Historia polskiej techniki pancernej.

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez gryf001 » 4 maja 2014, o 17:02

Nie było za bardzo gdzie wrzucić wiec stworzyłem nowy temat. http://technowinki.onet.pl/pt-91-twardy ... jary/tx2cq Nie chodzi mi o "poziom" artykułu ale ciekawe zdj zaplecza OBRUMu i czołg na nich.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wygląda na jeden z demonstratorów /prototypów Twardego. Niby "oryginalny" Wilk jest
Muzeum Broni Pancernej CSWL w Poznaniu Obrazek

Sam Czołg z OBRUM wygląda na dłubnięta T-72 niż PT-91 Twardy. Może ktoś siedzący w historii naszej broni pancernej jest w stanie go zidentyfikować? O ile dobrze kojarzę zanim program modernizacji T-72 "scalił się" w Twardego mieliśmy osobną linie modernizacji z Bumaru Łabed (Wilk z Poznania?) i osobna z Gliwickiego OBRUMU (pojazd na zdj?).

Pozdrawiam. Gryf.


EDIT: Czołg na zdjęciach to prawdopodobnie Obrumowski T-72M1K
gryf001
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1498
Dołączył(a): 24 wrz 2006, o 14:42

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez knatan » 4 maja 2014, o 18:10

To raczej prototyp PT-91 - pewnie po przerobieniu sposobu mocowania pancerza reaktywnego.
Nie ma jeszcze kamery termowizyjnej i odbojników gąsienic z tyłu kadłuba.
Może to być również zmodyfikowany - jeden z trzech "Wilków", bo dwa z nich były oparte na T-72M1 (T-72M1 i T-72M1D), a trzeci na T-72A.

P.S.
Wersja dowódcza "Wilka", czyli zmodyfikowany T-72M1 - znajduje się w Poznaniu.
Czyli omawiany czołg - jeżeli nie jest "Twardym", a "Wilkiem" - powstał na bazie T-72M1.
Ostatnio edytowano 4 maja 2014, o 18:28 przez knatan, łącznie edytowano 1 raz
knatan
 

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez gryf001 » 4 maja 2014, o 18:26

O ile pamiętam Łabędy od początku programu wzięły się za przerabianie kadłuba wozu, miedzy innymi dna, zmniejszył się prześwit a zwiększyła odporność p.min. Inaczej otwierał się właz denny, inaczej zamontowane siedzisko kierowcy- tj. nie do dna kadłuba. OBRUM pracował na "standardowym" T-72.

Obrazek

Spód kadłuba wozu ze zdjęć.


Dzięki za odzew.

Pozdrawiam. Gryf.
gryf001
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1498
Dołączył(a): 24 wrz 2006, o 14:42

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez warewolf » 11 cze 2014, o 14:02

Mocowania ERAWY na tym z CSWL w Poznaniu są inne:
Obrazek

Obrazek
Czołg w jest w muzeum opisany jako Wilk.
warewolf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2065
Dołączył(a): 15 cze 2009, o 14:41

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez knatan » 11 cze 2014, o 16:22

W ten sam sposób elementy Erawy są mocowane na PT-91 pierwszych serii.
Główna różnica polega na tym, że w PT-91 na przodzie wieży i kadłuba jest również ERAWA-2. Poza tym mniej jest elementów reaktywnych.
http://worldweapon.ru/images/tank/pt91/pt91_03.jpg
knatan
 

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez wa2 » 7 kwi 2015, o 20:31

Hej! Jestem na tym forum już od dłuższego czasu (mój post widać między innymi w tym wątku ;)), ale ponieważ chwilowo nie mam dostępu do pliku z hasłami do KeePass-a (dysk padł) musiałem założyć drugie, tymczasowe konto.
Mam pytanie z gatunku prywata - czy ktoś orientuje się na jakich gąsienicach jeżdżą Twarde z Wesołej? Diehla, czy tych starych, radzieckich? W galerii widzę Diehle, ale zając WP różnie to może być. ;) Pozdrawiam
wa2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 11
Dołączył(a): 7 kwi 2015, o 20:23

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez Damian90 » 7 kwi 2015, o 20:48

Jeżdżą na nowych gąsienicach, z wymiennymi nakładkami gumowymi.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1888
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Modernizacje T-54

Postprzez qiforp » 14 sty 2016, o 11:36

Witam to mój pierwszy post na forum. Od dwóch lat coraz intensywniej rozwijam swoje zainteresowania w kierunku historii polskiego uzbrojenia. Zaczęło się od lektury książek P. Magnuskiego. Ostatnio natknąłem się na wikicommons na dziwny prototyp polski o którym nie słyszałem wcześniej. Jest to czołg T-54 (T-55?) z płytami przeciwko pociskom ATGM.

Link do zdjęcia: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... zation.jpg

Czy ktoś wie co to za "wynalazek" mam też zdjęcie lepszej jakości, które po polskich oznaczeniach sugerują, że to było przed wprowadzeniem rombu jako emblematu w wojskach pancernych czyli stara rzecz ok. lat 50-tych.

W artykule o rozwoju polskiego przemysłu zbrojeniowego w PRL natknąłem się na informację, że na WAT w latach 50/60tych powstało kilka projektów czołgów niezależnych od konstrukcji narzuconych nam przez ZSRR. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie coś na ten temat?

Słyszałem też plotki, że plany T-44 trafiły do PRL i rozważano ich produkcję jako następcę dla T-34/85 ale według mnie patrząc na historię T-44 (mała ilość wyprodukowanych egzemplarzy oraz utajnienie ich użycia) są one mocno niewiarygodne i nie ma dostępnych źródeł na ten temat.

Z góry dziękuję za wsparcie i pozdrawiam

Post przeniesiony
prowler
qiforp
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3
Dołączył(a): 14 sty 2016, o 11:27

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez ORKAN » 15 sty 2016, o 01:26

W artykule o rozwoju polskiego przemysłu zbrojeniowego w PRL natknąłem się na informację, że na WAT w latach 50/60tych powstało kilka projektów czołgów niezależnych od konstrukcji narzuconych nam przez ZSRR. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie coś na ten temat?


Człowieku o czym ty piszesz? Polski KPZ miał kłopoty z wdrożeniem T-34/85 tak że ściągano specjalistów z ZSRR. Prawie 4 letnie problemy z wdrażaniem licencji na T-54A.. ZSRR niczego nam nie narzucał. Zamiast produkować w Łabędach "Kaczory" mogliśmy je na krechę zaimportować z ZSRR. Cchieliśmy wybrać zwycięzcę rywalizacji w Czechach na czołg TVP (T-51 Skoda, T-50 CKD) ale Kliment Gottwald wolał najlepsiejsze "Kaczory".

Były uruchamiane w placówkach badawczych przemysłu motoryzacyjnego, na politechnikach i w WAT tematy badawcze. SKO, zawieszenie hydropneumatyczne itd. ale z braku kasy dochodzono do pewnego etapu i projekt zamykano. Na papierze byliśmy wstanie zrobić wszystko. Gorzej z badaniami prototypów, budowaniem linii produkcyjnych itd. To kosztuje a gestor budżetu w Polsce wolał je wydać na skok cywilizacyjny w Polsce czyli 1000 szkół na 1000 lecie. Akurat ZSRR nie robił nam problemów z rozwojem przemysłu zbrojeniowego i własnych modeli. Tak samo jak Amerykanie w NATO brali co najlepsze. Np. czeski DANY, nasze ODS. Wszystko musiało mieć - podobnie jak w NATO - ustandaryzowane kalibrowo uzbrojenie.

Co do "narzucania" ZSRR zaproponował nam ulokowanie w Polsce centrum produkcyjno - serwisowego BWP-1 w 1968 a więc w dwa lata od rozpoczęcia produkcji dla wojska tego pojazdu w ZSRR. Miał to być ośrodek dla krajów UW w Europie. Ale Gomułka odmówił ostatecznie wydania 2 mld zł (niszczyciel Warszawa kosztował 1 mld, kuter rakietowy OSA 330 mln zł samolot Su-7 20 mln zł) na to przedsięwzięcie. W ostateczności przez 20 lat BWP-1 w Europie (bez ZSRR) tłukli Czechosłowaccy. To tyle jeśli chodzi o "narzucanie".

P.S. Przy MTLB już nie zrobiliśmy tego błędu.
ORKAN
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1150
Dołączył(a): 26 gru 2007, o 17:13
Lokalizacja: Westerplatte

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez urbanoid » 15 sty 2016, o 11:34

Btw. wiem, że negocjowaliśmy licencję na T-72B(S), a w tych pogłoskach o rozważaniu zakupu licencji na T-80 jest ziarno prawdy?
Avatar użytkownika
urbanoid
Moderator
Moderator
 
Posty: 5373
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 13:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez obiekt172 » 15 sty 2016, o 11:53

Bujda na resorach...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3123
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez pio » 15 sty 2016, o 12:02

obiekt172 napisał(a):Bujda na resorach...


Na czym to opierasz?
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 2714
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez xardas12r » 15 sty 2016, o 12:06

Na WATcie kadra twierdziła, że były testowane, ale wycofano się z pomysłu ze względu na zuzycie paliwa.
xardas12r
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 131
Dołączył(a): 12 lip 2014, o 00:42
Lokalizacja: Warszawa/Rembertów

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez asimo2 » 15 sty 2016, o 13:55

Ja słyszałem, że
1. my chcieliśmy T-80U a radzieccy chcieli sprzedać T-80B :)
2. radzieccy podobno chcieli za licencję górę rubli transferowych :)
BTW podobno za Su-27 radzieccy chcieli 50mln usd (w przeliczeniu) jak kiedyś gdzieś w internetach przeczytałem :)
Pozdrawiam
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1490
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Historia polskiej techniki pancernej.

Postprzez ORKAN » 15 sty 2016, o 22:34

ja też gdzieś czytałem o T-80B a skończyło się na niedogadaniu T-72S. Radzieccy chcieli skasować nas za dokumentacje T-72S jak za nowy czołg. My chcieliśmy kupić dokumentacje różnicową. Moim zdaniem radzieccy mieli racje bo ilość zmian wprowadzonych do T-72B na którym bazował T-72S była taka jak miedzy T-54A a T-55.
ORKAN
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1150
Dołączył(a): 26 gru 2007, o 17:13
Lokalizacja: Westerplatte

Następna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości