Modernizacja PMW do 2030 roku

Dział dotyczący współczesnych sił morskich.

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 22 maja 2018, o 00:38

Korwety Gowind 2500 dla Rumunii? He, he... To nie takie proste. Mamy trzeciego gracza-Fincantieri, która podpisała umowę o współpracy ze stoczniami w Braila i Tulcea:
https://www.fincantieri.com/en/products ... -corvette/
https://www.defenseromania.ro/enrico-bo ... 91647.html
Stoisko Naval Group (partner stocznia w Constanta) na ostatnich targach BSDA 2018:
https://www.navyrecognition.com/index.p ... ettes.html
Najświeższe szczegółowe informacje o pozyskaniu 4 korwet-rozstrzygnięcie w październiku 2018 roku (bardzo szybko odrzucono ofertę Turków):
https://romanialibera.ro/economie/maril ... rme-729775
Tylko Francuzi oferują okręty uzbrojone. Druga rozpatrywana opcja to zakup uzbrojenia rakietowego u producentów amerykańskich: pocisków przeciwokrętowych RGM-84 Harpoon Block II + ER i pocisków przeciwlotniczych RIM-162 ESSM, lub RIM-116 RAM. Retorycznie: jaki zestaw uzbrojenia wybrali Finowie?

W Polsce remontujemy wiekowe okręty-ogłoszono przetarg na dokonanie napraw i przeglądów na ORP "Nawigator":
http://kpwgdynia.wp.mil.pl/pl/31_2645.html

Targi BSDA 2018 w Rumunii: pięknie zaprezentowały się polskie zakłady zbrojeniowe, bogaty katalog produktów, merytoryczne przedstawienie oferty, tłumy na stoiskach. Nie, to tylko naiwność prostego człowieka... :-\
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1079
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez pio » 24 maja 2018, o 10:50

"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
"Honesta fama melior pecunia" - Publiusz Syrus
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 3098
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Razparuk » 24 maja 2018, o 15:59

Ślązak dostanie 8xMICA i też będzie git :P
Avatar użytkownika
Razparuk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1772
Dołączył(a): 26 lut 2005, o 21:53

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 25 maja 2018, o 22:01

Wieści z muzeum ciąg dalszy... Komenda Portu Wojennego w Gdyni pod­pi­sa­ła umowę na remont główny i dokowy barki pali­wo­wej B7 wpro­wa­dzonej do eks­plo­ata­cji w... 1961 roku:
http://zbiam.pl/umowa-na-remont-b7/

Traktowana jako wzorcowa i realizowana równolegle do polskiej modernizacja marynarki wojennej Filipin pokazuje w jakiej zapaści doktrynalnej i technologicznej tkwi polska marynarka wojenna (polskie siły zbrojne za wyjątkiem lotnictwa?). My w Polsce nie potrafimy nawet stworzyć takiej koncepcji wielozadaniowych szybkich kutrów rakietowych. Bardzo prostych do wykonania, doskonale uzbrojonych, których głównym przeznaczeniem jest patrolowanie płytkich wód przybrzeżnych, zatok, lagun, atoli, ujść rzek, kotwicowisk i red portowych. Krytykowane niesłusznie za zbyt małe wymiary, gdyż kutry transportowane będą na pokładach dużych jednostek pływających stanowiących ich bazy, oraz średnich i ciężkich samolotów transportowych. Marynarka wojenna Filipin zamówiła łącznie 9 wielozadaniowych, szybkich kutrów rakietowych na podstawie trzech odrębnych umów. Pierwsze trzy (Mk.I) dostarczone w 2009 roku mają długość 15m, kolejnych 6 kutrów (Mk.II i Mk.III) przekazanych w latach 2011-2012 i 2016-2017 17 metrów długości, wszystkie 4,76m szerokości, prędkość maksymalna 40 węzłów dla pierwszych trzech, 45 węzłów dla pozostałej szóstki.
Każdy z okrętów może transportować do 2 ton ładunków, lub 8 osobowy oddział abordażowo-inspekcyjny i pięcioosobową załogę. Seria ostatnich trzech (Mk.III) uzbrojona zostanie w 1 nkm 12,7mm M2HB na stanowisku Rafael Typhoon, 2 km 7,62mm M60 na stanowiskach Rafael Mini-Typhoon, oraz wyrzutnię 10 pocisków Spike ER na rufie (zasięg do 8 km i zdolność przebicia 1000mm stali pancernej RHA).
Dane techniczne Mk.I:
http://www.lts.com.tw/web/ProductOvervi ... 0f3ef59f38
Typhoon | Description: Naval Stabilized & Remotely Operated Gun System:
http://www.rafael.co.il/5755-2424-en/Marketing.aspx
Morska wyrzutnia pocisków Spike:
http://www.israeldefense.co.il/en/node/31189
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1079
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez DBR » 26 maja 2018, o 00:49

Odnoszę wrażenie, że ukształtowanie linii brzegowej, ilość wysepek, zatoczek itd. jest odrobinę inna w przypadku Filipin i Polski i u nas takie kutry (albo coś na kształt szwedzkich CB90 czy rosyjskich проекта 03160 «Раптор») niekoniecznie muszą się sprawdzić. Niby Szwecja i Rosja też leżą nad Bałtykiem ale wybrzeże jakby inne.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2852
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 26 maja 2018, o 17:04

Kutry już są (Spike też) :) :
http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... g-112.html
Teraz tylko je uzbroić i mamy świetną bron antydostępową dla polskich portów (patrolowanie kotwicowisk i red). Niewielkie szanse na skryte podejście dywersanta, czy płetwonurka... Nawet może zadania ZOP realizować jeśli wyposażymy go w sonar holowany:
https://www.atlas-elektronik.com/soluti ... actas.html

Marynarka wojenna Filipin i Polski. Jeszcze jedna ciekawa analogia. Od 20 lat tworzymy kolejne koncepcje jednostek ekspedycyjnych, czy transportowych. UTL, WOWOSZ, okręt działań połączonych. Koszty budowy stale rosną i teraz szacowane są na 300-350 mln euro za okręt.
Wprowadziłem taką klasyfikację:
search.php?keywords=Okr%C4%99tami+spe%C5%82niaj%C4%85cymi+wymagania+Joint+Support+Ship+s%C4%85%3A&t=6313&sf=msgonly
Filipiny zdecydowały się na Strategic Sealift Vessel (a w rzeczywistości Landing Platform Dock) typu Makassar: BRP "Tarlac", BRP "Davao del Sur". Maksymalnie 45 mln dolarów za okręt.
https://www.manilalivewire.com/2015/03/ ... -may-2016/
Strategic Sealift Vessel (SSV) są tak tanie, gdyż co do zasady spełniać mają przede wszystkim zadania transportowe. Ładunków suchych: amunicja, lekarstwa, żywność, sprzęt i wyposażenie wojskowe, albo płynnych: paliwa, smary, woda pitna, lub 400-500 żołnierzy z pojazdami i uzbrojeniem. Uzależnione są od infrastruktury portowej, gdyż nie posiadają własnych urządzeń przeładunkowych i eskorty innych jednostek (brak uzbrojenia poza systemami samoobrony). Doskonale sprawdzają się w ewakuacji ludności cywilnej z terenów zagrożonych, czy misjach humanitarnych.
Tak przemysł stoczniowy buduje swoją renomę i zdobywa doświadczenie budując okręty dla marynarek wojennych-reportaż z Indonezji:
http://www.thejakartapost.com/longform/ ... world.html
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1079
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez DBR » 26 maja 2018, o 18:15

analityk napisał(a):Kutry już są (Spike też) :) :
http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... g-112.html
Teraz tylko je uzbroić i mamy świetną bron antydostępową dla polskich portów (patrolowanie kotwicowisk i red). ...


SG ma inne zadania niż PMW, zresztą jakoś dziwnie mi to zalatuje 1940 rokiem i deja vu, że PMW miała już jednostki tak mające działać jak piszesz- To 12 belgijskich i holenderskich statków rybackich przemianowanych na patrolowce „P-1”–„P-12. Tylko to byłe desperackie działania Brytyjczyków w oczekiwaniu na "Seelowe". W obecnych realiach zbrodnia na własnych marynarzach IMHO.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2852
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Pismak » 26 maja 2018, o 21:53

Nie wiem czy to był żart ale jakie właściwości antydostępowe ma kuter uzbrojony w rakietę robiącą dziurę o średnicy 2 cm? Będzie strzelał do płetwonurków czy pontonów po 2000 $ sztuka?
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2427
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 26 maja 2018, o 23:06

analityk napisał(a):Kutry już są (Spike też) :) :
http://www.naszbaltyk.com/sylwetki-stat ... g-112.html
Teraz tylko je uzbroić i mamy świetną bron antydostępową dla polskich portów (patrolowanie kotwicowisk i red). Niewielkie szanse na skryte podejście dywersanta, czy płetwonurka... Nawet może zadania ZOP realizować jeśli wyposażymy go w sonar holowany:
https://www.atlas-elektronik.com/soluti ... actas.html
Bardzo ciebie prosze, nie pisz takich glupotek. ACTAS to sonar dla jednostek o rozmiarze co najmniej korwety.
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2015
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 27 maja 2018, o 16:32

oskarm napisał(a):
ACTAS to sonar dla jednostek o rozmiarze co najmniej korwety.

Korwety to też niewielkie jednostki ;) Kompaktowy, lekki, łatwy w montażu sonar o dużym, faktycznym potencjale... Przecież na takim kutrze o długości około 24m i szerokości 5,7m powierzchnia obsługowa to około 6,50mx4,00m. W rufowej części patrolowca znajduje się slip z 5-metrową łodzią pneumatyczną, a ja wstawiam kontener z holowanym sonarem. Ile już razy słyszałem, że Bałtyk to bardzo wymagający akwen dla sonarów, gdzie układ warstw wody, mala głębokość, temperatura, zasolenie powoduje często utratę sygnału, lub jego silne zagłuszanie...
Alternatywnie do rozważenia:
Kongsberg ST2400:
https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nok ... enDocument
GeoSpectrum Technologies TRAPS:
http://www.navyrecognition.com/index.ph ... -navy.html
http://geospectrum.ca/gtiwp/wp-content/ ... -07-10.pdf
Pismak napisał(a):
jakie właściwości antydostępowe ma kuter uzbrojony w rakietę robiącą dziurę o średnicy 2 cm? Będzie strzelał do płetwonurków czy pontonów po 2000 $ sztuka?

Chronić będzie wejścia do portów i monitorować plażę szukając takich środków transportu:
http://www.vogoeng.com/bbs/seal-delivery-vehicle.html
https://www.alseamar-alcen.com/products ... e/sphyrene
http://www.reapsystems.co.uk/hybrid-swi ... ry-system/
6 kutrów stojących przy nabrzeżu, nowocześnie wyposażonych, dobrze uzbrojonych. Piękny widok na 100 lecie polskiej marynarki wojennej.
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1079
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Pismak » 27 maja 2018, o 23:59

Ja się pytam po co mu ten Spike a nie co będzie robił na 100 lecie MW.
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2427
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 28 maja 2018, o 12:12

analityk napisał(a):
oskarm napisał(a):
ACTAS to sonar dla jednostek o rozmiarze co najmniej korwety.

Korwety to też niewielkie jednostki ;) Kompaktowy, lekki, łatwy w montażu sonar o dużym, faktycznym potencjale... Przecież na takim kutrze o długości około 24m i szerokości 5,7m powierzchnia obsługowa to około 6,50mx4,00m. W rufowej części patrolowca znajduje się slip z 5-metrową łodzią pneumatyczną, a ja wstawiam kontener z holowanym sonarem. Ile już razy słyszałem, że Bałtyk to bardzo wymagający akwen dla sonarów, gdzie układ warstw wody, mala głębokość, temperatura, zasolenie powoduje często utratę sygnału, lub jego silne zagłuszanie...
Alternatywnie do rozważenia:
Kongsberg ST2400:
https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nok ... enDocument
GeoSpectrum Technologies TRAPS:
http://www.navyrecognition.com/index.ph ... -navy.html
http://geospectrum.ca/gtiwp/wp-content/ ... -07-10.pdf

Zaden z tych sonarow nie nadaje sie na az tak male jednostki, jak patrol 1 i 2. Jak jakims cudem nie fikne koziolka, to nie ma co liczyc na stabilne ich holowanie. Hamminy maja 5-6 razy wieksza wypornosc i maja dzialac miedzy szkierami, gdzie falowanie jest mniejsze niz na otwartym Baltyku.
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2015
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 29 maja 2018, o 20:28

Stara szkoła marynarska ;D Kiedyś to te holowane sonary to naprawdę były wielkie, wielgachne z ogromnym bębnem kabloliny i potrzebowały dużej, stabilnej platformy. Tak z 2000t wyporności minimum.
Przekrojowo od 8t do 32t:
https://www.defesaaereanaval.com.br/tha ... rint=print
http://www.navyrecognition.com/index.ph ... 10162.html
Teraz czasy miniaturyzacji, cyfryzacji, automatyzacji i sonary są także malutkie, lekkie, kompaktowe. Taki Thales SeaMapper. Co prawda jeszcze nie wiem, czy wykryje duży okręt podwodny, bo i zadania ma trochę inne, ale można go transportować na naprawdę niewielkich kutrach, łodziach:
• 18 m length, 32 / 40 tons
• Up to 6 Crew Members
• 15 knots
http://www.navyrecognition.com/index.ph ... tcher.html
https://www.thalesgroup.com/en/worldwid ... -seemapper
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1079
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 29 maja 2018, o 23:19

Analityku, takimi tekstami udowadniasz, ze zupelnie nie masz wiedzy technicznej w zakresie, o ktorym probujesz sie wypowiadac i nawet nie ogarniasz danych z broszury, ktora cytujesz!
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2015
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 31 maja 2018, o 07:14

Przykład z ostatnich dni. Okręt podwodny, lub grupa okrętów podwodnych pływała niedawno w pobliżu polskiego wybrzeża. Niezidentyfikowany (niezidentyfikowane), morze wyrzuciło na brzeg elementy jego (ich?) wyposażenia oznaczone cyrylicą. To są fakty.
http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2018 ... odwodnych/
W Szwecji w pobliżu miasta Gavle "coś" manewrowało przy wejściu do portu:
search.php?keywords=Gavle&fid%5B0%5D=4
Marynarka szwedzka montuje sonary na kutrach typu "Tapper":
search.php?keywords=Tapper&t=6313&sf=msgonly
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... at-typ-80/
Napisałem wtedy: to kluczowe dla Bałtyku: każdy, najmniejszy nawet okręt, powinien posiadać zdolność (czyli odpowiednie urządzenia) do obserwacji strefy podwodnej.
Marynarka francuska wprowadza nowego rodzaju wyposażenia, w tym wspomniane już system Thales SeaMapper z sonarem, celem stałego monitorowania podejść do swoich baz morskich. Chronione ma być szczególnie miejsce stacjonowania atomowych okrętów podwodnych w Breście, gdzie zadania te wykonują te jednostki:
https://www.defense.gouv.fr/marine/equi ... pe-antares
Niedawno wprowadzono do służby nowy system ochrony przeciwminowej umieszczony na bardzo niewielkiej łodzi, właśnie w Breście:
https://www.meretmarine.com/fr/content/ ... -de-thales
Położenie bazy francuskich okrętów podwodnych:
https://www.naval-technology.com/projec ... ubmarineb/
Teraz pytanie. Czy zasadnym i ekonomicznym jest używanie do tego typu zadań dużych fregat i niewiele mniejszych korwet? W strefie przybrzeżnej, pośród łach i mielizn, na akwenach o niewielkiej i zmiennej głębokości, na kotwicowiskach i redach, przy wejściach do portu w poszukiwaniu ukrywającego się okrętu podwodnego łatwiej poradzi sobie niewielki kuter, łódź z efektywnym sonarem, czy dużo większa jednostka pływająca? Dlaczego już kilka razy słyszałem, że zdolności-całkiem niezłe-ZOP fregat typu OHP tylko w ograniczonym stopniu przydadzą się na Bałtyku?
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1079
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Marynarka wojenna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: futszak, Google [Bot] i 3 gości