Zakupy nowych śmigłowców cz II

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Zakupy nowych śmigłowców cz II

Postprzez Lupac » 23 lis 2009, o 13:14

Pierwszy temat o zakupach śmigłowców zbliżył się już do 1000 postów i nieco przy okazji przeterminował. W związku z tym zakładam nowy temat w którym prosiłbym się o skupienie się na planowanych lub realizowanych obecnie przetargach na śmigłowce dla sił zbrojnych RP.

Jednocześnie zostawiamy link do I części dyskusji o planach zakupów śmigłowów -> Zakupy nowych śmigłowców cz I

Oraz, zamknięta już, dyskuja o następcy Mi-24 -> Następca Mi-24 Hind cz I
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Vanisher » 23 lis 2009, o 21:29

W przypadku ewentualnej drugiej transzy(25 egzemplarzy) 13 mają stanowić
śmigłowce szturmowe co miałyby zastąpić pozostałe 12???
For every hero commemorated, a thousand martyrs die unmourned and unremembered.
Vanisher
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1988
Dołączył(a): 25 lis 2008, o 23:10

Postprzez lonux » 24 lis 2009, o 17:13

Witam jak na tle konkurencji innych maszyn wypada A129 Mangusta czy jest to maszyna konkurencyjna do Eurocoptera Tiger i innych konstrukcji dostępnych na rynku i jak wypada on cenowo w porównaniu z resztą
lonux
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 12
Dołączył(a): 17 gru 2006, o 16:22

Postprzez Adis » 24 lis 2009, o 19:42

[quote=""Vanisher""]W przypadku ewentualnej drugiej transzy(25 egzemplarzy) 13 mają stanowić
śmigłowce szturmowe co miałyby zastąpić pozostałe 12???[/quote]

A czy zamówinie nie miało pokrywać się tak?

-6 maszyn VIP
-8 SAR/ZOP
-24 transportowych
-13 śmigłowców uderzeniowych

Pozdrawiam! :wink:
PS1948
Avatar użytkownika
Adis
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 756
Dołączył(a): 29 paź 2006, o 10:53
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Lupac » 24 lis 2009, o 19:47

Ale to stare wyliczenia są. Obecnie trudno określić jak to "mędrcy" rozłożą.

Na razie patrząć na I transzę wygląda, że będzie te 7-8 sztuk dla MW + kilka VIPów i wielozadaniowych śmigłowców transportowych-wsparcia.

Wtedy II transza obejmować będzie (pewnie) kolejne wielozadaniowe maszyny transportowe-wsparcia + (ewentualnie szturmowce). Ale zostaje pytanie czy nie dopiszą kilku kolejnych maszyn SAR dla MW (w 2018 roku pierwsze Anakondy będą posiadać na karku +/- 25 lat), czy ZOP (jako następcy pozostałych Mi-14PŁ).
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Vanisher » 25 lis 2009, o 15:50

J osobiście podwoiłbym liczbę śmigłowców szturmowych.Jedna eskadra to mimo wszystko zbyt mało.
For every hero commemorated, a thousand martyrs die unmourned and unremembered.
Vanisher
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1988
Dołączył(a): 25 lis 2008, o 23:10

Postprzez Lupac » 25 lis 2009, o 16:03

Być może nasi "mędrcy" wychodzą z założenia, że niewielka liczba maszyn szturmowych będzie wspierana przez maszyny wielozadaniowe (Głuszec czy inne uzbrojone cuda) - moim zdaniem to kiepski pomysł.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Vanisher » 25 lis 2009, o 22:17

Jeśli wszystkie będą uzbrojone w Spike-ER może to mieć jakiś sens.Poprostu będą atakować zza zasłony terenowej nie narażając się no ostrzał przeciwnika.Przy odpowiednim rozpoznaniu i sprawnym BMS kilkadziesiąt śmigłowców opancerzonych lub nie to dość duży atut.
For every hero commemorated, a thousand martyrs die unmourned and unremembered.
Vanisher
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1988
Dołączył(a): 25 lis 2008, o 23:10

Postprzez lukasz woj » 26 lis 2009, o 16:11

No właśnie. Czy na którymkolwiek z naszych śmigłowców jest zamontowany Jaśmin?
Faszyści przyszłości będą nazywali siebie antyfaszystami.
Winston Churchill

"c..j, d..a i kamieni kupa" - Bartosz Sienkiewicz sprawozdaje działanie Inwestycji Polskich.
lukasz woj
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2344
Dołączył(a): 28 sty 2009, o 19:38
Lokalizacja: wolomin

Postprzez marlowe » 28 sty 2010, o 16:42

[quote=""Altair""]Przetarg na śmigłowce dla MON rozstrzygnięty

MON wybrało ofertę Metalexportu-S na dostawę 5 śmigłowców Mi-17 na potrzeby misji w Afganistanie. Odrzucono ofertę Bumaru.


W przyszłym tygodniu rozpoczną się szczegółowe negocjacje. Będą dotyczyły ewentualnego przyspieszenia dostaw, warunków płatności. Negocjowana może być też ostateczna cena.

Metalexport-S zaoferował używane śmigłowce Mi-17 wyprodukowane w latach 1992 i 1995. Śmigłowce przeszły remont kapitalny. Jesienią mają być one dostarczone do WZL-1 w Łodzi, gdzie zostaną doposażone przed dostawą do Afganistanu.

W przetargu startował także Bumar (MON chce 5 Mi-17). Jego oferta została odrzucona. Wcześniej ze złożenia ostatecznej oferty zrezygnował MAW Telcom, oferujący nowe śmigłowce, ale odległym terminem dostaw.

