Rosomak i pojazdy na jego bazie

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Lumen » 26 cze 2019, o 13:10

A że wiemy że kutno jest w w czarnej .... To czemu nie zaryzykować...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2259
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 26 cze 2019, o 13:22

Czyli potwierdza się iż dla opony 14R20 jako powszechnej w WP to mamy 5,5 t /oś . czyli 6x6 to max 16,5 t . a lepiej nieco mniej .
Dla wielu którzy nie widzą problemu z większą oponą to nieco rozczaruje . Nie wiem czy widzieliście koło z oponą 14R20 w realu .
To bardzo duże i ciężkie koło . Ma fajna nośnośc i dobrze zachowuje się na drogach utwardzonych i asfaltach .
Koła 16R20 są zdecydowanie większe i cięższe . Co ważne wraz ze wzrostem tzw. balonu koła opona robi się podatna na boki i mało stabilna . Pojazdy na zbyt wysokich profilach opony zachowują się jak pingpong . I kiepsko się nimi jeździ powyżej pewnych prędkości . Dlatego też taka Fadroma jest pojazdem wolnobieżnym .
dla mnie nie ma sensu kombinować z oponami i tworzyć nietypowe rozmiary . trzeba się dopasować do tego co jest i jest standardem w WP. Pojazd 6x6 powinien być na oponach z Rosomaka czyli mieć DMC 16-16,5 t .
Pojazdy opancerzone z napędem 4x4 to bazując na mniejszych kołach powinny być raczej poniżej 10 t .
Tu przykład wozu AWR na Żubrze który po przekroczeniu pewnej masy nie 'robił' w terenie.
Praw fizyki oszukać się nie da .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2965
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez pio » 26 cze 2019, o 18:17

mjacenty napisał(a):Nie wiem czy widzieliście koło z oponą 14R20 w realu .
To bardzo duże i ciężkie koło . Ma fajna nośnośc i dobrze zachowuje się na drogach utwardzonych i asfaltach .
Koła 16R20 są zdecydowanie większe i cięższe . Co ważne wraz ze wzrostem tzw. balonu koła opona robi się podatna na boki i mało stabilna . Pojazdy na zbyt wysokich profilach opony zachowują się jak pingpong . I kiepsko się nimi jeździ powyżej pewnych prędkości .


Ja tam nic nie mówię, ale za niedługo będziemy wdrażać do wojska pojazdy używające opon 16R20. Są to HEMTT-y.

Poza tym istnieją dwa rozmiary przejściowe pomiędzy 14R20 i 16R20:

- niższa i szeroka 475/80R20 - nośność od 4900 kg do 6850 kg na oś
- wyższa i wąska 415/80R685 - od 4450 kg do 6200 kg na oś

Szczególnie porównajmy rozmiary tej pierwszej z 14R20 i 16R20

- 14R20 - średnica zewnętrzna: 1258 mm, szerokość: 386 mm - masa: 103 kg
- 475/80R20 - średnica zewnętrzna: 1272 mm, szerokość: 475 mm - masa: 130 kg
- 16R20 - średnica zewnętrzna: 1343 mm, szerokość: 438 mm - masa: 151 kg

Z drugiej strony 14R20 i 16R20 można stosować zamiennie na tych samych felgach (10.00 lub 10.00V), podczas gdy bezdętkowa 475/80R20 wymaga już całkiem unikatowych felg (14.00V).
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3595
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Lumen » 26 cze 2019, o 20:13

Dlatego program PEGAZ jest bez sensu...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2259
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 21 lip 2019, o 00:33

Analizowałem tabelki Piotra co do rozmiarów opon i ew nacisków .
https://2s14.blogspot.com/2019/07/o-mob ... azdow.html
Oraz nieco pogrzebałem w necie i nachodzi mnie pewność iż nie unikniemy wejścia w rozmiar opon 16R20 . Mimo mniejszej sztywności bocznej opony i nieco większych oporów toczenia .
I to przy Rosomakach w pierwszej kolejności .
Podobnie w w Jelczach , zwłaszcza wersjach opancerzonych , gdzie naciski mocno ograniczają możliwości terenowe i ładowność pojazdów w terenie .
Tu ciekawostka . Kryl ze swoja masą na klasycznych oponach do Jelcza (14R20) w zasadzie nie powinien zjechać z dróg utwardzonych , bo utknie .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2965
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez prowler » 21 lip 2019, o 13:56

Może jednak zacznijmy od tego, że Kryl powinien być na 8x8...
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4197
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 21 lip 2019, o 15:46

Jeśli Kryl ma zjechać z asfaltu , a zapewne ma , to musi być na platformie 8x8 .
Jeśli ma być w wersji 6x6 to musi mocno się odchudzić . Tylko czy wtedy podwozie wytrzyma ?
I czy będzie zgodny z wymaganiami MON ?
Na dziś Kryl jest projektem martwym i być może takim w tej wersji zostanie .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2965
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez prowler » 21 lip 2019, o 16:09

Umówmy się - Kryl nie jest czymś co spędza sen z powiek ani HSW ani zarządowi WRiA
"Nie oglądaj telewizji będziesz miała w głowię glisty...
Oni są porąbani...
Oni wojnę pokazują, a o pokój walczą...
Tak się porąbało z jednych rakiet mam się cieszyć, przeciw drugim protestować."
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4197
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez asimo2 » 22 lip 2019, o 14:25

prowler napisał(a):Może jednak zacznijmy od tego, że Kryl powinien być na 8x8...

I, od niedawna ponoć, ma być :)
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1541
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez Thorwald » 22 lip 2019, o 15:31

prowler napisał(a):Może jednak zacznijmy od tego, że Kryl powinien być na 8x8...


Jakby się przyjrzeć najbardziej udanej haubicy kołowej 155mm czyli G6 firmy Denel to kluczem może być na ilość osi, ale rodzaj ogumienia (21x25 w przypadku G6). G6 poza RPA był kupiony także przez Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Nie są to kraje, znane z bogatej sieci asfaltowych dróg.
Była taka zapomniana konstrukcja RWG-52 Rheinmetalla czyli PzH 2000 posadowiona na modyfikowanym podwoziu G6. W europejskich warunkach szukając rozwiązania dla mobilnej, kołowej haubicy 155mm lepiej wzorować się na RWG-52/G6 niż na haubicy do postkolonialnych ekspedycji jak rozwiązania izraelskie i francuskie.
Thorwald
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 439
Dołączył(a): 25 lip 2016, o 19:06

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez prowler » 22 lip 2019, o 17:04

Tak tyko my nie po to chcemy Kryla by mieć kołową haubice 155mm - tylko by mieć tanią haubice samobieżną 155mm...
Obawiam się, że ostatecznie bardziej opłaca się kupić kolejne kraby niż opracować i wdrożyć własnego G6
"Nie oglądaj telewizji będziesz miała w głowię glisty...
Oni są porąbani...
Oni wojnę pokazują, a o pokój walczą...
Tak się porąbało z jednych rakiet mam się cieszyć, przeciw drugim protestować."
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 4197
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez pio » 22 lip 2019, o 18:43

Thorwald napisał(a):Jakby się przyjrzeć najbardziej udanej haubicy kołowej 155mm czyli G6 firmy Denel to kluczem może być na ilość osi, ale rodzaj ogumienia (21x25 w przypadku G6).


Oczywiście. Tylko trzeba pamiętać o tym, że opona (sama opona) od G6 ma 180 cm średnicy i waży 460 kg. ;D
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3595
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez mjacenty » 22 lip 2019, o 21:24

I trzeba dodać iż na tych oponach mimo podawanej prędkości maksymalnej 85-90 km/h to strach na asfalcie tym jechać szybciej niż 70 km/h .
To jednak jest bardzo wysoki i niestabilny balon , a całość bardziej przypomina Volvo A 40F , czyli maszynę budowlaną , a nie rasowy pojazd do szybkiego przemieszczania się na większych dystansach .
W naszych realiach to musi być pojazd 8x8 na oponach 16R20 . I od tego trzeba wyjść .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2965
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez obiekt172 » 23 lip 2019, o 08:36

Zacznijmy od tego ile odłamków taka opona wyłapie - i czy przy dwóch dziurkach zrobionych przez śrut w ogóle gdzieś pojedziemy...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3717
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Rosomak i pojazdy na jego bazie

Postprzez _RR_ » 24 lip 2019, o 10:07

Tymczasem z TT T.Dmitruka:
Wg deklaracji Wykonawcy zakończenie pracy rozwojowej na opracowanie bezzałogowej wieży ZSSW-30 planowane jest w połowie 2020 r. Wcześniej zakładano, że nastąpi to w 2019 r. Obecnie IU nie prowadzi żadnego postępowania związanego z integracją wież Hitfist-30 z ppk Spike. Fot. HSW.


Nosz... Rosomaki czekają... No chyba, że wolą spiętrzyć się i podrożyć równolegle ciągnąc Rosomaki i Borsuki z ZSSW-30.
Jakiś powód jest znany? Kasa na chleb i igrzyska?
_RR_
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 225
Dołączył(a): 24 lut 2018, o 10:39

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości