczniowego:
https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onec ... da/lp2g130
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1134
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez marek8888 » 5 sty 2019, o 00:48

Spokojnie - przyjdzie Niemiec i zrobi z tym porządek - nie wszyscy bowiem wiedzą, żę formalne podstawy od dawna już są... A na co komu potrzebna tak na serio rodzima flota wojenna? Ten prosty a banalny fakt w sumie z jednej strony jakby umyka a z drugiej nie pozwala zauważyć, że patologie gospodarcze u nas są dokładnie tym samym czym patologie gospodarcze w dawnych jednoczących się Niemczech - czyli poszukiwaniem drogi rozwiązania nawarstwiających się problemów w duchu wyboru zwycięskich rozwiązań... ;)
marek8888
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 910
Dołączył(a): 29 paź 2008, o 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 5 sty 2019, o 19:16

Wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Inspektor Marynarki Wojennej o realizacji programów modernizacyjnych i przyszłości polskiej marynarki wojennej:
1) Najważniejszy wniosek warty podkreślenia, marynarka wojenna zdolna do działań i uczestnictwa w operacjach morskich także poza Morzem Bałtyckim:
"Marynarka Wojenna jest manewrowym rodzajem sił zbrojnych. Nie możemy ograniczać się tylko do działań w obrębie Morza Bałtyckiego. Obrona obszarów morskich naszego kraju powinna być realizowana również poza jego akwenem." Pozwoli to to efektywniejsze i pełniejsze wykorzystanie okrętów przeznaczonych do realizacji tego rodzaju zadań-przede wszystkim w ramach stałych zespołów okrętów NATO.
2) Okręty podwodne, zbyt drogie, zbyt skomplikowane i zaawansowane technicznie (szczególnie te wyposażone w napęd niezależny od powietrza atmosferycznego), za mały budżet, aby je zakupić:
"Staramy się uzyskać tak zwaną zdolność pomostową, która pozwoli nam zachować wyszkoloną kadrę okrętów podwodnych do momentu, kiedy będzie możliwe sfinansowanie nowych jednostek podwodnych. (...) Jest to drugi w kolejności najbardziej kosztowny projekt w naszych siłach zbrojnych, zaraz po projekcie obrony powietrznej kraju. Problem w tym, że budżet – jakim dysponuje polska armia – jest ograniczony."
3) Fregaty, duże nawodne jednostki pływające, budowa w krajowych stoczniach ryzykowna i kosztowna:
"W wielu krajach jest stosowany system polegający na tym, że budowa pierwszej jednostki jest realizowana w stocznie zagranicznej, w której szkoli się kadra mają później budować kolejne jednostki w swym kraju. (...) Można budować pierwszy okręt od razu w stocznie krajowej, ale wówczas wzrasta ryzyko popełnienia błędów w trakcie prac konstrukcyjnych, a to z kolei jest związane ze wzrostem kosztów oraz wydłużeniem czasu powstawania nowej jednostki. (...) Decyzja o wyborze wariantu będzie podjęta na szczeblu MON, a Inspektorat Uzbrojenia (IU) – jako zamawiający – będzie ją realizował – mówi inspektor Marynarki Wojennej."
4) Zamiast wycofania możliwy kompleksowy remont drugiej fregaty typu OHP:
"Obie te jednostki powinny brać udział w operacjach morskich, w ramach stałych zespołów okrętów NATO."
https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... sil-floty/
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1134
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 17 sty 2019, o 19:30

W IV kwartale 2018 roku MON miało podpisać kilka dużych umów. Takich na kilkaset milionów euro (kilka miliardów złotych) minimum. Tak duża kwota wskazywała, ze być może będą to okręty dla marynarki wojennej. Wreszcie... Niestety, minister MON skutecznie wywiązuje się z postawionego przed nim zdania blokowania dużych umów na zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Jednak...
Wznowienie programu Miecznik:
http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... u-miecznik
Ta informacja potwierdza fakt, że od kilku tygodni jednak trwa wybór oferenta w ramach programu "Miecznik" - pozyskania okrętów obrony wybrzeża. Postępowanie to zostało zawieszone w II połowie 2016 roku. MON jeszcze niedawno (początek grudnia 2018 roku) zaprzeczał informacjom o prowadzeniu rozmów w sprawie pozyskania fregat przeciwlotniczych:
http://www.gospodarkamorska.pl/MW,Sluzb ... danii.html

Tymczasem w Rumunii wybór ostatecznej oferty w ramach pozyskania czterech wielozadaniowych korwet zostanie opóźniony o kilka mięsiecy (nie anulowany, nie zawieszony jak piszą polskie media). Odwołanie od wstrzymanego postępowania złożyła do rumuńskiego sądu Naval Group, prokurator prowadzi własne postępowanie pod kątem ewentualnego złamania procedur formalnych i prawnych, w tym przede wszystkim naruszenia unijnego prawa zamówień publicznych, wyniki przeprowadzonego audytu są teraz poddawane analizie i ocenie w Ministerstwie Obrony. Sprawdzane będą także nieformalne kontakty oferentów z rumuńskimi politykami, co może mieć katastrofalne efekty dla faworyzowanego Damena. Po zakończeniu tych procedur zostanie podjęta decyzja, czy uznane zostaną wyniki już zakończonego przetargu (nieoficjalnie wygrał Naval Group z projektem Gowind 2500 i deklaracją dostarczenia całkowicie wyposażonego i uzbrojonego okrętu), czy też postępowanie to zostanie powtórzone.

Jakie są koszty budowy nawodnych jednostek pływających? Cena okrętu bez amunicji, uzbrojenia, smiglowca pokladowego, zintegrowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem:
Koszt budowy korwety typu Saar 6 bez uzbrojenia i sensorów bojowych 107,5 mln euro (szacunkowy koszt całkowity bez amunicji i śmigłowca pokładowego około 215-225 mln euro):
https://www.israeldefense.co.il/en/node/33121
Fregata typu Iver Huitfeldt wraz z systemem napędowym i innymi systemami mechanicznymi bez uzbrojenia i sensorów bojowych kosztowała ok. 133 mln dolarów:
https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... huitfeldt/
Koszt budowy fregaty wyposażonej w podstawowe urządzenia ESM nawigacyjne, łączności radiowej, satelitarnej i pojedynczą stację radiolokacyjną 3D (wyporność około 3000-3300t, długość 120-135m, 2 silniki wysokoprężne, pokład lotniczy) to około 150 mln euro (informacja potwierdzona). Do tego bardziej rozbudowane ECM/ESM, uzbrojenie (armata, CIWS, pojedyńcza wyrzutnia VLS), sonar (czy też kompleksowy system walki podwodnej), zintegrowany system dowodzenia i kierowania ogniem, minimum 90 mln euro.
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1134
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Poprzednia strona

Powrót do Marynarka wojenna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości