Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.2016)

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez DBR » 30 maja 2018, o 18:28

To nie stękanie, a reakcja na sposoby i styl polskiej władzy.

Gdyby kupili te BH zgodnie z transparentnym i uczciwym procesem przetargowym nie było by narzekań. Natomiast laskawość względem Wielkiego Brata, na siłę, na chama, bez wazeliny rodzi irytacje i sprzeciw.

I na razie to niby nie problem WP bo dalej po Caracalach nie ma nic, ale punkt zaczepienia już jest. Piszę to jako zwolennik Blachawków (zwłaszcza po szwedzkim raporcie)
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2625
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez Szeryf » 30 maja 2018, o 18:37

pio napisał(a):
Szeryf napisał(a):Obstawiam jeszcze dwa dla Specjalsów w tym roku


Jakie dla specjalsów??


https://www.wprost.pl/kraj/10112849/rmf ... kanow.html
O te o.

Ministerstwo Obrony Narodowej zmienia wymagania techniczne w postępowaniu na zakup śmigłowców dla wojsk specjalnych. Wymogi zostaną obniżone prawdopodobnie po to, aby ofertę mógł złożyć należący do Amerykanów zakład PZL Mielec – podaje RMF FM... – Zmiany uwzględniają potrzeby Sił Zbrojnych w kontekście możliwości wykonawców – usłyszał w MON reporter RMF FM. – Pierwotne wymagania (przed negocjacjami technicznymi) były bardzo zbliżone do wymagań, jakie były w poprzednim postępowaniu (gdy wybrano ofertę Airbus-Caracal), i ich utrzymanie od razu eliminowało ofertę Mielca, Black Hawk, gdyż jest to śmigłowiec nie tej klasy, co Caracal czy AW 101 – komentuje generał Adam Duda, były szef Inspektoratu Uzbrojenia. – Zmiana wymagań zapewne polegała na takim ich uelastycznieniu, by w grze mógł być nadal Mielec (pomimo że wymagania Wojsk Specjalnych, w tym standardy NATO dla SOF wyraźnie eliminowały konstrukcję Black Hawk) – tłumaczył. ...


Info z końca marca tego roku. Tylko, że teraz nie będzie przetargu :)

Tyle, że to nie chodzi o CSAR tylko o te obiecane S-70i "do ćwiczeń", które "dwa w tym roku" obiecywał Macierewicz w 2016.
http://www.defence24.pl/black-hawki-lec ... w-tym-roku

Skoro Policja kupiła, a "są w opcji jeszcze dwa" ale nie ma tej opcji w umowie dla Policji, to niby dla kogo? I do czego się te S-70i nadają?

Do obserwowania elementów społecznie podejrzanych i do szkolenia z desantowania na miasteczko z pustaków, jedynie.

Zwłaszcza, że lobbyści w artykule wyraźnie podnosili, że AT z Policji ćwiczy z Gromem a tenże nie ma helikopterów jak na zachodzie czytaj w USA, zatem będzie je miał.
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 578
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez mjacenty » 30 maja 2018, o 19:00

A może by tak wreszcie kupili coś zgodnie z prawem i procedurami ?
Czy to przerasta poziom umysłowy tej ekipy ?
A potem będzie jak w Smoleńsku. Po co nam prawo lotnicze , procedury ? Wiemy lepiej .
mjacenty
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2198
Dołączył(a): 20 mar 2014, o 18:49

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez pio » 30 maja 2018, o 20:26

Szeryf napisał(a):https://www.wprost.pl/kraj/10112849/rmf ... kanow.html
O te o.

Info z końca marca tego roku. Tylko, że teraz nie będzie przetargu :)


Widzę, że nie jesteś na bieżąco z faktami. 7 Eskadra nie otrzyma żadnych nowych śmigłowców i to jest informacja z tego miesiąca ;)
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3014
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez Szeryf » 30 maja 2018, o 22:07

Kurde...

http://www.defence24.pl/aktualizacja-sm ... potwierdza
Nieoficjalnie Defence24.pl dowiaduje się, że postępowanie SOF ma być najprawdopodobniej całkowicie anulowane. Minister Skurkiewicz w zasadzie nie odniósł się do zakupów śmigłowców dla Wojsk Specjalnych w trakcie posiedzenia w Sejmie. Natomiast zakup dla marynarki ma być kontynuowany z uwagi na bardzo pilną konieczność wymiany śmigłowców pokładowych.


To ja to zrozumiałem tak, że postępowanie dla SOF będzie anulowane (CSAR - bo by znów wygrał Caracal), a IU zmodyfikuje wymagania tak, aby S-70i (?) albo S-70A (?) albo jakaś hybryda był w przyszłości wybrany, a w międzyczasie po prostu kupią te dwa obiecane przez Macierewicza "do ćwiczeń". Tu w zasadzie nadal nie jest powiedziane, że tak nie będzie - nie będzie CSAR - SOF - na razie.

A zauważ, że Minister "w zasadzie się nie odniósł" do pytań o SOF. Dlaczego? A tu można spekulować, że nie mógł powiedzieć wprost, że nic nie kupią... no bo coś kupią, ale nie tak jak wszyscy sądzą, że kupią :)
No ale to tylko moje domysły.

"Polityk Ci nie skłamie ale i prawdy nie powie."

A ZOP będzie w ramach pilnej potrzeby, bo już wałkują od długiego czasu że dramat i że Kamany nie mają wsparcia, a to może nie jest do końca prawda, bo pisał już ktoś, że wsparcie robi jakaś prywatna zdaje się kanadyjska firma. A z resztą, Nowa Zelandia kupiła Kamany w 2016 a Peru kupiło w 2018 roku, więc raczej jakieś wsparcie nadal musi być oferowane...
Na stronie Kamana też nic nie ma o tym, że zwijają interes: http://www.kaman.com/aerosystems/soluti ... -seasprite i http://www.kaman.com/aerosystems/soluti ... hicles-mro ale nie googlowałem jakoś zbyt ambitnie.

Poza tym o Blackhawkach to ja mam tylko wieści z sieci, bo jak już, to czasem coś mi skapnie ale ze Świdnika, więc pewnie Pio wiesz lepiej...
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 578
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez pio » 31 maja 2018, o 17:44

Tymczasem MBDA zaliczyła drugie strzelanie Sea Venomem - jest o tyle ważne, że może on się stać w przyszłości trzecim pociskiem przeciwokrętowym (obok RBS-15 i NSM) na wyposażeniu Marynarki Wojennej.

https://navaltoday.com/2018/05/31/sea-v ... er-launch/
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3014
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez analityk » 12 cze 2018, o 14:37

Kolejny przetarg na śmigłowce unieważniony (to ten, gdzie wcześniej wiceminister Bartosz Kownacki latał do USA ustalając niezbędne wyposażenie dla S-70i, a może starając się o zakup MH-60M?):
http://zbiam.pl/zakup-smiglowcow-csar-uniewazniony/
Za zerwanie umowy na EC725/H225 powinno być wszczęte postępowanie (NIK, prokurator). Wybrano najgorszą z możliwych, wręcz bezmyślną opcję. Można było ładnie ograniczyć zamówienie rezygnując przy okazji z najbardziej kontrowersyjnych propozycji offsetu. Zamówić np. 18 (13 CSAR, 5 MEDEVAC) lub 21 (8 CSAR/SOF, 8 ZOP, 5 MEDEVAC) śmigłowców, z offsetem procesować się sądownie. Bułgarzy niedawno wreszcie po 13 latach doszli do porozumienia z Airbusem:
https://www.novinite.com/articles/19026 ... 2Airbus%22
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25384
Wybór Ukrainy jest o tyle ciekawy, że zdecydowali się na trzy typy śmigłowców: H125/AS 350 o masie całkowitej 2,25t dla Straży Granicznej, H145/EC 145 o masie całkowitej 3,35-3,55t dla Policji i H225/EC 725 o masie całkowitej 11t dla Gwardii Narodowej:
https://www.kyivpost.com/business/ukrai ... pters.html
Tak też powinno być w przypadku polskich wymagań: jeden śmigłowiec o masie całkowitej 4,5t zdolny do transportu 8-10 żołnierzy, drugi-podstawowy-o masie 7,5t zdolny do transportu 15-18 żołnierzy i trzeci o masie powyżej 10t zdolny do transportu powyżej 20 żołnierzy.
Cóż, Ukraina i polski rząd (S-70i dla policji) posłuchały moich rad ;) :
search.php?keywords=m%C3%B3g%C5%82+interwencyjnie+kupi%C4%87+z+kilkadziesi%C4%85t+&t=7444&sf=msgonly
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1050
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez w-t » 12 cze 2018, o 16:04

analityk napisał(a):Za zerwanie umowy na EC725/H225 powinno być wszczęte postępowanie (NIK, prokurator).
Nie da się bo nie było żadnego zerwania - oferent nie wywiązał się z obowiązków warunkujących zawarcie umowy, kropka.
analityk napisał(a):Wybór Ukrainy jest o tyle ciekawy,
Ukraina nie miała żadnego wyboru, więc nie wymyślaj. Ta transakcja to czysta polityka - zarabianie brownie points za uratowanie 4 liter airbusowi w sytuacji gdy zbankrutował duży prywatny operator - takie konstrukcje z prywatnym podmiotem świadczącym usługi, działającym jako prywatny SPV zgodnie z koncepcją PPP, były swego czasu popularne... ale jak śmiglak kiepski i koszty wysokie, to się kończy bankructwem, a Ukraina raz że wzięła flotę jak stała, dwa że tanio, trzy że posprzątała Paryżowi szykujący się wściekły bałagan.
analityk napisał(a):Tak też powinno być w przypadku polskich wymagań: jeden śmigłowiec o masie całkowitej 4,5t zdolny do transportu 8-10 żołnierzy, drugi-podstawowy-o masie 7,5t zdolny do transportu 15-18 żołnierzy i trzeci o masie powyżej 10t zdolny do transportu powyżej 20 żołnierzy.
I tak w zasadzie jest - Mi-2, W-3, Mi-8/17. I to NIE MA sensu, bo jak wybitnie pokazała Ukraina, śmiglak nie ma sensu bez drogiego pakietu samoobrony, a ładowanie tego na mniejsze maszyny jest BEZ SENSU.

Priorytetem dla WP/LWL powinno być rozsądne zdefiniowanie, wynegocjowanie i przeprowadzenie programu MLU dla najliczniejszego w Polsce śmigłowca - prawie 60 sztuk W-3, i być może uzupełnienie ich floty. Trzeba:

- ustalić jednolite wyposażenie i wyzerować resursy, przechodząc na eksploatację wg. stanu tak jak w maszynach MW
- zapłacić za testy państwowe nowych łopat, i je zamówić tym samym poprawiając osiągi i udźwig o pół tony
- pogadać z dostawcami napędu i zobaczyć, co i za ile da się poprawić - nie tylko Motor Sicz była chętna, Rzeszów też po ich deklaracjach zgłosił, że pytali MON czy jest wola, ale nie było
- zapłacić za zaprojektowanie albo zaadoptowanie z AW-149 szybkoskładanego wirnika
- przeprowadzić program hangarowy, bo Polacy swoje fiaty garażują, ale wojsko wciąż jeszcze warte miliony śmigłowce trzyma pod chmurką, nawet zimą - i chciało to robić z Caracalami, o czym świadczą wymagania w tamtym przetargu. Szybko składany wirnik pozwoli znacząco oszczędzić na niezbędnej powierzchni hangarowej.
- wprowadzić nowoczesną, krajową awionikę z Głuszca - może wypracować oszczędnościowy wariant

Po tym jest eskadra dla SOF, remontowanie i doposażanie maszyn ze wschodu, a po tym DUŻE śmiglaki na miejsce Mi-8/-17.

W zasadzie nie dziwię się że się sypnęło, do tego postępowania podchodzono jak kot do jeża...
w-t
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 233
Dołączył(a): 19 wrz 2016, o 15:22

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez Piotr733 » 12 cze 2018, o 16:52

Większość Mi 8 to ponad 40 letnie maszyny, resursy w nich możesz wyzerować jednym podpisem i co z tego. Wyposażenie Mi 8 w systemy odpowiedzialne za przežywalność to koszt znacznie przekraczają wartość tych maszyn ( nowych ), gdzie kupisz silniki i inne elementy. Montując nowoczesne systemy za ogromne kwoty masz heli, które polatają, ile 5-6 lat. Ostatnio Głuszec z nowymi łopaatami spłonął we Włoszech, o remontach tych maszyn nawet nie chce mi się mówić - każdy wie ile kosztuje remont Sokoła i jakie z tym są problemy, w zasadzie żaden z nich nie powinien być odebrany, bo tylko czekać następnej katadtrofy. Przy Masterach okazało się jak nas Włosi traktują. Niestety zakup Caracali był ostatnią szansą nabycia heli. Teraz tylko modlić się zostało za załogi. heli.
Piotr733
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 215
Dołączył(a): 8 lut 2018, o 15:49

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez analityk » 12 cze 2018, o 21:48

w-t napisał(a):
To NIE MA sensu, bo jak wybitnie pokazała Ukraina, śmiglak nie ma sensu bez drogiego pakietu samoobrony, a ładowanie tego na mniejsze maszyny jest BEZ SENSU.

Tylko ten pakiet samoobrony biernej-pasywnej to w sumie cztery elementy: wyrzutnie dipoli i flar, urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu wiązką lasera, urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną i urządzenia ostrzegające o wystrzelonych pociskach.
Wariant minimalny złożony z trzech elementów: wyrzutnie dipoli i flar, urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu wiązką lasera, urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną jest tani.
Najdroższe są urządzenia ostrzegające o wystrzelonych pociskach i systemy aktywnej samoobrony (urządzenia zakłócające pociski naprowadzane w wiązce radiolokacyjnej, lub w podczerwieni).
"Polskie" śmigłowce prześladuje jakieś fatum. SW-4 i jego nowoczesna wersja AW009 zamrożony przez Leonardo:
https://www.flightglobal.com/news/artic ... co-446180/
Sprzedaż AW149 to dramat i marketingowa porażka Leonardo (co koncern sam przyznał w 2017 roku). Jedynie Tajlandia zdecydowała się na zakup 5 śmigłowców tego typu:
http://www.aseanmildef.com/2016/12/roya ... d-six.html
Szukam od dawna informacji, czy kiedykolwiek MON (Sztab Generalny) wskazał konkretnie, nieoficjalnie jakieś śmigłowce dla polskiej armii. To raczej sugestie: transport 15-20 żołnierzy, masa 10-11t. Patrząc na unieważnione przetargi wychodzi, że takich helikopterów nie ma świecie ;D
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1050
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez marek8888 » 13 cze 2018, o 22:58

A skończy się to i tak w sposób łatwy do przewidzenia - skupem Mi-17 skąd popadnie i ich "modernizacją" z pojedyńczymi rodzynkami zachodniego sprzetu tu i tam jako namiastka czegoś w rodzaju "cudzoziemskiego autoramentu"... ;)
A na serio - może to wcale nie takie złe rozwiązanie? Dopóki nie minie biblijne 40 lat i nie pojawią się nowe generacje może po prostu nie bardzo byśmy i tak sobie poradzili z funkcjonującym według nieco innych zasad nowoczesnym sprzętem zachodnim i wschodnimi nawykami? :P
marek8888
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 715
Dołączył(a): 29 paź 2008, o 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez Piotr733 » 13 cze 2018, o 23:43

To jakoś poradzili oznacza wysyłanie załóg na śmierć, bez świadomości zagrożenia. Jakoś to Głuszec spłonął w Alpach, cud że nikt nie zginął, no ale przecież był świeżo po remoncie w polskich zakładach.
Piotr733
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 215
Dołączył(a): 8 lut 2018, o 15:49

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez marek8888 » 14 cze 2018, o 09:17

Kiedy ja właśnie piszę, że połączenie zachodu ze wschodem choć efektowne i miłe dla oka najwyraźniej "póki co" nie do końca się sprawdza w praktyce tak jak by się chciało...
Nim więc sie dochowamy ludzi z inną mentalnością, którzy takie NH-90 będą umieli serwisować "wedle najnowszej mody" ;) to jako "rozwiazanie przejściowe" powinniśmy modernizować posowiecką technikę tak jak to z sukcesami robimy choćby w przypadku Mig-29 gdzie oderwawszy się zupełnie od producenta w praktyce mamy jakby własną maszynę ;) Akurat jest trumpowska moda na kupowanie hurtowe amerykańskich śmiglaków co skutkuje wycofaniem sporej liczby Mi-17 - może warto się pochylić i wdrożyć taką dobrze znaną używkę a za te parę lat... ;)
marek8888
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 715
Dołączył(a): 29 paź 2008, o 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez Lumen » 14 cze 2018, o 09:34

Jakimi sukcesami - nasze MiGi są co najwyżej doposażone - zasadnicze parametry nie uległy i nie ulegną zmianie...
A oderwanie od producenta kosztuje tak że 1 h lotu taniego MiG jest równie kosztowna co "kosztownych F-16"

Amerykańskim "analogiem" Mi 17 jest Ch-47 - a na te nas nie stać...
S-70/S-70i to nasz Sokół... I tyle
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1708
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: Co po Caracalach? Reperkusje i rozwiązania. (od 8.10.201

Postprzez DBR » 14 cze 2018, o 10:05

W przypadku śmigłowców rozróżniam kilka do różnych zastosowań - oczywiście CSAR czy ZOP to wyższa liga, ale jako zwykłe transportowe ciężarówki to akurat Mi-17 jest popularny i raczej na świecie chwalony, cenowo bezkonkurencyjny . Skoro zaś mamy do niego opracowany pakiet awioniki z Głuszcza to akurat dobrze utrzymane, a tanie używki tego modelu przy utrzymywanym i tak już systemie logistycznym nie byłoby złym pomysłem.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2625
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Darth Stalin i 10 gości