Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez w-t » 5 lis 2018, o 19:50

Żaden punkt odniesienia.

Kontrakty typu "kilka sztuk" są całkowicie niemiarodajne, bo najczęściej nie jest to nowa czy bieżąca produkcja, tylko rozmaite fabryczne "ogony" zalegające gdzieś na stanie czy zrobione jako "stock" pod jakąś - zazwyczaj już zakończoną - umowę która przewidywała dostępność w określonym czasie w ramach gwarancji czy zobowiązania do większego kontraktu.

Takie wyprzedawanie ogonów, często za psi grosz, to norma, i zazwyczaj ceny nie są w żaden sposób współmierne do realnych kosztów, chodzi tylko o spieniężenie zalegającego stocku i zwolnienie miejsca (nie, żeby to było na Ukrainie problemem ;)).

Jakby to była umowa na dwadzieścia jednostek, to by była zupełnie inna rozmowa, ale nie jest.
w-t
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 257
Dołączył(a): 19 wrz 2016, o 15:22

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 5 lis 2018, o 21:22

Powiadasz?

http://zamowienia.3rblog.wp.mil.pl/pl/12_32.html

3)Wielkość lub zakres
silniki S12U do PT-91 w roku 2012 – 6 szt. w roku 2013 – 6 szt. w roku 2014 – 6 szt.Szacunkowa wartość bez VAT: 5 853 658,54 PLN


Faktycznie kupujemy silniki na tony i kontrakt na marne 9 sztuk (czyli półtoraroczną ilość takowych dla WP) to żadne odniesienie ;)

Tylko o ile ilościowo zakupy wcale nie wzrosły to cena "naszych" wzrosła w ciągu tych 6 lat 5-6 krotnie za sztukę!!!! >:( >:( >:( >:(
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2854
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 8 lis 2018, o 21:17

Obrazek
Ważną dla całej polskiej zbrojeniówki inwestycją, zwiększającą kompetencje techniczne związane z wytwarzaniem luf długich o dużych kalibrach, była rozbudowa lufowni HSW. Dzięki temu uzyskała ona możliwość obróbki luf o kalibrze do 155 mm i długości ponad 8 metrów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wytwarzane tutaj były także m.in. lufy do armat czołgowych 120 lub 125 mm, nawet L55, bruzdowane lub gładkościenne


za:https://www.defence24.pl/seryjne-kraby-juz-czekaja

Jeśli to rawda to dlaczego do modernizowanych T-72 nie zakłada się kupna armat polskiej produkcji (nie projektu - produkcji)?
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2854
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez Poison » 8 lis 2018, o 22:25

To to też trzeba opracować..Nigdy nie produkowano tam armat czołgowych 120 czy 125 mm...
Dokumentacja techniczna 2A46 podobno jest, ale jak jest wybór kupić z półki od kogoś z doświadczaniem a próbować samemu bo w teorii powinno wyjść ale nie musi, to nikt niech ce ryzykować.
A za próby i testy nikt nie zapłaci.
Poison
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 61
Dołączył(a): 18 lut 2016, o 01:52

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 8 lis 2018, o 22:27

Ale przecież :
Nic nie stoi na przeszkodzie
;)
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2854
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez obiekt172 » 9 lis 2018, o 09:20

Jaka jest średnica karuzeli AZ (jakie ma wymiar)
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3294
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 9 lis 2018, o 09:58

The diameter of the autoloader carousel is around 1,800mm and the height of the carousel is around 450mm. The maximum length of each cassette is 680mm: just 2mm longer than the HEAT projectiles carried by the T-72 like the BK-14 and BK-18, and only 5mm longer than HE-Frag shells like the OF-19. The APFSDS ammunition supplied to tanks during the Cold War was the shortest among the three main ammunition types, and even the 3BM-46 "Svinets" projectile fits easily into the ammo cassette.

Modified cassettes are used in the T-72B carousel in order to accommodate guided missiles. The modified cassettes have special latches on both sides accommodate guided missiles and to prevent the stabilizing fins of the missile from accidentally deploying when the missile is rammed into the cannon.

Although the new cassettes are designed to accommodate guided missiles, the length of the cassettes remain at 680mm, so the 9M119 guided missiles (695mm long) supplied to T-72B tanks will overhang the cassette by 15mm. The main factor enabling guided missiles to be carried in the autoloader carousel was not the modified cassettes, but the reduction of the diameter of the hub of the carousel. Thanks to the provisions for accommodating anti-tank missiles, APFSDS rounds of higher elongation are compatible with the AZ-184 autoloader.

za: https://thesovietarmourblog.blogspot.co ... .html#auto
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2854
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez w-t » 10 lis 2018, o 22:28

DBR napisał(a):Powiadasz?

http://zamowienia.3rblog.wp.mil.pl/pl/12_32.html

Faktycznie kupujemy silniki na tony i kontrakt na marne 9 sztuk (czyli półtoraroczną ilość takowych dla WP) to żadne odniesienie ;)


Jak skrajny kretynizm naszych decydentów w tamtych latach przekładać się ma na realia w handlu między dwoma obcymi, i jednak bardziej normalnymi państwami?

Ty wogóle wiesz na czym polega zarządzanie kosztami w cyklu życia?

Kupując dowolną, nieco większą od "stasiu i jasiu" flotę czegokolwiek, powinieneś mieć szczegółowo i z góry przedstawione - w okresie życia potrzebujesz to, to i to, wtedy i wtedy. I ceny wynegocjowane z góry, kontrakty podpisane z góry - i negocjowane na kolejne okresy z potężnymi wyprzedzeniami. Jak nie, to się zestawia ryzyka, i jak wychodzą za duże to się albo zmienia vendora albo kupuje z krytycznym stockiem na skład. Teraz nasze BPz2 na czym jeżdżą, jak nie na stocku - tyle, że on się już kończy i dlatego tak kretyńskim pomysłem jest ich reanimowanie.

Dostawy silników przy takiej flocie jak nasze T72/PT91 powinny być zakontraktowane na co najmniej dekadę naprzód - no ale wtedy nikt by nie zarobił na kręceniu lodów, o byciu syndykiem w PZL Wola czy o złomowaniu za grosze sprzętu z linii produkcyjnej nie wspominając.

Nic dziwnego. Przecież tak było wszędzie. W w stoczni szczecińskiej, gdzie grupa na ostatnią chwilę się zebrała by ratować i wykupić wielką spawalnicę bramową, usłyszeli że "termin składania ofert upłynął" - mogli tylko patrzeć jak warte miliony urządzenie, bez którego nie można budować statków powyżej pewnego tonażu cięto palnikami na kawałki na polecenie niemieckich konkurentów naszych stoczni.

Upomnienie/ Dawo
w-t
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 257
Dołączył(a): 19 wrz 2016, o 15:22

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 13 lis 2018, o 15:22

Kretynizm, nie kretynizm, ale tak właśnie wyglądają realia naszych zamówień.

I nie ma znaczenia czy wiem ja na czym polega zarządzanie kosztami w cyklu życia. Jak widać nie wiedzą o tym (albo mają to w du..pie) także nasi decydenci w MON czy IU stąd te zakupy w ilościach śladowych - silników, armat, ZMKT, remonty pojedynczych sztuk za grube miliony itd. Widzisz tu jakieś planowanie na dekady - bo ja nie!

A jako, że tak właśnie wyglądają realia a nie piękna teoria mogę śmiało porównywać ceny zakupu 9 silników przez Pakistan (od wcale nie bardzo normalnego państwa) z cenami zakupów jeszcze mniejszych ilości silników rocznie przez polskie wojsko.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2854
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez analityk » 15 lis 2018, o 23:32

Czy ktoś wie, czy ten 1 mln euro na modernizację pojedynczego T-72, które zadeklarował były już wiceminister MON i sekretarz stanu Sebastian Chwałek to jakaś oficjalna kwota (w dokumentacji sejmowej nie potrafię jej znaleźć), czy tylko szacunki o których mówił przy piwie, pardon ośmiorniczkach i winie? W prasie zagranicznej już parę razy przeczytałem, że Polska rozpoczyna dużą modernizacje nawet 300 czołgów ze wskazaniem właśnie takiej kwoty i tej osoby jako źródła....

Mała podpowiedz dla pasjonatów techniki pancernej. Napisać artykuł o polskich T-72 produkowanych w Gliwicach (bo jak do tej pory pisze się o rosyjskich T-72). II połowa 1986 roku do mniej więcej II połowy 1989 roku. Zakłady mechaniczne Bumar. Podjęta zostaje próba polonizacji T-72, wprowadzane są niewielkie zmiany (może nawet kilkanaście) mające poprawić jakość wykonania, usprawnić produkcję. Czy na seryjnych czołgach, czy też tylko na kilku prototypach? Na pewno zawieszenie, nowe błotniki (?), łączność, SKO w dwóch wariantach: prostsze i bardziej zaawansowane. Do celownika TPDK-1 dodany zostaje przelicznik balistyczny, ale zachowany jeszcze aktywny tryb, sam celownik też zostaje poprawiony (?), są prowadzone prace na modernizacją TKN-3 .
Ludzie umierają, archiwa zakładowe może już trafiły na śmietnik po kolejnej restrukturyzacji i zmianie właściciela...
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1089
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja polskich czołgów T-72M1 i PT-91

Postprzez DBR » 16 lis 2018, o 09:50

Jest tylko jeden malutki problemik:

militarysta napisał(a):...Sensowne zrobienie czegoś z T-72M1/PT-91 kosztuje 8-9mln PLN brutto. Daje to koszt circa 2,1mln Euro brutto. 1,63mln euro netto. ...


Za połowę tej kwoty to nie modernizacja a remont i malowanie chyba :-( Za to "blokada" modernizacji broni pancernej na dekady - "Wszak dostaliście zmodernizowane Leo2 i zmodernizowane PT-19" (czy jak go nazwą).

Dlatego tak groźna jest droga pozornej taniej "moderki" T-72 :(
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2854
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Poprzednia strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot], darek_wwa, Firefox i 17 gości