Rosomak i pojazdy na jego bazie

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Lumen » 22 cze 2019, o 13:15

pio napisał(a):
Lumen napisał(a):To że wraz z ramą jest wzięte zapewne całe zawieszenie - i to jest owa "duża ilość" podzespołów to tylko.


Więcej niż tylko zawieszenie, ale to będzie w swoim czasie.
Dobra - wciągarka, układ kierowniczy i przenieśiena napędu - w zasadzie wszystko co jest powiązane z tym
Obrazek

pio napisał(a):Gdyby pojazd tego typu (w Patrii 6x6 jest dokładnie tyle samo miejsca co w AMV 8x8, choć nie myślę konkretnie o tym) był w konwersacji w temacie następcy BRDM-a, to moglibyśmy spokojnie zrezygnować z dalszego rozwoju pozostałych wersji specjalistycznych Rosomaka po wdrożeniu takiego 6x6 do produkcji.
Dlatego żal tyłek ściska gdy widzi sie samozadowolenie z nic nierobienia Siemianowic i Poznania.

Czołg chcą w PL budować - a głupiego KTO nie potrafią...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2264
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 22 cze 2019, o 13:37

Na pierwszy rzut oka wygląda ciekawie , ale diabeł siedzi w szczegółach .
To pojazd o gabarytach podwozia do Rosomaka . Jaki miałby być cel jego wprowadzenia ?
Jedynie jako TO z lekkim modułem ZSMU. I wszystko w ramach pilnowania ,aby nie przekroczyć tych 18 t .
Przy tym nie widzę szans na znaczną redukcję ceny takiego pojazdu .
więc pytanie po co ?
Jest oczywiście miejsce na pojazd 6x6 ale mniejszy lżejszy i co ważne tańszy . Przy licencyjne produkcji to raczej się nie uda ,a tworzenie wersji specjalistycznych to droga przez mękę .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Lumen » 22 cze 2019, o 14:26

Ja tam widzę
Rosiek bazówka - 5 milionów, wiec taki Irbis jakby kosztował 2 to by był zły?
Nie byłoby opłat licencyjnych, technologie potrzebne do produkcji już są...
Przy tym z Irbis ramą nie przekroczyłby z 13 ton (bo waży 11 ton) więc 5 ton do tych 18tu - jak na coś co miałoby tylko ZSMU to mało?...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2264
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 22 cze 2019, o 14:46

Oczywiście że Irbis, lub nowe wcielenie prezentowane jako LOTR 6x6 jest bardziej dostosowane do potrzeb lżejszego , mobilnego pojazdu wojskowego . Dla porównania taka Patria 6x6 to wymiary 7,5 m x 2,9 m i wys. 2,5 m .
Pojazd o mniejszej masie i gabarytach jest potrzebny , ale nie jestem przekonany iż taki Bóbr zapewni stosowną mobilność w terenie .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Skitarius » 22 cze 2019, o 15:04

Pio bije w dobry dzwon. Takie podwozie to wiele możliwych opcji użycia, pływa do tego a to już wystarczy by panom betonom kisiel w majtach się zrobił. Kilka wersji Rośka ostatecznie zostało na papierze, tańsze i prostsze podwozie mogło by je spokojnie przyjąć.

WOT namówić na swój własny "pancerny" komponent.
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 998
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez prowler » 22 cze 2019, o 17:06

Przede wszystkim XA-360 mimo, iż odniósł ogromy sukces komercyjny to nie spełnił podstawowego założenia programu - okazał się za drogi dla rodzimych SZ, by zastąpić nimi rodzinę sześciokołowych TO.

A przecież w Maaivomat praktycznie połowa piechoty korzysta z KTO i mimo specyficznych warunków terenowych się nie zmieni...
A XA-180 i inne nie będą młodsze...
Stąd próby poszerzenia oferty o tańszy wóz 6x6, lecz o zbliżonej pojemności.
"Nie oglądaj telewizji będziesz miała w głowię glisty...
Oni są porąbani...
Oni wojnę pokazują, a o pokój walczą...
Tak się porąbało z jednych rakiet mam się cieszyć, przeciw drugim protestować."
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4209
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Skitarius » 22 cze 2019, o 17:27

Do tego dochodzi ci kompatybilność podzespołów, ułatwienia w serwisowaniu i większa standaryzacja. To się przekłada na spadek kosztów utrzymania.

Dobrze kombinują, sensownie.
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 998
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Poison » 23 cze 2019, o 21:09

Lumen napisał(a):
pio napisał(a):
Lumen napisał(a):Tyle że to nie żaden AMV tylko stary XA-180 ino osadzony na półramie...

To tak jakbyśmy Irbisa osadzili na skróconej (o oś) ramie z rosomaka...
Było o tym mowa - taka moderka - jak za gorsze zwiększyć zarówno nośność jak i odporność przeciwminowa starych wozów...


Mylisz dwa różne pojazdy. Moderką XA-180 jest poniższy XA-220.
Patria 6x6 jest w 100% nowym KTO z dużą ilością podzespołów pochodzących z AMV 8x8.

To się przyjrzyj - z przodu co masz? - przedział dla kierowcy z fotelem dla dowódcy, którzy maja normalną szybę do obserwacji - jak z XA-220
A za nimi jest dopiero silnik, a za silnikiem przedział desantowy...
Może faktycznie pospawano "nowy" wóz (stąd prosta linia kadłuba) ale nadal to nie jest AMV.
To że wraz z ramą jest wzięte zapewne całe zawieszenie - i to jest owa "duża ilość" podzespołów to tylko.

