W-3 Sokół i jego wersje

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Twardi » 10 paź 2016, o 23:24

Żeby dalsza eksploatacja Sokoła miała jakikolwiek sens, najpierw trzeba rozwiązać problem ich wsparcia technicznego przez producenta. Obecnie sprawność Sokołów w 25 BKPow jest na fatalnym poziomie. Lata w porywach 30% maszyn, reszta miesiącami czeka na części zamienne, czy naprawę usterek. Tak samo fatalnie jest z Głuszcami, więcej czasu spędzają w Świdniku jak w jednostce. Ciekawe czy coś się w końcu w tej kwestii zmieni, bo niemal na 100% będą kolejne modernizacje do standardu Głuszec.
Avatar użytkownika
Twardi
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 296
Dołączył(a): 31 maja 2007, o 21:01
Lokalizacja: Bydzia

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez prowler » 11 paź 2016, o 11:57

Obecnie rząd problem z serwisem Sokołów może rozwiązać w jeden sposób
- kontraktowy (czyli pourywać im głowy za niedotrzymanie terminów..)
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3750
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Szeryf » 11 paź 2016, o 12:07

na Obrona Pro i na wieżowcach piszą, że będzie remotoryzacja... Mi-8 i Mi-24????

WTF??

ktoś to oglądał? O co chodzi? Pomyłka PAP i chodziło o W-3 czy jednak naprawdę będą inwestować w Mi?

Jeśli W-3 to naprawdę musieli coś ostro kombinować wcześniej z Rzeszowem albo palnęli jakąś głupotę...
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 531
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez prowler » 11 paź 2016, o 12:14

Spokojnie - bez emocji...
Póki co mamy chaos informacyjny...

Tak luźno dywagując remotoryzacja Mi-8 może być "prostsza" niż W-3. (Ale i tak nie uchroni przed koniecznością natychmiastowego wycofania Mi-14. Nie załatwia też problemu Hindów... )
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3750
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Szeryf » 11 paź 2016, o 12:36

Burdel mają w tym Archeo.

Dosłownie.
Czyli będzie ratowanie Mi-8 na lata, czyli poza BH nie będzie dużych nowych heli.
Chcą wsadzić Spajki na Hindy? I tym załatwić Kruka? Bo jaki byłby sens remotoryzować Hindy?

Kurczę no na prawdę wygląda to na akcję że wszystko będziemy robić siłami krajowego przemysłu - jak Morawiecki chce. Oni się widocznie nie obawiają na poważnie wojny z Rosją, tylko chcą budować zdolności przemysłu...

Zakładając, że nie będzie wojny z FR i wiedząc, że nie było kasy na Caracale to ten plan zaczyna się jakoś racjonalizować.
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 531
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez prowler » 11 paź 2016, o 12:55

Dokładnie - chaos informacyjny...

Mamy 19 Mi-17, z czego 12 kupione w 2006 i 10 roku - te jeszcze polatają, więc może i sens ma, do tego 7 dostarczonych w 1989
Może kilka najmłodszych Mi-8 - choć to już 33 latki
Dobre i to...
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3750
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 11 paź 2016, o 13:52

Teraz ładujemy na W-3 uzbrojenie i tworzymy Głuszca maszynę bez wartości. Dawno temu była projektowana wersja szturmowa W-3B Jastrząb niestety to kolejny nasz niezrealizowany projekt.
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez prowler » 11 paź 2016, o 13:54

Projektowana? - Kilka rysunków to jeszcze nie projektowanie...
Koncept równie nierealny co budowa własnego czołgu III generacji.
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3750
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 11 paź 2016, o 15:24

prowler napisał(a):Projektowana? - Kilka rysunków to jeszcze nie projektowanie...
Koncept równie nierealny co budowa własnego czołgu III generacji.
Biorąc pod uwagę fakt, że nasi konstruktorzy mieli, już na koncie kilka latających projektów można było się spodziewać, że koncepcja ta miała więcej sensu niż mrzonki o niewidzialnym czołgu PL-01 concept
Twardi napisał(a):Do strabek:
Ktoś kiedyś wymyślił, że do Sokoła doda się pontony, nazwie się go Anakonda i będzie on morskim śmigłowcem SAR, ale ta maszyna do tej roli nadaje się baaardzo słabo. Chcesz więc kupować bubel tylko ze względu, że można go mieć najszybciej? (Chociaż wcale szybko to by nie było). Biednego nie stać na tanie rzeczy. Już lepszy od Sokoła będzie Biedahawk z Mielca. Poza tym, Świdnik ma potężny problem, żeby tylko wyremontować Anakondy, a co dopiero jak by mieli wypuścić nowe.

Anakondy to niemal jedyne nasze maszyny które jeszcze latają w naszym obszarze SAR. Wiem, że nie jest najlepsza ale kiedyś uznawano je za wystarczające na zapchajdziurę. Więc dlaczego nie teraz?
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez obiekt172 » 11 paź 2016, o 18:50

strabek napisał(a):koncepcja ta miała więcej sensu niż mrzonki o niewidzialnym czołgu PL-01 concept

Tia zwłaszcza gdy nie było silnika i przekładni do nowej maszyny. (Co szczególnie by zabolało w przypadku chęci opancerzenia maszyny...)
Zupełny brak elementów awioniki - nawet głupich gogli do latania w nocy...
Max o mogło by z tego wyjść do droga maszyna o możliwościach między Mi 2URP a najstarszymi AW129

Jeśli AM faktycznie będzie inwestował w Mi 17 itd. To mamy
dywizjon śmigłowców transportowych
- Jedna eskadrę transportową na Mi 17 (16 maszyn)
- dwa eskadry W3 Soków (po 16 maszyn)

oraz
Grupę ewakuacji medycznej - 2 Mi 17EA (MEDEVAC) + 2 Sokoły
Dwie Grupy ratownictwa (po 4 Głuszce)
grupe WRE (3 Porcjony)
i jednego PSOTa


Nowe śmigłowce potrzeba jako ZOP, morski SAR i EDS
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3123
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 12 paź 2016, o 22:52

- W-3PL ”Głuszec”- wielokalibrowy karabin maszynowy WKM-B kal. 12,7 mm w zdalnie sterowanym, ruchomym stanowisku strzeleckim WS-4610. Uzbrojenie podwieszane: 2 zasobniki UPK-23-250 z działami lotniczymi kal. 23 mm, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych kal. kal. 57 mm lub 70 mm, system minowania narzutowego Platan z minami MN-121, system bomb małych wagomiarów, wyrzutnie Gad z dwoma pociskami przeciwlotniczymi S-2M ”Strzała”.

Ma to uzbrojenie jakieś realną wartość bojową na tych maszynach waszym zdaniem??
Ostatnio edytowano 12 paź 2016, o 23:02 przez strabek, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez dawo » 13 paź 2016, o 16:13

strabek napisał(a):
- W-3PL ”Głuszec”- wielokalibrowy karabin maszynowy WKM-B kal. 12,7 mm w zdalnie sterowanym, ruchomym stanowisku strzeleckim WS-4610. Uzbrojenie podwieszane: 2 zasobniki UPK-23-250 z działami lotniczymi kal. 23 mm, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych kal. kal. 57 mm lub 70 mm, system minowania narzutowego Platan z minami MN-121, system bomb małych wagomiarów, wyrzutnie Gad z dwoma pociskami przeciwlotniczymi S-2M ”Strzała”.

Ma to uzbrojenie jakieś realną wartość bojową na tych maszynach waszym zdaniem??


Nie, moim zdaniem nie. Siła rażenia pojedynczego NPR jest znikoma podobnie celność. Działka lotnicze- ich efektywność jest również niewielka na współczesnym polu walki.
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3414
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez obiekt172 » 13 paź 2016, o 18:39

Zasobniki strzeleckie z działkami to jest lekki anachronizm... (Jedno stanowisko z działkiem pod nosem może więcej niż 4 zasobniki na belkach)
WKN ktory jest w Głuszcu nadaje się conajwyżej do odganiania strachliwych pastuchów - gdy nagle wyją z lasu, przy lądowaniu - tu przydałby się działko-granatnik jam M230

Rakiety gdyby były kierowane na wiązkę lasera (APKWS) - to miałby sens - bo npr nie da się strzelać z na dystans. (Trzeba lecieć wysoko - a to niebezpieczne, brak możliwości dokładnego przycelowana i naturalna tendencja rakiet do "znoszenia" przez wiatr)
Nawet laserowe 70tki są sensowne raczej w przypadku zwalczania celów wskazywanych z ziemi i przy ogólnej przewadze...

Generalnie Głuszcowi daleko do miana bojowej maszyny. Zamiast wieszać sy i floresy lepiej by zrobili gdyby po prostu miał pod nosem działko 20mm lub przynajmniej M230, a na belkach po 4 ppk Skif czy co tam mają Ukraińcy w ofercie (nie tyle jako ppanc lecz jako precyzyjny, ciężki pocisk wielozadaniowy)
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3123
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez strabek » 16 paź 2016, o 20:22

Gdyby ten projekt W-3L Sokół Long powstał dziś nie byłoby potrzeby zakupu śmigłowca takiego S-70i BLACK HAWK !
Avatar użytkownika
strabek
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 336
Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 20:06

Re: W-3 Sokół i jego wersje

Postprzez Szeryf » 17 paź 2016, o 16:36

Kupiłem to "wSieci" z piękną okładką, żebyście tego nie musieli robić...

- Antoni wspomina, że nadal chcą kupić Caracale TRANSPORTOWE.
"Jesteśmy zainteresowani francuskimi okrętami
podwodnymi, samolotem średniego
zasięgu dla VIP-ów, samolotem cysterną,
systemami antyrakietowymi, a wreszcie
także caracalami w wersji transportowej."

- wtrętu o MEADS nie zrozumiałem - oświećcie mnie...
Co w zamian? Odwiedził pan, wraz z premier
Beatą Szydło, zakłady w Mielcu,
Świdniku i Łodzi. Zapowiedział pan zakup
śmigłowców Black Hawk — w tym
roku dwóch, w przyszłym ośmiu, potem
jedenastu. Zakup bez przetargu.


Śmigłowce Black Hawk wytwarzają zakłady
PZL Mielec należące do koncernu
Lockheed Martin, produkującego system
rakietowy MEADS, głównego rywala systemu
Patriot. Na te sprawy trzeba patrzeć
całościowo. Nie ma wątpliwości, że powstała
tzw. nagła potrzeba operacyjna.
To jest formuła prawna, która pozwala
negocjować z jednym partnerem. Oferta
PZL Mielec wygląda bardzo interesująco,
podobnie jak oferta Świdnika, którego prezesi
odwiedzili wczoraj MON. "

- a o NOWYCH śmigłowcach było aż tyle:
"Może nasz przemysł zbrojeniowy pokusi
się o budowę własnego śmigłowca? Airbus
też powstał w wyniku politycznej decyzji
rządów Francji, Wielkiej Brytanii
i Niemiec. Rządy te faktycznie gwarantowały
rynek zbytu na samoloty
.
Sądzę, że można mówić o perspektywie
budowy i produkcji polskiego śmigłowca.
Byłby on produkowany na potrzeby Europy
Środkowej. Zwłaszcza że mamy
bardzo ciekawą propozycję ukraińskiego
producenta silników samolotowych i śmigłowcowych
Motor Sicz. Silniki z tego
zakładu są znakomite, zwiększają skuteczność
i osiągi Mi-8 i Mi-24 nieomal dwukrotnie.
To daje szansę na efektywne wykorzystanie
sprzętu porosyjskiego, a także
budowę zupełnie nowego śmigłowca, nieustępującego
parametrami propozycjom
zachodnim. "

"Taki polsko-ukraiński śmigłowiec
mógłby się stać kośćcem, podstawową
maszyną naszych sił zbrojnych?

W pierwszym etapie, kilkuletnim, byłby to
istotny składnik systemu śmigłowcowego.
A w dalszej przyszłości perspektywy rozwoju
są również bardzo obiecujące. Żeby
było jasne: mówimy o takiej współpracy
z Motor Siczą, która zagwarantuje Polsce
korzystne warunki. Prowadzimy te
rozmowy niezależnie od przetargu na
50 śmigłowców.
Mielibyśmy śmigłowce dużo tańsze,
a tym samym byłoby ich dużo więcej
?
Byłoby rzeczywiście dużo taniej i byłoby
dużo więcej. Najważniejsze osiągi, a więc
udźwig, wysokość, prędkość wznoszenia,
sytuowałyby ten śmigłowiec wśród najlepszych
na świecie.

Silniki są, a reszta?
Są łopaty kompozytowe, przekładnie też
są, korpusy też są. Nie wygląda to więc
najgorzej.
A uzbrojenie?
Nie mogę mówić o wszystkich szczegółach.
Pragnę jednak podkreślić, że możliwości
ukraińskiego przemysłu zbrojeniowego są
naprawdę bardzo interesujące. Co więcej,
kompatybilne z naszymi możliwościami.
To daje nam szanse zbudowania środkowoeuropejskiego
systemu współpracy
w dziedzinie zbrojeniowej, tak by móc
konkurować z największymi koncernami
zbrojeniowymi w Europie.


Tyle. Czyli nic.

Ja zrozumiałem z tego tyle, że będzie 50 BH w ramach nagłej potrzeby, będą reanimowane postsowieckie trupy ale nie wiadomo które - czy Mi 8 z lat 70-80, czy mi 17, czy może mi 24... a może i mi-14? Tego nie wiadomo.

Wiadomo że nie będzie caracali ZOP ani CSAR ani SAR... Chyba, że się Antoniemu pokiełbasiło... bo chcą transportowe...

A co do tego ma MEADS... to ja nie wiem, jakaś zawoalowana poszlaka dla true detective... pomocy...
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 531
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości