T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez _Firefly » 6 sie 2015, o 00:50

Dzięki wielkie, to więcej sugestii niż mogłem liczyć. Najwyższy czas zabrać się za rosyjski... ;-)
Avatar użytkownika
_Firefly
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 50
Dołączył(a): 28 gru 2014, o 17:35
Lokalizacja: Warszawa

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez militarysta » 16 sie 2015, o 21:30

Avatar użytkownika
militarysta
Moderator
Moderator
 
Posty: 7202
Dołączył(a): 1 gru 2009, o 18:41

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Klockowatyyy » 19 sie 2015, o 22:24

Co to za wersja, jakis eksport?
Klockowatyyy
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 11
Dołączył(a): 24 lip 2015, o 11:00

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Damian90 » 19 sie 2015, o 22:30

Nie jest to T-80UE-1 tylko zwykły T-80U.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1818
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Voli500 » 24 sie 2015, o 00:52

Jaka jest i jaka może być przyszłość rosyjskich T-80?

Miały zostać wycofane, ale albo realia albo(i) Ktoś przytomny to przyhamował.

Najstarsze (w służbie czynnej) są chyba obecnie wozy w wersji BW. Oprócz tego są U, UM (nie wiem, czy jest to oznaczenie formalne, mikromodernizacja U w zakresie termowizji) oraz "składaki" UE1(kadłub BW z wieżą UD i termowizją). Coś jeszcze?

Racjonalny plan minimum to eksploatacja istniejących wozów (bez inwestowania w nie) do czasu, aż konieczne będzie ich wycofanie z przyczyn technicznych - zapewni to szkolenie kolejnych pokoleń rezerwistów "bez wydatków", przy stopniowym kurczeniu się parku (podobnie jak stopniowo i racjonalnie wycofywano czołgi rodziny T-64). A potem składnica.
Trochę przeczy temu "planowi minimum" nie tylko utrzymywanie, ale też niewielkie modernizacje połączone z podtrzymywaniem liczebności => UE1) wozów rodziny T-80 w jednostkach takich jak Kantemirowska - bądź co bądź to nie jest zapomniany przez wierchuszkę i ludzi garnizon na środku zadupia tylko jednostka reprezentacyjna. Chyba, że mają dotrwać na znanym sobie sprzęcie (w wysokiej gotowości bojowej) do czasu, aż zaczną się dostawy T-14 (bo pewnie Oni, obok Tamańskiej dostaną je jako pierwsi). Wówczas wpisuje się to w ów "plan minimum".


Chciałbym jednak zapytać szanownych forumowiczów czy z rosyjskiej perspektywy nie byłoby opłacalne pokusić się o przedłużenie ich żywota?

Niepoprawne politycznie UD już i tak zniknęły ze względów eksploatacyjnych.

- w wypadku wozów UM(?) nie trzeba robić nic poza bieżącą obsługą techniczną - termowizja jest, sensowne (albo choć znośne) SKO jest, automat obsługujący długą amunicję ppanc jest, opancerzenie... ujdzie.
- wersja U wymaga instalacji termowizji na wzór w/w (czyli przećwiczone), reszta j/w.
- UE1 - przećwiczone (termowizory mają z tego co wiem, podobnie jak UM) - pogodzono się ze słabszym opancerzeniem kadłuba, zyskując minimalnym kosztem względnie nowoczesny wóz.

Mnie korciłoby, aby utrzymać te wozy w linii, stopniowo je ujednolicając albo do równoległych standardów UM / UE1, albo (jeśli to możliwe) w przyszłości do nowego, lekko zmodernizowanego, wspólnego standardu. Rozumiem przez to doprowadzenie do sytuacji, gdzie pomimo różnic w opancerzeniu zasadniczym poszczególnionych wozów (pochodnym od pojazdów "dawców" w ich pierwotnej postaci) stosowano by jeden zestaw części zamiennych, narzędzi, uzbrojenia, środków łączności, SKO i pełne ujednolicone procedury obsługi/szkolenia (formalnie można ujednolicić oznaczenie lub zastosować 5, bez znaczenia praktycznego).

Potencjalne zyski gospodarczo-ekonomiczno-mobilizacyjne:
- Klimow miałby zagwarantowane zajęcie oraz "chcąc nie chcąc" utrzymałby zdolność do produkcji i remontów silników turbinowych dla pojazdów lądowych
- "zakłady remontowe techniki" (jedne wybrane, wyspecjalizowane w tej rodzinie) miałyby zajęcie i utrzymywały zdolność jw (ta zdolność pozwalałaby się też na dość sprawne przywracanie T-80BW z rezerwy, gdyby zaszła taka konieczność lub na potrzeby ew. odbiorcy eksportowego).
- można stopniowo kanibalizować wozy starszych odmian ze składnic pozyskując części zamienne

Potencjalne zyski z pkt. widzenia armii - małym kosztem uzyskujemy / zachowujemy w służbie kilkaset wozów:

- o zbliżonym SKO i możliwościach ogniowych porównywalnych T-90A i T-72B3 (+ zmodernizowanych lub nie T-90, a więc wkrótce standardu dla armii rosyjskiej)
- o większej jednostce ognia (pierwszego rzutu) i teoretycznie szybkostrzelności (mało istotne) od pochodnych "72".
- o dynamice lepszej niż u pochodnych "72" (a "w tył", nieporównywalnie lepszej)
- zdolnych do działań na terenach arktycznych (mniejsza wrażliwość napędu na mróz a tereny północne są mocno interesujące dla Rosji tak ze względów obronnych jak i interesów naftowych)
- rezerwiści (dostępność obecnych i szkolenie przyszłych dla wozów stojących na składnicach)

Oczywiście trzeba by się pogodzić z ograniczeniem standaryzacji parku maszynowego, oraz ograniczoną odpornością tych wozów. Tę ostatnią można nieco poprawić, jeśli faktycznie do masowej produkcji trafi nowe ERA (jeśli to faktycznie będzie masówka i nowy standard dla wozów z Wagonki, to koszty obłożenia nim "przy okazji" T-80U(x) będą relatywnie niewielkie).

Podsumowując - inwestowanie w jakąś wielką przebudowę nie ma sensu, ale i kasowanie ich zgodnie z zapowiedziami nie ma sensu. T-80BW stopniowo dożynać na szkoleniu (do czasu aż przyjdą do jednostek nowsze wozy) a potem do rezerwy i na dawców narządów. Natomiast w oparciu o infrastrukturę remontową można pokusić się (oprócz tego, co już /jeszcze jeździ w standardach od U wzwyż) o składanie do kupy sprawnych podwozi od BW z tym, co się da odzyskać z wyeksploatowanych U i UD + drobne prace modernizacyjno-standaryzacyjne. W ten sposób, stosunkowo niewielkimi nakładami mogliby uzyskać kilkaset, dość przyzwoitych wozów o jednolitym standardzie (jesli to konieczne to dla pełnego i jednolitego wyekwipowania jednostek można dołożyć nieliczne BW z dodaną termą) - byłoby w sam raz do zabezpieczenia północy i dalekiego wschodu przez kolejne 2 dekady (na granicy z Chinami dodatkowo T-72B3(B3M/B4).
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 305
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Damian90 » 24 sie 2015, o 12:04

I to się właśnie prawdopodobnie dzieje jak to opisałeś.

Aha jedna sprawa, T-80UE-1 nie ma słabszego opancerzenia kadłuba, wedle rosyjskojęzycznych źródeł, są to przebudowane fabrycznie nowe (w momencie produkcji oczywiście), T-80BW które miały mieć tożsamy pancerz przodu kadłuba z T-80U.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1818
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Voli500 » 25 sie 2015, o 00:26

Trochę mnie zaskoczyłeś tą przebudową, ale może źle zrozumiałem (chodzi o zakres prac) więc dopytam :)
Rozumiem, że dawcami były nieużywane BW ze składnic (zakonserwowane zaraz po wyjściu z fabryki na długoletnie przechowywanie, na czas W).
Opcje modyfikacji są dwie:
- wyciągnęli z lodówki BW, zdjęli wieżę, pogmerali przy okablowaniu w wymaganym zakresie, usunęli K-1, dali K-5 i założyli wieżę z UD - czyli efekt (lepszy, sprawny i niezajeżdżony wóz) uzyskany szybko i tanio (nakład prac), choć kosztem ubytku "nówki" ze składnicy (no, może jej pozostałe części przydały się do remontu innego BW).
- zrobili to co wyżej, ale dodatkowo pruli nieużywany (a więc nie zniszczony eksploatacją) kadłub wprowadzając zmiany - ta wersja jest dla mnie ciut bez sensu - skoro mieli go tak czy inaczej rozpruć, to lepiej było wziąć "używkę", zrobić remont (i tak prujemy "dół") i nie tracić nówki ze składu - tak czy inaczej trzeba to wówczas rozbierać do przysłowiowej ostatniej śrubki (albo spawać "bezwypadkowego" z wraków kadłubów UD i BW).

P.S
No może z tym ostatnim to mam małe skrzywienie wynikające z doświadczeń "rodzinej" motoryzacji :P
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 305
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Damian90 » 25 sie 2015, o 00:36

Nie po prostu ostatnie serie produkcyjne, czołgu T-80B, ale już z fabrycznie montowanym pancerzem reaktywnym, czyli w standardzie T-80BW, miały przedni pancerz kadłuba taki jak nowe T-80U. Podobno, według Rosjan.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1818
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Voli500 » 25 sie 2015, o 00:52

Nie byłaby to pierwsza "przejściówka" w historii, więc całkiem prawdopodobne - czyli wersja 1 z w/w. Dzięki.
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 305
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Voli500 » 28 gru 2015, o 23:52

Był bazujący na T-80U obiekt 640 to może być i bazujący na T-80BW obiekt 292 czyli T-80 na 152 mm sterydach:

Zdjęcie znane, ale fajnej jakości:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... uselang=ru

I kilka równie znanych ilustracyjnie:
http://ic.pics.livejournal.com/afirsov/ ... iginal.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... _292-2.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... _292-3.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... _292-4.jpg


Kilka filmów z tegorocznych pokazów w Kubince:

spacerkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=NgGkFCSNRkY
dynamicznie:
https://www.youtube.com/watch?v=MGn0qSE95D0
parkowanie:
https://www.youtube.com/watch?v=EPf6Ejn7_wo
jako improwizowany WZT:
https://www.youtube.com/watch?v=nvtCMSN9dZ0

Niby nic odkrywczego, ale może temat się odkurzy :P
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 305
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez DBR » 28 gru 2015, o 23:57

Voli500 napisał(a):Był bazujący na T-80U obiekt 640 to może być i bazujący na T-80BW obiekt 292 czyli T-80 na 152 mm sterydach:

Zdjęcie znane, ale fajnej jakości:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... uselang=ru


Nie wiem czy już aby nie było : tu masz fajną galerię Obiektu 292 (57 zdjęć)
http://www.dishmodels.ru/wshow.htm?p=3283

A.K.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1256
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Voli500 » 9 wrz 2017, o 23:56

Upubliczniono T-80BWM, wygląda dobrze, zdjęcia są, ale nie mam prawa nimi rozporządzać (kto chce, ten znajdzie) :)
T-90M też już oficjalnie (ten znany był z wyglądu już wcześniej).
Jako cywil hobbysta mam przywilej pozwalania sobie na sentymenty, gdy więc znikną ostatnie, noszące szachownicę "29" Miga i "24" Mila będę ryczał jak bóbr za ich prezencją, skwapliwie przemilczając fakt, że upływ czasu jest nieubłagany
Voli500
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 305
Dołączył(a): 4 mar 2015, o 22:57

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez mg schutze » 12 wrz 2017, o 23:08

mg schutze
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 447
Dołączył(a): 23 lut 2015, o 20:02

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez Piotr79 » 13 wrz 2017, o 10:02

Ale nawalili towaru na przód
Piotr79
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 290
Dołączył(a): 7 sty 2016, o 14:55

Re: T-80B oraz T-80U (Leningrad)

Postprzez HATAKE » 13 wrz 2017, o 10:05

Efekty Syrii i Ukrainy.
Avatar użytkownika
HATAKE
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4506
Dołączył(a): 8 lis 2004, o 17:55

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 1 gość