Interfejs kierowcy czołgu

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez AKMS » 8 cze 2016, o 12:55

Ostatnio zastanawiałem się nad interfejsem kierowcy w amerykańskich pojazdach pancernych. Szczególnie nad urządzeniem pełniącym rolę kierownicy w samochodzie. W przypadku czołgów doszedłem do następujących wniosków. Czołgi M4 Sherman i M26 Pershing miały dwie dźwignie. Czołgi M46 i M47 miały jeden pionowy drążek (czy tam dżojstik). Czołgi M48 i M103 miały wolant. M60 ma poziomy drążek. Jednak jak porusza się ten poziomy drążek w M60? Czy porusza się w płaszczyźnie pionowej (jak wolant w samolocie, albo w bwp BWP-1), czy może porusza się w płaszczyźnie poziomej (jak kierownica rowerowa)?

Co do bardziej nowoczesnych wozów, M1 Abrams ma urządzenie sterujące poruszające się w płaszczyźnie poziomej. Urządzenie to porusza się w płaszczyźnie poziomej (jak kierownica rowerowa). Urządzenie to ma też coś w rodzaju motocyklowej manetki to zmiany prędkości wozu. Jednak na zdjęciach widzę że na podłodze znajdują się dwa obsługiwane przez kierowcę pedały. Jeden to hamulec (ten umieszczony centralnie). Z tego co wyczytałem ten pedał po prawej stronie to też hamulec. Jednocześnie z tego co wiem Abrams nie ma czegoś w rodzaju samochodowego pedału gazu. Jednak czy to prawda? Czy może jednak Abrams ma oprócz motocyklowej manetki również dodatkowo samochodowy pedał gazu?
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 188
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez aso » 8 cze 2016, o 18:23

Drugi pedał (z prawej) jest od hamulca postojowego/awaryjnego.
aso
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1115
Dołączył(a): 9 gru 2011, o 00:52

Re: Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez AKMS » 8 cze 2016, o 18:57

Dzięki. Czyli wychodzi na to że Abrams nie ma jakiegokolwiek pedału gazu, a jedynie manetkę (jak się domyślam, obsługiwaną prawą ręką).
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 188
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez HATAKE » 8 cze 2016, o 20:20

A gadałem z kierowcą Abramsa tydzień temu, bym zapytał. Mam do jednego kontakt, to mogę zapytać.
Ok, odpisał:
Kierownica jak w motocyklu z gazem w manetce i pedał hamulca w podłodze.
Avatar użytkownika
HATAKE
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4592
Dołączył(a): 8 lis 2004, o 17:55

Re: Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez szczecin419 » 9 cze 2016, o 21:16

Trenażer kierowcy-mechanika czołgu "Abrams".
http://cs624725.vk.me/v624725462/22dcc/J-nUYDRDSXk.jpg
szczecin419
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 213
Dołączył(a): 18 maja 2007, o 00:10
Lokalizacja: z Polski

Re: Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez AKMS » 22 gru 2016, o 09:24

Co do mojego pierwszego postu- taka grafika odnośnie kierowania czołgiem M60.

Obrazek
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 188
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Interfejs kierowcy czołgu

Postprzez Przezdzieblo » 22 gru 2016, o 21:15

Drążek w M60 porusza się tak jak wolant z M48 - kręci wokół osi kolumny. Zmiana kształtu sterownicy wynikała z problemów, jakich przysparzało oryginalne rozwiązanie z "czterdziestki ósemki". W ciasnym wnętrzu kierownica zajmowała zbyt dużo miejsca, utrudniała m.in. wymianę peryskopu dziennego na przyrząd nocny, ograniczała możliwość wygodnego dostępu nóg do pedału hamulca, w niektórych położeniach przy intensywnym kręceniu można było sobie poobijać knykcie palców. Dlatego w trakcie badań "sześćdziesiątki" zdecydowano się na zastosowanie drążka.

Zastosowanie "motocyklowego" rozwiązania w Abramsie również wynikało z ograniczeń miejsca. Ruch wolantu w innej płaszczyźnie niż równoległa do górnej przedniej płyty pancerza byłby praktycznie niemożliwy.
Avatar użytkownika
Przezdzieblo
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 633
Dołączył(a): 6 gru 2005, o 16:56


Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości