POLSKI F-16

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Re: POLSKI F-16

Postprzez Lw25 » 11 lut 2015, o 10:07

Lumen napisał(a):
A co do Rumunów - marne "pocieszenie" - szczególnie że i oni żyją złudzeniami (u nich też władze "obiecują" F-35 - 48 sztuk ;D )



Tylko na stać na F-35, ich nie. ::)
Lw25
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 259
Dołączył(a): 11 paź 2009, o 14:43

Re: POLSKI F-16

Postprzez prowler » 11 lut 2015, o 13:40

Tak samo jak stać nas na Wisłe, Narew 32 Ah 64E itd...

No popatrz - Holandię nie stać na to wszystko
A budżet jednak większy...
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3871
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: POLSKI F-16

Postprzez urbanoid » 12 lut 2015, o 14:03

Jeszcze ad eksploatacji F-16, samolot wyprodukowany w późnych latach 1970-tych dla szacha, przekierowany dla IAF po jego upadku wylądował w Izraelu w czerwcu 1980, zestrzelił 7 maszyn (światowy rekord dla F-16), od 1995 roku służył jako treningowy (czyli pewnie zalatywali go na śmierć, nie żeby w ogóle nie latali więcej od nas), teraz go wycofali i przekazują do muzeum.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340 ... 69,00.html
Avatar użytkownika
urbanoid
Moderator
Moderator
 
Posty: 5374
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 13:34
Lokalizacja: Łódź

Re: POLSKI F-16

Postprzez obiekt172 » 13 lut 2015, o 23:21

No i fajnie - tylko jaki oni posiadają potencjał serwisowy u siebie...
My bez wsparcia producenta to w zasadzie nic przy maszynach nie zrobimy - nawet poważnego przeglądu (przy wyczerpywaniu się resursów)
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3291
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: POLSKI F-16

Postprzez urbanoid » 14 lut 2015, o 00:22

A kto mówi, że mamy bez producenta robić?
Avatar użytkownika
urbanoid
Moderator
Moderator
 
Posty: 5374
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 13:34
Lokalizacja: Łódź

Re: POLSKI F-16

Postprzez obiekt172 » 14 lut 2015, o 22:01

Tyle że ten jest zza wielką wodą...
No i nie bierze tyle co krajowe WZL
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3291
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: POLSKI F-16

Postprzez smirnoff » 19 mar 2015, o 15:30

Brzmi groźnie... Szpieg w Siłach Powietrznych, dotyczy F16 --> klik
smirnoff
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 558
Dołączył(a): 23 sie 2008, o 00:19
Lokalizacja: Piaseczno

Re: POLSKI F-16

Postprzez Wilson » 26 kwi 2015, o 10:44

Takie pytanie mam, czy wiecie może jaka jest orientacyjna różnica w cenie pomiedzy F-35, a najnowszym F-16 z radarem AESA i innymi elementami ktore zastosowano w f-35? ( F-16IN Super Viper / F-16E/F Block 60 ) Czy dokupienie samolotów w takiej wypasionej wersji F-16 ma sens, zamiast szukania calkiem nowego modelu ? mamy jakiestam pojecie o samolocie, infrastrukture etc.
Wilson
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 170
Dołączył(a): 27 mar 2008, o 18:46

Re: POLSKI F-16

Postprzez Teli » 29 kwi 2015, o 10:26

Weź pod uwagę że będziemy kupować nowy samolot gdzieś za 10 lat na następne 30 lat. Okres na nowe F-16 już minął
Teli
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 828
Dołączył(a): 3 gru 2011, o 16:43

Re: POLSKI F-16

Postprzez obiekt172 » 29 kwi 2015, o 11:02

Biorąc po uwagę ze F-35 jest jednomiejscowy powiedziąłbym że jest jeszcze sens kupować F-16 - dwumiejscowe...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3291
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: POLSKI F-16

Postprzez john45 » 8 maja 2015, o 17:59

Wiem że to nie nasz F-16, ale może ktoś wie co to za cudo po lewej stronie zaraz za osłoną radaru?

http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Singapore_Air_Force#/media/File:RSAF_F-16D_Block_52%2B_Fighting_Falcon_with_Conformal_Fuel_Tanks.jpg
john45
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 2 maja 2014, o 17:26

Re: POLSKI F-16

Postprzez Jastreb » 9 maja 2015, o 00:08

Izraelski system WRE. Zdaje się że ten sam co w F-16I. Z tego co wiem to w tej wypustce jest czujnik opromieniowania wiązką wrogiego radaru i czujniki wykrywające odpalony pocisk w nadfiolecie, czy tam podczerwieni.
Avatar użytkownika
Jastreb
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2220
Dołączył(a): 4 sty 2007, o 18:49
Lokalizacja: Krak-Ów

Re: POLSKI F-16

Postprzez satanikus robotikus » 9 maja 2015, o 01:08

Ja myślę że w perspektywie kolejnych dwóch dekad sprawa może przypomnieć ewolucję samolotów z okresu zimnej wojny i okresu po.

Na przełomie lat 50/60-tych był wielki wyścig w szybkie, ciężkie i strzelające rakietami ale doświadczenia z Wietnamu pokazały że mały, tani i manewrowy jest potrzebny bo MiGi-21 potrafiły kosić więc zbudowano F16 (podczas gdy ZSRR budował MiG-23 do kontrowania właśnie szybkich, ciężkich i rakietowych). F16 był początkowo małym tanim myśliwcem który przy okazji miał możliwość atakowania cełów naziemnych więc zainteresowały się nim kraje mniejsze, Europejskie które nie miały własnych przemysłów lotniczych jak Francja, Wlk. Brytania ew. Szwecja.
Naprodukowano go w ogromnych ilościach przy okazji skutecznie tłamsząc rodzimą myśl inżynieryjną w takim np. Fokkerze.

W rezultacie jednak postępu technologicznego okazało się że z czasem na żywotną konstrukcję (bo dobra i zwrotna) można było zapakować nowy radar, rakiety AMRAAM, celowniki, lasery, bajery i nagle wyszło ze ten sam samolot który miał oryginalnie mieć radar czysto symboliczny robi za myśliwiec przewagi powietrznej którym kiedyś (w momencie kiedy F16 był na deskach) miał być F15. Wszystko to w zasadzie dokonało się w ciągu dekady od upadku UW do 9/11.

Na przełomie lat 80/90tych nastąpiła eksplozja mody na stealth - stealth miało być wszystko - i zaczęto wtedy produkować bombowce niewidzialne, myśliwce niewidzialne etc etc. Niestety potraktowano wiele z tych zasad zbyt dosłownie i zamiast zmniejszonej powierzchni (jak Rafale czy EF) chciano zrobić myśliwce "niewidzialne" jak F117 (który niewidzialny jest w dość szczególnych warunkach) Strasznie drogie to wszystko było i okazało się że potrzebny będzie samolot mniejszy i tańszy do zastąpienia F-22 w wielu rolach. Tak powstał JSF który rozrósł się do niebotycznych rozmiarów finansowo bo chciano nim załatwić wszystko.

Obecnie samolot ten wchodzi do eksploatacji i wygląda na to że z uwagi na jego zdolność do wszystkiego (czyli oby nie do niczego) będzie koszmarnie drogi - co wymoże konieczność stworzenia tańszej alternatywy. Już w tej chwili kraje programu redukują zamówienia jak tylko mogą i tną programy mniej priorytetowe.
Problem jest taki że F35 to nie jest wunderwaffe. Ma poważne problemy z manewrowością. Co prawda pilotowi nie przeszkadza to w strzelaniu bo ma fajne cacko w kokpicie i może sobie strzelać choćby do tyłu ale samolot musi też móc choć trochę uciekać jak do niego będą strzelać. A F35 nie jest "niewidzialny" na tyle żeby tego nie robić więc będzie ciężko. W dodatku ma małe komory uzbrojenia więc za każdym razem jak będzie miał go nieco więcej niewidzialność można w tyłek sobie wsadzić. Będzie też bardzo skomplikowany i drogi w utrzymaniu i naprawie - choćby dlatego że klepnięto pewnie mniej dostępu niż w przypadku F16 firmom innym niż LM. W rezultacie już teraz widać że myśli się o odmiennej metodzie używania go na polu walki. Na pewno wiadomo że docelowo F35 będzie współdziałał z bezzałogowcami i operował jako ten element gdzie czynnik ludzki jest wciąż istotny. W dodatku należy pamiętać ze F35 jest projektowany pod doktrynę NATO (czyli USA) a więc może tracić bardzo dużo w sytuacji gdy będzie działał bez pełnej świadomości informacyjnej (TIA - jak to się określa...) i wsparcia z powietrza i z ziemi/wody. F35 to nie jest też JAS39 - nigdy nie zakładano że nie będzie dla niego infrastruktury na poziomie.

Stąd wydaje mi się że rozwoj lotnictwa w nadchodzących latach podąży w dwóch kierunkach - dalszego rozwoju jednostek bardzo drogich "newralgicznych" współpracujących z UAV oraz ich nosicielami (bombowce lub przerobione komercyjne) oraz tańszych alternatyw dla misji większego ryzyka jak wspieranie wojsk atak celów naziemnych nie będących priorytetami strategicznymi jak podczas SEAD. A szukać tego należy w konstrukcjach takich jak chociażby Scorpion Textrona.
Ewentualnie linie rozwojowe samolotów szkolno-bojowych jak AM346 czy T50 które będą wykorzystywać te same sieci informacyjne ale bez masy drogich, "bespoke" zestawów awionicznych i z bardziej zracjonalizowanym parametrem "stealth" bo to co robią Amerykanie to momentami zakrawa na przesadę niewartą kosztów.

Z czasem dowiemy się czy to co Pierre Sprey pisał o efektywności samolotu ma wciąż znaczenie w wypadku F35 walczącego w nowym środowisku - gdzie z czasem z "taniego" myśliwca stanie się "drogim" samolotem wspieranym "tanimi" platformami bezzałogowymi.

Propozycja dla PSP jest taka żeby - o ile pierwsze doświadczenia z F35 nie zakończą się spektakularną porażką - zaczekać i zobaczyć jak to będzie się prezentować - mam wrażenie że Amerykanie sami będą chcieli przekonać się o zdolnościach samolotu zanim go naprodukują bez poprawek więc zwyczajnie w przeciągu kilku następnych lat będzie mała wojenka lokalna. Teraz jeżeli samolot będzie jakoś dawał radę zostanie to otrąbione wielkim sukcesem (bo USDoD to troche dziął PR dla LM). Jeżeli będą problemy to o samolocie będzie cośtam słychać ale podkręcone będą inne aspekty konfliktu jednocześnie zwiększy się nacisk na kraje programu do realizacji zobowiązań. To prawda że PSP to ledwo 48 nowoczesnych samolotów (bo MiGi i Su to pod względem wyposażenia i uzbrojenia antyki na pokaz) i najlepiej byłoby dokoptować 32 F16C/D z opcją do modernizacji - tak żeby dało się zaczekać około 10 lat na decyzję. Wtedy będzie zarówno wiadomo co wart jest JSF, w którym kierunku idzie doktryna praktycznego użycia samolotu, jakie są opcje na rozwiązania wspomagające oraz co wykrzesają z siebie konkurenci.

Nie należy też zapominać że gdy F35 będzie praktycznie kulał ceny konkurencji skoczą do góry. Jeżeli będzie działał - spadną. Jeżęli będzie działał spektakularnie - w co osobiście wątpie - to będzie to zasługa nowej doktryny i wsparcia i należy spodziewać się że konkurencja będzie szła w tym kierunku.

A ja i tak bym mimo wszystko sprawdził co taka Cessna/Textron sa w stanie zaoferować jako lekki samolot wsparcia - ale tylko pod warunkiem że Polska miałaby dostęp do rzeczy elementarnej....uzbrojenia. Które kupuje jak jeleń. No ale cóż...
satanikus robotikus
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 976
Dołączył(a): 29 kwi 2015, o 18:33

Re: POLSKI F-16

Postprzez lgtco99 » 9 maja 2015, o 11:59

Prawie wszystko co napisałeś o F-35 nie jest prawdą :)
Avatar użytkownika
lgtco99
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 415
Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 15:00
Lokalizacja: tu i tam

Re: POLSKI F-16

Postprzez john45 » 9 maja 2015, o 17:41

Jastreb napisał(a):Izraelski system WRE. Zdaje się że ten sam co w F-16I. Z tego co wiem to w tej wypustce jest czujnik opromieniowania wiązką wrogiego radaru i czujniki wykrywające odpalony pocisk w nadfiolecie, czy tam podczerwieni.


Dzięki.
A już myślałem że to może jakiś system tankowania z giętkiego przewodu :)

Nasz F-16 też powinien posiadać zabudowany system WRE, to niby gdzie oni go zmieścili?
john45
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 2 maja 2014, o 17:26

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości