F-35

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Re: F-35

Postprzez Lumen » 20 cze 2019, o 14:58

Skoro już lecimy na oparach absurdu to proponuje nie 32 a 36 F-35...

I podzielić to na 3 bazy Łask, Krzesiny i Świdwin - w każdej po 16 F-16 i 12 F-35...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2176
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-35

Postprzez SunWu1970 » 20 cze 2019, o 15:19

Lumen napisał(a):Skoro już lecimy na oparach absurdu to proponuje nie 32 a 36 F-35...
I podzielić to na 3 bazy Łask, Krzesiny i Świdwin - w każdej po 16 F-16 i 12 F-35...

Tzn. będziemy budować / przebudowywać kilka lotnisk dla F-35?
Co z obroną przeciwlotniczą?

Dopóki nie będzie Narwii i Wisły to praktycznie po pierwszym dniu powinniśmy przebazować samoloty do Niemiec.
SunWu1970
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 177
Dołączył(a): 9 maja 2019, o 13:10

Re: F-35

Postprzez Lumen » 20 cze 2019, o 16:02

Tak z tym że dziś przy planach mowa o przebudowie co najmniej dwóch baz (zapewne Świdwin i Mińsk Maz), a ja mówię o przebudowie jednej (Świdwin)

Wisła i Narew w nawet docelowej formie nie zabezpieczy baz przed atakiem rakietowym
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2176
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-35

Postprzez Paffcio » 20 cze 2019, o 16:10

Lumen napisał(a):Skoro już lecimy na oparach absurdu to proponuje nie 32 a 36 F-35...

Dlaczego opary absurdu? F-35 to nie drogi (w zakupie i utrzymaniu) F-22. To będzie zwykła wymiana generacyjna, po 30 latach Migi-29 i Su-22 zostaną zastąpione przez F-35.

SunWu1970 napisał(a):Co z obroną przeciwlotniczą?

Dopóki nie będzie Narwii i Wisły to praktycznie po pierwszym dniu powinniśmy przebazować samoloty do Niemiec.

Dlatego przynajmniej część naszych F-35 to powinny być F-35B.
Paffcio
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 832
Dołączył(a): 20 kwi 2008, o 02:44

Re: F-35

Postprzez Lumen » 20 cze 2019, o 17:33

No i...
Najpierw musisz zapewnić "zdolności manewru" zapleczu remontowo-eksploatacyjnego WSB... i obsłudze naziemnej...

A gdy masz takie zdolności - realne a nie tylko teoretyczne, to w zasadzie przy naszej intensywnej rozbudowie infrastruktury drogowej taniej niż zakup F-35B wyjdzie po prostu budowanie przy każdej drodze klasy A, S i niektórych niższych klas DOLa
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2176
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-35

Postprzez Paffcio » 20 cze 2019, o 19:15

Lumen napisał(a):No i...
Najpierw musisz zapewnić "zdolności manewru" zapleczu remontowo-eksploatacyjnego WSB... i obsłudze naziemnej...

A gdy masz takie zdolności - realne a nie tylko teoretyczne, to w zasadzie przy naszej intensywnej rozbudowie infrastruktury drogowej taniej niż zakup F-35B wyjdzie po prostu budowanie przy każdej drodze klasy A, S i niektórych niższych klas DOLa

Wszystkie lokalizacje DOL-i Rosjanie będą znali i w razie wojny szybko je zniszczą. DOL jest dziś równie nieefektywny co wielkie hangary Saddama w 1991. Jedynym wyjściem jest mogący operować skądkolwiek F-35B.
Paffcio
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 832
Dołączył(a): 20 kwi 2008, o 02:44

Re: F-35

Postprzez Lumen » 20 cze 2019, o 19:42

Po pierwsze nie skądkolwiek bo musisz je z tego miejsca
Zatankować, uzbroić, naprawić / wymienić uszkodzone/ zużyte elementy...

No i sprawdź sobie w jakiej konfiguracji F-35B jest pionowego startu i lądowania...


No i oczywiście mylisz się z tym rozpoznaniem- bo w cywilizowanych krajach można zrobić tak infrastrukturę że FR nie "odgadnie" który odcinek może robić za DOL a który nie...
To że w PRL prosta równa droga o szer. 9 m była wyjątkiem to nie znaczy że dziś jest tak samo...
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2176
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-35

Postprzez jurek5551 » 20 cze 2019, o 20:10

Przecież tych DOL-i można zrobić dziesiątki jeśli nie setki i to w pobliżu macierzystych baz i co, wszystkie zbombardują? F-35B w naszych warunkach to kosztowna fanaberia z dużo mniejszymi zdolnościami bojowym. Osobiście nie jestem zwolennikiem DOL-i bo w Polsce jest dużo lotnisk, lepiej postawić na uodpornienie na ataki, rozśrodkowanie i możliwość szybkiej naprawy.
jurek5551
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 550
Dołączył(a): 7 lut 2018, o 14:27

Re: F-35

Postprzez SunWu1970 » 20 cze 2019, o 20:13

jurek5551 napisał(a):Osobiście nie jestem zwolennikiem DOL-i bo w Polsce jest dużo lotnisk, lepiej postawić na uodpornienie na ataki, rozśrodkowanie i możliwość szybkiej naprawy.
1. Dużo lotnisk zdolnych do przyjęcia, zatankowania, uzbrojenia i naprawienia F-35?
2. Uodpornić bez obrony przeciwlotniczej?
3. Centrum informatyczne też rozśrodkujemy?
SunWu1970
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 177
Dołączył(a): 9 maja 2019, o 13:10

Re: F-35

Postprzez Natapczanowiec » 20 cze 2019, o 20:16

Cała sprawa rozbija się bardziej o jak największe rozproszenie sił. Według norm odtworzenie minimum zdolności lotniska, czyli jakiś tam MOS, zakłada 3 godziny czasu po ataku na lotnisku. Nasze lotnictwo można rozproszyć po wszystkich dostępnych lotniskach i nie potrzeba do tego DOLi, chodzi bardziej o to co przez te 3 godziny zamierzamy robić? Tu rozlokowanie WSB w gotowości bojowej po kilku lotniskach daje nam spokój. Atak na wszystkie lotniska wymagałby bardzo precyzyjnego i masowego ataku z użyciem setek Iskanderów i Kalibrów, a efekt prawdopodobnie byłby doraźny i krótkotrwały. Przy odpowiedniej rotacji WSB między lotniskiem "matką", a tymczasowymi nie wymaga specjalnej infrastruktury (no może poza zdolnością do uzupełnień paliwa i gdzie-niegdzie uzbrojenia).

Faktycznym problemem jest stan naszych WSB oraz odpowiednie pakiety logistyczne by zapewnić ich jak najwyższą gotowość. W dobie kiedy z wielu względów organizacyjnych koncernów lotniczych coraz częściej różne kraje czekają na niektóre części letko po kilka miesięcy. My nie potrzebujemy 9 eskadr w rodzimym standardzie utrzymania, a może max. 6 w wysokiej gotowości. To jest wyzwanie jakie powinno stać przed naszymi SP. Bo tak naprawdę po co nam 48 WSB jeśli ledwie z 24 będzie zdolnych do wykonania zadań? To chyba jednak lepiej mieć 2 eskadry i tyle samo gotowych WSB?

Na szczęście lotnictwo FR ciągle ma podobne problemy.
Natapczanowiec
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 131
Dołączył(a): 10 maja 2019, o 20:25

Re: F-35

Postprzez Lumen » 20 cze 2019, o 22:28

Inne lotniska (poza bazami F-16, Migów i Su22 )
Pomyślmy - jest Mirosławiec - Baza BSL
Siemirowice - baza MW
Kraków - baza lotnictwa transportowego / cywilne
Powidz - baza lotnictwa transportowego
Dęblin - szkolnego
Radom - szkolnego / cywilne

A poza tym z cywilnych
Warszawa Okęcie (WAW)
Modlin (WMI)
Wrocław (WRO)
Poznań Ławica (POZ)
Katowice Pyrzowice (KTW)
Łódź Lublinek (LCJ)
Gdańsk Rębiechowo (GDN)
Bydgoszcz (BZG)
Rzeszów Jasionka (RZE)
Szczecin (SZZ)
Zielona Góra (IEG)

Trochę jest - ale bez przesady....
Na przełomie lat 50tych i 60tych za Freya - Bieleckiego to "lotnisk" było wyznaczonych ponad 500
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2176
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-35

Postprzez Natapczanowiec » 21 cze 2019, o 11:18

No właśnie jest dość sporo tych poperelowskich pomniejszych lotnisk (obecnie nieczynnych) i to nawet z betonowymi pasami. Powinno się tym wojsko zainteresować na nowo. Z DOLami problem widzę taki, że są mało praktyczne, a ewakuacja ludności w razie W będzie dużo bardziej istotna niż prowizorka lotnicza na drodze. Lepiej zainwestować trochę w te stare pasy startowe nawet jeśli mają być oczywistymi celami to sama liczba powinna zniechęcić do taktycznego ostrzału każdego z nich.
Natapczanowiec
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 131
Dołączył(a): 10 maja 2019, o 20:25

Re: F-35

Postprzez Thorwald » 21 cze 2019, o 13:07

Thorwald
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 428
Dołączył(a): 25 lip 2016, o 19:06

Re: F-35

Postprzez Lumen » 21 cze 2019, o 16:09

To nie jest dużo jak na 80 WSB...
Trzeba pamiętać, że nie możesz używać wszystkich na raz, ze i one będą się wykruszać, a i jest jeszcze lotnictwo transportowe i inni użytkownicy...

Nie ma co liczyć na stare bazy - jeśli nie zostało to już opylone nowemu właścicielowi to poziom dewastacji jest taki że lepiej lądować na autostradzie... (Z reszta to nie sztuka wylądować gdzieś - trzeba jeszcze wystartować - zatankowany i uzbrojony )

Remontowanie starych baz to koszt- a i po remoncie to trzeba jeszcze utrzymywać...
A przecież środki są jakie sa... Póki co to nie mamy nawet zaplecza które pozwoliłoby przyjąć i obsłużyć WSB na cywilnym, regionalnym ale jednak lotnisku
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2176
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-35

Postprzez Natapczanowiec » 21 cze 2019, o 20:00

Nie chcę się spierać, ale też nie widzę gigantycznych kosztów remontu samej płyty starych lotnisk i mocne sypanie randapem (wedle receptury działkowiczów ;) ).

Lumen przecież stare lotniska, a raczej ich pasy startowe będą wymagały tego samego zaplecza logistycznego co DOLe. Sam już nie wiem może mi odbiło, ale jakoś zachwyt DOLami nigdy do mnie do doszedł w pełni :D . Po drugie nawet jeśli zdecydujemy się na DOLe jako panaceum to i tak nie ominie nas budowa całej infrastruktury zabezpieczenia ich w mobilne cysterny oraz system uzupełniania amunicji oraz co tam niezbędne do utrzymania ich w akcji.

Rozwiązania są pewnie dwa, bo albo zapewniamy warunki do szybkiej dyslokacji oraz rozproszenia sił albo olewamy dalsze nasze wysiłki i stawiamy na systemy OPL (z ograniczoną zdolnością OPR). Zasadniczo rzecz biorąc nawet obecna Wisła starczy do obstawienia Wa-wy i z jeden ECS z radaram do ochrony Krzesin. Zrobić Narew z efektorem zasięgu do 100km, odpowiednio gęsto oraz sieciocentrycznie i może wystarczy by zniechęcić do latania nam nad głowami. Na całe SP poszła nie lada fortuna do dziś, a rezultaty są ciągle opłakane. A za te same pieniądze to już by nawet Bumar nauczył nasze T72 latać - lub choćby pionowego startu spod Biedry ;)
Natapczanowiec
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 131
Dołączył(a): 10 maja 2019, o 20:25

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość