Iskandery a nasze lotniska

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Iskandery a nasze lotniska

Postprzez Sebis66 » 1 mar 2013, o 17:37

[quote=""oskarm""]Kest malo prawdopodpbne bysmy to my byli strona atakujaca, woec ostnieje spore prawdopodobienstwo, ze nasze lotnictwo zostanie przetrzebione zanim wystartuje. Czas lotu Iskandera z OK do Poznania to maks 6 minut.[/quote] I na pewno zrobią to Iskandery. Oskarm to tylko twoja wizja. Widziałeś w jakimkolwiek opracowaniu podobne? Widziałeś z bliska pas startowy? Tak łatwo w niego trafić nie mówiąc o schronohangarach? Skoro to taka super niby metoda czy Amerykanie używali ATACMS w podobnym celu? Na przykład Toczki przewidziano do użycia w celu ostrzału rozmieszczonych na lotnisku statków powietrznych i tylko tyle. Już dużo lepszy efekt można osiągnąć ostrzeliwując lotniska wojsk lądowych gdzie śmigłowce stoją pod chmurką.
Avatar użytkownika
Sebis66
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3707
Dołączył(a): 15 wrz 2008, o 10:10

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 1 mar 2013, o 18:44

Ja tam głupi jestem, ale producent pisze coś taiego:
http://www.kbm.ru/production/otrk/37.html
самолеты и вертолеты на стоянках

i jeszcze o typach głowic:
кассетная
осколочно-фугасная
проникающая

Przy CEP 5-7 metrów, ile potrzebujesz pocisków by wyłączyć pasy startowe na wszystkich 4 lotniskach, na których stacjonuja samoloty myśliwskie? Mi cośsię wydaj, że 48 pocisków z jednego pułku wystarczy.

Ale powtarzam, jestem głupi, dlatego lepiej mnie nie słuchać. Lepiej założyć, że będziemy zwarci i gotowi, a Rosjanie jeśli już to będą zrzucać co najwyżej ulotki z wezwaniem do: poddania się, płaceniu 1000 USD za baryłkę ich ropy itp.
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2001
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Sebis66 » 1 mar 2013, o 19:35

Ja tam głupi jestem, ale producent pisze coś taiego:
Skoro sam tak uważasz :wink:, bo o czym ja pisałem? Tylko, że to rosyjskie samoloty stoją często na стоянках nasze w schronohangarach, nawet leciwe Migi w Mińsku. Ich nie ostrzelasz amunicją kasetową.
Przy CEP 5-7 metrów, ile potrzebujesz pocisków by wyłączyć pasy startowe na wszystkich 4 lotniskach, na których stacjonuja samoloty myśliwskie? Mi cośsię wydaj, że 48 pocisków z jednego pułku wystarczy.
Akurat wystarczy. Ten CEP to dla jakiej głowicy - optycznej? Pas to nie jest cel kontrastowy i nie łatwo w niego trafić. Ma długość 2500 m, a ile potrzebuje F16 do wystartowania w misji na przechwycenie? Te najnowsze pasy są robione na zasadzie plastra miodu i kilka trafień spowoduje niewielkie uszkodzenia. Na zachodzie odchodzi się od niszczenia pasów startowych, jako mało efektywnego sposobu.
Avatar użytkownika
Sebis66
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3707
Dołączył(a): 15 wrz 2008, o 10:10

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 1 mar 2013, o 20:50

Dla optyki, to jest cel bardzo kontrastowy, nie wazne czy w zakresie swiatla wodzialnego czy podczerwieni.

By wylaczyc pas z dzialania beda potrzebne 3 dziury. 1 godzina bez lotnictwa na niebie bedzie oznaczac duza swobode w dobijaniu przez lotnictwo tego, czego nie zniszczyly iskandery.
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2001
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez dawo » 1 mar 2013, o 21:03

Przy rosądnej OPL lotnictwo niczego dobijać nie będzie sobie swobodnie :)
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3414
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Sebis66 » 1 mar 2013, o 21:34

[quote=""oskarm""]Dla optyki, to jest cel bardzo kontrastowy, nie wazne czy w zakresie swiatla wodzialnego czy podczerwieni.[/quote] Nie jest kontrastowy, bo jest płaski jak stół. Dotyczy to w szczególności pocisków kierowanych. Najlepiej z takim poradzą sobie głowice z GPS.
By wylaczyc pas z dzialania beda potrzebne 3 dziury.
Jak ty to wyliczyłeś? Z kapelusza? F-16 potrzebuje 250 m do rozbiegu. Do tego zależy gdzie dokładnie trafisz czy w sam środek czy bliżej krańca pasa. I skąd te czasy? Jeśli uszkodzenia nie są duże można położyć specjalne maty. W przypadku informacji o zagrożeniu można też część samolotów rozśrodkować, mamy coraz więcej bardzo dobrych lotnisk cywilnych. Brytyjczycy bombardowali tak pasy startowe w 1982 z kiepskim skutkiem. Na pewno nie jest to takie proste jak z uporem od lat sugerujesz.
Avatar użytkownika
Sebis66
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3707
Dołączył(a): 15 wrz 2008, o 10:10

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 1 mar 2013, o 21:42

Nawet stare glowice optyczne maja czasy odswiezania 24 razy na sekunde. Zarowno w pasmie widzialnym jak i termowizji pas startowy ma bardzo duza kontastrowosc w stosunku do otoczenoa. A tu masz sidok z dosyc prostego radaru w trybie SAR http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 8975,d.Yms Przy ukladzie kombinowanym, bezwladnosciowym i naprowadzaniu w ostatniej fazie na podstaiw porownania obrazu z glowicy optycznej, nie ma problemu by trafic w cel. To samo dotyczy glowicy radarowej. W tym wypadku punktem odniesienoa sa punkty charalterystyczne, to w polaczeniu z zyroskopami laserowymi wystarczy do trafienia w pas. Wszystko pod warunkiem, ze maz odpowiednie mapy celow.

Prosze o zrodlo mowiace o starcie F-16 w konfiguracji do walki powietrznej na 250m. Ja w instrukcjach w konfiguracji z 2x AIM-9 i 2x AIM-120 i polowa paliwa spotkalem sie z wartosciami 675m.
Ostatnio edytowano 1 mar 2013, o 21:58 przez oskarm, łącznie edytowano 1 raz
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2001
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez dawo » 1 mar 2013, o 21:50

Rosyjskie lotnictwo póki co nam pasów precyzyjnie nie zbombarduje ( vide Gruzja), Iskander jak trafi swoją głowicą, plus duża energia kinetyczna to raczej pozamiatane. Wystarczą dwa, trzy celne uderzenia aby wyeliminować pas. Nikt nie będzie ryzykował utraty samolotu podczas startu, bo ktoś wyliczył że rozbieg to 400m, a pas bez dziur na 416. Mamy "Siły szybkiego remontowania". Ubolewam straszliwie, że nasi zrezygnowali z DOLi... :(
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3414
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 1 mar 2013, o 23:25

sebis66, żebyś sie juzwięcej nie kompromitował zdjęcia pasów startowych w podczerwieni:
http://www.nvl.army.mil/assets/images/20090824.jpg
http://www.hf.faa.gov/docs/AAR_1_Annual ... _9_img.jpg
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2001
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Sebis66 » 2 mar 2013, o 00:25

[quote=""oskarm""]Prosze o zrodlo mowiace o starcie F-16 w konfiguracji do walki powietrznej na 250m. Ja w instrukcjach w konfiguracji z 2x AIM-9 i 2x AIM-120 i polowa paliwa spotkalem sie z wartosciami 675m. [/quote] O co źródło to inne dane:
http://www.mirage-jet.com/COMPAR_1/compar_1.htm Nie zmienia to faktu, że F-16 do rozbiegu potrzeba ułamka długości pasa.
sebis66, żebyś sie juzwięcej nie kompromitował zdjęcia pasów startowych w podczerwieni:
No fajnie tylko co to ma wspólnego z głowicą Iskandera podobnie jak radar SAR :?: :lol:
[quote=""dawo""]Wystarczą dwa, trzy celne uderzenia aby wyeliminować pas. Nikt nie będzie ryzykował utraty samolotu podczas startu, bo ktoś wyliczył że rozbieg to 400m, a pas bez dziur na 416. Mamy "Siły szybkiego remontowania". Ubolewam straszliwie, że nasi zrezygnowali z DOLi... :([/quote] Dawo to samo pytanie co wcześniej do oskarma jakim cudem ty wyliczyłeś te dwa trafienia. Krzesiny to 300 tys. metrów kwadratowych powierzchni pasa. Dwa dołki i już? I mylisz się co do ryzyka startów. W czasie wojny rządzą inne reguły i nawet pod bombami się startuje. I pisałem już jak marnie poszło Brytyjczykom z wyeliminowaniem argentyńskich lotnisk. Ci mimo uszkodzeń bardzo szybko przywracali je od użytku.
Avatar użytkownika
Sebis66
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3707
Dołączył(a): 15 wrz 2008, o 10:10

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez dawo » 2 mar 2013, o 11:12

[quote=""Sebis66""]
[quote=""dawo""]Wystarczą dwa, trzy celne uderzenia aby wyeliminować pas. Nikt nie będzie ryzykował utraty samolotu podczas startu, bo ktoś wyliczył że rozbieg to 400m, a pas bez dziur na 416. Mamy "Siły szybkiego remontowania". Ubolewam straszliwie, że nasi zrezygnowali z DOLi... :([/quote] Dawo to samo pytanie co wcześniej do oskarma jakim cudem ty wyliczyłeś te dwa trafienia. Krzesiny to 300 tys. metrów kwadratowych powierzchni pasa. Dwa dołki i już? I mylisz się co do ryzyka startów. W czasie wojny rządzą inne reguły i nawet pod bombami się startuje. I pisałem już jak marnie poszło Brytyjczykom z wyeliminowaniem argentyńskich lotnisk. Ci mimo uszkodzeń bardzo szybko przywracali je od użytku.[/quote]

Dwa trzy trafienia Iskandera i jest pozamiatane. Tak uważam- przy założeniu że atak będzie celny oczywiście. Zobacz jak prowadzą drogi kołowania na lotnisku w Krzesinach. Z pasa może i da sie wystartować, ale jak na niego wjechać ?

Ogromnym plusem F-16 jest to, o czym bardzo rzadko wspominają jego krytykanci, że wszystkie trzy golenie podwozia są bardzo blisko siebie. I jeżeli faktycznie będzie sie podejmowało ryzyko startu z zniszczonego pasa, to ma większe szanse niż większość innych samolotów.

p.s. My podobnie jak Argentyna mamy ekipę do przeprowadzania szybkich remontów uszkodzonych pasów.

Podejrzewam że jakby co Iskandery by do nas z uranem przyleciały...
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3414
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez Grzegorz » 2 mar 2013, o 12:43

[quote=""dawo""] Mamy "Siły szybkiego remontowania". Ubolewam straszliwie, że nasi zrezygnowali z DOLi... :([/quote]
Mamy opracowane metody szybkiej naprawy powierzchni lotnisk wojskowych... :wink: I oczywiście cywilnych...
Dziura, lej (około 5 m średnicy i większy...) czy jak to tam nazwać w zależności od złożoności uszkodzeń powierzchniowych do 3h, oczywiście mniejsze do 1h... Niestety o ile uszkodzenia będą podpowierzchniowe i rozległe czas naprawy i o czym należy pamiętać również uporządkowania powierzchni lotniska wielokrotnie może się wydłużyć... najniebezpieczniejsze są uszkodzenia powierzchniowe (od np niewielkich ładunków subamunicji itp...itd...etc...) ze względu na złożoność naprawy i ryzyko zassania uszkodzonego fragmentu nawierzchni (nie rozpoznanego wcześniej...) przez startujący samolot, lub kolejny startujący samolot...
Z DOL nie rezygnujemy pomimo że nikt o tym nie wspomina...
Obrazek
Grzegorz
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4924
Dołączył(a): 18 gru 2006, o 03:43
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez svartild » 2 mar 2013, o 13:15

Tę dyskusję to do działu Lotnictwo trzebaby przenieść.
dawo: Wjechać na pas to i po trawie chyba można (jeśli nie zbyt grząska). Lepiej oczywiście być po tej trawie ciągniętym (bo można coś wciągnąć do silnika z podłoża).
Czy myśli się o startach z pomocą rampy? Wiem że Rosjanie ćwiczą takie starty, ale to na potrzeby lotnictwa morskiego i startów z lotniskowców. Czy rampy mają sens w przypadku uszkodzenia pasa?
svartild
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 66
Dołączył(a): 8 sie 2011, o 08:20

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez oskarm » 2 mar 2013, o 13:51

[quote=""Sebis66""] [quote=""oskarm""]Prosze o zrodlo mowiace o starcie F-16 w konfiguracji do walki powietrznej na 250m. Ja w instrukcjach w konfiguracji z 2x AIM-9 i 2x AIM-120 i polowa paliwa spotkalem sie z wartosciami 675m. [/quote] O co źródło to inne dane:
http://www.mirage-jet.com/COMPAR_1/compar_1.htm Nie zmienia to faktu, że F-16 do rozbiegu potrzeba ułamka długości pasa.[/quote] To chyba mocno odbiega od powawanych przez ciebie 250m? Drugie pytanie, co zdziała myśliwiec z dwoma AIM-9 i minimalna ilościa paliwa w walce? Ja pozostanę przy swoim.

[quote=""Sebis66""]
sebis66, żebyś sie już więcej nie kompromitował zdjęcia pasów startowych w podczerwieni:
No fajnie tylko co to ma wspólnego z głowicą Iskandera podobnie jak radar SAR :?: :lol:[/quote] Nic, bo jak wcześniej zostało napisane, Iskander ma w końcowej fazie naprowadzanie optyczne.
Pokazałem to i zdjęcia z termowizji, byś dalej się nie kompromitował brakiem podstawowej wiedzy z zakresu fal elektromagnetycznych i nie twierdził, że jeśli coś jest płaskie to jest małokontrastowe.
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2001
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Re: Modernizacja PMW do 2030 roku

Postprzez aso » 2 mar 2013, o 15:24

[quote=""oskarm""]Nic, bo jak wcześniej zostało napisane, Iskander ma w końcowej fazie naprowadzanie optyczne.[/quote]

Nie ma a może mieć. Nie wszystkie głowice mają tę opcję.
Obrazek
aso
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1115
Dołączył(a): 9 gru 2011, o 00:52

Następna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

cron