Nowy BWP dla Polski - część II

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Lumen » 25 kwi 2015, o 23:02

Kontynuując wątek...

2 platformy gąsienicowe są nierealne - wojsko nie potrzebuje aż tak wiele pojazdów nowej generacji
MON nie jest w stanie dostatecznie sfinansować dwóch programów
Przemysł nie stać na realizacje deficytowych programów - a szanse eksportowe są prawie żadne

Przy takim założeniu sens ma wóz podobny do Kurgańca - prosty, lekki ale z możliwością instalacji pokaźnych modułów

Warto przy tym pomyśleć tak by
- moduły były nieduże - tak by łatwo było je wymienić w warunkach polowych (a i koszt jednego modułu był niewysoki)
- moduły były uniwersalne - tzn że np. ten sam modul byłby montowany na prawej jak i na lewej burcie...

Trzeba też racjonalnie podejść do ochrony - bo czy np. z modną ostatnio minoodpornością - to warto ścigać się z MRAPami?

Pomysł przerobienia kadłuba K9 pod BWPa wydaje się prosty ale
Warto zauważyć ze kadłub jest dłuższy niż typowy kadłub BWPa (przeciętny BWP ma nieco ponad 6,5m długości - kadłub haubicy prawie 7,4)
oraz jest szeroki - 3,4 metra (gdzie typowy BWP ma nieco ponad 3 m) - co sprawia że ciężko jest zamontować grube moduły (bo wóz nie zmieści się w skrajni kolejowej...),
Warto przy tym zauważyć że K9 ma szerokie gąsienice - co sprawia że mimo dużej całkowitej szerokości przedziału robocze jest zbliżony do tej z "normalnych" BWPów. (Za to większa objętość mają nadgąsienicowe sponsony)

Generalnie przy takiej bazie rzeźbienie jest nieuniknione i de facto trzeba wszystko liczyć od nowa...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1443
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez analityk » 26 kwi 2015, o 18:29

Przedstawiam ciekawy wzór-doskonale pływający pomimo masy powyżej 30 ton, bardzo pojemny-do naśladowania i rozważenia: EFV Expeditionary Fighting Vehicle opracowany na zamówienie US Marine Corps. Miał być wdrażany do produkcji seryjnej, było złożone już zamówienie, ale jakie są dalsze losy tego pojazdu-nie wiem.... To oddziaływanie psychiczne na przeciwnika na polu walki-bezcenne wrażenia... 18 żołnierzy do śmigłowca, 18 do bwp, idealne dopasowanie.

http://www.military-today.com/apc/efv.htm
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1050
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Speedy » 26 kwi 2015, o 19:56

analityk napisał(a):Przedstawiam ciekawy wzór-doskonale pływający pomimo masy powyżej 30 ton, bardzo pojemny-do naśladowania i rozważenia: EFV Expeditionary Fighting Vehicle opracowany na zamówienie US Marine Corps. Miał być wdrażany do produkcji seryjnej, było złożone już zamówienie, ale jakie są dalsze losy tego pojazdu-nie wiem....
http://www.military-today.com/apc/efv.htm


O ile wiem projekt skreślono, pojazd okazał się za drogi. Dla nas chyba tym bardziej za drogi i w dodatku nie za bardzo potrzebny. To wyspecjalizowana amfibia opracowana pod kątem bardzo szybkiego pływania, żeby w krótkim czasie dotrzeć z okrętu desantowego na ląd, na wodzie rozwija 40 czy 50 km/h. Ma bardzo specyficzny i skomplikowany silnik o mocy 850 KM na powietrzu i 2700 KM na wodzie (w czasie pływania chłodzony jest wodą). Pływa na specjalnych powierzchniach ślizgowych, czymś w rodzaju nart wodnych. Krótko mówiąc dużo komplikacji, wojsku polskiemu raczej niepotrzebnych.
Speedy
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 213
Dołączył(a): 26 kwi 2005, o 13:29
Lokalizacja: Wawa

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Beastry Boy » 26 kwi 2015, o 23:35

Po ostatnich informacjach od MON, to można się spodziewać K9 jako bazy dla całej rodziny gąskowej. Podejrzewam, że pewne wersje zostaną odchudzone, w każdym razie wyjściem będzie układ jezdny i trakcja z K9, rożnorako konfigurowane. HSW chyba da radę :)
Avatar użytkownika
Beastry Boy
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 538
Dołączył(a): 31 lip 2009, o 23:23

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez analityk » 26 kwi 2015, o 23:37

Speedy napisał(a):
Ma bardzo specyficzny i skomplikowany silnik o mocy 850 KM na powietrzu i 2700 KM na wodzie (w czasie pływania chłodzony jest wodą). Pływa na specjalnych powierzchniach ślizgowych,

Silnik można wymienić na mniej skomplikowany (tak jak w Abramsach turbinę zastąpiono dieslem), powierzchnie ślizgowe usunąć podobnie jak najbardziej zaawansowane, skomplikowanie rozwiązania techniczne. Dopracować i otrzymujemy: ciężką Uniwersalną Modułową Platformę Gąsienicową. Z cechami pojazdu amfibijnego, inaczej trudno sobie wyobrazić, aby taki pojazd mógł pływać. Amerykanie opracowali potężną kołową amfibię LARC V. Trzeba znaleźć jakiś punkt wyjścia, wzór do naśladowania, bo inaczej jak to już czytałem UMPG okaże się mission impossible... 30-35t + 2-3t dodatkowego opancerzenia, moc silnika to minimum właśnie 800-850 KM, wymiary szerokość, wysokość około 3 metrów, długość z 8 metrów, i z 16-18 przewożonych żołnierzy z pełnym uzbrojeniem. Niemiecka Puma ma zbyt wiele ograniczeń, by móc twórczo ją skopiować ;)
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1050
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Centurion » 26 kwi 2015, o 23:51

Ten transporter bo to nie jest BWP, jest dedykowany piechocie morskiej - nie mamy piechoty morskiej, ani specjalnej potrzeby jej posiadania.
Centurion
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 169
Dołączył(a): 18 sty 2015, o 00:22

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez lgtco99 » 27 kwi 2015, o 00:55

Beastry Boy napisał(a):Po ostatnich informacjach od MON, to można się spodziewać K9 jako bazy dla całej rodziny gąskowej.

O jakich informacjach mowa?
Avatar użytkownika
lgtco99
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 415
Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 15:00
Lokalizacja: tu i tam

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Tromp » 30 kwi 2015, o 07:17

W sumie to o żadnych, bo nie są wcale takie "ostatnie". Już przy podpisywaniu kontraktu mówiono, że podzespoły K9 posłużą do dopieszczenia Programu Pancernego, a teraz co jakiś czas któryś świecznikowiec się tym chwali.
Avatar użytkownika
Tromp
Moderator
Moderator
 
Posty: 3657
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 21:56

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Strix » 30 kwi 2015, o 20:06

Panowie - pewnie, że chciałoby się mieć 1000 szt. Pum skrzyżowanych z LEo2 najlepiej na sterydach. Niech ten BWP powstanie, kurcze. Jak jest licencja na K9 to może zacząć coś robić, prawda?
Strix
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 55
Dołączył(a): 26 kwi 2014, o 12:46

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Darknes1990 » 2 maja 2015, o 18:00

WWO made in Indonezja
Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Darknes1990
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 756
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 16:08

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez asimo2 » 2 maja 2015, o 21:22

Wieża CMI na podwoziu Mardera?
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1493
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Tromp » 7 maja 2015, o 13:05

To jak z tymi dwiema platformami dla WP? ;)
Avatar użytkownika
Tromp
Moderator
Moderator
 
Posty: 3657
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 21:56

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez michqq » 7 maja 2015, o 22:37

analityk napisał(a): Dopracować i otrzymujemy: ciężką Uniwersalną Modułową Platformę Gąsienicową. Z cechami pojazdu amfibijnego, inaczej trudno sobie wyobrazić, aby taki pojazd mógł pływać. Amerykanie opracowali potężną kołową amfibię LARC V. Trzeba znaleźć jakiś punkt wyjścia, wzór do naśladowania, bo inaczej jak to już czytałem UMPG okaże się mission impossible... 30-35t + 2-3t dodatkowego opancerzenia, moc silnika to minimum właśnie 800-850 KM, wymiary szerokość, wysokość około 3 metrów, długość z 8 metrów, i z 16-18 przewożonych żołnierzy z pełnym uzbrojeniem. Niemiecka Puma ma zbyt wiele ograniczeń, by móc twórczo ją skopiować ;)


Ciało Archimedesa zanurzone w wannnie traci na wadze całą tonę na każdy sześcienny metr.
Znaczy, jak by tyle miał.
Każda tona pojazdu pływającego musi oznaczać że przewidujemy metr sześcienny zanurzonej części, co oznacza że trzydziestotonowe pojazdy jak mają pływać to muszą mieć giganciorną objętość co przekłada się na zdolność do przewozu plutonu w każdym.
Takie coś ma sens jako amfibia piechoty morskiej, więc współczesna Polska potrzebowałaby takich pojazdów...
Pięć razy po dziewięć, a więc czterdzieścipięć.
Takie bowiem możliwości jednorazowego przerzutu szerokich pojazdów ciężkich ma nasz 2 Dywizjon Okrętów Transportowo-Minowych w Świnoujściu.
michqq
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 447
Dołączył(a): 23 lip 2010, o 18:53

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez MarcinekNu2 » 10 maja 2015, o 11:27

Tromp napisał(a):To jak z tymi dwiema platformami dla WP? ;)

Na nfow Remov szepnął, że takie chodzą ploty po MON, dwie platformy, lekka pływająca i ciężka nie pływająca.
Avatar użytkownika
MarcinekNu2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1146
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 16:52

Re: Nowy BWP dla Polski - część II

Postprzez Tromp » 10 maja 2015, o 11:54

To to ja wiem. Wiem też, że prawdopodobnie pójdziemy drogą rosyjską. Pytanie tylko, jak to ostatecznie będzie? Gepard i Borsuk, czy dwa Borsuki? Bo na razie w opracowaniu są 3 platformy.
Avatar użytkownika
Tromp
Moderator
Moderator
 
Posty: 3657
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 21:56

Następna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bocian87 i 17 gości