Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 25 sty 2016, o 01:24

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ciężkie transportery opancerzone Namer otrzymują ASOP Trophy.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1986
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez militarysta » 17 lut 2016, o 21:26

EDIT - jednak nie odlew!
Avatar użytkownika
militarysta
Moderator
Moderator
 
Posty: 7477
Dołączył(a): 1 gru 2009, o 18:41

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 21 mar 2016, o 11:57

https://www.youtube.com/watch?v=ll5_pxfGXXw

Izraelczykom zjarała się Merkawa Mk4.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1986
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez militarysta » 21 mar 2016, o 13:09

I tak brawa dla mośków za trzymanie wozów bez amunicji i z sensownymi odstępami.
Gdyby to była Rosja to mielibyśmy wozy zaparkowane burta w burtę i wyładowane amunicją...

zresztą nie będę pisać kto jeszcze trzyma wozy burta w burtę w garażach jednostek... :(
Avatar użytkownika
militarysta
Moderator
Moderator
 
Posty: 7477
Dołączył(a): 1 gru 2009, o 18:41

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Darth Stalin » 21 mar 2016, o 13:21

Damian90 napisał(a):https://www.youtube.com/watch?v=ll5_pxfGXXw

Izraelczykom zjarała się Merkawa Mk4.


Nie mieli tam instalacji z pianą gaśniczą? :o
Avatar użytkownika
Darth Stalin
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4617
Dołączył(a): 10 sty 2005, o 20:13
Lokalizacja: Płock

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez militarysta » 21 mar 2016, o 13:23

W hali nie, instalacja w wozie nie działa jak nie jest odpalona przez kierowcę (tzn uruchomiona do stanu czuwania).
Avatar użytkownika
militarysta
Moderator
Moderator
 
Posty: 7477
Dołączył(a): 1 gru 2009, o 18:41

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 21 mar 2016, o 16:50

Swoją drogą, czy można uznać że zawieszenie Merkavy jest bliskie zawieszeniu Christie? Bo według mnie wiele na to wskazuje. Poniżej cechy zawieszenia Christie, przynajmniej według mnie.

1. Sprężyny śrubowe jako element sprężysty.

2. Każde koło jezdne zawieszone niezależnie (każde ma własną sprężynę).

3. Koła jezdne dość dużych rozmiarów.

4. Brak rolek podtrzymujących gąsienice

Poza cechą numer 4, która jest w mojej ocenie mało ważna, wszystkie te cechy występują w Merkavie. No dobra, koła jezdne może i nie są szczególnie duże, ale jak dla mnie mają wystarczające rozmiary aby "załapać" się do cech zawieszenia Christie. Jednocześnie najważniejsze cechy, więc sprężyny śrubowe jako element sprężysty i każde koło zawieszone niezależnie, w Merkavie występują. Co prawda początkowo część wahaczy było wahaczami wleczonymi, a część pchanymi, ale w późniejszych wersjach wozu wszystkie koła jezdne mają wahacze wleczone (jak w czołgach z zawieszeniem Christie). No i większość czołgów z zawieszeniem Christie (albo i wszystkie) miało zblokowany układ napędowy umieszczony z tyłu. No, ale Merkava też ma zblokowany układ napędowy, tyle że umieszczony z przodu. Coś jak czołg z zawieszeniem Christie jadący do tyłu.
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 186
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 21 mar 2016, o 17:00

Zawieszenie czołgów Merkawa Mk1 i Mk2 to zmodyfikowane zawieszenie Horstmann z czołgu Centurion.

Natomiast Merkawa Mk3 i Mk4 używa czegoś co można nazwać zmodyfikowanym zawieszenie Christie.

Obrazek
Zawieszenie Centuriona.

Obrazek
Merkava Mk1/Mk2.

Obrazek
Merkawa Mk3, Mk4 i TO Namer.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1986
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 21 mar 2016, o 17:27

Tylko że zawieszenie Hortsmann, z tego co wiem, charakteryzuje się tym że jedna sprężyna śrubowa współpracuje z dwoma kołami jezdnymi należącymi do jednego wózka czy tam zespołu zawieszenia. Ewentualnie mamy dwie sprężyny śrubowe i każda z nich współpracuje z dwoma kołami jezdnymi z jednego zespołu zawieszenia. Tego we wczesnych Merkavach nie było. We wczesnych Merkavach było z tego co wiem zawieszenie niezależne, jedna sprężyna śrubowa na jedno koło jezdne. Więc zawieszenie wczesnych Merkav to chyba bardziej Christie niż Hortsmann. Choć widzę różnice, bowiem typowe Christie to tylko wahacze wleczone, a wczesne Merkavy miały zarówno wahacze wleczone, jak i wahacze pchane.
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 186
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 21 mar 2016, o 18:32

W zasadzie zastanawiam się czy w tym wypadku nie należałoby stworzyć jakiejś nowej klasyfikacji. Bo w gruncie rzeczy ani nie jest to Horstmann, ani Chriestie.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1986
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 21 mar 2016, o 19:55

Tutaj już przechodzimy do dyskusji na temat etykietek, ale o ile mam bardzo duże wątpliwości czy zawieszenie Merkavy Mk 1 i Mk 2 nazwać zawieszeniem Christie, to mam mniejsze wątpliwości z przypadku Merkavy Mk 3 i Mk 4. W przypadku Mk 3 i Mk 4 jedyne co mi nie pasuje to rolki podtrzymujące gąsienice, ale z drugiej strony, z tego co wiem Comet rolki podtrzumujące gąsienice miał, a jego zawieszenie jak najbardziej jest określane mianem Christie. Jednocześnie jestem pewien że żadna seryjna Merkava nie miała zawieszenia Horstmann, skoro jedną z cech tego typu zawieszenia jest to że jedna sprężyna śrubowa przypada na dwa koła jezdne.
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 186
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Cichy12 » 21 mar 2016, o 20:26

https://www.youtube.com/watch?v=ll5_pxfGXXw
Jara się Merkava w hangarze.
Cichy12
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 135
Dołączył(a): 24 lip 2015, o 22:01

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Botras » 21 mar 2016, o 20:42

Damian90 napisał(a):Zawieszenie czołgów Merkawa Mk1 i Mk2 to zmodyfikowane zawieszenie Horstmann z czołgu Centurion.


AKMS ma słuszność - to nie jest zawieszenie w typie Horstmanna, skoro każde koło jest resorowane niezależnie, mając własną sprężynę.

Damian90 napisał(a):Natomiast Merkawa Mk3 i Mk4 używa czegoś co można nazwać zmodyfikowanym zawieszenie Christie.


W stosunku do wcześniejszych wersji tego czołgu widzę taką wyraźną różnicę w tym tylko, że - jak rozumiem - wszystkie wahacze są wleczone, gdy wcześniej niektóre były pchane.
Botras
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1384
Dołączył(a): 15 maja 2006, o 21:42

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 22 mar 2016, o 00:03

@AKMS i Botras, słuszne uwagi, zatem można by zawieszenie Merkaw określić po prostu jako zmodyfikowane zawieszenie typu Christie.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1986
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 22 mar 2016, o 00:10

W sumie to jeśli uznać zawieszenie Merkavy za modyfikację zawieszenia Christie, to i zawieszenie Cometa należało by uznać za modyfikację zawieszenia Christie. No chyba że zawieszenie Cometa uznać po prostu za zawieszenie Christie (bez określenia "zmodyfikowane"), ale wtedy zawieszenie Merkavy Mk 3 i Mk 4 to też będzie po prostu zawieszenie Christie. Jak dla mnie zawieszenie Merkavy to jedna z odmian zawieszenia Christie. W końcu zawieszenie Christie spotykane w brytyjskich "cruiser tankach" też różniło się od tego znanego z radzieckich czołgów BT i T-34, ale zarówno zawieszenie z "cruiser tanków", jak i z wozów radzieckich (BT, T-34), określane jest mianem zawieszenia Christie. Po prostu uważam że zawieszenie Christie to cała rodzina zawieszeń czołgowych gdzie koła jezdne zawieszone są niezależnie i każde współpracuje z własną sprężyną śrubową. Można też dodać inne cechy tej rodziny, jak dość duże koła jezdne. Jednak poszczególne odmiany zawieszeń Christie mogą się od siebie różnić (sprężyny śrubowe na zewnątrz kadłuba, albo wewnątrz kadłuba, sprężyny śrubowe umieszczone bliżej pozycji poziomej, bądź bliżej pozycji pionowej, tym podobne różnice).

W sumie mam wrażenie że zawieszenie Merkavy Mk 3 i Mk 4 jest bliższe zawieszeniu czołgu T-34, niż zawieszenie czołgu T-34 zawieszeniu czołgu Cromwell czy Comet. Chodzi mi o to czy sprężyna jest umieszczona prawie pionowo, czy prawie poziomo, oraz o sposób współpracy z wahaczem. Sprężyny zawieszenia Merkavy Mk 3 i Mk 4 są umieszczone prawie pionowo. Podobnie sprężyny zawieszenia T-34. Cromwell i Comet mają sprężyny zawieszenie umieszczone prawie poziomo. Dodatkowo zarówno sprężyny zawieszenia Merkavy Mk 3 i Mk 4, jak i sprężyny zawieszenia T-34, nie współpracują ze swoim wahaczem na zasadzie dwuramiennej dźwigni. Natomiast sprężyny zawieszenia Cromwella i Cometa współpracują ze swoim wahaczem na zasadzie dwuramiennej dźwigni. Takie zdjęcie Cometa:

Obrazek
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 186
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości