T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob.188), T-72BA, T-72B3

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez duszek » 8 sie 2017, o 19:28

Lumen napisał(a):Nie no oczywiście - to przecież takie banalne opracować nowy układ pancerza do starych kieszeni. Produkcja owego pancerza to grosze - wszak wiadomo że to tylko karton i gips...
A rozpruwanie wieży wykonanej ze odlewów stali pancernej jest proste jak spawanie ramy roweru Wigry-3


Nie no oczywiście głupie ruski po to stworzyły układ wieży gdzie po "zdjęciu" wieka "policzków" można dowolnie wymienić praktycznie "luźno" latające wkłady pancerza specjalnego by "niedałosie".
A że trzeba trochę popracować palnikiem a nie kluczykiem normalnie kosmiczne górnictwo czyste impossible.
Oczywiście głupie ruski zrobiły to nie po to by móc bez zbędnych komplikacji stworzyć małpi model eksportowy i krajowy w jednej fabryce...bo są gupie przecież.
I są za głupie by wysmażyć ceramiczną płytkę 40x40x3cm wysokiej twardości by wymienić na nią połowę wkładek stalowych tak pierwszy z brzegu sposób na poprawienie właściwości układu.
Normalnie Kosmos przemierzany promem kosmicznym Wigory-4 by Centrum Badań Kosmicznych...

Polska w pigułce nie da się i c..j! Więc nawet nie ma potrzeby nad tym myśleć.

ps. Spierać się można tylko o sens ekonomiczny a nie o to czy się da czy nie.
I tak wiem że sensu w aktualnej sytuacji to nie ma...
duszek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1756
Dołączył(a): 1 kwi 2015, o 12:46

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Lumen » 8 sie 2017, o 20:08

Ekhmm zamiast się obrażać na świat mógłbyś przyjąć do wiadomości prosty fakt.
Rosjanie chcieli jak najmniejszym kosztem jak najbardziej podnieść walory bojowe T-72B
I stąd konfiguracja B3 - która nie jest maksimum możliwości modernizacyjnych T-72B (Bo i owszem Rosjanie wiedzą ze można więcej - ba nawet opracowali takie pakiety)
Ale jest dobrze zbilansowana w stosunku do ceny za pakiet.
Nam za ta cenę ciężko przebudować PT-91 do M - A oni otrzymali wóz który na przeciwników wystarczy.

Bo przecież tymi T-72B3 nie będą wojować z Abramsami czy Leopardami 2A7...
A w przynajmniej nie bez znacznej przewagi liczebnej.
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1532
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Voli500 » 8 sie 2017, o 20:41

@duszek

Traktuj proszę ten wpis lekko, bo nie jest moim celem bicie piany, tylko usystematyzowanie pewnych spraw :)

Sowieci stworzyli takie a nie inne komory w wieży T-72B nie tyle po to, by te wkłady wymieniać a dlatego, że inaczej się po prostu nie da - z przyczyn technologicznych (możliwość wymiany wkładów nazwałbym uboczną korzyścią).

Wkłady kwarcowe, korundowe etc. po prostu zalewano w skorupie wieży - wpuszczano w formę uprzednio uformowane wkłady i zalewano staliwem. Takiej technologii nie da się zastosować w połączeniu z wkładami o skomplikowanej (jako tako) i uporządkowanej strukturze zawierającymi np. gumę - bo zostanie po niej trochę "żużla". Tu po prostu trzeba wkładać kanapki na końcu.
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 425
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez duszek » 8 sie 2017, o 21:31

@Lumen
Obraziłem się...jeśli tak to można nazwać sam co najwyżej określę to poirytowaniem tymi powierzchownymi wnioskami czyli nie da się.
A wyszło na to że wszyscy wiemy że się da tylko...nie opłaca
Co do samej opłacalności w boju z Abramsami czy tez Leo2a7 to droga w pancerz ich nie uratuje w B3... dlatego mają automat na długie rdzenie i tutaj widzę sens tej moderki a my z naszymi Malajami które wciąż walą krótkimi "ślepakami" faktycznie nie mamy po co się zabierać za to.

@Voli500 Ja to wszystko wiem...przynajmniej tyle ile zapamiętałem ;)
duszek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1756
Dołączył(a): 1 kwi 2015, o 12:46

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Lumen » 8 sie 2017, o 21:51

I znowu błąd - nie wszystkie mogą strzelać długimi - bo nie wszystkie miały dłubaną karuzele...
Tak jak nie wszystkie mają panoramę itd...


Aha - długie i czy krótkie nie ma znaczenia gdy strzelasz do T-72
Różnica jest gdy strzelasz do Leopardów Abramsów czy do późnych T-80 i T-90

Tylko kto (z potencjalnych przeciwników) ma takie wozy
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1532
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez duszek » 8 sie 2017, o 23:52

Nie błąd tylko Twoje domniemanie że docelowo nie będą dłubać karuzeli w każdym zmutowanym do B3/M/4-whatever wozie...moje jest takie że będą bo inaczej w starciu z wozami zachodnimi będą bez szans. A skoro ma być "tanio ale z wygarem" to muszą to zrobić.

Poważnie uważasz że nasze PT91 mają coś więcej niż matematyczne szanse?
Bo chyba to rozumiesz poprzez :
Lumen napisał(a):długie czy krótkie nie ma znaczenia gdy strzelasz do T-72
Różnica jest gdy strzelasz do Leopardów Abramsów czy do późnych T-80 i T-90

Przecież specjalnie eSek nie wyciągną z zapasów by bawić się z nami fair play...
duszek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1756
Dołączył(a): 1 kwi 2015, o 12:46

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Lumen » 9 sie 2017, o 06:50

Na razie to ty domniemasz- materiały o T-72B3 przedstawiają wozy zarówno z wymienionymi kasetami jak i ze starymi...
Widocznie Rosjanie uznali że wszystkie "nie muszą"...

Gdybyś cośkolwiek poczytał uważnie to byś wiedział że "matematyczne" szanse to Twardy ma nawet tym dziadostwem co jest obecnie na składach.
Pronitami itp. to szanse są mocno średnie - ale są...
Zważywszy, że i tak taki pocisk jest tańszy niż byle jaki ppk (jak Corsar) i szanse wyeliminowania wrogich czołgów są większe odpowiedź wydaje się nader oczywista.

duszek napisał(a):Przecież specjalnie eSek nie wyciągną z zapasów by bawić się z nami fair play...
Za Breżniewa nie wyzwalali zachodu z jarzma amerykańskiego imperializmu to i teraz na wojowanie z Abramsami się nie gotują...
Co najwyżej jakiś bandustan na "eksportowych wariantach" jak Irak...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1532
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez duszek » 9 sie 2017, o 15:34

@Lumen
Najkrócej jak potrafię...pogratulować optymizmu ;)
duszek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1756
Dołączył(a): 1 kwi 2015, o 12:46

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Voli500 » 9 sie 2017, o 17:01

Stare karuzele (podobnie jak stare silniki) miały tylko pierwsze modernizowane partie, robione 5-6 lat temu. Od paru lat wszystkie dostają już nowe (nowa karuzela automatu i silniki W92cośtam).
Oczywiście nadal jest to moderka budżetowa (miejscami wręcz "dziadowa" a nie budżetowa) a pewne rozwiązania i decyzje są wręcz niezrozumiałe (np. kwestia ergonomii zmniejszająca uzysk z nowego celownika).

Co do wkładów - potencjalnie nie musieliby opracowywać nowych od podstaw
- mogliby adaptować rozwiązania przygotowane dla T-90A (a raczej S, bo to on pierwszy miał spawaną - o ile oczywiście ichnie wkłady różną się budową wewnętrzną od tych z T-90 i 72B czymś innym niż kształt - to jednak 25 lat jest i coś tam mogli poprawić).
- można sięgnąć po rozwiązania z farszu dla T-14.

Czy to zrobili - nic na to nie wskazuje, bo i raczej się nie opłaca, ale opcja jest.




Z innej beczki:

Obiło mi się o oczy (pare dni temu), ze jakiś wariant BMPT ma w końcu trafić na wyposażenie wojsk FR (w ilościach symbolicznych, ale zawsze). Jednocześnie coś gdzieś padło o zmianie nazwy z BMPT na BMOP (zamiast wozu wsparcia czołgów będzie bojewaja maszina wsparcia ogniowego).

Czyżby ktoś wziął się za narastający bajzel nazewniczy?

BMPT mnie jednoznacznie kojarzy się z bewupem i jak ulał pasuje do "15". Bo T-15 jest mylące, ale już BMPT-15 (BWP ciężki) pasuje jak ulał.

Miałoby to sporo sensu:
T- wiadomo
BREM, IMR też
BMP / BMD / BMPT - bewupy różnych odmian
BTR-T - transportery ciężkie
BMO-T - specjalistyczny ciężki (lub "tankowy") transporter dla "ogniomiotczików"

Ktos wie coś dokładnie / oficjalnie?

P.S.
Swoja drogą to mogliby temu "wsparciu" opancerzyć moduł bojowy bo się zepsuć może szybciej niż sądzą.
Ciekawe, czy coś wywnioskują z użytkowania tego ulepa wysłanego do Syrii.
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 425
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Człowiek Krzak » 14 sty 2018, o 18:08

Ostatnia wersja T-72B3M została wyposażona w W92S2F, a także wprowadzono zmiany w układzie napędowym. Czy te modyfikacje wpłynęły na prędkość wsteczną, czy dalej po staremu 5km/h?
Człowiek Krzak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 131
Dołączył(a): 22 mar 2016, o 20:12

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Damian90 » 14 sty 2018, o 18:19

Dalej po staremu, musieliby wymienić planetarne skrzynie przekładniowe bo prędkość na biegach wstecznych zależy bardziej od nich niż od mocy silnika. ;)
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1943
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez Tromp » 14 sty 2018, o 21:06

Dokładnie. Dobrze widać to na przykładzie dwóch wariantów PT-91 z silnikiem PZL Wola S-1000: PT-91A (tylko testowany) i PT-91M. Pierwszy ze zmodyfikowanymi przekładniami hulał na wstecznym "4-7 km/h" (OIDP tak stało w papierku), drugi zaś do 33 km/h. A silnik jeden i ten sam...
Avatar użytkownika
Tromp
Moderator
Moderator
 
Posty: 3687
Dołączył(a): 21 mar 2014, o 21:56

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez szamot » 25 mar 2018, o 14:38

Artykuł M.Dury krytykujący T-72B3, m.in.sposób wyznaczania celów przez dowódcę,porównany do drugo wojennych.
http://www.defence24.pl/rosja-czolgi-t- ... -14-armata

Zjadłeś coś ;) - pio
szamot
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 180
Dołączył(a): 22 mar 2016, o 00:56

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez DBR » 25 mar 2018, o 15:35

Niechęć do wszystkiego co rosyjskie u Pana Dury jest nawet większa niż moja sympatia do tych sprzętów. To bardzo mocno niestety odbija się na Jego artykułach.

T-72B3 nawet ostatnich wypustów ma wady - nikt tego nie ukrywa, w tym kuriozalna osłona Sosny mocowana 4 śrubami ( w wątku o modernizacji naszych Teczek zamieszczałem nawet zdjęcie.

Warto jednak zwrócić uwagę, że nawet obecna wyższa cena to raptem ok 1,4-1,5 mln $ za sztukę, zaś same czołgi są niebezpiecznym przeciwnikiem m.in. dla naszych WLąd. Co więcej jak widać i co wskazuje am Pan Dura Rosjanie nie spoczywają na laurach a cięgle unowocześniają tę modernizacje. Byłoby błędem to lekceważyć.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2294
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: T-72A, T-72M1, T-72B, T-72B model 1989, T-72s, T-90S (Ob

Postprzez pio » 25 mar 2018, o 15:39

De facto jedyne, do czego można się przyczepić przy temacie modernizacji T-72B3, to brak overdrive'a w SKO i właśnie sposób montażu Sosny oraz jej osłony.
Nic więcej...

montując wewnątrz np. dodatkowe warstwy osłonowe z materiałów o właściwościach kevlaru


Ktoś tu jest zbyt wybredny... I tu mam pytanie do DBR-a lub Militarysty - Rosjanie to wgl pracowali nad poprawą opancerzenia zasadniczego w T-72B ponad to, co opracowali za Sojuza?
"Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
Avatar użytkownika
pio
Moderator
Moderator
 
Posty: 2883
Dołączył(a): 13 lut 2015, o 14:31

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości