Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez knatan » 27 maja 2014, o 22:44

Doprecyzuję - tak jak Warewolf napisałeś - w system paliwowy były włączone właśnie te zbiorniki na błotnikach. Natomiast jak chodzi o beczki przewożone z tyłu kadłuba, to o ile w T-72 były dość często podłączane do układu paliwowego - to nie występowało to w pierwszych wersjach T-54 i T-55 - na pewno, podobnie jak w T-62 zresztą. I o ile pamiętam, to instrukcja o T-55 nic nie wspomina o tym sposobie zasilania paliwem. Nie ma tam chyba odpowiedniego odgałęzienia przewodów paliwowych nawet.

A zdjęcia nie widać.
knatan
 

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez warewolf » 27 maja 2014, o 22:55

Nie chce mi się teraz przeglądać całej instrukcji, ale wydaje mi się, że beczki służyły do przelewania paliwa z nich do zbiorników na burcie, bądź wewnętrznych.
PS. To powinien być album 17 fotek, zaraz postaram się to poprawić.
A teraz: http://s1101.photobucket.com/user/TankFan/library/T-54?
Dobra, już będzie działać.
warewolf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2065
Dołączył(a): 15 cze 2009, o 14:41

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez knatan » 27 maja 2014, o 23:32

T-55U. Czyli T-54 i T-55 w jednym. A w zasadzie zgodny z polską wersją T-55 z WKM-em, oznaczaną T-55M. Bo do standardu T-55A, T-55U brakowało osłony antyradiacyjnej.
knatan
 

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez warewolf » 27 maja 2014, o 23:41

Dziękuję. Mnie on wyglądał na T-54, ale w papierach ma T-55 bez żadnych literek bodajże.
warewolf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2065
Dołączył(a): 15 cze 2009, o 14:41

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez AKMS » 27 maja 2014, o 23:48

Knatan, właśnie te zbiorniki z tyłu (beczki) miałem na myśli, a nie zbiorniki na błotnikach. Tym samym rozumiem że T-34, IS-2, T-54, T-55, T-62 miały tylne zbiorniki zewnętrzne (beczki) nie podłączone do układu paliwowego, ale T-72 i późniejsze wozy już mogły mieć te zbiorniki połączone z układem paliwowym. No i pytanie jak T-64


Obrazek

Rysunek dotyczący T-55, sugerujący że tylne zbiorniki zewnętrzne nie były połączone z układem paliwowym
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 188
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez knatan » 28 maja 2014, o 01:29

T-64 nie miał beczek z paliwem, podłączonych do układu paliwowego.

P.S.
A właściwie T-64A "wzwyż". Bo T-64 w ogóle beczek nie przewoził.
knatan
 

Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez Piotr7044 » 28 maja 2014, o 10:20

Znalazłem informację, że ostatnie T-55 WP otrzymało w 1983 r.
Stąd mam pytanie czy produkcję T-55 zakończono w Polsce w 1983 roku czy może ostatnie T-54 zmodernizowano do standardu T-55U w 1983 r. ale wtedy w, którym roku zakończono produkcję T-55?
Piotr7044
 

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez warewolf » 28 maja 2014, o 10:27

Raczej chodzi o produkcję, bo ostatnie T-55 wprowadzone do służby to zmodernizowane Meridyw bodajże 1993 roku. Wtedy już braliśmy się za produkcję T-72M/M1.
warewolf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2065
Dołączył(a): 15 cze 2009, o 14:41

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez corran » 28 maja 2014, o 17:50

Raczej nie, to były modernizowane T-54.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez Przezdzieblo » 28 maja 2014, o 20:21

Jeszcze jedna zauważalna różnica między T-54 (z wyjątkiem ostatnich serii) a T-55 wynika ze sposobu łączenia płyt pancernych przodu kadłuba. W przypadku "pięćdziesiątki czwórki" płyty się zazębiały.
Avatar użytkownika
Przezdzieblo
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 633
Dołączył(a): 6 gru 2005, o 16:56

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez AKMS » 7 maja 2015, o 20:25

Mam pytanie odnośnie T-54/T-55, choć akurat nie dotyczące różnic. Otóż w T-54/T-55 zastosowano rozwiązanie w którym górna część kadłuba (nadbudowa) nie jest szersza od dolnej części kadłuba (wanny). Takie rozwiązanie zmniejsza masę, ale limituje też szerokość pierścienia oporowego wieży. Jednak Sowieci ominęli ten ostatni problem stosując boczne płyty kadłuba które pod wieżą mają wybrzuszenia, dzięki którym można było zastosować pierścień oporowy o większej średnicy w porównaniu do sytuacji w której wybrzuszeń by nie było. Tylko czy wie ktoś jak te wybrzuszenia zrobiono. Boczne płyty kadłuba chyba były walcowane, tak więc może zrobiono wycięcie ich górnej części, pod wieżą, po czym w te wycięcia wspawano wybrzuszenia wykonane jako odlewy. Ale to tylko głośne myślenie

Dochodzę też zresztą do wniosku że w dyskusjach o czołgu T-34 (pomijam jaka jest moja ocena tego wozu) mocnym uogólnieniem jest twierdzenie że boczne pochyłe płyty kadłuba zabierały przestrzeń wewnątrz wozu. Owszem, zabierały względem rozwiązania nadbudowa szersza od wanny, wyraźne sponsony, brak pochyłych bocznych płyt kadłuba, ale rozwiązanie rodem z T-34 (wyraźne sponsony, pochyłe boczne płyty kadłuba) dawało więcej miejsca w środku od rozwiązania nadbudowa szerokości wanny, brak sponsonów, brak pochyłych bocznych płyt kadłuba

T-54 lub T-55 bez wieży, wyraźnie widać te wybrzuszenia. Z tego co kojarzę inne radzieckie powojenne czołgi (T-62, T-64, T-72, T-80) też miały wybrzuszenia

Obrazek
Ostatnio edytowano 7 maja 2015, o 20:59 przez AKMS, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 188
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez ad » 7 maja 2015, o 20:57

Odlewane "wstawki" dpspawane do walcowanych płyt kadłuba. T-54 z 1947 roku, też miał poszerzenie w części podwieżowej kadłuba , tylko mniejsze ze względu na konstrukcję wieży.
A kadłub na zdjęciu, pochodzi od T-55 - na 99%.
ad
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 306
Dołączył(a): 23 paź 2014, o 20:25

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez AKMS » 7 maja 2015, o 21:15

Dzięki za odpowiedź. Zastanawiam się jednak czy nie było problemem zrobienie pierścienia oporowego przechodzącego pomiędzy dachem kadłuba, a odlewaną wstawką. No chyba że dach to jeden element z fragmentami nachodzącymi na wstawkę
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 188
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez Botras » 7 maja 2015, o 21:21

AKMS napisał(a):Mam pytanie odnośnie T-54/T-55, choć akurat nie dotyczące różnic. Otóż w T-54/T-55 zastosowano rozwiązanie w którym górna część kadłuba (nadbudowa) nie jest szersza od dolnej części kadłuba (wanny).


Podział kadłuba na "wannę" i "nadbudowę" to bardzo rzadka cecha, mnie znana wyłącznie z niemieckich czołgów okresu II w.ś., do Pz. IV włącznie. Sądzę, że masz na myśli w istocie nieobecność sponsonów nad gąsienicami.

AKMS napisał(a):Takie rozwiązanie zmniejsza masę, ale limituje też szerokość pierścienia oporowego wieży.


Nie limituje, bo nadająca się do wykorzystania średnica przestrzeni pod wieżą, w kadłubie, jest niezmiennie limitowana wewnętrzną szerokością kadłuba między gąsienicami (wyjątki: czołg średni M4, znaczy Sherman, gdzie kosz wieży był ponad linią górnej krawędzi gąsienic; nieco podobnie było np. w IS-7).

AKMS napisał(a): Jednak Sowieci ominęli ten ostatni problem stosując boczne płyty kadłuba które pod wieżą mają wybrzuszenia, dzięki którym można było zastosować pierścień oporowy o większej średnicy w porównaniu do sytuacji w której wybrzuszeń by nie było. Tylko czy wie ktoś jak te wybrzuszenia zrobiono. Boczne płyty kadłuba chyba były walcowane, tak więc może zrobiono wycięcie ich górnej części, pod wieżą, po czym w te wycięcia wspawano wybrzuszenia wykonane jako odlewy. Ale to tylko głośne myślenie


Wewnętrzna średnica pierścienia oporowego wieży T-55 jest kapkę mniejsza od wewnętrznej szerokości kadłuba ( http://s194.photobucket.com/user/Kotsoo ... g.html?o=8 ). Natomiast średnica wieży u podstawy jest wyraźnie większa niż zewnętrzna szerokość kadłuba. Te wybrzuszenia - osobne elementy, przyspawane do burt kadłuba - po prostu zamykały "dziurę" między płytą podwieżową pod częścią wieży wystającą poza kadłub, a burtami kadłuba.
Botras
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1465
Dołączył(a): 15 maja 2006, o 21:42

Re: Różnice pomiędzy T-54 a T-55

Postprzez ad » 7 maja 2015, o 21:25

AKMS
Strop ma poszerzenie pod wieżą i po prostu w tym miejscu jest dospawany do poszerzonej części burt. Samo poszerzenie nie jest najlepszym rozwiązaniem - pod względem jednolitości osłony, także od czoła. Ale jest konieczne, więc jest. A jednocześnie tego typu poszerzenie jest mniejszym problemem technologicznym, od profilowania burt wiezy tak, jak miało to miejsce w T-64A - produkowanych od 1972 roku (być może już od 1971 r.).
ad
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 306
Dołączył(a): 23 paź 2014, o 20:25

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości