Sprzęt inżynieryjny

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez obiekt172 » 16 lis 2018, o 12:03

Tylko że jedno nie zastępuje drugiego...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3604
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez norbi141 » 16 lis 2018, o 13:28

Wiem tylko tu nie chodzi o zastąpienie PTSa...
norbi141
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 410
Dołączył(a): 14 lip 2015, o 14:04

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez wa2 » 16 lis 2018, o 16:44

Swego czasu wiewiórki wspominały mi o modernizacji PTS-ów poprzez dodanie automatycznej skrzyni biegów, silnika z rodziny W-46 o mocy 600 koni, opancerzenia kabiny oraz powiększenia wyporności przez jakieś pływaki.
Słyszał ktoś o tym?
wa2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 63
Dołączył(a): 7 kwi 2015, o 20:23

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez prowler » 8 sty 2019, o 14:45

Szara rzeczywistość MON odcinek tysiac pinćeset
http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... w-i-mostow

Po co wojsku przewoźne tartaki? zapyta się przechodzień...
Ano do plutony budowy podpór mostów.
Przy pomocy takiego tartaka i kafarów np. KP-2 z drużyny kafarów (wchodzącej w skład plutonu) buduje się mosty...
Takim kafarem przymocowanym np. do pontonu AP można wbijać ostruganą nowiutkim tartakiem sosnę w muliste dno rzeki i zbudować podpory mostu...

Tak by potem koledzy z plutonu montażowego przerzucili przez te podpory zupełnie (jeszcze) nieprzerdzewiałe elementy z mostu MS-54 czy MS-88-22 i tak po kilku-kilkunastu dniach (wszystko zależy od docelowej długości) powstała przeprawa stała...

Fajnie nie?
"Nie oglądaj telewizji będziesz miała w głowię glisty...
Oni są porąbani...
Oni wojnę pokazują, a o pokój walczą...
Tak się porąbało z jednych rakiet mam się cieszyć, przeciw drugim protestować."
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4079
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez kocur75 » 8 sty 2019, o 15:08

jak przyjdzie powódź i zmiecie sto mostów to się nie przyda?
kocur75
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 241
Dołączył(a): 1 paź 2014, o 08:17

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez Skitarius » 8 sty 2019, o 15:19

kocur75 napisał(a):jak przyjdzie powódź i zmiecie sto mostów to się nie przyda?

Jak przyjdzie taka co zmiecie betonowe mosty to chyba nie będzie komu budować kolejnych.
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 831
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez prowler » 8 sty 2019, o 19:22

kocur75 napisał(a):jak przyjdzie powódź i zmiecie sto mostów to się nie przyda?

Ja wątpię czy mamy dostatecznie dużo złomu z UW w dostatecznie dobrym stanie aby te 100 mostów odbudować...
No chyba że chcesz robić w 100% drewniany - ale to zajmie znacznie więcej czasu i lasów państwowych może ubyć bardziej niż od kornika drukarza i ministra Szyszki razem wziętych...

Nikt nie neguje potrzeby utrzymania takich zdolności... Tyle ze czy to jest utrzymanie jeszcze czy może konserwacja starych nawyków... Bo widzisz stalowe kratownice składanych mostów walają się po składach na gołym powietrzu i nikt jakoś nie myśli o tym aby może coś z tym zrobić.
A opracować jakieś nowe rozwiązania... DMS-65 na miarę XXI wieku...
W końcu stosowane dziś rozwiązania mają ponad pól wieku i powstawały w innych realiach zarówno przemysłowych jak i militarnych...

Myśleć, myśleć systemowo trzeba panowie...
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4079
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez pio » 11 sty 2019, o 17:07

"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3403
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez Skitarius » 11 sty 2019, o 18:32

A niech mnie, jest eksport. Gdyby człowiek nie siedział to by usiadł.

Czyżby Daglezja była takim ofertowym "czarnym koniem"?
Skitarius
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 831
Dołączył(a): 22 sie 2018, o 11:10

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez jurek5551 » 11 sty 2019, o 18:32

Aż się boję że padną ofiarą własnego sukcesu.
jurek5551
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 481
Dołączył(a): 7 lut 2018, o 14:27

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez Razparuk » 11 sty 2019, o 20:05

Fajne...
Avatar użytkownika
Razparuk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2229
Dołączył(a): 26 lut 2005, o 21:53

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez prowler » 14 mar 2019, o 17:47

A teraz coś o postępowaniu na którego finał czekają wszyscy 34B64
https://www.defence24.pl/daglezja-p-zas ... nowe-mosty

Cóż mówiąc w skrócie
CNIM z zmodernizowanym PFM jest ciekawy. Same pontony z uwagi na min własny napęd dają duże pole manewru (wariantów wykorzystania plutonu / kompani )
Można szybko zorganizować kilka osi przepraw promowych (szczególnie w przypadku przerzutu lżejszych pojazdów), czy też po prostu szybko przesunąć oś w inne miejsce

No i odpada temat kutrów.
Ale wadą jest koszt zestawu. Każdy pontony wyposażony w silniki, brzegówki w hydraulikę - to wszystko sprawia, że zestaw musi kosztować.

SRB od CEFA to bardziej konwencjonalna konstrukcja - taki PMP po liftingu - w tej formie to ogromny postęp w stosunku do PP-64.
Dla porównania Wstęga potrzebuje 48 pontonów (AP) i 6 brzegówek (BP) i 7 kutrów KH-200 do wykonania 100 m przeprawy (dwukierunkowej / podwójna wstęga) a SRB 13 pontonów, 2 brzegówki i 5 kutrów.

IRB jest w zasadzie taki sam jak SRB i oba systemy najbardziej dosłownie pasują na "następce" Wstęgi.

Trochę szkoda bo tak naprawdę wojsko potrzebuje i SRB/IRB i PFM
"Nie oglądaj telewizji będziesz miała w głowię glisty...
Oni są porąbani...
Oni wojnę pokazują, a o pokój walczą...
Tak się porąbało z jednych rakiet mam się cieszyć, przeciw drugim protestować."
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4079
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez norbi141 » 14 mar 2019, o 19:32

Ja to się i tak nie doczekam. Mój park to pójdzie do lamusa, ale tylko z całą MW.

prowler napisał(a):Trochę szkoda bo tak naprawdę wojsko potrzebuje i SRB/IRB i PFM


Czemu oba?

Wiadomo dlaczego tylko tylko 7(+3)? Przecież potrzeby są kilkakrotnie większe.
norbi141
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 410
Dołączył(a): 14 lip 2015, o 14:04

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez prowler » 14 mar 2019, o 20:03

A co z PPM-71 się męczyłeś? W Bałtyku łomik mały moczyłeś? ;)

10 to nie jest zła liczba - szczególnie ze nie wiemy jaki to będzie komplet - czy 100 czy 200 metrowy.
Mając na uwadze to że to środek do przekraczania dużych przeszkód wodnych, a WL tak naprawdę powinno mieć 8-9 brygad ogólnowojskowych w ramach WL to by nie było tragedii.

Inna sprawa to kiedyś coś tam skrobano wokół PP-64 - nowe kasety itp
http://polska-zbrojna.pl/home/articlesh ... c-pod-woda

A dlaczego oba?
Ano nie zapowiada się abyśmy kupili jakieś promy samobieżne...
A pontony PFM są taką namiastką promów...
Z 100 metrowego IRB czy SRB masz 2 promy - z PFM można zbudować 6 promów o MLC 40T/W (czyli Rosomak, Twardy, Dana czy na max obładowany Jelcz 8x8 )
"Nie oglądaj telewizji będziesz miała w głowię glisty...
Oni są porąbani...
Oni wojnę pokazują, a o pokój walczą...
Tak się porąbało z jednych rakiet mam się cieszyć, przeciw drugim protestować."
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4079
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Sprzęt inżynieryjny

Postprzez norbi141 » 14 mar 2019, o 21:45

Nie zna życia ten kto nie pływał mostem pontonowym po Bałtyku.

Jeśli założyć tak jak jest teraz, że jeden park=100 metrów(nie licząc kutrów i ciężarówek) to będzie bida. Minimum to dwa, a najlepiej trzy parki na brygadę.
norbi141
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 410
Dołączył(a): 14 lip 2015, o 14:04

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: chorąży i 10 gości