Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez _RR_ » 11 paź 2018, o 13:13

Czy do planowanej modernizacji mają iść tylko T-72M1, czy też PT-91 (niższe koszty modernizacji, niż T-72M1)?
_RR_
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 125
Dołączył(a): 24 lut 2018, o 10:39

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez asimo2 » 11 paź 2018, o 14:56

Do modernizacji mają iść T-72.
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1508
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez pio » 27 paź 2018, o 11:28

PGZ chce wrócić do tematu SKO, tylko teraz wykonawcą byłby teraz WZE, a nie PCO.
https://twitter.com/PGZ_WZE_SA/status/1 ... 8478968833
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3173
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 29 paź 2018, o 10:01

Nieraz poruszając kwestie modernizacji T-72 za element krytyczny uznaje się masę czołgu - dodanie opancerzenia reaktywnego, wyposażenia itd, powoduje, że konieczne jest modyfikowanie gniazd drążków, silnik i tak nie zapewniający wystarczającego współczynnika mocy zupełnie "robi bokami".

Jako, że w swoim czasie ZSRR wprowadziło do służby trzy typy czołgów podstawowych mamy min. porównanie ich układów jezdnych .

I tutaj wychodzi , że najniższą wartość ma układ jezdny z T-64 - całość 6200kg w porównaniu do 8340 kg T-72. Sam komplet gąsienic do T-64 to 3328kg podczas gdy do T-72 - 3560 kg. Różnica niewielka , gdyż tę robią głównie koła nośne - w T-64 110 kg sztuka, podczas gdy w T-72 194 kg. Sam komplet elementów części jezdnej w T-64 był też 2,5 krotnie tańszy - w cenach z 1985 roku odpowiednio 11218 i 25265 rubli. Skoro jest tak dobrze to czemu jest tak źle?

Niestety zostało to okupione min. dużymi trudnościami w ewakuacji uszkodzonych T-64 pozbawionych gąsienic . Siła na haku do holowania jest aż 7 razy większa :o , z uwagi na cienkie małe koła które wchodzą w grunt jak w masło.

Więc nie tędy droga.

Jednak sama zmiana kół nośnych w T-72 na te pochodzące z T-80/T-84 wraz z lżejszą gąsienicą i wahaczami dawałby zysk 1330 kg. W przypadku wałków skrętnych pomimo różnej długości i średnicy samego wałka ich dopuszczalne naprężenia to 1300 MPa więc tutaj nie byłoby konieczności wymiany.

1330 kg - niby niedużo, ale jednak zawsze to jakiś zapas na modernizację, a koła nośne i gąsienice tak mają pewną żywotność i być może w czasie remontu i modernizacji możliwe, że i tak podlagałyby wymianie - to może od razu na lżejsze ?
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2927
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez jurek5551 » 29 paź 2018, o 13:12

To ciekawy pomysł ale chyba niewiele da bo część masy gąsienicy i koła spoczywają na ziemi więc nie mają bezpośredniego wpływu na obciążenie drążków ale ich masa niewątpliwie ma wpływ na układ jezdny. To chyba bardziej skomplikowane niż nam się wydaje. Ciekawe jak się różnią masą stare gąsienice od tych nowych z nakładkami.
jurek5551
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 258
Dołączył(a): 7 lut 2018, o 14:27

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 29 paź 2018, o 14:33

W Rosji w T-72B3 stosują lżejsze gąsienice takie jak w T-80 - ale czy modyfikowano koła naędowe, leniwca i nośne (bandaże) czy pasuje bez modyfikacji to nie wiem.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2927
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez Thorwald » 29 paź 2018, o 15:05

Gdyby był na to budżet to można by zastosować zawieszenie in-arm Horstmana i wtedy można by drążki wyrzucić. Zmniejszyłaby się masa i polepszył komfort i stabilność jazdy, szczególnie w terenie.
https://horstmangroup.com/horstman-prod ... man-inarm/
Thorwald
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 326
Dołączył(a): 25 lip 2016, o 19:06

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez obiekt172 » 29 paź 2018, o 16:49

Tak - i dołożymy nowy p-p (renk-scania) i wieże i mamy nowy czołg - PT-2018
Helloł?! - MON przyciął przy leopardach a wy tutaj takie fantazje uprawiacie...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3368
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez pio » 29 paź 2018, o 18:39

Tu się zgodzę z obiektem - znowu myślicie o Gwieździe Śmierci

Thorwald napisał(a):Gdyby był na to budżet to można by zastosować zawieszenie in-arm Horstmana i wtedy można by drążki wyrzucić. Zmniejszyłaby się masa i polepszył komfort i stabilność jazdy, szczególnie w terenie.
https://horstmangroup.com/horstman-prod ... man-inarm/


A wiesz, jaka jest cecha charakterystyczna drążków? To, że są "schowane" w czołgu.
Wymiana drążków na hydropneumatykę za to spowoduje, że T-72 prawdopodobnie nie zmieści się na wagonie kolejowym, gdyż będzie za szeroki.
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3173
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 29 paź 2018, o 20:52

Akurat koła nośne do T-80 są o 1/3 tańsze od kół T-72 - nie wiem czemu ale tak było i jest. Podobnie gąsienice.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2927
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez wa2 » 30 paź 2018, o 00:03

Z ciekawości - ile wynoszą te ceny?
wa2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 49
Dołączył(a): 7 kwi 2015, o 20:23

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 30 paź 2018, o 09:30

W cenach z 1985 roku dla T-64, T-72 i T-80 odpowiednio :

- za koło nośne : 247, 660 i 485 rubli .

Niestety pomyliłem się w przypadku gąsienic - gąsienica do T-80 drastycznie droższa : 1900, 1500 i 5800 rubli :-\ chyba, że w tych danych uwzględniono tytanową gąsienicę do T-80 - to nie żart bywały i takie.

I choć są to ceny z przed kilkudziesięciu lat to przecież dla wszystkich tych elementów inflacja, zmiany kursów itd. były identyczne to i ceny powinny być na porównywalnych względem siebie poziomach.
Choć tu mam wątpliwości by i tak droższe koło z T-72 produkowane w warunkach "gospodarności" Bumaru było tańsze niż produkowane na Ukrainie koła do T-84 (albo z zapasów dla T-80). Różnica cen mogłaby się moim zdaniem pogłębić .


Jako ciekawostkę podam jeszcze wartości udziału metali kolorowych w elementach układu jezdnego dla T-64, T-72 i T-80 odpowiednio : 152 kg :o :o :o , 1100 kg, 780 kg.

Generalnie jak się czyta te wszystkie porównania, ceny, statystyki niezawodności - słynnych 6000 kilometrowych testów "Kiedr" i "Sosna" z 1979 roku i innych do 1984 roku itd. wychodzi, że od tego czasu po uporaniu się z żywotnością silnika 5TD i z nowymi ich wariantami - 5TDF to T-64 był najlepszy z całej trójki - także mając pod uwagę to, że za jednego wczesnego T-80 można było kupić ponad 3 T-64B.

Dopiero wojna na Ukrainie pokazała, że okupiono to min. nadmiernym osłabieniem konstrukcji i bardzo słabą jakością wykonania np. spawów na automatycznych liniach.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2927
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez wa2 » 30 paź 2018, o 10:21

T-72 i być może T-80 mają w większości aluminowe koła nośne, pewnie stąd ta obecność metali kolorowych.
W jakich czasopismach lub książkach można wyczytać takie ciekawe informacje?
PS. Koło nośne po cenach Bumaru to dobrze ponad 10 000 zł za sztukę.
wa2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 49
Dołączył(a): 7 kwi 2015, o 20:23

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 30 paź 2018, o 10:46

wa2 napisał(a):...
PS. Koło nośne po cenach Bumaru to dobrze ponad 10 000 zł za sztukę.
>:( :o ???

Dla porównania koszt całej części jezdnej - koła nośne, wahacze, wałki skrętne i amortyzatory, koło napędowe, napinające, wałki podtrzymujące i gąsienice w T-72 to w cenach z 2010 roku - 79 112 $ - 300 tys zł.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2927
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez _RR_ » 30 paź 2018, o 17:44

Wy tutaj o jakiś pierdułach, a tymczasem:

Choć nieustalony jest jeszcze dokładny zakres zmian, stronie przemysłowej podano szacunkową kwotę zarezerwowaną na modernizację 318 czołgów T-72. Okazuje się, że jest zbyt niska, aby udało się przeprowadzić wymagany remont pojazdów, a następnie doprowadzić je do nowego standardu.

TT Remov: https://twitter.com/RemigiuszWilk/statu ... 3297923072
_RR_
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 125
Dołączył(a): 24 lut 2018, o 10:39

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: krzy65siek i 15 gości