Źródło
[/quote]
marlowe
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 358
Dołączył(a): 18 cze 2006, o 14:08
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Jonasz » 30 sty 2010, o 17:36

Ciekawe, czy lobby proamerykańskie zostanie wzmocnione zapowiadaną zmianą szefa MON. Jeśli Sikorski, to Sikorsky ;)
Jonasz
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 223
Dołączył(a): 16 lis 2005, o 09:28

Postprzez felczer » 30 sty 2010, o 18:03

Ech Karuzela z nowymi śmigłowcami dopiero sie zacznie.Albo AW/Świdnik albo Mielec/Sikorsky .Tylko gdzie tu miejsce na Polską myśl techniczną.Co do szefa MON to ostatnio sa to ludzie z przypadku, a nie fachowcy z dozą szaleństwa na tle militarnym ( Szeremietiew jaki był ,ale wiedział jak złożyć kałacha :lol: ,może warto by odswieżyć tą postać ) :)
felczer
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 54
Dołączył(a): 24 lis 2008, o 14:15

Postprzez Lupac » 10 lut 2010, o 18:20

[quote=""Gazeta Wyborcza""]- Resort obrony narodowej zakończył postępowanie na dostawę pięciu śmigłowców Mi-17 dla kontyngentu w Afganistanie - poinformował szef MON Bogdan Klich. Oferta opiewa na ponad 300 mln zł. Maszyny mają trafić w rejon operacji jeszcze w tym roku.

Ministerstwo już kilka dni temu informowało, że zamierza niebawem sfinalizować umowę. Ujawniono wówczas, że do końcowych rozmów wybrano firmę Metalexport-S. W postępowaniu trwającym od jesieni ub.r. uczestniczyły także Bumar i MAW Telecom. Bumar odstąpił od złożenia ostatecznej oferty, a firma MAW Telecom proponowała śmigłowce fabrycznie nowe, co odsuwało termin dostawy do marca przyszłego roku i nie odpowiadało oczekiwaniom resortu.

Klich powiedział na konferencji prasowej, że "uważa efekty postępowania za sukces". Jak podał, oferent ma dostarczyć maszyny w lipcu, sierpniu i wrześniu, a do końca roku - po dozbrojeniu i doposażeniu - mają być one przerzucone w rejon misji.

"Ostatni zakup techniki poradzieckiej"

W ubiegłym tygodniu Klich, informując o dobiegającym końca postępowaniu, zadeklarował, że zakup kolejnych śmigłowców transportowych Mi-17 "to nie tylko jedyna w tym roku, ale ostatnia partia śmigłowców produkcji, nazwijmy to poradzieckiej". Podkreślał, że zakup podyktowała pilna potrzeba. - Wszystkie nowe śmigłowce będą śmigłowcami nowej generacji i innej produkcji. To ostatni zakup poradzieckiej techniki wojskowej, na który się zdecydowałem - powiedział wówczas.

Minister wskazywał, że w ramach postępowania udało się znacząco obniżyć ostateczną cenę zakupu. Jak podał, resort, choć liczył na dobre warunki dostawy, rezerwował na ten cel 570 mln zł; ostateczna oferta opiewa na 313 mln zł.

- Cieszę się, że udało się zachować w budżecie MON prawie 260 mln zł. Zostaną one wydatkowane na inne rodzaje sprzętu i uzbrojenia - powiedział Klich. Jego zdaniem, "postępowanie realizuje zasadę tyle samo, ale taniej". - Negocjujemy tak, by cena była jak najniższa, a wymagania spełnione - zapewniał.[/quote]

+ jeszcze mały dodatek ze strony Polski Zbrojnej:
[quote=""Polska Zbrojna""]Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone we wrześniu, interesowało się nim – jak wskazał Marcin Idzik – 19 firm, ale do negocjacji technicznych stanęły tylko trzy, a ofertę złożył tylko Metalexport-S. Miało być rozstrzygnięte do 15 grudnia, wobec czego są dwa miesiące opóźnienia. „Obecnie śmigłowce Mi-17 są towarem deficytowym. Mimo że są produkcji rosyjskiej, chętnie kupują je państwa NATO. Dlatego wpłynęła tylko jedna oferta”, komentował wiceminister Idzik. Przypomniał, że trwają postępowania na wyłonienie dostawców karabinów napędowych i systemów osłony biernej dla śmigłowców. „Jeśli uda nam się doprowadzić je do finału przed wrześniem, postaramy się, aby już pierwsza para maszyn wysyłana do Afganistanu miały karabin napędowy i system osłony biernej”, wyjaśnił.[/quote]
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez dawo » 10 lut 2010, o 19:05

A ja mam pytanie związane z tematem, ale nie jako z nieco innej beczki...

Jak ma wyglądać docelowo kształt naszego lotnictwa wojsk lądowych... Czy kupując śmigłowce szturmowe zdecydujemy się na model amerykański, z profesjonalnym śmigłowcem uderzeniowym AH-1, AH- 64, i średnim śmigłowcem transportowym BH ? Czy raczej powstanie chaos z powiedzmy Apachem, Mi- 24, EH- 101, i Mi-17 oraz Sokołami...

Jest wogóle jakaś docelowa koncepcja ?
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3414
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Krzysiek10 » 10 lut 2010, o 19:23

Trudno mówić o docelowej koncepcji, gdy w ciągu najbliższych 8 lat kupimy co najwyżej 26 śmigłowców, w tym część trafi do MW albo służyć będzie do transportu VIP-ów. Nie stać nas na ujednolicenie wyposażenia, śmigłowce o najmniejszej wartości bojowej będą stopniowo zastępowane nowymi.
Krzysiek10
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 96
Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 23:33

Następna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości