F-16 dla Rumunii

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Re: Jestem na tym forum od 2 dni

Postprzez Arika » 2 lis 2005, o 19:56

[quote=""artwi""]A "niepodzianki" mogą być. Np. chińscy hackerzy podobno złamali oprogramownaie Su-27 i podobno wykryli takie "niespodzianki" jak wyłączanie radarów na sygnał z rosyjskich satelitów itp... [/quote]
Jak to można nazwać niespodzianką przecież mieli kody
na jawnej, otwartej szynie MIL, z kodami żródłowymi
bo wszystkie państwa poza USA dają coś takiego wraz samolotem, no chyba że Chińczycy kupili Su-27 od Lockheed Martina. :P

[quote=""artwi""]bo np. sposób sterowania cyfrowym fly-by-wire to jeden z największych problemów technicznych w lotnictwie i nikt nie chce się tym dzielić,[/quote] Szczególnie dla nas może to być potrzebne bo zainstalujemy to na nowej szkolnej Irydzie zrobionej w technologii stealth i modernizowanym Antku przystosowanym do przenoszenia Tomahawków. Nie słyszeliście o tych projektach?? to ze względu na nie kupiliśmy F-16.

[quote=""artwi""]Mimo protestów żydowskiego lobby[/quote] Nie ma to jak żydowskie lobby. Mam tylko nadzieje że pomogą wybrać Kwaśniewskiego na sekretarza generalnego ONZ, fajnie mieć sekretarza z Izra... znaczy się z Polski. No i panie Begier będze miała z kim korespondować i nie popierdzieli nazwiska może.
Arika
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 59
Dołączył(a): 7 lis 2004, o 19:36

Re: Jestem na tym forum od 2 dni

Postprzez REMOV » 2 lis 2005, o 21:03

[quote=""artwi""]Kody żródłowe oprogramowania sterującego systemem kierowania ogniem to minimum co jest wymagane, by mieć choć odrobinę suwerenności nad samolotem. (ciach resztę) [/quote]Ale stek bzdur, szczególnie ta "odrobina suwerenności nad samolotem" mnie rozbawiła.

Teraz podstawowe pytanie, ile kosztowałoby stworzenie działu (zaopatrzenie go w sprzet i oprogramowanie) do analizy kodów źródłowych samolotu? Jaki jest tego sens (nie urojony w myśl teorii spiskowych i bajek, że hakerzy to i tamto), tylko realny dla państwa. Podpowiedzieć? Żadnego. Integracja jakiegokolwiek obcego uzbrojenia zajmuje lata, jest to wyzwanie nawet dla producenta, a tutaj chłopak wymyślił, że suwerenność nad samolotem tracimy bez takiej możliwości, kiedy u nas nigdy żadne uzbrojenie z tą maszyną nie będzie integrowane (bo i po co, niby polskie jakieś z MiG-ami 29 było?).

A kodami tak czy inaczej nikt się nie dzieli (pokaż realne, a nie urojone przykłady przekazania kodów, Izraelczycy tworzą sobie bowiem własne, na bazie dostarczonych, a to dlatego, że oni modernizują swoje maszyny do własnych potrzeb - za amerykańśkie pieniądze skądinąd), wbrew temu, co tutaj adwersarz próbuje zasugerować (tak wiem, dał się nabrać, jak wielu podobnych naiwniaków na czarny PR, podczas wyboru samolotu wielozadaniowego, nie zastanawiając się kompletnie nad sensownością zagadnienia z inżynierskiego punktu widzenia, ot jeszcze jeden humanista przekonany o tajemniczych czarnych skrzynkach i czarodziejskiej mocy hakerów :wink: ).
Ostatnio edytowano 4 lis 2005, o 16:27 przez REMOV, łącznie edytowano 1 raz
REMOV
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5115
Dołączył(a): 16 lut 2005, o 21:44

Postprzez Michał Gajzler » 2 lis 2005, o 22:07

[quote=""REMOV""] Integracja jakiegokolwiek obcego uzbrojenia zajmuje lata, jest to wyzwanie nawet dla producenta[/quote]

Ano własnie... Gdyby ktoś miał jeszcze wątpliwości to polecam zapoznać się np. z historią integracji uzbrojenia na australijskich i nowozelandzkich SH-2G. Trwa to już "trochę" czasu, a Kaman chyba bedzie płacił kary... Inny przykład to Super Hornet.

[quote=""Lupac""]Panowie czy nie uważacie, że znów "odlecieliśmy" od tematu ?? Może tak skupimy się na rumuńskich (ex-izraelskich) F-16...[/quote]

To wracając do tematu...
Rumuni teraz (przynajmniej oficjalnie) dementują, mówiąc że żadna decyzja jeszcze nie zapadła.
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Lupac » 3 lis 2005, o 11:05

[quote=""Michał Gajzler""]To wracając do tematu...
Rumuni teraz (przynajmniej oficjalnie) dementują, mówiąc że żadna decyzja jeszcze nie zapadła.[/quote]

No nie wiem.... Poczekajmy kilka dni, może coś się wyjaśni.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Michał Gajzler » 3 lis 2005, o 11:46

[quote=""Lupac""]
No nie wiem.... Poczekajmy kilka dni, może coś się wyjaśni.[/quote]

Po (o ile można powiedzieć, że "po") przygodach FACh przy próbie pozyskania holenderskich F-16AM/BM już mnie chyba nic nie zdziwi. W ciągu tygodnia pojawiało się kilka sprzecznych informacji :D .
W każdym razie szef ichniego Sztabu Generalnego dementował informacje prasy Izraelskiej twierdząc przy okazji, że decyzje będą zapadać dopiero w 2006/2007 roku. A na ile to prawdziwe oświadczenie? Pojęcia nie mam.
P.S.
Znów marudzą na swoje C-130B (tradycyjnie chodzi o sprawność i koszty).
Avatar użytkownika
Michał Gajzler
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3060
Dołączył(a): 2 kwi 2005, o 19:28
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Sundowner » 3 lis 2005, o 19:34

[quote=""artwi""]A od jakiej ceny F-16 liczysz? Bo mnie "na palcach" wyszło że np. Polska zapłaciła za F-16 Block 52+ dwa razy drożej niż Grecja i trzy razy drożej niż Izrael,[/quote]Grecja już miała F-16 wiec nie musiała płacic za systemy naziemne, a izrael cześc elektroniki sam montuje, a uzbrojenie tez sam produkuje.

[quote=""artwi""] przy czym Izrael dostał lepszą wersję i co najważniesze kody uzbrojenia i prawo modernizacji bez zgody USA. [/quote]Bo F-16I Sufa nie jest produktem wyłącznie Locheed Martina, a połaczonym firm amerykańskich i izraelskich. I tak przy okazji, Sufa jest całkiem podobna w wyposażeniu do naszych wersji, co ciekawe nasze zakłady jako jedyne poza USofA mogą serwisowac silniki polskich i izraelskich Viperów (F100-PW-229)

[quote=""artwi""]Zakup F-16 przez Polskę bez kodów uzbrojenia i bez zgody na instalowanie nieamerykańskiego uzbrojenia uważam wręcz za zdradę stanu...[/quote]To są dokładnie słowa A. Leppera jakby ktoś jeszcze nie zauważył. Polska nie produkuje uzbrojenia, które możnaby podwiesic pod F-16 ani nie ma szans rozpocząc programów prac nad takowym. Równeiż nie stac nas na zakup innego uzbrojenia niż te które dostaniemy z maszynami, więc po co dodatkowo płacic za kody źródłowe systemów uzbrojenia.

[quote=""artwi""]Tymczasem Polska zakupiła F-16 z awioniką w postaci "czarnych skrzynek"[/quote]"Czarna skrzynka" to rejestrator parametrów lotu, z którego po katastrofie można odczytac co samolot i pilot robił przed rozbiciem się, z oczywistych względów te wyposażenie nie jest standardowym wyposażeniem samolotów bojowych i dostajemy to w "bonusie", bo nam się akurat może przydac. Z tym, że "czarna skrzynka" jest w rzeczywostości pomarańczowa. Natomiast skrzynki w których znajduje sie właściwa awionika są szare... a może chodzi ci o wielofunkcyjne wyświetlacze ? Te są w skrzynkach koloru czarnego ;)

Resztę napisał Remov i nie ma potrzeby powtarzac.

Natomiast co do Rumuni - to bardzo dobrze, że wybrała F-16 im więcej tych maszyn w europie tym większa mośliwośc zarabiania pieniedzy dla nas na ich serwisach.
Sundowner
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 17
Dołączył(a): 2 lis 2005, o 19:18
Lokalizacja: USS Neversail

Postprzez Lupac » 3 lis 2005, o 21:27

[quote=""Sundowner""]Natomiast co do Rumuni - to bardzo dobrze, że wybrała F-16 im więcej tych maszyn w europie tym większa mośliwośc zarabiania pieniedzy dla nas na ich serwisach.[/quote]

O ile faktycznie centrum powstanie w Polsce (Bydgoszczy) i o ile faktycznie Rumuni je kupili (a o tym pewnie dowiemy się za pare dni/tygodni).


Ps
Sundowner mamy już kilka wątków o F-16, już raz prosiłem aby starać się pisać na temat.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez tootenhamon » 3 lis 2005, o 21:31

Ale F-16 A, nawet tak dobrze utrzymane jak te Izraelskie, będą cały czas tylko F-16 A. To żadna super technologia. Do tego w tak zawrotnej ilości... Ciekawe, jaki będzie przejęty pakiet uzbrojenia. Jeżeli będą jakieś Pythony Izraelskie np., to można to uznać za asukces. Co do centrum w Bydgoszczy, nie paliłbym się tak. Rumuni równie dobrze mogą samoloty serwisować w Izraelu.
\"Nie dbam o to, czy kraje sąsiadujące z Rosją zostaną skomunizowane\"

F. D. Roosvelt
Avatar użytkownika
tootenhamon
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1667
Dołączył(a): 26 gru 2004, o 18:12

Postprzez tootenhamon » 3 lis 2005, o 21:44

Ta? To ciekaw jestem jak wyglądałyby ćwiczenia, gdyby do Rosji zabrano kilka F-16 z Izraela, powsadzano tu i tu pilotów, za sterami nowych Su-35 usadziłbym najlepszych asów, a za sterami F-16 pousadzałbym ludzi, którzy nigdy wcześniej nie latali na tych samolotach. Zakładam taki sam wynik.
\"Nie dbam o to, czy kraje sąsiadujące z Rosją zostaną skomunizowane\"

F. D. Roosvelt
Avatar użytkownika
tootenhamon
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1667
Dołączył(a): 26 gru 2004, o 18:12

Postprzez PiterNZ » 3 lis 2005, o 21:57

[quote=""tootenhamon""]Ta? To ciekaw jestem jak wyglądałyby ćwiczenia, gdyby do Rosji zabrano kilka F-16 z Izraela, powsadzano tu i tu pilotów, za sterami nowych Su-35 usadziłbym najlepszych asów, a za sterami F-16 pousadzałbym ludzi, którzy nigdy wcześniej nie latali na tych samolotach. Zakładam taki sam wynik.[/quote]
1) Su-35 nie stanowi podstawy lotnictwa Rosji;
2) Czy Ukraina posiada Su-35;
3) Od kiedy Rosja graniczy z Rumunią;
4) Nie sądzę, żeby Rumunia nie przeszkoliła swoich pilotów;
5) Su-35 nowe to moga być z racji daty produkcji ale generalnie samolot jest mocno przereklamowany.

P.S. 1) Pomijam już usadzenie :);
P.S. 2) Spotkałem się z opinią, że w początkach produkcji np. w PRL stosowano nowocześniejsze technologie w TS-11 niż w ZSRR przy produkcji Su-27.
PiterNZ
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5033
Dołączył(a): 29 paź 2005, o 22:09

Postprzez Paweł » 3 lis 2005, o 21:59

Tootenhamon ma po części rację - czeka ich długi okres szkolenia, za przykład weźmy naszych pilotów, ile już ćwiczą w stanach? 2 lata ponad. Jednak trochę przesadziłeś - kto będzie potencialnym wrogiem? Węgierskie MiG-21/23/29, Mołdawskie MiG-29, Serbskie MiG-21/29 czy też Bułgarskie Su-22/25, MiG-21/29? Zapewne z Rosją wojować nie będą ;)
\"Come to the Dark Side. We have cookies.\"
\"Nawet małe dzieci wiedzą, że amerykańskie samoloty zrzucają bomby i rakiety, a rosyjskie pokój i dobrobyt.\"
Avatar użytkownika
Paweł
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 317
Dołączył(a): 8 gru 2004, o 07:19

Postprzez waldi » 4 lis 2005, o 15:28

12 szt. za 150 mil. niezła cena . A mnie ciekawi jak spisują się ich Mig 21-2000.
"Słabym pozostaje jedna broń-
Błędy silnych..."
Avatar użytkownika
waldi
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 66
Dołączył(a): 8 wrz 2005, o 14:38

Postprzez PiterNZ » 4 lis 2005, o 23:20

[quote=""Paweł""]Tootenhamon ma po części rację - czeka ich długi okres szkolenia, za przykład weźmy naszych pilotów, ile już ćwiczą w stanach? 2 lata ponad. Jednak trochę przesadziłeś - kto będzie potencialnym wrogiem? Węgierskie MiG-21/23/29, Mołdawskie MiG-29, Serbskie MiG-21/29 czy też Bułgarskie Su-22/25, MiG-21/29? Zapewne z Rosją wojować nie będą ;)[/quote]
1) Okres szkolenia tak.
2) Mołdawia ma 6 MiG-29.
3) Węgry posiadają 22 MiG-21 ale są wtrakcie wycofywania i zastąpią je JAS-39. Czyli osiągnięcie gotowości bojowej też potrwa.
Posiadają 27 MiG-29 ale ciekawe jaka jest ich gotowość bojowa. Pamiętajmy, że F-16A/B nie będą jedynymi samolotami Rumunii.
4) Serbia po wojnie posiada 5 MiG-29 i 37 MiG-21 czyli porażającego wrażenia raczej nie robi.
5) Najsilniej na papierze wygląda Bułgaria ale w rezerwie (może w trakcie wycofywania są: 16 MiG-21 i 14 Su-22) poza tym 21 MiG-29.

Co ciekawe w Lotnictwie jest artykuł z którego wynika, że Węgry nie eksploatują już MiG-21, Su-22 ani Su-25. Modernizują MiG-29 ale tylko połowę czyli tak jak u nas.
Stąd pytanie jak wyglądaja naprawdę inni sąsiedzi Rumunii?
PiterNZ
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5033
Dołączył(a): 29 paź 2005, o 22:09

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości