Leopard-1, użytkownicy i charakterystyka amunicji

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Postprzez Revenant » 3 lut 2006, o 22:03

Widzę, że wsadziłem kij w mrowisko z tymi chilijskimi Leopardami. Muszę zaznaczyc, że nie wiem nic o chilijskich Leopardach 1 (podobnie mgliste pojęcie mam o wozach Leo 1 V, jednak wiem, że ich sko obejmowało też dalmierz laserowy). Natomiast wozy ze zdjęć zamieszczonych przez Michała Gajzlera takowych nie mają. Ich przyrządy celownicze odpowiadają tym z niemieckich Leopardów pierwszych serii produkcyjnych (wersji podstawowej) i są gorsze niż np. te z T-72M. Tylko tyle.
W temacie włoskich Leopardów dla ZEA, to nie do końca to były tak naprawdę Leopardy. OTO-Melara produkował licencyjną wersję Leosia (>700 sztuk) i na jej bazie opracował model czołgu eksportowego OF-40 uzbrojonego we włoską armatę kal. 105mm. Wieża, mimo, że przypomina tę z niemieckiej wersji A3, jest inna. Ogólnie można powiedzieć, że jest to pojazd powstały na bazie, a nie kopia (coś jak M-84A a T-72M). Powstały 2 wersje OF-40: Mk.1 i Mk.2. Ta druga otrzymała komputerowy sko i 2-płaszczyznowy stabilizator armaty. Czołgi wariantu Mk.1 zmodernizowano do standartu Mk.2. ZEA kupił w latach 80-tych: 18 OF-40 Mk.1, 18 OF-40 Mk.2 i 3 wzt na bazie OF-40. Acz do tych danych liczbowych podchodziłbym ostrożnie.
Tak na marginesie dyskusji o Leopardzie 1, to kiedy Izrael zaczął się rozglądać za ew. nastepcą starzejących się Centurionów, to na próby do Izraela 'przybyły' AMX-30, Leopard 1 i Chieftain. Izraelczycy najwyżej ocenili czołg brytyjski, przede wszystkim ze wzg. na opancerzenie, które w przypadku Leo 1 i tym bardziej AMX-30 uznali za słabe. I to Chieftain zostałby nastepcą Centurionów w IDF, gdyby nie wycofanie się Brytyjczyków z kontraktu ze wzg. na regionalną politykę Izraela. A tymczasem w Europie Chieftain bez powodzenia konkurował z Leopardem 1.
"Demokracji będziemy bronić do ostatniej kuli" - Aleksandr Łukaszenko, prezydent Białorusi
Avatar użytkownika
Revenant
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 313
Dołączył(a): 5 maja 2005, o 12:10

Postprzez Michał Gajzler » 3 lut 2006, o 22:06

Nastąpiła edycja postu :wink:
To poniżej dotyczy oczywiście raportów ONZ:
Czasami niepełne, czego najlepszym przykładem jest tu Grecja. Czasami wprowadzające trochę zamieszania - chilijskie Leo :wink: . Bardziej podobają mi (się raporty SIPRI, choć tam również trafiają się dość dziwne sytuacje (choć to można tłumaczyć po cześci rocznym cyklem ich publikowania).
A to dodano:
[quote=""Revenant""]Widzę, że wsadziłem kij w mrowisko z tymi chilijskimi Leopardami. Muszę zaznaczyc, że nie wiem nic o chilijskich Leopardach 1 (podobnie mgliste pojęcie mam o wozach Leo 1 V, jednak wiem, że ich sko obejmowało też dalmierz laserowy). [/quote]

Jako że te Leo 1V interesowały mnie do tej pory głównie jako przedmiot transferu do Chile (wyposażenie zainteresowało mnie po uwadze o dalmierzu :D , no o noktowizorach czytałem wcześniej ) mogę tylko dodać że pozostałe wozy chilijskie, których zdjęcia trafiło mi się oglądać wyglądają podobnie (nie licząc kilku zupełnie odmiennych odmian kamuflarzu). Inna sprawa, że to samo mogę powiedzieć o zdjęciu jednego holenderskiego (podkreślam, jednego) jakie widziałem.
Natomiast na pewno trafiły tam (do Chile) z Holandii - to wiem :D [/quote]
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez mac76 » 4 lut 2006, o 11:09

[quote=""Michał Gajzler""]Dostawy miały by wyglądać w taki sposób:
http://www.saorbats.com.ar/ORBAT%20-%20 ... %20ECH.htm
1998 - 14 sztuki
1999 - 93
2000 - 93
2001 - 5 (3 z nich miały zastąpić 3 wcześniej dostarczone, niesprawne).
Ale zaznaczam, że to jeden ze scenariuszy.
[/quote]
Zestawienie dostaw identyczne z tym z rejestru ONZ.

Ciekawie wygląda zestawienie wozów dla Brazylii. Dostawca (Belgia) jak i odbiorca deklarują otrzymanie dużo większej liczby pojazdów (140-180) niż widnieje to w różnych publikacjach (87 sztuk). 87 sztuk jest także podane w artykule p. Piątkowskiego w nTW z 2003 roku opisującego brazylijskie siły zbrojne.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Michał Gajzler » 4 lut 2006, o 21:49

[quote=""mac76""]
Zestawienie dostaw identyczne z tym z rejestru ONZ.[/quote]

To tak, ale wygląda to dość dziwnie, kiedy najpierw podawana jest pełna liczba wozów objętych transakcją, po czym raportowane są kolejne dostawy. Stąd czasami biorą się nieporozumienia. Niektórych innych transferów wcale nie odnotowano (ale tu już chodzi o inny sprzęt)
Edit (link i sprostowanie, z adnotacją "dopisano"):
Żeby zamieszać bardziej - zestawienie eksportu holenderskiego sprzętu z 2002 podane przez SIPRI mówi o 30 kolejnych wozach (dla Grecji, czego nie zaznaczyłem wczoraj, o których nigdzie indziej nie słychać - dopisano) . W przypadku SIPRI może to oznaczać że jakieś rozmowy były prowadzone, nawet coś mogło zostać podpisane, ale transfer z jakiegoś powodu mógł nie dojść do skutku (jak np. w przypadku naszych niedoszłych C-130K - dopisano).

[quote=""mac76""]Ciekawie wygląda zestawienie wozów dla Brazylii. Dostawca (Belgia) jak i odbiorca deklarują otrzymanie dużo większej liczby pojazdów (140-180) niż widnieje to w różnych publikacjach (87 sztuk). 87 sztuk jest także podane w artykule p. Piątkowskiego w nTW z 2003 roku opisującego brazylijskie siły zbrojne.[/quote]
Czasem pojawi się jeszcze 128;-). Widzę kilka możliwości - mowa albo o wozach w linii (w przypadku niższej liczby), albo nie wszystkie wozy zostały odebrane - spekulacje. Podobnych sytuacji w przypadku nnych państw będzie raczej więcej...
Ostatnio edytowano 5 lut 2006, o 14:44 przez Michał Gajzler, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Michał Gajzler » 5 lut 2006, o 14:37

Znalazłem ciekawą rzecz, zastawienie transferów Leopardów, niestety tylko do 1996 i niepełne (sample, pełne zestawienie jest płatne:
http://www.dapss.com/MRA/MRAdata/MRALeopardx.htm
Niestety trochę w tym bałaganu ale... m.in.:
- wyjaśnia się skąd wzięły się te 2 1A5 w Holandii (pokłosie anulowanego programu modernizacji z 1989r, te 2 wozy to prototypy - tak przynajmniej wynika z powyższej publikacji)
- potwierdza się, pośrednio, brak wspominanych wyżej noktowizorów (modernizacja anulowana)
- informacja o obcięciu zamówienia na ex-belgijskie czołgi dla Brazylii ze 180 do 61 (1996 rok) więc te 180 można raczej spokojnie odrzucić
- ciąg dalszy zamieszania z Greckimi Leo, ale wiadomo skąd wzięła sie liczba 99 podawana wcześniej
itd.

Uzupełnienie:
te 61 ex-belgijskich Leo miało trafić do Brazylii w latach 1997-1998 w 3 partiach po, odpowiednio, 20, 20 i 21 sztuk. Kolejne 67 wg Defensanet.com.br miało trafić do Brazylii do 2000r w efekcie czego doszli do 128 sztuk (tyle że w tym samym portalu w innym miejscu piszą o 87 sztukach w 2001 roku).
http://www.defesanet.com.br/rv/leopard/leopard.htm
(po potraktowaniu Babelfishem da się to mniej więcej zrozumieć:D , zna ktoś portugalski? :wink: )
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez mac76 » 7 lut 2006, o 12:04

[quote=""Michał Gajzler""]Znalazłem ciekawą rzecz, zastawienie transferów Leopardów, niestety tylko do 1996 i niepełne (sample, pełne zestawienie jest płatne:
http://www.dapss.com/MRA/MRAdata/MRALeopardx.htm
[/quote]
Natrafiłem na to także kilka dni temu i wydaje się najbardziej sensownym zestawieniem jakie można znaleźć.

Przerzucając strony w sieci znalazłem kilka informacji które choć trochę rozjaśniły mi wyposażenie poszczególnych użytkowanych szczególnie w ostatnich latach Leopardów.
Otóż, holenderskie Leopardy 1V nie posiadały dalmierza laserowego, podobnie się ma sprawa z belgijskimi (a teraz w części brazylijskimi) Leopardami 1BE z sko Cobelda firmy SABCA.
Wozy produkcji holenderskiej przedstawia poniższe zbliżenie z pojazdem tego typu dostarczonym Grecji:
Obrazek
Dla ułatwienia:
1.Przyrząd dowódcy TRP-1A
2.Dalmierz stereoskopowy TEM-2A
3.Celownik działonowego TZF-1 (dalmierz i celownik tworzyły wspomniany EMES12A3)
Co do dostaw pojazdów w latach 90-tych. Dosyć jasno jest to opisane w różnych źródłach do połowy lat 90-tych. Potem to już często domysły. Nie da się tego wiarygodnie rozstrzygnąć w najbliższym czasie, a więc wszelkie, pozbawione pewnych znamion ruchy Leopardów między użytkownikami opiszę jako prawdopodobne lub niekiedy przemilczę.
Mam jeszcze pytanko. Czy wiecie ile belgijskich Leopardów otrzymało zmodyfikowany sko SABCA z dalmierzem laserowym?
Takich szukam :D :
Obrazek
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Michał Gajzler » 7 lut 2006, o 12:41

[quote=""mac76""]
Natrafiłem na to także kilka dni temu i wydaje się najbardziej sensownym zestawieniem jakie można znaleźć.[/quote]
Acz niestety tylko do 1996, więc transakcji z Chile nie obejmuje (no ale tu jest komunikat firmy odpowiedzialnej za transfer)

[quote=""mac76""]
Otóż, holenderskie Leopardy 1V nie posiadały dalmierza laserowego, podobnie się ma sprawa z belgijskimi (a teraz w części brazylijskimi) Leopardami 1BE z sko Cobelda firmy SABCA.[/quote]
No to się sprawa w końcu "rozwiązła" :wink:

[quote=""mac76""]
1.Przyrząd dowódcy TRP-1A
2.Dalmierz stereoskopowy TEM-2A
3.Celownik działonowego TZF-1 (dalmierz i celownik tworzyły wspomniany EMES12A3)[/quote]

No i brak PZB-200
[quote=""mac76""] niekiedy przemilczę. [/quote]
:D

[quote=""mac76""]Mam jeszcze pytanko. Czy wiecie ile belgijskich Leopardów otrzymało zmodyfikowany sko SABCA z dalmierzem laserowym?
Takich szukam :D :
Obrazek[/quote]

Zestawienie o którym mowa powyżej mówi o zamiarze modernizacji 132 Leo do standardu określonego jako "1A5".
Armyrecognition również podaje dla Belgii liczbę 132 "1A5BE"
Więcej zdjęć belgijskich Leo TU (niemodernizowany, jak widać stoi w towarzystwie muzealnym :wink: )
Edit:
Aha, te same liczby (132 mod belgijski, 128 wersji "pierwotnej" Brazylia) pojawiają się tu (w końcu jakiś znośny język :D) :
http://www.panzerbaer.de/types/be_kpz_l ... a5be-a.htm
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez mac76 » 7 lut 2006, o 13:17

No dobra. Wozy brazylijskie 128 sztuk w dwóch transzach 61 i 67 sztuk.
A gdzie masz to zestawienie dostawcy Leo-1V do Chile?
Także w kilku źródłach znalazłem 132 szt Leo1A5BE zmodernizowanych dla Belgii w latach 1993 (panzerbaer mówi o 94 roku)-97r.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Michał Gajzler » 7 lut 2006, o 13:46

[quote=""mac76""]
A gdzie masz to zestawienie dostawcy Leo-1V do Chile?[/quote]

W tym wątku, stronę wcześniej. Z transfer odpowiadała firma RDM Technology B.V. Komunikat co prawda bezpośrednio dotyczy transferu różnych wozów pomocniczych, lecz mowa w nim również o dostawach wcześniejszych (1V). Komunikat za defense-aerospace (strona RDM w przebudowie).

Edit:literówka
Ostatnio edytowano 7 lut 2006, o 22:01 przez Michał Gajzler, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Revenant » 7 lut 2006, o 21:47

[quote=""mac76""]Otóż, holenderskie Leopardy 1V nie posiadały dalmierza laserowego[/quote]
To co w zasadzie w tych holenderskich Leo 1V jest Verbeterd w porównaniu z niemieckim oryginałem (np. wersją A1A1) :?:
"Demokracji będziemy bronić do ostatniej kuli" - Aleksandr Łukaszenko, prezydent Białorusi
Avatar użytkownika
Revenant
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 313
Dołączył(a): 5 maja 2005, o 12:10

Postprzez mac76 » 9 lut 2006, o 19:03

[quote=""Revenant""]To co w zasadzie w tych holenderskich Leo 1V jest Verbeterd w porównaniu z niemieckim oryginałem (np. wersją A1A1) [/quote]

Odpowiedź może już dziś w dodanym tekście. :D Tak na poważnie to głównie sko EMES12A3, w A1 takowego nie było.
Czekam na ewentualne uwagi co do tekstu.

EDIT: Poprzez montaż sko rozumiem spięcie w jeden współpracujący ze sobą zestaw urządzeń, do tej pory działających autonomicznie. Zapewne wymieniono przelicznik balistyczny, dodano być może czujniki (temperatura itp). Tak prawdę mówiąc to także ja po holendrach spodziewałem się bardziej rozbudowanej innowacji.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez mac76 » 16 maja 2009, o 00:57

MWP ma Leoparda 1. Sami nazywają go Leopard 1A4. Ale wydaje mi się, że nie mogą mieć takiej wersji. A4 podobnie jak i A3 miał wieżę spawaną, kanciastą. A ten wóz ma wieżę odlewaną z dodatkowymi panelami opancerzenia. Może to więc być wóz serii Leopard 1A1 (modernizacja Leoparda 1) lub A2. One to miały wieżę odlewaną i celownik stereoskopowy.

Wersja A2 posiadała bardziej owalne osłony celownika stereoskopowego, wóz z muzeum ma osłony okrągłe.

Pozostaje nam raczej Leopard 1A1. Drugi raz zmodernizowany do wersji Leopard 1A1A1(przykręcane panele pancerza na wieży) a potem także do Leopard 1A1A2 (przyrząd na jarzmie PZB200 zamiast kanciastej skrzynki XSW-30). Czy jest to wóz Leopard 1A1A3 (nowe radiostacje) to nie wiem, po antenach trudno mi, przynajmniej na razie rozpoznać.

Według mnie więc, MWP w Warszawie dysponuje Leopardem 1A1A2 lub 1A1A3, z całą pewnością nie Leopardem 1A4. Co myślicie?
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez szafran » 16 maja 2009, o 14:25

Porównałem zdjęcia wozu z MWP i rysunki z NTW 797 i nie ma możliwości, żeby to był A4. Jest to wóz A1A1 ponieważ ma dodatkowe opancerzenie na wieży.
PS pomyłka muzealników wcale mnie nie dziwi.
szafran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2433
Dołączył(a): 14 lut 2005, o 13:16
Lokalizacja: Sopot

Postprzez Botras » 16 maja 2009, o 15:10

Nadal można się tam u nich dowiedzieć, że Sexton to pojazd z armatą na podwoziu półgąsienicowym, a MG 81 to było uzbrojenie Bf 109 w BoB-ie? :D
Botras
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1325
Dołączył(a): 15 maja 2006, o 21:42

Re: Leopard-1, użytkownicy i charakterystyka amunicji

Postprzez AKMS » 1 kwi 2016, o 00:55

Wiem, odgrzewam kotleta, ale lepsze to niż offtopowanie w nowszym temacie poświęconemu Leopardowi 2. Takie zdjęcie Leoparda 1:

Obrazek

Czy ktoś może wie co to jest to różowe? Domyślam się że to jakiś zbiornik, ale na co?
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 185
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 6 gości