Jak pisałem - Irbisa też można tak osadzić - ba jakby ktoś w Poznaniu ruszył 4 litery to jeszcze na tegorocznym MSPO mógłby coś takiego pokazać... I chwalić ise jak to jest zunifikowany z Rosomakiem (zawieszenie) i z Jelczem (identyczny MTU dać)
I To mógłby być ciekawy kandydat na następce BRDM - zwłaszcza gdyby kosztował poniżej 2 mln pln...


Biedny ten PGZ że w całej grupie nie ma kilku "baniek" na prototyp z własnej kieszeni a obracają miliardami..
Poison
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 90
Dołączył(a): 18 lut 2016, o 01:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez SunWu1970 » 23 cze 2019, o 22:24

Poison napisał(a):Biedny ten PGZ że w całej grupie nie ma kilku "baniek" na prototyp z własnej kieszeni a obracają miliardami..

Wynik finansowy PGZ to 37 mln. PLN, praktycznie są bez pieniędzy na jakiekolwiek poważne inwestycje.
Prezes PGZ wspominał, że potrzebują 2 mld. PLN.
SunWu1970
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 222
Dołączył(a): 9 maja 2019, o 13:10

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Poison » 23 cze 2019, o 23:00

Budowa demonstratora nie wymaga nawet tych 37 mln.
Poison
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 90
Dołączył(a): 18 lut 2016, o 01:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez duszek » 23 cze 2019, o 23:07

Poison napisał(a):Budowa demonstratora nie wymaga nawet tych 37 mln.

Doskonale widać jak "Patriotyczne F35" zarzyna budżet
duszek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2025
Dołączył(a): 1 kwi 2015, o 12:46

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez pio » 24 cze 2019, o 00:35

Poison napisał(a):Biedny ten PGZ że w całej grupie nie ma kilku "baniek" na prototyp z własnej kieszeni a obracają miliardami..


A ten prototyp to mają zrobić dla czystej rekreacji, czy dla określonego użytkownika, który ma swoje wymagania?
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3602
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 26 cze 2019, o 00:39

Pio fajnie że wkleiłeś na Obrona Pro tabelki z symulacjami dla trakcji kołowej .
I tu jasno wynika co pokazywałem od dawna . Max nacisku przy kołach dostępnej wielkości to 5,5-6 t na oś .
wszelkie LOTR-y czy inne transportery opancerzone w naszych warunkach muszą być 6x6 .
Dla 4x4 to na dużych kołach 14R20 czyli rozmiar Rosomaka to max DMC 11-12 t .
Najlepiej poniżej 11 t . A dla 6x to DMC 16-18 t . Najlepiej poniżej 16 t .
Aby coś mogło się sensownie przemieszczać w terenie i mieć jakiś pancerz to opcja 6x6 jest koniecznością .
I tu taki Bóbr idzie po bandzie . A jego nowa wersja już nie ma sensu . Przy masie barowej 15 t to nie ma prawa zjechać z asfaltu .
Trzeba niestety wrócić do projektu z Poznania . No cudów nie ma .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Lumen » 26 cze 2019, o 08:54

Szczególnie że byle LOSP jak Hawkei kosztuje ok. 3 mln pln/sztuka

Pio - PGZ zna wymagania użytkownika co do choćby LOTR
Z resztą - jakby miał coś w ofercie w ramach oddolnej inicjatywy, to by się "nagięło"
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2264
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez pio » 26 cze 2019, o 12:54

mjacenty napisał(a):Pio fajnie że wkleiłeś na Obrona Pro tabelki z symulacjami dla trakcji kołowej .
I tu jasno wynika co pokazywałem od dawna . Max nacisku przy kołach dostępnej wielkości to 5,5-6 t na oś .


Temat jest bardziej rozbudowany, co uzupełnię tutaj:

- dla opon 7.5R16 (używanych w Honkerach) maksymalny nacisk na oś powinien wynosić od 1500 kg (ciśnienie szosowe) do 2100 kg (ciśnienie do trudnych odcinków)
- dla 225/75R16 i 235/65R16 (używane w Sprinterach i Crafterach) - od 1400 do 1950 kg
- dla 245/65R17 (używane w Amarokach i L200) - od 1550 do 2150 kg
- dla 335/80R20 (pierwszy pakiet w Turze VI) - od 3000 do 4150 kg
- dla 365/85R20 (drugi pakiet w Turze VI) - od 3500 do 4800 kg
- dla 395/85R20 (największa opona cywilna wg nowych norm do felg 20") - od 3850 do 5400 kg
- dla 14.0R20 (używane w Rosomakach i największe opony produkowane w Poznaniu) - od 4100 do 5750 kg
- dla 16.0R20 (największe dostępne na rynku opony do felg 20") - od 4950 do 6900 kg
- dla 24.0R20.5 (do felg 20,5") - od 6650 do 9250 kg
- dla 24.0R21 (największe opony dostępne na rynku) - od 6800 do 9450 kg

Lumen napisał(a):Pio - PGZ zna wymagania użytkownika co do choćby LOTR


Dlatego Poznań na LOTR-a proponował transporter sześciokołowy...
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3602
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości