Modernizacja PMW do 2030 roku

Dział dotyczący współczesnych sił morskich.

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 29 cze 2017, o 22:14

Braków w obecnej koncepcji modernizacji marynarki wojennej cd... Działania minowe wymagają okrętów nawodnych, których budowę przesunięto w bliżej nieokreśloną przyszłość. Brakuje okrętów do dowodzenia siłami obrony przeciwminowej, stawiaczy min, czy nawet tak niewielkich jednostek jakie posiadają Finowie - poddanych niedawno modernizacji okrętów typu Pansio:
http://www.maritimejournal.com/news101/ ... nnish-navy
http://www.furuno.fi/fin/viranomaisaluk ... _retrofit/
Tak to powinno wyglądać:
- 3 okręty dowodzenia i wsparcia sił przeciwminowych
- 8, lub 12 niszczycieli min (800t)
- 4 pełnomorskie stawiacze min (2000-2500t, minimum 120 min na każdym z okrętów)
- 16 przybrzeżnych kutrów minowo-transportowych (600-750t, minimum 30 min na każdym z okrętów)


Jeśli w ciągu najbliższej dekady rozbudowywane będzie lotnictwo morskie, to kompletnym nieporozumieniem staje się połączenie w jednej konstrukcji zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i poszukiwawczo-ratowniczych CSAR - bojowego poszukiwania i ratownictwa. Takie wymogi stawia w ogłoszonym przetargu IU:
http://iu.wp.mil.pl/aktualnosci.aktualnosc.228.7.html
Proszę sobie porównać wyposażenie wersji ZOP i SAR zbudowanych w oparciu o śmigłowiec Sikorsky S-92:
http://www.naval-technology.com/projects/sikorskych148/
http://www.homelandsecurity-technology. ... elicopter/
W polskich realiach całe opisane wyposażenie będzie przenosić jeden śmigłowiec...
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 790
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 9 lip 2017, o 23:09

Warszawa, 30-06-2017: "Możliwość zakupu używanych fregat od Australii jest analizowana wielowymiarowo. Proces ten znajduje się w początkowej fazie, podczas której zbierane są informacje, które następnie są weryfikowane oraz poddane analizie w celu określenia potencjału bojowego przedmiotowych okrętów oraz możliwości ich wykorzystania w Marynarce Wojennej RP. Po zakończeniu tej fazy możliwe będzie wypracowanie wniosków oraz rekomendacji, w tym zasadności ewentualnego pozyskania wskazanych fregat."
http://orka.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/Inter ... 3BA&view=1

Warszawa, 05-07-2017: "Ocenia się, że potencjalny nabywca dwóch najmłodszych zmodernizowanych fregat (HMS MELBOURNE – wejście do służby w 1992 r., HMS NEWCASTLE – wejście do służby w 1993 r.) nie będzie musiał w początkowym okresie eksploatacji (do 5 lat) ponosić kosztów związanych z przystosowaniem jednostek do wymogów współczesnego pola walki. Jednakże, biorąc pod uwagę obecnie wykorzystywane na nowobudowanych okrętach klasy fregata systemy uzbrojenia i obserwacji technicznej, potencjalny nabywca powinien rozważyć możliwość wymiany stacji radiolokacyjnej dozoru powietrznego typu SPS-49 (radar 2D – określa namiar i odległość do celu powietrznego) na wielofunkcyjną stację radiolokacyjną dozoru powietrznego dalekiego zasięgu 3D (określa namiar, odległość oraz wysokość lotu celu powietrznego), jak również modernizacji systemu dowodzenia i kierowania walką. Ponadto, łączne wydatki związane z pozyskaniem fregat, obejmowałyby również koszty zakupu środków bojowych, tj. przeciwlotniczych i przeciwokrętowych pocisków rakietowych, torped, amunicji artyleryjskiej i śmigłowców pokładowych, a także koszty szkolenia specjalistycznego załóg okrętów. Odpowiadając na pytanie jaki jest przewidywany czas służby w Marynarce Wojennej RP informuję, że zgodnie z ustaloną w Siłach Zbrojnych RP normą docelowej eksploatacji (NDE) fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry (35 lat), dwie najmłodsze fregaty australijskie mogłyby być eksploatowane do 2028 r."
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/Interp ... 701&view=6

35 lat? I jednak są normy eksploatacyjne, które niby obowiązują tylko we flocie cywilnej ;). Obie fregaty typu OHP mają zostać wycofane najpóźniej w 2025 roku. To chyba 45 lat :).
ORP „Gen. T. Kościuszko„:
http://zbiam.pl/przetarg-naprawy-orp-gen-t-kosciuszko/
ORP „Gen. K. Pułaski„:
http://www.polska-zbrojna.pl/home/artic ... do-remontu

Rówieśniczki (1990, 1993) okrętów rakietowych projektu 660 (1992, 1994, 1995) zostaną wycofane w 2025 roku. Już teraz Szwedzi poddają je ograniczonej modernizacji:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=22712
http://www.naval-technology.com/news/ne ... es-5860917
Korwety typu Göteborg:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/informa ... -goteborg/

Prawda jest taka, że w 2025 roku polska marynarka wojenna faktycznie przestanie istnieć. Do tego czasu nastąpi fizyczny, moralny i techniczny rozkład najważniejszych jednostek pływających. Chcąc uniknąć wyjątkowej i przede wszystkim kompromitującej jak na tą część świata autodestrukcji tej formacji zbrojnej stępki pod nowe jednostki nawodne powinny być kładzione najpóźniej w latach 2018-2019. Czy rzeczywiście w procesie pozyskania wskazanych okrętów Ministerstwo Obrony Narodowej nadal planuje budowę jednostek w oparciu o podmioty krajowego przemysłu stoczniowego?
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 790
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Duckingman » 10 lip 2017, o 10:43

analityk napisał(a):35 lat? I jednak są normy eksploatacyjne, które niby obowiązują tylko we flocie cywilnej ;). Obie fregaty typu OHP mają zostać wycofane najpóźniej w 2025 roku. To chyba 45 lat :).


Nie pisałem, że normy eksploatacyjne obowiązują tylko dla jednostek cywilnych, tylko, że nie powinno się porównywać jednostek cywilnych do wojskowych. Każde urządzenie czy to suszarka do włosów, czy okręt wojenny ma swoje normy eksploatacyjne które jednak można wielokrotnie przedłużać. Dla suszarek raczej się nikt w to nie bawi, ale już w przypadku okrętów wojennych (czy też np. czołgów które podawałem jako przykład w poprzednim wpisie) jest to raczej standardowe działanie w bardzo wielu krajach (nawet USA). Już parę razy pisałem na tym forum, że na nasze niszczyciele min projektu 206FM nie można patrzeć jak na okręty ponad 50 letnie ponieważ przeszły gruntowną modernizację na przełomie wieków dającą im drugą młodość. To samo tyczy się Kobbenów (modernizacja w pierwszych latach 90), okrętów ratowniczych projektów 570 (modernizacja na przełomie wieków), czy ostatnie prace na ORP Nawigator i ORP Bałtyk. Również pozostałe okręty przechodzą remonty główne i dokowe celem przedłużenia o kolejne lata ich żywotności.
Duckingman
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 308
Dołączył(a): 3 sty 2016, o 21:48

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez analityk » 11 lip 2017, o 23:45

MON ściśle przestrzega tajemnicy wojskowej? Utajnia umowy i wydatki? Jednak proszę dokładnie (bardzo dokładnie) przeczytać poniższą informację:
"Poland’s long-delayed SLAZAK (MEKO A100) OPV project now enters into a new programme consisting of three MIECZNIK-class Coastal Defence Vessels (CDVs) and three CZAPLA-class patrols with an organic MCM capability. According to industry, the common design will be a 99.7m long, 2,400t vessel with a maximum speed of 25 knots. Weapons and sensors would consist of a 76mm naval gun from Leonardo; 30mm automatic cannons from MSI-Defence Systems; two quad launchers for Kongsberg Defence Systems’ NSM (Naval Strike Missile) surface-to-surface missile; launchers for Eurotorp’s MU-90 Lightweight Torpedo (LWT); four MBDA SYLVER A35 cells for quad-packed VL-MICA surface to air-missiles; THALES Nederland’s SMART-S 3D radar; and optronic systems and KINGCLIP sonar from THALES."
http://www.monch.com/mpg/news/15-mariti ... urvey.html
Niesamowite... Kto jeszcze powie, że "Slązak" to najdroższa motorówka świata?

Australijski program budowy okrętów patrolowych-harmonogram prac:
http://www.defence.gov.au/casg/Equippin ... rolVessels

Mają być to jednostki tanie. Za 12 okrętów rząd australijski chce zapłacić 2,25 miliardów dolarów amerykańskich, koszt jednostkowy to 187,5 mln USD. Tanie także w budowie (maksymalne wykorzystanie stali okrętowej), i eksploatacji (załoga ograniczona do niezbędnego minimum, około 30-40 osób, co wymusza wysoki poziom automatyzacji). Wielozadaniowe, zdolne do realizacji zadań antypirackich, antyterrorystycznych, hydrograficznych, patrolowych, przeciwminowych, szkolnych, zaopatrzeniowych, wsparcia jednostek specjalnych, zwalczania przemytu morskiego, o dużej autonomiczności, zasięgu i w pełni pełnomorskie. W zależności od rodzaju wykonywanej misji na okręcie będą montowane odpowiednie moduły z niezbędnymi urządzeniami, sprzętem i uzbrojeniem. Wyposażenie okrętowe ma pozwolić na współpracę w ramach zespołów okrętów australijskiej marynarki wojennej z fregatami, niszczycielami rakietowymi, okrętami desantowymi. Orientacyjne dane techniczne: wyporność 1500-2000t, długość 80-90m, pokład lotniczy zdolny do przyjmowania śmigłowca MH-60.
Propozycja Fassmer dostosowana do lokalnych wymagań przez stocznię Austal:
http://www.austal.com/opv-3

Czy polskie stocznie w ramach współpracy z zagranicznymi partnerami przygotowały podobną ofertę (Crist, Gryfia, Nauta, SMW, Stocznia Remontowa)?
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 790
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Poprzednia strona

Powrót do Marynarka wojenna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości