M1, M1A1, M1A2 etc

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Damian90 » 7 mar 2018, o 23:04

pio napisał(a):Damian, zadam Ci banalne pytanie - jaki jest kąt nachylenia pancerza przedniego wieży Abramsa? 30° czy trochę więcej?


Przód wieży około 30 stopni od osi wzdłużnej wieży, ale trzeba brać pod uwagę że pancerz tam pochylony jest w dwóch płaszczyznach i tego drugiego kąta nie znam. Dla przodu kadłuba jest to odpowiednio około 82-85 (coś pomiędzy) stopni dla górnej przedniej płyty i dolna przednia płyta ma około 40 stopni w pionie.

Oznacza to że na przykład wewnętrzne przednie płyty pancerza mające grubość około 100mm lub więcej, będą mieć odpowiednio grubość sprowadzoną wynoszącą:

Wieża - 101mm @ 30 stopni = 116.62mm.

Kadłub - 101mm @ 40 stopni = 131.85mm.

Do tego należy doliczyć zewnętrzne płyty pancerza wynoszące około 30-40mm pod tymi samymi kątami a więc:

Wieża - 30-40mm @ 30 stopni = 34.64-46.19mm

Kadłub - 30-40mm @ 40 stopni = 39.16-52.22mm.

Co daje nam bez pancerza specjalnego, osłonę na poziomie:

Wieża - 151.26-162.81mm.

Kadłub - 171.01-184,07mm.

Ale tutaj uwaga, nie mamy drugiego kąta dla płyt przednich wieży, stąd pojawia się tu pewien margines błędu.

Z tym że oczywiście wewnętrzne płyty mogą być grubsze, a i doszły mnie słuchy że i zewnętrzne płyty mogły być zmieniane, no i pod uwagę tutaj się nie bierze twardości płyt choćby.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1995
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Człowiek Krzak » 8 mar 2018, o 01:03

Jak wypadał pancerz pierwszego M1 na odległościach 1/2km przeciwko BM-22 i BM-26 dla 125 mm oraz BM-28 dla 115 mm? Czy są odtajnione jakieś próby pancerza którejkolwiek wersji M1 przeciw sowieckim pociskom?
Człowiek Krzak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 153
Dołączył(a): 22 mar 2016, o 20:12

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Voli500 » 8 mar 2018, o 01:21

Ad. tych kadłubowych zbiorników paliwa w M1 to dość istotnym czynnikiem jest to, czy akurat przypadkiem nie są puste...

Warto też brać poprawkę, że nawet przy baku zalanym pod przysłowiowy korek kształt zbiornika siłą rzeczy wymusza w części szczytowej gwałtowny spadek "grubości oporowej" warstwy paliwa a zważywszy na apatyt Abramsa i tempo, w jakim lustro w zbiornikach się obniża, to górna płyta, najbardziej potrzebująca tego paliwowego wsparcia, szybko je traci. Pytanie czy nie traci go tak szybko, że nawet nie warto tego uwzględniać?
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 438
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Damian90 » 8 mar 2018, o 13:04

Człowiek Krzak napisał(a):Jak wypadał pancerz pierwszego M1 na odległościach 1/2km przeciwko BM-22 i BM-26 dla 125 mm oraz BM-28 dla 115 mm? Czy są odtajnione jakieś próby pancerza którejkolwiek wersji M1 przeciw sowieckim pociskom?


Nie ma odtajnionych takich testów, ale gwarantuję Ci że Amerykanie swoje pancerze testują na bieżąco, także przy wykorzystaniu najnowszych typów amunicji przeciwpancernej z całego świata. ;)

Ad. tych kadłubowych zbiorników paliwa w M1 to dość istotnym czynnikiem jest to, czy akurat przypadkiem nie są puste...

Warto też brać poprawkę, że nawet przy baku zalanym pod przysłowiowy korek kształt zbiornika siłą rzeczy wymusza w części szczytowej gwałtowny spadek "grubości oporowej" warstwy paliwa a zważywszy na apatyt Abramsa i tempo, w jakim lustro w zbiornikach się obniża, to górna płyta, najbardziej potrzebująca tego paliwowego wsparcia, szybko je traci. Pytanie czy nie traci go tak szybko, że nawet nie warto tego uwzględniać?


Gwoli ścisłości.

Przednie zbiorniki paliwa w M1 są odizolowane od załogi za pancernymi grodziami, po drugie ich dokładna konstrukcja nie jest znana, wiemy że co najmniej raz były udoskonalane, i nie koniecznie mają prostą konstrukcję zbiornika paliwa, także nawet puste są in plus do ochrony przodu kadłuba. Po trzecie przednie zbiorniki paliwa są opróżniane jako ostatnie, pierwsze opróżniane są dwa zbiorniki w przedziale silnikowym, potem dwa tylne zbiorniki w półkach nadgąsienicowych, następnie prawy przedni i ostatni lewy przedni.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1995
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Voli500 » 8 mar 2018, o 23:44

Ale ja zasadniczo nie poruszałem ani nie negowałem nic z tego co punktujesz :)
Napisałem tylko, że wliczanie paliwa (cieczy) do osłony może być śliskie bo tego paliwa może tam nie być lub być go za mało i to niezależnie od wewnętrznej konstrukcji zbiorników i tego, czy przypadkiem nie są one stosem wielokomorowych zbiorników ograniczających problem pustego lub zalanego tylko do połowy (zakładamy oczywiście iż pocisk porusza się poniżej lustra cieszy).
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 438
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez DBR » 12 mar 2018, o 17:01

Obrazek

Przepraszam co mogło wywołać otwór o dużej średnicy (niestety częściowo zasłonięty przez papiery - celowo? )? Przecież ani APFSDS ani HEAT.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2939
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez jurek5551 » 12 mar 2018, o 17:05

Może odłamkowy albo p-panc w płaszczu. Ta płyta z przodu nie jest zbyt gruba i widać ślady wybuchu. Trochę dziwne ze nie ma ugięcia, moze ktoś zna to zdjęcie i co to było dokładnie.
jurek5551
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 258
Dołączył(a): 7 lut 2018, o 14:27

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Przezdzieblo » 12 mar 2018, o 17:45

Googlaj za M1A1 "Cojone Eh". Ta dziura z przodu wieży to po Mavericku.
Avatar użytkownika
Przezdzieblo
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 633
Dołączył(a): 6 gru 2005, o 16:56

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Damian90 » 13 mar 2018, o 23:44

Ano dokładnie, z przodu AGM-65, w burtę wieży AGM-114. ;)
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1995
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Damian90 » 4 maja 2018, o 16:58

Pierwsze M1A2SEPv3 mają zostać przekazane do US Army w 2019. Warto zwrócić uwagę na numer seryjny na burcie wieży kończący się literą M, zapewne oznacza on pancerz nowej generacji znany pod lakonicznym kryptonimem NGAP (Next Generation Armor Package).

Obrazek
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1995
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez DBR » 4 maja 2018, o 17:10

M jak модернизированный ? ;) A poważnie to Modified? Co wskazywałoby raczej na modyfikacje niż nowy pancerz na logikę.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2939
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Damian90 » 4 maja 2018, o 17:34

DBR napisał(a):M jak модернизированный ? ;) A poważnie to Modified? Co wskazywałoby raczej na modyfikacje niż nowy pancerz na logikę.


Nie do końca, litera może oznaczać że faktycznie, pancerz przeszedł modernizację. Ale nie bierz tych liter dosłownie.

I tak to jest pancerz nowej generacji, ale wywodzący się z pancerzy HAP (Heavy Armor Package), stąd określany jest jako NGAP (Next Generation Armor Package). Można powiedzieć że to pancerz HAP kolejnej, już 4 generacji. ;)
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1995
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Voli500 » 4 maja 2018, o 22:55

A jak zasugeruję modernizację wieży jako takiej to się pogodzicie? ;)
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 438
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Damian90 » 5 maja 2018, o 17:35

Nie zapominaj że kadłub też przeszedł modernizację, otrzymał nowy pancerz jak również komponenty mechaniczne i elektroniczne.

Co ciekawe, w testach wyszło że M1A2SEPv3 pomimo masy około 72 ton metrycznych, jest bardziej niezawodny niż starsze, lżejsze wersje czołgu.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1995
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: M1, M1A1, M1A2 etc

Postprzez Pismak » 5 maja 2018, o 19:45

Damian90 napisał(a):
Jest coś jeszcze, nie patrz na masę, EAP jest mniej wydajny masowo od nowocześniejszego HAP, jako że w HAP elementy ze stali zastąpiono elementami z tytanu, co oznacza że można było na przykład zwiększyć ilość warstw przy zachowaniu podobnej masy pancerza, a i dochodzą inne kwestie.

Mam pytanko. Jeśli zastąpiono elementy ze stali elementami z tytanu o podobnej wadze to czy widać znaczące pogrubienie samego pancerza- przybycie dodatkowej objętości ze względu na dużo mniejszą gęstość tytanu. Ja się nie znam więc pewnie musiałbyś mi pokazać palcem "o tu widać" więc czy ty zaobserwowałeś że pancerz jest "grubszy"?
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2429
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości