W-3 Sokół i jego wersje

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 8 paź 2016, o 20:53

Czy produkcja została zakończona? Nie mogę znaleźć tej informacji.
Zamieszaniem przetargowym mści się na nas brak rozwoju własnego programu śmigłowca wielozadaniowego a program, Sokoła mógł być rozwijany. Teraz moglibyśmy kupować śmigłowce może nie najlepsze w swoich klasach, ale własne.
http://www.defence24.pl/285212,sokol-z- ... ga-mlodosc
Może rozwiązaniem jest koprodukcja?
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez dawo » 9 paź 2016, o 11:01

strabek napisał(a):Zamieszaniem przetargowym mści się na nas brak rozwoju własnego programu śmigłowca wielozadaniowego a program, Sokoła mógł być rozwijany.


Śmigłowce rodziny sokół nie sa już produktem należącym do Polski. Całkowite zyski/ straty należą do firmy zagranicznej.
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3458
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 9 paź 2016, o 14:10

dawo napisał(a):Śmigłowce rodziny sokół nie sa już produktem należącym do Polski. Całkowite zyski/ straty należą do firmy zagranicznej.

To wiem ale o ile wiem są nadal produkowane w Świdniku! Pytanie brzmi czy moglibyśmy kupić nowe na przykład W-3RM Anakonda dla SAR-u bo tych maszyn potrzebujemy bardziej jak powietrza?
Na przykład w formie zakupu doraźnego z jak najkrótszym terminem dostaw?
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Twardi » 9 paź 2016, o 14:39

Anakonda jest za mała, aby skutecznie prowadzić akcje SAR na Bałtyku. Tutaj potrzeba maszyny klasy MI-14/Caracal/AW-101, większej, z mocniejszymi silnikami, mogącej operować przy trudniejszych warunkach i o większym zasięgu.
Avatar użytkownika
Twardi
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 296
Dołączył(a): 31 maja 2007, o 21:01
Lokalizacja: Bydzia

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 9 paź 2016, o 23:59

Twardi napisał(a):Anakonda jest za mała, aby skutecznie prowadzić akcje SAR na Bałtyku. Tutaj potrzeba maszyny klasy MI-14/Caracal/AW-101, większej, z mocniejszymi silnikami, mogącej operować przy trudniejszych warunkach i o większym zasięgu.
Masz rację jest jednak kilka ale?
1 . Teraz nie mamy wystarczającej ilości maszyn do obsadzenia dyżurów w obu bazach SAR
2. Nasze Mi-14PS są już wycofane a nowych już nie kupimy
3. Nawet te Kilka W-3 Anakonda które mamy są mocno wyeksploatowane
4. W-3 Anakonda to jedyne maszyny które można kupić najszybciej na dziś potrzeba ok. 20 szt.
Czytałem w artykule który zalinkowałem wyżej, że zapatrywano głęboką modernizacje maszyn z nowymi silnikami. Wyszło coś z tych planów?
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez net_sailor » 10 paź 2016, o 10:00

Nowe W-3 są produkowane, ale w żółwim tempie pojedynczych sztuk/rok, o ile pojawiają się zamówienia.
Modernizacja z ukraińskimi silnikami nie jest nikomu na rękę. Ani włoskiemu właścicielowi Świdnika, dla którego W-3 stanowi konkurencję dla własnych produktów i najchętniej by zamknął temat, ani podwykonawcy z Rzeszowa dostarczającemu obecne silniki. Wojsko nie jest zainteresowane inwestowaniem dużych środków w konstrukcję traktując W-3 jako typ schodzący. Realizowane są tylko bieżące remonty i doposażenia. Z powodu wiadomej sytuacji na Ukrainie tamtejsze fabryki nie są wiarygodnym partnerem handlowym - znane są przypadki "niedbałego" wywiązywania się z umów, a wręcz zrywania kontraktów (koronne przykłady to chachmęt z MiG-21 dla Chorwacji, niedokończona moderka An-32 dla Indii).
net_sailor
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 264
Dołączył(a): 25 mar 2014, o 15:00

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Twardi » 10 paź 2016, o 14:05

Do strabek:
Ktoś kiedyś wymyślił, że do Sokoła doda się pontony, nazwie się go Anakonda i będzie on morskim śmigłowcem SAR, ale ta maszyna do tej roli nadaje się baaardzo słabo. Chcesz więc kupować bubel tylko ze względu, że można go mieć najszybciej? (Chociaż wcale szybko to by nie było). Biednego nie stać na tanie rzeczy. Już lepszy od Sokoła będzie Biedahawk z Mielca. Poza tym, Świdnik ma potężny problem, żeby tylko wyremontować Anakondy, a co dopiero jak by mieli wypuścić nowe.
Avatar użytkownika
Twardi
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 296
Dołączył(a): 31 maja 2007, o 21:01
Lokalizacja: Bydzia

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez dawo » 10 paź 2016, o 15:38

Twardi napisał(a): Biednego nie stać na tanie rzeczy. Poza tym, Świdnik ma potężny problem, żeby tylko wyremontować Anakondy, a co dopiero jak by mieli wypuścić nowe.


Tanio to wcale by nie było, AW sobie sporo życzy za swoje usługi.

Terminowo też na pewno nie. Tyle z obecnych doświadczeń wynikających ze współpracy z tą firmą.
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3458
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Szeryf » 10 paź 2016, o 16:07

Wg moich kontaktów Świdnik nie liczy na produkcję nowych Sokołów, tylko na modernizacje kilkunastu może kilkudziesięciu do standardu Głuszec/Anakonda - nowe łopaty, glass cockpit... nie znam szczegółów - ale wbrew pozorom jest tego całkiem sporo - przynajmniej tak twierdzi podwykonawca.

Przekładnie, silniki jakieś mityczne agregaty itd wszystko ma zostać po staremu, zmieni się za to cała elektryka itd, wyzerowane zostaną resursy. Głuszec ma dostać jakieś Spajki, ale chyba tylko ER a nie NLOSY... czyli kompletnie od czapy. O ile dostanie, bo nie było jeszcze z tego co wiem negocjacji zakupów ani ER ani NLOS.

A że zamówienia na części były robione jakiś czas temu to sądzę, że od dawna Świdnik wiedział, że dostanie to zlecenie.

Gdyby była zgoda WZL Rzeszów na remotoryzację i zakładając że Motor Sich by robił to dobrze i terminowo, może by i był z tego dobry śmigłowiec, ale z tymi silnikami i przekładniami nie ma co liczyć na wiele. Dosyć napisać, że przy obecnych silnikach Głuszec mógłby zabrać tylko 4 NLOSY... kanał.
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 611
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez asimo2 » 10 paź 2016, o 17:58

Pisałem już i dlaczego, że nie będzie żadnej moderki napędu z Ukrainą. W WL zostało do modernizacji 29 W3. Także trochę tego jest.. Jakby dodać do tego nowe łopaty i Spike (apage) to mają roboty na kilka lat.
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1509
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez obiekt172 » 10 paź 2016, o 19:34

Szeryf napisał(a): Dosyć napisać, że przy obecnych silnikach Głuszec mógłby zabrać tylko 4 NLOSY... kanał.

Myślenie o uzbrojeniu jakiegokolwiek śmigłowca w NLOS to kanał...

Jedyne sensowne uzbrojenie jakie może mieć to zamiast śmiesznego WKM pod nosem - działko 20-30 mm sterowane ruchem głowy. Do samoobrony - oczywiście - bo ten śmigłowiec nadaje się conajwyżej do przerzucania drużyn/ plutonów rozpoznawczych... (Generalnie krótka piłka - albo działko/ kaem pod nosem albo 2x po 9 70mm npr/APKWS)

Ew. jakaś Gipsówka czy Porcjon...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3402
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Szeryf » 10 paź 2016, o 20:52

Nie - źle.

Uzbrajanie Sokoła w jakiekolwiek PPK to kanał moim zdanien. Wagę NLOSów podałem jako przykład.
Ale i tak jedynie NLOS - przy założeniu, że wstępne informacje o celu są TEŻ z poza systemów Głuszca - dało by POTENCJALNIE jakiekolwiek szanse na przeżycie po odpaleniu tego ppk.

Ja nie mówię, że wsadzanie NLOS na Głuszca jest dobre - ja mówie, że LEPSZE niż wsadzenie SPIKE ER i korzystanie z systemów Głuszca do szukania sobie celów...

Tak czy inaczej nie będzie Głuszców ze Spajkami tak długo, jak nie będzie wynegocjowanych dostaw nowych Spajków, a póki co nie było o tym żadnych informacji. Mam nadzieję że nie dojdzie do wsadzenia Spajków na Głuszce ale jak wsadzą tam ER i każą Głuszcom samodzielnie "polować" na cele, to nie zazdrościłbym pilotom w godzinie W.

WKM w Głuszcach jest sterowany nahełmowo Orionem z ITWL (chyba wdrożyli to - widziałem jakieś filmy z tego jak to działa), do którego można dołączyć Szpaka z PCO...
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 611
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez obiekt172 » 10 paź 2016, o 21:17

Z joystika jest sterowany WKM

Z resztą - jak powiedziałem - jeśli modernizować Sokoła to tylko wywalić 23mm (W3WA) i wstawić M230...
Ale to odpada - bo nie polskie, więc WLKM
Dać głowcie obserwacyjna i elementy samooborny (lecz z wciągarki i szperaczy itd zrezygnować) i zostawić opcje na 2 punkty podwieszeń (żeby nie kusiło podwieszanie czegoś więcej jak 2x 9 70mm npr lub 2 zasobników strzeleckich)

Czyli odchudzony Głuszec, który nie udaje że jest SCAR, tylko jest po prostu uzbrojonym śmigłowcem transportowym
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3402
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Szeryf » 10 paź 2016, o 21:25

http://www.thinkdefence.co.uk/uk-comple ... s/exactor/

nie tylko my mamy takiego Głuszca...

zaraz mnie zjedzą że się nie znam, ale ten Wildcat też nie jest opancerzony... a Koreańcy go uzbroili w NLOSY (nie porównuję jakości wyposażenia czy silników itd tylko "koncepcję")
No dobrze, Wildcat jest kotem nadmorskim, że tak powiem a Korea Północna to nie Rosja a na Bałtyku nie pływają północnokoreańskie "kutry". Ale nadal NLOS a nie ER.
Pewnie i tak nie będzie Spajków na Głuszcu bo o tym jest za cicho.

A co się dzieje z Orionem? Przecież opracowali go, dostali nagrodę, widziałem jak Głuszec kręcił WKMem na jakimś filmiku i co? Nie załapał się do modernizacji?
Ostatnio edytowano 10 paź 2016, o 21:32 przez Szeryf, łącznie edytowano 1 raz
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 611
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez obiekt172 » 10 paź 2016, o 21:32

Koreańczycy nie będą walczyć z Rosjanami na nizinie środkowoeuropejskiej, tylko na górzystym półwyspie z Koreą Północna...
A AW ma ponad 50% mocniejsze silniki. (Przy mniejszej masie własnej)

Koncepcja koncepcją - to jeszcze musi działać...
Nie oczekujmy cudów...
Z drugiej strony mamy kilka kompani dalekiego rozpoznania, które też potrzebują transportu i tutaj Sokół może się sprawdzić...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3402
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Następna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości