Nowy Honker

Dział poświęcony szeroko pojętemu funkcjonowaniu Sił Zbrojnych RP.

Re: Nowy Honker

Postprzez Szeryf » 26 cze 2018, o 12:52

No jasne, że da się wsadzić do Honkera przeróżniaste silniki i skrzynie i będzie jeździć. Tylko trzeba chcieć i liczyć siły na zamiary. Oglądałem sobie Honkera dokładnie swojego czasu a nawet miałem wątpliwą przyjemność prowadzenia go przez pół dnia (na silniku jeszcze benzynie z poldka)... No szału nie było, ale z drugiej strony nadal ma to ustrojstwo potencjał i to bardzo duży.

Są opracowane do niego mosty z blokadami (tzn na pewno jest most z blokowanym tyłem mechanicznie 100% a to prosta droga do dołożenia blokady i na przód). Tyle, że nie ma bata, aby te cienkie mosty i przegubiki przeniosły większe moce.

Wracam do Gelendy bo na niej się akurat trochę znam - Mercedes policzył i wyliczył że na mostach od 460 nie pojedzie nic mocniejszego od 280Nm. A w461 (na w460) ma podobnej grubości ośki jak Honker. I do w460/461 nie da rady odpowiedzialnie wsadzić nic więcej niż '33 bo się ukręca półośki i przeguby i w piachu czy na podjazdach "nie jedzie".

A porządne CDI z momentami powyżej 350Nm pracują na zupełnie innych mostach, wałach i reduktorach. Nawet na Wolfach wydłużonych w461 (na w460) 290TD Mercedes zrobił hybrydę i do mechanizmu różnicowego od w460 dołożył pochwę mostu i ośki i przeguby i blokadę (ale sterowaną pompką hydrauliczną jak w w460) od w463 (ale reduktor i wały jak w w460)- i taki samochód pojedzie i na '35 calowych kołach, a ma tylko 280Nm. I może mieć DMC 4,5t a ponoć niektóre CDI mają DMC i po 6t bo są dopancerzane (ale ja papierów na to nie widziałem.)

w461 to oznaczenie pojazdów dla służb a w460 to stara Gelenda analogowa a w463 to obecny wypust. A w462 to Peugeot P4.

Podsumowując mój mętny wywód - da się przerobić Honkera pod masę silników do bezpiecznych moim zdaniem 250Nm (i sądzę, że dla DMC 3,5t w zupełności wystarczających) a przy większych momentach, to niestety trzeba grzebać już mocniej. I nadal uważam, że miało by to sens - wzmocnione mosty i wały, dwie blokady, silnik 350Nm sparowany z automatem hydraulicznym, wspomaganie - i mamy większą wersję Wolfa, na którego dłuuugo jeszcze będzie IMO zapotrzebowanie. I weźmie na pakę na ławki jak trzeba to i 10 wojaków i to w wersji 4x4 a nie 4x6 jak dla Czarnego Luda. A do tego reduktor ponoć miał opcję dołożenia PTO.

I sądzę, że mógł by kosztować połowę tego co Dino albo i mniej, o ile byłby produkowany w Polsce a nie składany z zakupionych części, mostów, silników, skrzyń itd...

A do wożenia się po autostradach niech wojsko kupi sprinterki albo pasaciki, skoro ma taką a nie inną potrzebę. Z klimą i poduszkami. Honker szybciej niż 90 nie powinien jeździć, choć mógłby, bo nie do tego jest.

Gela 2,7CDI dla wojska ma blokadę przy 120km/h. A do 120 idzie jak burza, o ile nie depnie się w opór - bo wtedy ździwienie - "panie cuś się świeci a nie jedzie, musi zepsuta". A ma coś koło 350Nm bo wojskowe silniki maja obniżone osiągi, ale jak bardzo, to już nie wiem, bo na hamowni nie byliśmy...

Proszę bardzo Panhard PVP http://www.magnum-x.pl/artykul/panhardpvp w cenie Dino. A obok tego Panharda n razy więcej Fordów Ranger/Everest też w cenach 3 czy 4 razy niższej niż Dino, kiedyś ktoś przytaczał i chyba z 15 razy taniej, niż Ranger oferowany w przetargu... dziękuję, postoję.

Ale nie, u nas musi latać, śpiewać i stepować i kosztować bo "niet anałoga w mirie".
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 567
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: Nowy Honker

Postprzez Poison » 27 cze 2018, o 00:11

Są też niezależni producenci silników np. Cummins (Cummins ISF2.8) montowany w Pick-upach.
Silniki DEUTZ montowane są w Ukraińskich BTR.
Poison
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 32
Dołączył(a): 18 lut 2016, o 01:52

Re: Nowy Honker

Postprzez kompleks moderatora » 27 cze 2018, o 17:37

Albo Kohler.
"Baba bez bolca dostaje pierdo*ca"
śp. profesor Władysław Bartoszewski
kompleks moderatora
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1520
Dołączył(a): 28 wrz 2015, o 13:24

Re: Nowy Honker

Postprzez ndv » 27 cze 2018, o 21:10

Honker z silnikiem Andorii miał o ile pamiętam skrzynię biegów z Tczewa, reduktor z Gniezna, nie mam pojęcia kto robił mosty, przekładnie kierowniczą i całą masę innych dupereli. Ergo - te elementy będzie trzeba u kogoś kupić. Przy produkcji kilkuset sztuk rocznie (wg Wikipedii tak było w dobrych latach Honkera) ciężko może być przekonać kogoś do dostarczania elementów wg. określonej dokumentacji - więc albo każda seria będzie złożona z tego, co akurat jest dostępne albo będzie po prostu nieopłacalnie droga.

Luźna propozycja - a może Suburbana? Duży, pakowny i amerykański :)
ndv
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 8
Dołączył(a): 28 wrz 2014, o 20:58

Re: Nowy Honker

Postprzez Szeryf » 27 cze 2018, o 22:26

Nie sądzę, żeby to był większy problem... jakoś ciągników nie powstają dziesiątki tysięcy sztuk a nie są kosmicznie drogie... i są krajowe - przeniesienia napędu, reduktory z PTO, wały, mosty, półosie, przeguby itd - to są części zaprojektowane np. przez Ursusa i produkowane w Polsce (albo i Chinach). Silniki i skrzynie nie.

Ja sądzę, że macie złą perspektywę - trzeba patrzeć na Honkera czy starą Gelendę przez pryzmat ciągnika bo konstrukcje są bardzo podobne w sumie. To nie są superzaawansowane wyżyłowane samochody osobowe, gdzie liczy się komfort, bezpieczeństwo i małe spalanie i jest jeszcze gigantyczna konkurencja - opracowanie tych kosztuje krocie.

Jelcz powstał jako składak, ale jednak jest szansa, że któraś jego wersja będzie co raz bardziej "spolonizowana" i tańsza niż kupno MANa czy innego Mercrdesa od dealera. I przetargu na to wielkiego nie było. Nie widzę powodu dla którego nie mogło by się to samo udać z Honkerem, zwłaszcza, że skomplikowanie techniczne jest nieporównywalnie mniejsze a przez to szansa na złożenie z krajowych części dużo większa.

Cały proces kupowania przez wojsko jest postawiony na głowie. Jakiś Concept z gównopodobnym plastikowym sprinterem na sterydach za pół bańki jest rozważane, podczas gdy Gelenda w wersji PUR u dealera kosztowała circa 60 tyś EUR... a to mniejwięcej był odpowiednik wozu dla służb... nie wspominając o wozie za 2,5 melona...
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 567
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Poprzednia strona

Powrót do Wojsko Polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: rafalow i 17 gości