Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Dyskusje poświęcone współczesnym siłom lądowym.

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 22 mar 2016, o 00:10

W sumie to jeśli uznać zawieszenie Merkavy za modyfikację zawieszenia Christie, to i zawieszenie Cometa należało by uznać za modyfikację zawieszenia Christie. No chyba że zawieszenie Cometa uznać po prostu za zawieszenie Christie (bez określenia "zmodyfikowane"), ale wtedy zawieszenie Merkavy Mk 3 i Mk 4 to też będzie po prostu zawieszenie Christie. Jak dla mnie zawieszenie Merkavy to jedna z odmian zawieszenia Christie. W końcu zawieszenie Christie spotykane w brytyjskich "cruiser tankach" też różniło się od tego znanego z radzieckich czołgów BT i T-34, ale zarówno zawieszenie z "cruiser tanków", jak i z wozów radzieckich (BT, T-34), określane jest mianem zawieszenia Christie. Po prostu uważam że zawieszenie Christie to cała rodzina zawieszeń czołgowych gdzie koła jezdne zawieszone są niezależnie i każde współpracuje z własną sprężyną śrubową. Można też dodać inne cechy tej rodziny, jak dość duże koła jezdne. Jednak poszczególne odmiany zawieszeń Christie mogą się od siebie różnić (sprężyny śrubowe na zewnątrz kadłuba, albo wewnątrz kadłuba, sprężyny śrubowe umieszczone bliżej pozycji poziomej, bądź bliżej pozycji pionowej, tym podobne różnice).

W sumie mam wrażenie że zawieszenie Merkavy Mk 3 i Mk 4 jest bliższe zawieszeniu czołgu T-34, niż zawieszenie czołgu T-34 zawieszeniu czołgu Cromwell czy Comet. Chodzi mi o to czy sprężyna jest umieszczona prawie pionowo, czy prawie poziomo, oraz o sposób współpracy z wahaczem. Sprężyny zawieszenia Merkavy Mk 3 i Mk 4 są umieszczone prawie pionowo. Podobnie sprężyny zawieszenia T-34. Cromwell i Comet mają sprężyny zawieszenie umieszczone prawie poziomo. Dodatkowo zarówno sprężyny zawieszenia Merkavy Mk 3 i Mk 4, jak i sprężyny zawieszenia T-34, nie współpracują ze swoim wahaczem na zasadzie dwuramiennej dźwigni. Natomiast sprężyny zawieszenia Cromwella i Cometa współpracują ze swoim wahaczem na zasadzie dwuramiennej dźwigni. Takie zdjęcie Cometa:

Obrazek
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 182
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez DBR » 22 mar 2016, o 10:46

Na tym zdjęciu wygląda jakby sprężyny pracowały na rozciąganie :o :o :o

A.K.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1149
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Morfeusz » 22 mar 2016, o 11:33

a czy ktoś wie może jakie były przyczyny, że Izrael zdecydował się na tak niestandardowe rozwiązanie zawieszenia (oprócz nich nikt tego nie używa).
Wałki skrętne to raczej nie jest bardzo skomplikowana technologia.
Avatar użytkownika
Morfeusz
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 231
Dołączył(a): 24 mar 2014, o 11:45

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 22 mar 2016, o 11:39

Całe zawieszenie jest umieszczone na zewnątrz, więc nie zajmuje cennego miejsca w kadłubie, do tego łatwiej to wymienić w razie uszkodzenia, z drążkami skrętnymi różne rzeczy się dzieją, wiem od praktyków którzy mieli że tak powiem, bojowe przygody z nimi, że nie za bardzo przepadają za drążkami skrętnymi.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1790
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 22 mar 2016, o 13:58

DBR, masz rację, tak to wygląda. Taki rysunek zawieszenia Cometa (z tego co wiem podobnie było w innych "Cruiser Tankach").

Obrazek
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 182
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Botras » 22 mar 2016, o 14:51

Może i wygląda, ale tak nie było - te sprężyny pracowały na ściskanie. Wahacze miały formę dwuramiennych dźwigni. Na jednym końcu było koło, a do drugiego był przymocowany cylinder ze sprężyną. Jeden koniec sprężyny opierał się o górny koniec cylindra, a drugi o "tłok" u dołu cylindra. Górny koniec "tłoka" był przymocowany do kadłuba. Ruch koła powodował ciągnięcie cylindra i ściskanie sprężyny między końcem cylindra i tłokiem.
Botras
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 15 maja 2006, o 21:42

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 22 mar 2016, o 17:12

Dzięki Botras. W sumie widać to na rysunku który wkleiłem (elementy oznaczone jako "spring casing" i "anchored centre bar"). Swoją drogą, czy elementy oznaczone jako "shock absorber supply pipe" i "shock absorber supply tank" nie oznaczają przypadkiem że wóz ten miał jakiś centralny system uzupełniania oleju w amortyzatorach?
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 182
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez DBR » 22 mar 2016, o 19:14

Teraz gdy widzę rysunek to ewidentnie na ściskanie - bo ciągnięta jest osłona tuleja w której umieszczona jest sprężyna. To ma sens.

Co się zaś tyczy wałków skrętnych, to taki np. T-64 mający mocno wysilone i znacznie krótsze niż standardowe wałki skrętne o mniejszej trwałości, w zamian dzięki odpowiedniej budowie wahaczy i niewie lkiej średnicy kół nośnych ich wymiana była banalnie prosta i nie wymagała demontażu tychże. W przypadku zawieszenia Christie czy tego z Merkaw wymiana uszkodzonej sprężyny wymaga już jednak sporo trudu.

A.K.
Avatar użytkownika
DBR
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1149
Dołączył(a): 16 lip 2015, o 20:57

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez AKMS » 22 mar 2016, o 19:33

Ja widzę pewną zaletę zawieszenia Christie (do tego typu zawieszeń zaliczam zawieszenia Merkavy). Z tego co pamiętam Nichalas Moran wspominał że nastąpiło w czołgu (chyba jego czołgu) uszkodzenia drążka skrętnego. Załoga nie wymieniła uszkodzonego drążka, co spowodowało że po krótkim czasie kolejne drążki były do wymiany. Tego problemu być może nie było by w przypadku zawieszenia bazującego na sprężynach śrubowych. Co do wymiany uszkodzonej sprężyny, w Merkavie z tego co widzę sprężyny są na zewnątrz kadłuba, co powinno ułatwiać wymianę sprężyn zawieszenia, przynajmniej w porównaniu do odmiany zawieszenia Christie spotykanej w BT i T-34. Pozostaje też pytanie czy drążki skrętne nie są bardziej podatne na uszkodzenie od sprężyn śrubowych.
Avatar użytkownika
AKMS
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 182
Dołączył(a): 22 mar 2014, o 18:50

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Damian90 » 22 mar 2016, o 20:58

W USA generalnie koncepcja jest taka aby w przyszłości zawieszenie na drążkach skrętnych zastąpić zawieszeniem hydropneumatycznym, montowanym całkowicie zewnętrznie do kadłuba, i to zarówno w wypadku modernizacji już istniejących platform, jak i nowych konstrukcji.
Damian90
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1790
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 11:08

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez szczecin419 » 19 lip 2016, o 20:30

szczecin419
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 207
Dołączył(a): 18 maja 2007, o 00:10
Lokalizacja: z Polski

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez militarysta » 6 wrz 2016, o 08:42

Ciekawostka o Mk.3:
the Merkava 3 having rounds stored in the turret and not having a semi-automatic ready rack. The Merkava 3 does in fact have a semi-automatic armoured drum magazine housing 5 ready rounds. The drum is mounted on the base of the turret basket. It is triggered by a foot switch and lifts the chosen round toward the loader so that he can complete his task more quickly.
Avatar użytkownika
militarysta
Moderator
Moderator
 
Posty: 7139
Dołączył(a): 1 gru 2009, o 18:41

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez szczecin419 » 26 wrz 2016, o 22:29

Krótka historia powstawania Merkavy
http://grimnir74.livejournal.com/7515246.html
szczecin419
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 207
Dołączył(a): 18 maja 2007, o 00:10
Lokalizacja: z Polski

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez Skywalker » 24 lis 2016, o 22:16

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340 ... 39,00.html

Musieli chyba ostro szaleć albo mieć wyjątkowego pecha, żeby przewrócić czołg gąsienicami do góry...
Skywalker
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 183
Dołączył(a): 23 mar 2014, o 15:46

Re: Merkava Mk.1 Mk.2 Mk.3 Mk.4"

Postprzez szczecin419 » 11 sty 2017, o 22:02

szczecin419
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 207
Dołączył(a): 18 maja 2007, o 00:10
Lokalizacja: z Polski

Poprzednia strona

Powrót do Wojska lądowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość