Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Dział dotyczący współczesnych sił morskich.

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez welder » 3 sty 2019, o 15:42

Skitarius napisał(a):
oskarm napisał(a):Nie, w artykule jest wyraznie, ze powinnismy byli kupic Predatory zamiast F-16.

Ten z 2001/2(?) no tam wolał bezzałogowce. Takie, bardzo futurystyczne myślenie. Wyskoczył wtedy tak daleko do przodu że własny cień go by nie dogonił.

Minęło te 18 lat przynajmniej i świat nadal nie dogonił Kozieja. Goni go ale jeszcze długa droga do mety.



To były złote lata gadania głupot....Pamiętam jak mnie więcej w tym samym okresie, jeden pan twierdził że do 2030 Polska powinna posiadać minimum dwa atomowe okręty podwodne.Niby mamy jeszcze 11 lat,ale słabo to widzę
welder
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1331
Dołączył(a): 2 maja 2014, o 14:23

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez marek8888 » 4 sty 2019, o 15:57

Ale co wy się czepiacie - nasze gienierały mieli, mają i będą mieć dalekonośne wizje przyszłości bo tak przewiduje nieformalny napoleoński wzorzec... A to, że ktoś tego nie ogarnia, nie umie w metalu zmaterialować tego o co autorowi chodziło lub w ogóle jakoś tak nie pała entuzjazmem, że to na pewno jest słuszny kierunek to malkontent na śmietniku historii, który dodatkowo sam sobie winien, że nie oświeca go jasne światło i wizja... (głosy nie są koniczne...).
A na serio - chyba można już zakomunikować, że budowy ani montażu żadnego większego okrętu w naszych krajowych stoczniach przy najmniej w perspektywie najbliższej dekady nie budziet i to chyba dobrze - po latach szarpania i naiwnej wiary, że może się jednak jakoś da wszystko wraca do normy...
marek8888
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 945
Dołączył(a): 29 paź 2008, o 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez Skitarius » 4 sty 2019, o 15:59

marek8888 napisał(a):A na serio - chyba można już zakomunikować, że budowy ani montażu żadnego większego okrętu w naszych krajowych stoczniach przy najmniej w perspektywie najbliższej dekady nie budziet i to chyba dobrze - po latach szarpania i naiwnej wiary, że może się jednak jakoś da wszystko wraca do normy...

A tak żartem, to może przynajmniej tego proma co to go tak dzielnie "budują" wcielimy do MW? ;D
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 737
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 4 sty 2019, o 21:56

Prosiłem zamknąć wątek, gdyż dyskusja będzie merytorycznie coraz bardziej jałowa :)

PGZ nie przedstawiła projektu zbiornikowca paliwowego zgodnego z wymaganiami IU do końca 2018 roku. Całkowita porażka. Pieniędzy potrzebnych na zabezpieczenie najważniejszych programów modernizacyjnych marynarki wojennej (fregaty, okręty podwodne) nie ma. To wbrew pozorom bardzo zbliżone kwoty: około 465-525 mln euro za fregatę wielozadaniową (wyporność 3600-4200t) i 480 mln euro za okręt podwodny typu 214 (styczeń 2019 rok). Wybór fregaty to bardzo czasochłonne i skomplikowane zadanie ze względu na wielość projektów i technologii budowy jakie należy rozpatrzyć (fregata patrolowa, fregata wielozadaniowa, fregata ZOP, fregata przeciwlotnicza, projekt cywilny, wojskowy, zasada COTS, lub właściwości stealth). W polskich warunkach i przy istniejącym potencjale intelektualnym, oraz aktualnych możliwościach zbyt duże wyzwanie, bardziej skomplikowane niż wybór projektu okrętu podwodnego.
Przemysł stoczniowy w coraz gorszej kondycji. Motorówki dla MOSG zamawiane w Estonii, motorówki dla marynarki wojennej budowane w stoczni w Irlandii. W Polsce potrafimy jedynie przygotować kadłuby motorówek dla holenderskiej policji. Prace wyposażeniowe i wykończeniowe wykona już odbiorca. Podobnie jest z okrętem rozpoznania radioelektronicznego dla marynarki wojennej Szwecji. Nawet prosty okręt patrolowy dla morskich służb porządkowych za około 30 mln euro jest na dzień dzisiejszy za dużym wyzwaniem...
Historia budowanego promu też jest pouczająca, gdyż pokazuje na błędy popełniane już na etapie projektowania i przygotowania dokumentacji: "siedem rożnych wersji rozmiarów kadłuba czy długości tzw. linii ładunkowej tego promu. Właśnie niedawno poddało się już trzecie biuro projektowe, a teraz nerwowo poszukiwane jest czwarte. To dlatego wciąż nie ma najważniejszej i podstawowej rzeczy, czyli dokumentacji technicznej. Nie zaczęło się nawet projektowanie." Tymczasem marzymy o budowie fregaty (patrz wyżej)...
Stocznia z Kędzierzyna-Koźla dostarczy kadłuby łodzi dla policji w Holandii:
http://www.gospodarkamorska.pl/Stocznie ... andii.html
Źródło jak źródło, ale wywiad interesujący, gdyż obnaża patologie polskiego przemysłu stoczniowego:
https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onec ... da/lp2g130
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez marek8888 » 5 sty 2019, o 00:48

Spokojnie - przyjdzie Niemiec i zrobi z tym porządek - nie wszyscy bowiem wiedzą, żę formalne podstawy od dawna już są... A na co komu potrzebna tak na serio rodzima flota wojenna? Ten prosty a banalny fakt w sumie z jednej strony jakby umyka a z drugiej nie pozwala zauważyć, że patologie gospodarcze u nas są dokładnie tym samym czym patologie gospodarcze w dawnych jednoczących się Niemczech - czyli poszukiwaniem drogi rozwiązania nawarstwiających się problemów w duchu wyboru zwycięskich rozwiązań... ;)
marek8888
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 945
Dołączył(a): 29 paź 2008, o 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 5 sty 2019, o 19:16

Wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Inspektor Marynarki Wojennej o realizacji programów modernizacyjnych i przyszłości polskiej marynarki wojennej:
1) Najważniejszy wniosek warty podkreślenia, marynarka wojenna zdolna do działań i uczestnictwa w operacjach morskich także poza Morzem Bałtyckim:
"Marynarka Wojenna jest manewrowym rodzajem sił zbrojnych. Nie możemy ograniczać się tylko do działań w obrębie Morza Bałtyckiego. Obrona obszarów morskich naszego kraju powinna być realizowana również poza jego akwenem." Pozwoli to to efektywniejsze i pełniejsze wykorzystanie okrętów przeznaczonych do realizacji tego rodzaju zadań-przede wszystkim w ramach stałych zespołów okrętów NATO.
2) Okręty podwodne, zbyt drogie, zbyt skomplikowane i zaawansowane technicznie (szczególnie te wyposażone w napęd niezależny od powietrza atmosferycznego), za mały budżet, aby je zakupić:
"Staramy się uzyskać tak zwaną zdolność pomostową, która pozwoli nam zachować wyszkoloną kadrę okrętów podwodnych do momentu, kiedy będzie możliwe sfinansowanie nowych jednostek podwodnych. (...) Jest to drugi w kolejności najbardziej kosztowny projekt w naszych siłach zbrojnych, zaraz po projekcie obrony powietrznej kraju. Problem w tym, że budżet – jakim dysponuje polska armia – jest ograniczony."
3) Fregaty, duże nawodne jednostki pływające, budowa w krajowych stoczniach ryzykowna i kosztowna:
"W wielu krajach jest stosowany system polegający na tym, że budowa pierwszej jednostki jest realizowana w stocznie zagranicznej, w której szkoli się kadra mają później budować kolejne jednostki w swym kraju. (...) Można budować pierwszy okręt od razu w stocznie krajowej, ale wówczas wzrasta ryzyko popełnienia błędów w trakcie prac konstrukcyjnych, a to z kolei jest związane ze wzrostem kosztów oraz wydłużeniem czasu powstawania nowej jednostki. (...) Decyzja o wyborze wariantu będzie podjęta na szczeblu MON, a Inspektorat Uzbrojenia (IU) – jako zamawiający – będzie ją realizował – mówi inspektor Marynarki Wojennej."
4) Zamiast wycofania możliwy kompleksowy remont drugiej fregaty typu OHP:
"Obie te jednostki powinny brać udział w operacjach morskich, w ramach stałych zespołów okrętów NATO."
https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... sil-floty/
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 17 sty 2019, o 19:30

W IV kwartale 2018 roku MON miało podpisać kilka dużych umów. Takich na kilkaset milionów euro (kilka miliardów złotych) minimum. Tak duża kwota wskazywała, ze być może będą to okręty dla marynarki wojennej. Wreszcie... Niestety, minister MON skutecznie wywiązuje się z postawionego przed nim zdania blokowania dużych umów na zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Jednak...
Wznowienie programu Miecznik:
http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... u-miecznik
Ta informacja potwierdza fakt, że od kilku tygodni jednak trwa wybór oferenta w ramach programu "Miecznik" - pozyskania okrętów obrony wybrzeża. Postępowanie to zostało zawieszone w II połowie 2016 roku. MON jeszcze niedawno (początek grudnia 2018 roku) zaprzeczał informacjom o prowadzeniu rozmów w sprawie pozyskania fregat przeciwlotniczych:
http://www.gospodarkamorska.pl/MW,Sluzb ... danii.html

Tymczasem w Rumunii wybór ostatecznej oferty w ramach pozyskania czterech wielozadaniowych korwet zostanie opóźniony o kilka mięsiecy (nie anulowany, nie zawieszony jak piszą polskie media). Odwołanie od wstrzymanego postępowania złożyła do rumuńskiego sądu Naval Group, prokurator prowadzi własne postępowanie pod kątem ewentualnego złamania procedur formalnych i prawnych, w tym przede wszystkim naruszenia unijnego prawa zamówień publicznych, wyniki przeprowadzonego audytu są teraz poddawane analizie i ocenie w Ministerstwie Obrony. Sprawdzane będą także nieformalne kontakty oferentów z rumuńskimi politykami, co może mieć katastrofalne efekty dla faworyzowanego Damena. Po zakończeniu tych procedur zostanie podjęta decyzja, czy uznane zostaną wyniki już zakończonego przetargu (nieoficjalnie wygrał Naval Group z projektem Gowind 2500 i deklaracją dostarczenia całkowicie wyposażonego i uzbrojonego okrętu), czy też postępowanie to zostanie powtórzone.

Jakie są koszty budowy nawodnych jednostek pływających? Cena okrętu bez amunicji, uzbrojenia, smiglowca pokladowego, zintegrowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem:
Koszt budowy korwety typu Saar 6 bez uzbrojenia i sensorów bojowych 107,5 mln euro (szacunkowy koszt całkowity bez amunicji i śmigłowca pokładowego około 215-225 mln euro):
https://www.israeldefense.co.il/en/node/33121
Fregata typu Iver Huitfeldt wraz z systemem napędowym i innymi systemami mechanicznymi bez uzbrojenia i sensorów bojowych kosztowała ok. 133 mln dolarów:
https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... huitfeldt/
Koszt budowy fregaty wyposażonej w podstawowe urządzenia ESM nawigacyjne, łączności radiowej, satelitarnej i pojedynczą stację radiolokacyjną 3D (wyporność około 3000-3300t, długość 120-135m, 2 silniki wysokoprężne, pokład lotniczy) to około 150 mln euro (informacja potwierdzona). Do tego bardziej rozbudowane ECM/ESM, uzbrojenie (armata, CIWS, pojedyńcza wyrzutnia VLS), sonar (czy też kompleksowy system walki podwodnej), zintegrowany system dowodzenia i kierowania ogniem, minimum 90 mln euro.
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 29 sty 2019, o 23:07

Trwają prace na projektem "Miecznik Plus", pozyskania 3 okrętów nawodnych średniej wielkości. Okręt będzie miał w stosunku do pierwotnego projektu z 2013 roku, gdzie przewidywano uzbrojenie rakietowe średniego zasięgu (wyrzutnia rakiet), oraz uzbrojenie artyleryjskie małego kalibru (1-2 armaty), zwiększoną obronę przeciwlotniczą. Uzbrojenie i systemy kierowania walką mają pozwolić na włączenie okrętów w system obrony powietrznej kraju. Jednostki te nie zastą­pią - bo to jest nie­moż­liwe - aktu­al­nie eks­plo­ato­wa­nych fre­gat typu Oliver Hazard Perry. To nie jest ta klasa okrę­tów. Mają zupełnie inne przeznaczenie i inne stawia się im wymagania. Bedą także większe od korwet projektu 621 (MEKO A-100). Szacunkowo "Miecznik Plus" będzie miał wyporność większą od 1800-2100t i mniejszą niż 3950t, długość większą od 95,2m, ale mniejszą niż 135,6m. Np. wyporność 2640-2940t, długość około 115-125m.
Koszt okrętu obrony wybrzeża to około 200–300 mln euro. Czas budowy od 3 do 5 lat (możliwy ze względu na prostszą i mniej skomplikowaną konstrukcję niż fregata?) pozwoli na zastąpienie w 2024 roku wycofywanych w tym czasie ze służby obu fregat typu OHP: ORP „Gen. T. Kościuszko” i ORP „Gen. K. Pułaski”.
https://radiogdansk.pl/wiadomosci/item/ ... cznik-plus
http://polska-zbrojna.pl/home/articlesh ... i-wojennej
http://zbiam.pl/iv-forum-bezpieczenstwa ... o-panstwa/

II-III kwartał 2019 roku ostateczne decyzje dotyczące harmonogramu budowy, docelowego wyposażenia i sposobu finansowania okrętu ratowniczego.
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez Skitarius » 30 sty 2019, o 00:15

analityk napisał(a):Szacunkowo "Miecznik Plus" będzie miał wyporność większą od 1800-2100t i mniejszą niż 3950t, długość większą od 95,2m, ale mniejszą niż 135,6m. Np. wyporność 2640-2940t, długość około 115-125m.

Okręt przeciwlotniczy przy mniej niż 4k wyporności... chyba ich fantazja za bardzo poniosła.
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 737
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez Skitarius » 30 sty 2019, o 10:17

Okręt robiący za Miecznika na prezentacji z Forum, chodziło mi po głowie że ja go już widziałem i choć niewielka fotka to jest to ewidentnie CDV od Rolls-Royce z 2015.

Obrazek

Pasuje w widełki.
- 2467t wyporności
- 99,7m długości
- SMART-S

Dosyć konserwatywna konstrukcja.
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 737
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 3 lut 2019, o 02:32

Bułgaria opóźnia rozstrzygnięcie przetargu w sprawie wyboru nowych okrętów, Rumunia cały czas czeka na wyniki rozpoczętych postępowań kontrolnych i sprawdzających po już zakończonym. Finowie też wstrzymują się z podjęciem ostatecznej decyzji (minął styczeń i brak informacji o rozpoczęciu budowy). W Polsce katastrofa i praktycznie wszystkie programy modernizacyjne zawisły w próżni... Decyzje jakie zapadną w MON wyznaczą na kilkadziesiąt lat kierunek rozwoju marynarki, zadecydują o jej ostatecznym kształcie i zadaniach jakie ma realizować (obrona przeciwminowa, przeciwlotnicza, ofensywne, lub defensywne systemy walki podwodnej, stworzenie na wybrzeżu zdolności antydostępowych itp.). Przyczyn braku decyzji jest wiele: brak wsparcia na szczeblu ministerialnym, brak siły przebicia, przebojowości, spójnej wizji rozwoju marynarki dostosowanej do skromnych możliwości obecnego budżetu, ale to też efekt skromnego zaplecza intelektualnego samej marynarki wojennej. Prosty przykład. Trudno negocjować niską cenę okrętu podwodnego, szukać oszczędności, pole manewru jest bardzo niewielkie. Trzeba zapłacić minimum 500 mln euro za okręt o wyporności podwodnej około 1800-1900t, uzbrojony w torpedy, miny, przy skutecznych negocjacjach (rozgrywaniu oferentów) nawet z napędem AIP. Pieniędzy brak, decyzję ciągle odwlekamy, opóźniamy. Można korygować jedynie cenę jednostek nawodnych. Cały paraliż decyzyjny marynarki wynika z konieczności wykonania bardzo karkołomnego (niemożliwego?) zadania: zakupić jak najlepiej uzbrojony i wyposażony i możliwie jak największy okręt za jak najmniejsze pieniądze i jak najniższe koszty eksploatacji. Plus minus obecnie jest kwota około 300-350 mln euro, albo około 1,25-1,55 mld złotych. Były oficer marynarki wojennej w tekście "Ile będą kosztowały fregaty dla Marynarki Wojennej RP?" (choć wiadomo, że marynarka wojenna szuka jednostek innego typu-klasy niż fregata :) ) rozprawia się z mitem tanich okrętów:
https://www.defence24.pl/ile-beda-koszt ... -rp-opinia

Z zazdrością patrzę na wybór jaki dokonany został na Malcie. Podejrzewam nawet, że nawet przeczytali mój post z 3 listopada 2017 roku o low cost multi-purpose naval platform. ;)
https://www.janes.com/article/85966/can ... -for-malta
https://www.gov.mt/en/Government/DOI/Pr ... 90073.aspx
The characteristics of the vessel are as follows:
Overall Length - 74.8m
Moulded breadth – 13.0m
Speed – More than 20 Knots
Displacement – 1800 t
Draught - 3.8m
Propulsion - 2 x 5440 kW Hybrid with PTI
Propellers – 2 x CPP
Low cost multi-purpose naval platform:
search.php?keywords=Low+cost+naval+platform&t=6313&sf=msgonly

W Polsce za okręt patrolowy budowany w oparciu dokumentację korwety podatnik zapłacił 1,21 miliarda złotych - 285 milionów euro. W cywilizowanym kraju koszt takiej jednostki jest czterokrotnie mniejszy. Nowy okręt, którego projekt oznaczono jako P71 zostanie zbudowany za kwotę 48.6 millionow euro (USD56.2 million), a ja dorzucam jeszcze 22 miliony euro na dodatkowe wyposażenie bojowe.
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez oskarm » 3 lut 2019, o 11:00

analityk napisał(a): Były oficer marynarki wojennej w tekście "Ile będą kosztowały fregaty dla Marynarki Wojennej RP?" (choć wiadomo, że marynarka wojenna szuka jednostek innego typu-klasy niż fregata :) ) rozprawia się z mitem tanich okrętów:
https://www.defence24.pl/ile-beda-koszt ... -rp-opinia

Niestety popelniajac przy tym troche bledow. Po pierwsze to chyba nasze stocznie sa tymi tanimi i w nich mialoby byc budowane fregaty w calosci a nie jak u Dunczykow tylko stosunkowo proste moduly o niewielkim stopniu wykonczenia.

Wyrzutnia Mk-41 jak najbardziej byla w koszcie programu, ktory podaja Dunczycy.

W prezentacji dostepnej w necie Dunczycy podaja ile kosztowaloby ich wyposarzenie ponownie uzyte (mi i ich konkurencji wyszly bardzo podobne kwoty).

Cena 800 mln USD za FFG(X), jak i wiekszosc cen okretow podawanych w necie to ceny bez jednostki ognia. Ta cena wynika z kilku czynnikow (glownie drozszych stoczni i bardzo rozbudowanych systemow walki).

Stocznia w Dani na Iverach zarobila (strate mieli na Absalonach). Zostala zamknieta bo taniej Maersk mogl kupowac kontenerowce i tankowce w Korei czy Chinach, wiec swoja stocznie zamknal.
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 8 lut 2019, o 22:12

Aktualnie realizowane, lub przewidziane do wykonania prace w ramach programu modernizacji marynarki wojennej:
-trwa budowa czwartego holownika, na pierwszym zwodowanym 8 października 2018 roku prowadzone są prace wyposażeniowe
-trwa budowa drugiego niszczyciela min projektu 258 ORP „Albatros” [stępka położona 5 grudnia 2018 roku]
-„Miecznik Plus” wznowienie postępowania dotyczącego zakupu trzech okrętów nawodnych średniej wielkości w grudniu 2018 roku, jeśli umowa zostałaby podpisana, budowa pierwszej jednostki ruszyłaby prawdopodobnie pod koniec 2020 roku
-„Ratownik” dokumentacja techniczna powinna być gotowa do końca marca 2019 roku; potem rozpocznie się proces jej zatwierdzania przez zamawiającego i towarzystwo klasyfikacyjne [państwowa instytucja zajmująca się nadzorem nad budowanymi jednostkami, a potem ich okresowymi przeglądami]; jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2019 roku powinna rozpocząć się budowa okrętu
-wymiana silników na dziewięciu trałowcach projektu 207P, luty 2019 roku rozpoczęcie prac na ORP „Drużno”
-remont i modernizacja okrętu ratowniczego ORP „Piast” (nadbudówka, napęd, silniki, montaż nowych urządzeń ratowniczych, w tym dzwonu nurkowego, wymiana części elementów kadłuba)
-remont i modernizacja okrętów rozpoznania radioelektronicznego ORP „Hydrograf” i ORP „Nawigator” [montaż i integracja systemów wsparcia elektronicznego ESM (Electronic Support Measures), Szerokopasmowych Systemów Rozpoznania, na ORP „Hydrograf” montaż i integracja Okrętowego Systemu Optoelektronicznego]
-remont okrętu hydrograficznego projektu 874 ORP „Arctowski” (remont bliźniaczej jednostki ORP „Heweliusz” zakończył się w marcu 2017 roku)
-remont okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”
-modernizacja małych okrętów rakietowych projektu 151 (660)
-finalizacja wyboru czterech śmigłowców ASW/CSAR, aktualnie ocenie poddawana jest oferta śmigłowca AW101 przedstawiona przez Leonardo, w trakcie postępowania wycofały się zakłady Airbus (EC725-H225M) i Lockheed Martin-Sikorsky (MH-60), umowa II-III kwartał 2019 roku
https://www.leonardocompany.com/en/-/aw101
Weryfikacja informacji zawartych w tekście:
http://www.polska-zbrojna.pl/home/artic ... -na-prosta
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez analityk » 24 lut 2019, o 18:03

"Wydatki poniesione na modernizację Marynarki Wojennej RP w 2018 roku były stosunkowo niskie w porównaniu z latami poprzednimi i wyniosły jedynie 467,4 mln PLN. Największe płatności dotyczyły zakupu pocisków rakietowych NSM dla Morskiej Jednostki Rakietowej (152,9 mln PLN), remontów okrętów i pomocniczych jednostek pływających (111,3 mln PLN) oraz budowy niszczycieli min typu Kormoran II (80,3 mln PLN). Wyższe od wydatków na Marynarkę Wojenną okazały się nakłady poniesione na zakup sprzętu i uzbrojenia dla tworzonych Wojsk Obrony Terytorialnej."
http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... -2018-roku
Belgowie i Holendrzy kopiują rozwiązania polskiego programu "Czapla", budowy okrętu patrolowego z funkcją zwalczania min z 2013 roku.
W Polsce projekt wyśmiewany i wyszydzany. W ramach wspólnie przeprowadzanej modernizacji marynarek wojennych Damen wspólnie z Atlas Elektronik i Imtech przygotował projekt okrętu-bazy, okrętu-matki (długość 91,3m, wyporność 3025t) dla nawodnych i podwodnych pojazdów bezzałogowych. Jego zadaniem będzie wykrywanie, rozpoznanie i eliminowanie ładunków wybuchowych, min, substancji niebezpiecznych, realizacja zadań hydrograficznych i nawigacyjnych, rozpoznanie i zabezpieczanie torów wodnych, podejść do portów, zdalne sterowanie nawodnymi i podwodnymi platformami przeciwminowymi.
https://marineschepen.nl/nieuws/Voorste ... 40119.html
http://www.navyrecognition.com/index.ph ... tions.html
https://www.navalnews.com/news/2019/01/ ... e-warfare/
Na pokładzie okrętu znajdą się urządzenia i wyposażenie dostarczone przez Atlas Elektronik-IMCMS, ARCIMS USV, SeaCat AUV, Towed SAS (holowany sonar z syntetyczną aperturą):
https://www.atlas-elektronik.com/newsro ... uture.html
Atlas Elektronik IMCMS:
https://www.atlas-elektronik.com/soluti ... mcmsr.html
Atlas Elektronik ARCIMS USV:
https://www.atlas-elektronik.com/soluti ... rcims.html
Atlas Elektronik SeaCat AUV:
https://www.atlas-elektronik.com/soluti ... acatr.html

ORP "Ślązak", okręt patrolowy koszmarnie przepłacony.
Niemcy wodują 14 grudnia 2018 roku dla Bundespolizei „BP 81 Potsdam“. Jak sami twierdzą odpowiada on wielkością niemieckim korwetom K-130 (Braunschweig-Klasse). Jest to pierwszy z trzech zamówionych okrętów. Każda z jednostek kosztuje niemieckiego podatnika 60 milionów euro. Za podobnego ORP "Ślązak" polski podatnik zapłacił w przybliżeniu 285 mln euro.
"Die drei Neubauten waren 2016 bei der Fassmer Werft in Auftrag geben worden. 180 Millionen Euro investiert das Bundesinnenministerium in den Bau der drei neuen Schiffe der Bundespolizei. Während die "Potsdam" komplett in Berne gebaut wird, hat die Fassmer Werft aus Kapazitätsgründen den Rohbau der "Bamberg" und "Bad Düben" an die Werft Western Baltija Shipbuilding in Klaipeda vergeben."
http://www.kn-online.de/Nachrichten/Sch ... geschleppt
https://www.bundespolizei.de/Web/DE/04A ... -bp81.html
http://www.veus-shipping.com/2019/01/bu ... tzschiffe/
Piękne zdjęcie „BP 81 Potsdam“:
https://www.cnv-medien.de/news/neuer-ku ... haven.html
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1166
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja Marynarki Wojennej po 2018 roku

Postprzez Skitarius » 24 lut 2019, o 18:54

Twierdzenie że Potsdam jest podobny do Ślązaka jest porównaniem na tym samym poziomie co Polonez jest podobny do Ferrari. W końcu oba to podobnej wielkości samochody.
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 737
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Marynarka wojenna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości