Nowy czołg dla WP

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez Damian90 » 16 lut 2015, o 14:57

Chyba nie rozumiesz. Napęd hybrydowy obecnie testowany dla wozów bojowych, jako główny silnik ma silnik elektryczny, zaś silnik lub silniki spalinowe służą jedynie jako generatory energii elektrycznej.

Masz tutaj filmik reklamujący demonstrator technologii GCV od BAE.

https://www.youtube.com/watch?v=PUxQs5WvBwQ

Masz tutaj pokazane jak wygląda rozwiązanie napędu, koła napędowe napędzane są silnikiem elektrycznym, zaś silniki spalinowe nie są w żaden sposób fizycznie połączone czy to z silnikiem elektrycznym czy z kołami napędowymi (brak klasycznej transmisji), same silniki spalinowe zaś można umieścić w zasadzie w dowolnym miejscu.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1998
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez obiekt172 » 16 lut 2015, o 15:03

No kuźwa o tym pisze

Pisze o tym że sprawność takiego układu jest "wątpliwa"
Bo sprawność generatora prądu jest niska, a i później są straty...

Co z tego że silnik elektryczny ma dużą sprawność skoro straty przy generowaniu energii i przy jej składowaniu są nie do nadrobienia (bo tu chodzi właśnie o balans - jak najmniej stracić przy produkcji energii)

Zdajesz sobie sprawę że przy głupim przepływie prądu po przewodzie masz straty?


To może zadziałać przy jakiś lekkich wozach...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez TOM » 16 lut 2015, o 15:07

Damian 90 - o to chodzi!
Taki układ o wiele łatwiej zaprojektować w Polsce siłami własnymi niż power packa.
Jeżeli chodzi o sprawność to przykładowo jednak dwa silniki spalinowe np.VW 1,9 tdi, pracujące ze stałą, ekonomiczną prędkością obrotową spalą dużo mniej (zakładając nawet straty na sprawności układu) niż jeden bodajże 6.0 tdi z audi a7 pracujący na maksymalnych mocach ze zmiennymi obrotami.
TOM
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 449
Dołączył(a): 13 sty 2015, o 14:48

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez Damian90 » 16 lut 2015, o 15:09

obiekt172 napisał(a):No kuźwa o tym pisze

Pisze o tym że sprawność takiego układu jest "wątpliwa"
Bo sprawność generatora prądu jest niska, a i później są straty...

Co z tego że silnik elektryczny ma dużą sprawność skoro straty przy generowaniu energii i przy jej składowaniu są nie do nadrobienia (bo tu chodzi właśnie o balans - jak najmniej stracić przy produkcji energii)

Zdajesz sobie sprawę że przy głupim przepływie prądu po przewodzie masz straty?


To może zadziałać przy jakiś lekkich wozach...


BAE z powodzeniem używa swojego układu w wozie o masie powyżej 40 ton, to już nie jest klasa lekka. Myślę że nie doceniasz możliwości. Co więcej układy hybrydowe użytkowane były choćby w pociągach z powodzeniem.

Daj inżynierom czas, gdy dopracują te rozwiązania dla wozów bojowych o masie większej niż 40 ton, to takie układy się rozpowszechnią.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1998
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez obiekt172 » 16 lut 2015, o 15:14

Ja bym tym inżynierom zadał kilka pytań
- ile waży cały układ i jaką ma objętość
- jaki resurs przewidziany jest dla układu
- jaki koszt
- jakie jest zużycie paliwa

Problemem takiego układu jest źródło energii elektrycznej, użycie zwykłego silnika spalinowego...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez TOM » 16 lut 2015, o 15:17

Sam układ nie jest nowością. Jeżeli dobrze pamiętam to większość lokomotyw spalinowych ma koła napędzane silnikami elektrycznymi do których prąd dostarczany jest za pomocą silników spalinowych.
TOM
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 449
Dołączył(a): 13 sty 2015, o 14:48

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez TOM » 16 lut 2015, o 15:24

obiekt172 napisał(a):Ja bym tym inżynierom zadał kilka pytań
- ile waży cały układ i jaką ma objętość
- jaki resurs przewidziany jest dla układu
- jaki koszt
- jakie jest zużycie paliwa

Problemem takiego układu jest źródło energii elektrycznej, użycie zwykłego silnika spalinowego...

Resus będzie dużo wyższy niż w tradycyjnym układzie, ponieważ silniki spalinowe są mniej obciążone i pracują przy idealnych dla nich parametrach, a silniki elektryczne są prawie niezniszczalne, pracują na kolei, w kopalniach, w maszynach budowlanych.
Koszt będzie mniejszy, ze względu na mniejsze skomplikowanie mechaniczne - a teraz mechanika jest droga. Akumulatory będą coraz tańsze, szczególnie jeżeli skala produkcji będzie wzrastać, poza tym nie musi ich być dużo, pojazd będzie na bieżąco zasilany z agregatów.
Zużycie paliwa, jak opisałem w poście powyżej, powinno być dużo niższe.
TOM
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 449
Dołączył(a): 13 sty 2015, o 14:48

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez ad » 16 lut 2015, o 15:27

Jak ktoś liczy na nowe czołgi dla polskiej armii, przy obecnym poziomie finansowania MON.
To niech o to zapyta - zamiast pytać "jak tu jest". Reakcja odpowiadającego powinna być podobna...
https://www.youtube.com/watch?v=Kjv4SkA9T_o
ad
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 306
Dołączył(a): 23 paź 2014, o 20:25

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez obiekt172 » 16 lut 2015, o 15:28

To są tylko twoje pobożne życzenia
Pociągi nie poruszają się tak jak czołgi (specyfika ruchu kolejowego)
Czołgi też nie są eksploatowane według reżimów maszyn budowlanych
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez Tromp » 16 lut 2015, o 15:32

Panowie, z objętością układów hybrydowych jest trochę inaczej, niż z objętością powerpacków. Otóż twórca układu hybrydowego ma do dyspozycji coś, czego projektant klasycznego układu napędowego nie ma-manewr. Otóż jeżeli silniki elektryczne (dwa) mają pełnić rolę napędu i przekładni jednocześnie, a generalnie do tego się dąży, to rzeczone silniki mogą być z przodu-i będą mniejsze, niż wielgachny powerpack jako taki-bądź z tyłu, jeśli najdzie taka fantazja projektanta wozu bojowego.
Jednocześnie jednak silniki spalinowe, generujące energię elektryczną, mogą znaleźć się w niemal dowolnym miejscu-w półkach nadgąsienicowych (wówczas również raczej dwa), z tyłu, z przodu, obok silników elektrycznych lub z drugiej strony kadłuba-jak fantazja najdzie projektanta i co zostanie uznane za korzystniejsze. Ponadto silniki te mogą być bardziej wyżyłowane, niż jeden klasyczny motor, bowiem niemal ciągle będą pracować na stałych obrotach, bez skokowych ich zmian-więc mogą być też bardziej kompaktowe w sumie, niż jeden potężni diesel.



A co do Altaya-dajmy se spokój. Stanie się przestarzały w dokładnie tym samym momencie, co nasze Leopardy 2, a będzie trzeba za niego wybulić ogromną ilość kasy, której brakłoby na bardziej palące potrzeby. Nawet, gdyby miał być kupowany za kilka lat, zablokowałby środki na czołg, który nie ustępowałby potencjalnej czołówce światowej-a Altay nadal byłby tylko kolejnym Leopardem 2-klasycznym dla Zachodu czołgiem podstawowym III generacji, ze wszystkimi wadami i zaletami tegoż. IMHO nie warto-i tyczy się to też wszelkich innych nowoprodukowanych wozów III generacji.
Avatar użytkownika
Tromp
Moderator
Moderator
 
Posty: 3842
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 21:56

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez ad » 16 lut 2015, o 15:38

To poza M1A1 nic nie pozostaje, więc obecnie i przez 10-15 kolejnych lat nie ma i nie będzie żadnego następcy dla T-72/PT-91, jeśli amerykańskie nie przestanie być "złe", bo amerykańskie, drogie i używane.
ad
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 306
Dołączył(a): 23 paź 2014, o 20:25

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez obiekt172 » 16 lut 2015, o 15:42

Jeśli brać jakieś czołgi
Tylko leopard - jest infrastruktura, kadra itd...
Przy zakupie nowych można negocjować większe kompetencja w zakresie obsługi pojazdów itd...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez Tromp » 16 lut 2015, o 15:44

obiekt172 napisał(a):Jeśli brać jakieś czołgi
Tylko leopard - jest infrastruktura, kadra itd...
Przy zakupie nowych można negocjować większe kompetencja w zakresie obsługi pojazdów itd...

Zgadzam się w pełni. A jeżeli używane, to zgadzam się w pełni z ad-bo innych, niż Abramsy, nie ma. I jeżeli mielibyśmy wymieniać T-72, to raczej wolę jego wyjście jako tańsze...
Avatar użytkownika
Tromp
Moderator
Moderator
 
Posty: 3842
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 21:56

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez Granit » 16 lut 2015, o 15:47

Ja bym tym inżynierom zadał kilka pytań
- ile waży cały układ i jaką ma objętość

W swojej książce "Kampfpanzer heute und morgen" Rolf Hilmes pisze o porównaniu (z roku 2002) diesla z mechaniczną, elektromechaniczną i elektryczną transmisją dla napędu o mocy 900 kW. Masy układów wynosi miały odpowiednio ( rzecz jasna w podanej we wcześnieszym zdaniu kolejności) 3360 , 4160 i 4640 kg, a objętości 2,7; 4,1 i 4,33 m^3.
Granit
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 262
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 20:09

Re: Nowy czołg dla WP

Postprzez ad » 16 lut 2015, o 15:55

MON ledwo uciuła pieniądze na modernizację Leopardów-2A4, na razie od deklaracji o modernizowaniu w przyszłości Leopardów-2A5 - przedstawiciele MON uciekają jak diabły od święconej wody. A jeszcze wymiana bwp czeka WP - poza innymi wydatkami.
O ile w ogóle dojdzie do pozyskania nowszych czołgów, to szansa jest tylko w czołgach używanych - a używanych Leopardów-2 nie będzie do momentu, gdy armia niemiecka nie zechce się doszczętnie ich pozbawić. Czyli szybko to nie nastąpi.
I jedynym sposobem zwiększenia efektywności naszych wojsk pancernych, jest modernizacja czołgów sowieckiej konstrukcji. Więcej będzie można zmodernizować starych czołgów, niż kupić wozów wsparcia bezpośredniego - w dodatku o wątpliwej przyszłości.
ad
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 306
Dołączył(a): 23 paź 2014, o 20:25

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: młody i 3 gości