Strona 1 z 1

Wykorzystanie lotnictwa LWP.

PostNapisane: 28 cze 2010, o 16:08
przez Smith
Witam.
Po wojnie gdy oddziały KBW,LWP i MO walczyły z UPA,słyszałem jedynie o walkach w lasach itp ale nie natknąłem sie na informacje w których opisane jest użycie lotnictwa LWP. Czy lotnictwo było wykorzystywane przeciwko UPA?

PostNapisane: 28 cze 2010, o 19:12
przez Jastreb
Jest na ten temat fajny artykuł w "Lotnictwie" 6/02.

Z podstawowych rzeczy to:


Do wsparcia wojsk lądowych, wydzielono eskadrę z 2 Samodzielnego Mieszanego Pułku Lotniczego.
Najpierw na lotnisko przyleciał dowódca eskadry (por. Dembowski) i zameldował się w sztabie 8DP.

Potem doleciało 5 Po-2, czyli razem ich było sześć.

Gdzie stacjonowały?

Lotniskiem Eskadry miało być pole wzlotów w Sanoku przy sztabie 8DP zaś część samolotów (trzy) miało bazować w Przemyślu przy sztabie 9DP.


Pierwsze loty opatrzone w tekście datą, miały miejsce między 12 a 15.04.46 (bliżej nieokreślone wsparcie lotnicze).

W artykule jest napisane, że na początku Pociaki latały na rozpoznanie. Zamieszczono spis lotów (m.in. te które wspomniałem wcześniej), dokonany przez historyka płk. Czesława Krzemińskiego, na wsparcie z powietrza przed tymi z 12-15 kwietnia, ale bez daty.


Do sześciu Pociaków dołączyły trzy kolejne (nie napisano kiedy).

W 1947r. do akcji "Wisła", do Po-2 dociągnęły 4 Iły-2 pochodzące z 6 Pułku Lotnictwa Szturmowego.

W końcu lipca zakończyły się walki z UPA, zatem 30.07.47 rozwiązano tą eskadrę.
Zostały tylko 2 dwusamolotowe klucze (Po-2) przydzielone do podgrup operacyjnych "Sanok" i "Lubaczów".

Ostatnie Po-2 opuściły Sanok jesienią 1947 (też bez żadnej dokładnej daty).




To tyle ode mnie, przynajmniej na razie.
Mam nadzieję że cokolwiek pomogłem i nic nie poknociłem. :wink:

W wolnej chwili, postaram się zamieścić więcej z artykułu, m.in. spis lotów Cz. Krzemińskiego.

EDIT: Po-2 oprócz dziennych lotów, zajmowały się swoją "specjalnością" z IIWŚ, czyli nocnymi lotami nękającymi.
Bardzo ładne opisy co ciekawszych lotów. :D

Artykuł jest firmowany przez Andrzeja Olejko, co sugeruje już rzetelność artykułu.
Żadnych przekłamań zatem być nie powinno. :wink:

PostNapisane: 28 cze 2010, o 19:13
przez Koniu
Tak używano lotnictwa, do zadań rozpoznawczych wydelegowano klucz Po2 ( kukuruźnik ), samoloty te wykonywały również zadania bojowe choć częściej korzystano z Ił2 które były lepiej uzbrojone oraz opancerzone.
Wydaje mi się że w Komandosie kilka lat temu czytałem o wykorzystaniu właśnie Po2 w działaniach przeciwko UPA. Artykuł z tego co pamiętam był pamiętnikiem pilota, opisywał kilka akcji bojowych w tym zestrzelenie jednego z samolotów przez Ukraińców. O innych typach samolotów nie słyszałem choć wydaje się prawdopodobne że LWP mogło używać Li2 do zadań łącznikowo-transportowych?

Widzę że zostałem uprzedzony:)

PostNapisane: 28 cze 2010, o 19:25
przez Jastreb
Co do Li-2, to Olejko wspomina o pojedynczym Li-2 używanym do transportu, głównie ewakuacji medycznej i wożenia amunicji.

O innych "wschodnich Dakotach", informacji póki co nie mam.

PostNapisane: 28 cze 2010, o 19:37
przez Koniu
Czyli mimo już kilku lat na koncie pamięć mam dobrą :) No może oprócz pomieszania Lotnictwa z Komandosem:P

PostNapisane: 28 cze 2010, o 20:01
przez Jastreb
Gwoli twojej wypowiedzi dodam, że to właśnie Kukuruźników było więcej od Iłów-2, a i Iliuszynom ktoś musiał cel znaleźć. :wink:

PostNapisane: 28 cze 2010, o 21:26
przez Smith
Dzieki za informacje :) . Czekam na wiecej ;)