BTR82A a Patria AMV

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Lumen » 4 lip 2017, o 18:53

Wojciech napisał(a):połączeniu ze sprawdzoną wysokiej klasy stabilizowaną armatą automatyczną

Że co? Nawet sami Rosjanie niespecjalnie kryją ze maja problem z 2A72 - ot działko to ma zbyt "smukłą" lufę i przy strzelaniu seriami nie daje sobie rady z wibracjami - co zwiększa znacznie rozrzut. (W BMP-3 30tka ma podparcie w 2A70 )
Nie wiadomo czy w przyszłości nie ujrzymy znów starej "dobrej" (bo lepszej od 72) 2A42
Wojciech napisał(a):wraz z ulepszonymi przyrządami

Jakimi przyrządami? Tam nadal stosuje sie podczerwień do przyrządów nocnych!
https://thumbs.dreamstime.com/z/btr-mos ... 955931.jpg
Widzisz te reflektorki?
Wojciech napisał(a): Ale jego odporność na ostrzał jest również niewielka i w/w działko podziurawi go jak sito (z wzajemnością zresztą).
Większa niż BTR, co więcej Rosomak może nie tylko teoretycznie ale i praktycznie podziurawić BTR z większej odległość (mocniejsze działko, lepsze systemy stabilizacji i kierowania ogniem inna architektura wieży)
No i zawsze można go dopancerzyć - a BTR już nie
Wojciech napisał(a): I sam pojazd jest drogi.
W porównaniu do czego?
Bo w porównaniu do konkurencji - jak VBCI, czy Pandura do Rosiek wypada taniej...

Wojciech napisał(a):I wreszcie jeszcze jedno. BTR82A wchodzi w Rosji na uzbrojenie masowo.
Jasne - tyle że to my z 997 zamówionych Rosomaków realizujemy największy kontrakt w tej części świata.
Sprawdź sobie ile tych BTRów wprowadzili Rosjanie
Wojciech napisał(a):a BTR w Rosji to zwykły "zwykły" transporter opancerzony z większymi możliwościami. Tak ja sobie myślę.
To źle myślisz - bo w FR BTRy służa w brygadach zmechanizowanych razem z czołgami.
Natomiast u nas tworzą oddzielne ZT
Więc jak już to w FR robią za bieda BWP.

Śmię twierdzić ze wyprodukowany od podstaw IRBIS/Ryś byłby lepszym pojazdem od owych Bieda Trumien Rosjan
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1616
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Wojciech » 4 lip 2017, o 22:37

Przyrządy TKN-4GA i TKN-AI to pasywne przyrządy. Reflektory podczerwieni wciąż są w określonych sytuacjach wykorzystywane gdyż żaden noktowizor nie działa w warunkach zbyt niskiego poziomu światła.
VBCI już w wersji bazowej jest droższy od Rosomaka bo się od niego różni, wyposażeniem i odpornością na ostrzał pociskami kalibru 14,5 mm z każdego kierunku. Najnowsza wersja VBCI jeszcze lepiej opancerzona waży 32 tony.
Łączna liczba posiadanych przez FR transporterów tylko w wersji BTR82A wynosi 1000 nie liczę pojazdów wersji BTR80A/S/AK/BRDM3. Rosomaków z wieżą jest nieco ponad 300?
Na przyszłość proszę zrezygnować z patronalnego tonu i prób tłumaczenia mi że Rosomak jest nowszy i lepszy. Sam to napisałem.
Dalej uważam że różnica w efektywności bojowej jest niewielka, szczególnie w relacji koszt/efekt.
Wojciech
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 9 lis 2004, o 18:05

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Lumen » 4 lip 2017, o 23:54

Tobie radzie darować sobie tłumaczenia ze VBCI jest droższy bo lepiej opancerzony. (Tia jasne - bo wieża czy pędniki Rośka nie robią różnicy)
Co powiesz o Pandurze który de facto jest gorzej opancerzony?

Jakoś nic nie wspomniałeś o tom że to Rosjanie używają batalionów strzelców zmotoryzowanych na BTR-80/82 dokładnie tak samo jak tych na BMP-2/3
Oraz tego że BTR-82 w FR to przebudowane wozy...

Ale faktycznie BTR ma jedną zaletę - jest tani - i to tylko tyle.
Bo na reszcie nawet niewymagający rosyjski sołdat się poznał - stąd jeździ na dachu (ku uciesze artylerzystów strony przeciwnej)
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1616
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Voli500 » 5 lip 2017, o 01:41

Porównywanie Rosomaka z BTR-8x jest oczywiście uzasadnione funkcjonalnie i tu mamy powody się cieszyć, tym niemniej, gdyby to porównanie wyszło inaczej to dopiero byłby wstd, w końcu zestawiamy wóz wywodzący się konstrukcyjnie z przełomu '70/'80 z konstrukcją o wiele młodszą - uczciwszym porównaniem byłoby zestawienie rośka z bumerangiem a starocia ze zmodernizowanymi rówieśnikami.

Rożnica pomiędzy zmechem i zmotem też jest tam bardziej płynna i raczej (imho) oparta na potrzebach geograficzno-operacyjnych, zachód jest bardziej nasycony bwpami, Syberia jeździ na mt-lb bo tam (pisząc kolokwialnie) najpierw walczy się z błotem a dopiero potem z wrogiem. My mamy bardziej jednolity teren, mniejsze dystanse i sztywniejszy podział. Tam motostriełki to motostriełki a zmech to... też motostriełki.

Niewątpliwie największa zaleta BTR-82A to cena, ale w ich wypadku i realiach jest to ze wszech miar słuszny wybór.
BTR-90 poszedł (słusznie) do kosza, Bumerang jest dopiero w fazie rozwoju a BTR-80 mają swoje lata i tak czy inaczej konieczne są ich remonty. Skoro już wydajemy na remont, to można to i owo poprawić (dodają np. wykładziny przeciwodłamkowe wewnątrz). Można się czepiać szczegółów i konkretnych rozwiązań, ale ogólna koncepcja jest słuszna.
Dodatkowo wersja z 30 mm (czyli BWP wg traktatów) kosztuje (relatywnie) niewiele więcej niż zwykły TO a możliwości inne więc wybór jest oczywisty, choć mogli dodać jakąś ramę usztywniającą tej pukawce. Gdyby dodali to wzrósłby może zasięg skutecznego ognia (wiem, że głupia ta logika) i byłyby ciągoty do termy, a że wóz przejściowy, tania zapchajdziura - może i im się to tak a nie inaczej skalkulowało w relacji koszt-efekt, nie oceniam.

BTR-82A to chyba nie tylko modernizacje, są też wozy całkowicie nowe (albo mi pamięć szwankuje, albo zwiezda stosunkowo niedawno dawała migawki ze spawania i obr. cieplnej kadłuba).

Cele klepania BTR-82A (moim zdaniem):
- utrzymanie stanów w jednostkach i później stopniowe zastępowanie ich nową generacją o skokowo większych możliwościach
- utrzymanie linii produkcyjnej i załogi zdatnej do czegoś poza strajkami i pokątnym popijaniem (tak, piję do)
- standaryzacja sprzętu (z dragona też zrezygnowali na rzecz typowego BMP-3 (co dla mnie jest akurat dyskusyjne, ale))

Co do wycieczek na dachu...
Regulamin regulaminem a życie życiem, warunki lokalne robią swoje (większa szansa na fugasa lub kumula z granatnika niż na 152,4 / 155 w pobliżu)...
klasyka (jest duża tylna rampa a jednak...):
https://c2.staticflickr.com/8/7417/1299 ... 56cd_b.jpg
i Afgan, 2001
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... arines.jpg
Czołgowy desant? Też nie umarł. Proszę:
Irak, 2003
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... esant.JPEG

Dygresja:
Swoją drogą, to podobną koncepcję (choć taniej i dużo biedniej, tak po pieniądzach jak i możliwościach) wyciśnięcia czegoś ze staroci mają Białorusini z ich BTR-70MB1 - zamiast kupować nowe biorą ze składu zadbane skorupy BTR-70 i usuwają dwie największe bolączki eksploatacyjne:
- kretyńskie drzwi (bo te z 80, choć są oczywiście gorsze od naszych tylnych, to od biedy ujdą - da się szybko wsiąść i wysiąść, te z "60" i "70" uważam za absurd)
- układ napędowy złożony z 2 sprzęgniętych silników benzynowych (zasilanie benzyną miało jakieś uzasadnienie, jak wielomilionowa armia szykowała się do niesienia szczęśliwości na zapad) zastępuja "normalnym" z 1 dieslem
- zmieniają także przeniesienie napędu i zawieszenie na zgodne z tym z BTR-80 - chyba konieczność eksploatacyjna
Tak powstaje "bieda 80", cudów nie ma, ale to lepsze niż skrzynia ciężarówki.
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 433
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Voli500 » 28 kwi 2018, o 22:56

Zgodność z tematem naciągana, ale gdyby kogoś interesowały zdjęcia polowych i półpolowych modernizacji radzieckich BTR-60 i BTR-70 w Afganie, to parę fotek znajdzie tu:
https://www.youtube.com/watch?v=lKQH4oOYvcc
Dodatkowe opancerzenie; polowe dozbrajanie lotniczymi wyrzutniami rakiet niekierowanych (jak w 3 świecie, na Ukrainie i... na naszych wystawach); wielolufowe, polowe stelaże ze zgrupowanymi naramiennymi Trzmielami etc.
+ w komentarzu rozwiewanie mitów, notoryczne przegrzewanie się benzynowych silników BRTów i pstryczek w nos Zwiezdy :)
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 433
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez jasiol » 28 kwi 2018, o 23:02

Voli500 napisał(a):...polowe dozbrajanie lotniczymi wyrzutniami rakiet niekierowanych (jak w 3 świecie, na Ukrainie i... na naszych wystawach)

"Nasze" wystawowe miały całkiem wyrafinowany system kierowania salwą tych nprów oraz zapalniki czasowe.
Więc ten tego, nie całkiem jak w 3 świecie ;)
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 529
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Lumen » 29 kwi 2018, o 08:21

Cóż niewiele rzeczy Rosjanie tak spaprali jak serie BTR
I to konsekwentnie. Aż dziw bierze że mając pod ręką przykład najlepszego KTO na świecie* upierali się przy swoich chorych pomysłach


*oczywiście mowa o Skocie
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1616
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez Voli500 » 4 maja 2018, o 23:43

jasiol napisał(a):"Nasze" wystawowe miały całkiem wyrafinowany system kierowania salwą tych nprów oraz zapalniki czasowe.
Więc ten tego, nie całkiem jak w 3 świecie ;)

Jak na tamte lata, to "tamte" też - wszystkie mają naprowadzanie w obu płaszczyznach (montaż na wieży a w elewacji jest proste, mechaniczne powiązanie z wkm). Podejrzewam, że dało się z tego celować. :)
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 433
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: BTR82A a Patria AMV

Postprzez jasiol » 5 maja 2018, o 12:53

Voli500 napisał(a):
jasiol napisał(a):"Nasze" wystawowe miały całkiem wyrafinowany system kierowania salwą tych nprów oraz zapalniki czasowe.

Jak na tamte lata, to "tamte" też - wszystkie mają naprowadzanie w obu płaszczyznach (montaż na wieży a w elewacji jest proste, mechaniczne powiązanie z wkm). Podejrzewam, że dało się z tego celować. :)

Pisząc "nasze" miałem na myśli Stokrotkę by WBE, gdzie całość jest sprzęgnięta z radarem, SKO i programatorem zapalników. To jest zupełnie inna rzeczywistość niż "naprowadzanie w obu płaszczyznach".;)
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 529
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Poprzednia strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości