Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez analityk » 1 kwi 2012, o 12:50

Ile kosztuje dzisiaj odrzutowy samolot myśliwski? Starałem się określić rzeczywistą cenę jednostkową za samolot. Wartość kontraktu jest zazwyczaj powiększona o koszty amunicji, części zapasowych, silników, szkolenia mechaników i pilotów. Często stosuje się szacunkowe ceny (np.: dla Lockheed Martin F-16 określanie ceny-F-16A/B: $14.6 million (fiscal 98 constant dollars), F-16C/D: $18.8 million (fiscal 98 constant dollars). Różnice wynikają także z przyjmowania różnych przeliczników walut (euro, dolar), albo wręcz ich mylenia (jest różnica między 50 mln dolarów, a 50 mln euro). Dziwiła mnie też bardzo niewielka cena używanych F-16 oferowanych dla niektórych państw-około $ 15-16 mln.

Chcę też określić cenę minimalną jaką trzeba zapłacić za pełnowartościowy odrzutowy samolot myśliwski tzn. taki, który obok walki powietrznej może wykonywać także zadania z zakresu niszczenia celów naziemnych i rozpoznania. Obecnie przyjmuję, że jest to kwota od około $ 35 mln do $ 55 mln. Dla porównania starałem się określić rzeczywistą cenę Lockheed Martin F-16. Wszystkie ceny podałem w dolarach.

Lockheed Martin F-16, samolot używany, zmodernizowany:

Nieuzbrojony płatowiec
F-16A/B Block 10/Block 15 $ 18.7-20.7 mln;
F-16C/D Block 25 $ 24.0 mln

Konfiguracja podstawowa (walka powietrzna)
-F-16A/B Block 10/Block 15 $ 22.8 mln-26,9 mln;
-F-16C/D Block 25 $ 29,3 mln

Konfiguracja rozszerzona o zadania bombardowania i rozpoznania (bardziej rozbudowana elektronika)
-F-16A/B Block 10/Block 15 $ 25.1 mln-29,8 mln;
-F-16C/D Block 25 $ 34,5 mln

Przykład kontraktów łącznie z cenami amunicji, części zapasowych, silników, szkolenia mechaników i pilotów:
-30 F-16A/B Block 10/Block 15 dla Austrii zmodernizowanych do poziomu odpowiadającego MLU to koszt około $ 1 mld
-24 F-16C/D dla Rumunii zmodernizowanych do poziomu odpowiadającego Block 50/52 to około $ 1,2 mld
-24 F-16A/B Block 10/Block 15 dla Indonezji zmodernizowanych do poziomu odpowiadającego MLU to koszt około $ 750 mln
-12 F-16A/B Block 10/Block 15 zmodernizowanych do poziomu ? dla Chorwacji to około $ 420 mln

Lockheed Martin F-16, samolot nowy:

F-16C/D Block 50/52 cena minimalna:
Nieuzbrojony płatowiec $ 40-45 mln
Uzbrojony samolot $ 50-55 mln (np.: $ 55 mln kosztował F-16C/D Block 50/52 dla Chile)

Pytanie: czy bogatsza elektronika, możliwość zabierania bardziej zróżnicowanego uzbrojenia, rozbudowane komputer pokładowy, oraz środki łączności i walki radioelektronicznej, większe możliwości radaru mogą zwiększyć cenę Block 50/52 o około $ 20 mln (np.: nieuzbrojony płatowiec dla Grecji kosztował $ 40 mln, samolot uzbrojony $ 66 mln)? Jako uzbrojenie dodatkowe (uzupełniające) wymagające rozbudowy elektroniki pokładowej producent traktuje np.: HTS (Harm Targeting Systems) oraz pociski JASSM, zasobniki JSOW, zestawy JDAM.

Odrzutowe samoloty myśliwskie, nowe:

-Chengdu FT-17
Konfiguracja podstawowa ~ $ 25 mln
Konfiguracja rozszerzona ~ $ 30 mln

-J-10 $ 28-29 mln

-Mig 29 Fulcrum $ 29-31 mln

-Suchoj Su-27 Flanker $ 35-36 mln

-Suchoj Su-30 (elektronika, komputer, środki łączności i walki radioelektronicznej rosyjsko-ukraińskie) $ 38-42 mln

-Suchoj Su-30 (elektronika, komputer, środki łączności i walki radioelektronicznej francusko-izraelskie) $ 50-54 mln

-Saab J-39 C/D Gripen $ 61-69 mln (ale oferta dla Bułgarii to tylko $ 55 mln za samolot)

-Eurofighter Typhoon $ 82,5-86,5 mln

-Dassault Rafale $ 110-120 mln
analityk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1127
Dołączył(a): 10 kwi 2011, o 16:22

Re: Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez satanikus robotikus » 5 paź 2015, o 10:17

Nie wiedziałem za bardzo gdzie to wkleić a nie chciałem dla jednego pytania tworzyć wątku więc zapytam tu:

Czytałem jakiś czas temu na Wiki przy okazji lektury o lotnictwie ChRL że jeden z programów modernizacyjncyh ich F-7 Airguard we wczesnych latach 80tych upadł kiedy okazalo się że wstawienie zachodniej awioniki i silnika kosztowało tyle samo lub więcej co nowy F7. Ponoć cena oferowana na rynku za ten samolot w wersji Chińskiej eksportowej to ok. 2mln USD na rok 1984. Biorę poprawkę że to był produkt Chiński a więc potencjalnie nawet gorszy niż nabywane przez lotnictwo polskie MiGi-21 bis ale mimo wszystko tylko 2mln USD. Jeżeli przeliczyć to według spadku wartości dolara wskutek inflacji to w 1999r. 1USD był wart ok. 1.5USD z roku 1984. Zatem po tych samych cenach F7 kosztowałby - nowy i przypuszczalnie goły tj. bez części zamiennych i uzbrojenia - 3mln USD.

Czy ktoś sie orientuje jaka była cena nabywanych z drugiej ręki samolotow klasy Su-22 lub Mig-21 w latach 90tych i 2000nych? Od Polski kupowała MiGi 21 Uganda ( ponoć miało to pokryć koszty remontów i nie pokryło) i Wietnam (stare samoloty na części zapewnie). Su-22 kupowała - z tym że z innych źródeł - Angola żeby uzupełnić straty po wojnie domowej. Za jakie pieniądze chodziły te maszyny na rynku wtórnym?

Najbardziej interesuje mnie to w kontekście opłacalności modernizacji różnych samolotów bo czytając o historii Su-22 można np. doczytać się że proponowane modernizacje rosyjskie, francuskie i izraelskie zamykały się w przedziale od 4mln USD do 15mln USD za bardzo hipotetyczną wymianę prawie wszystkich podzespołów. Analogicznie Rumunia modernizowała swoje MiGi-21 do standardu Lancer za kwotę której teraz nie mogę znaleźć ale jednocześnie modernizowano 100 maszyn różnych wariantów - M, MF, UM i bis. Jaka była jednak faktyczna wartość rynkowa samolotu bazowego w takiej sytuacji - dla uproszczenia skupiam się tu na potencjalnej wartości na lata 1990-1991 (lub później - zakładając brak dalszej eksploatacji ) i maszynach mniej wyeksploatowanych takich jak MiG-21bis po pierwszym generalnym remoncie (8lat eksploatacji) lub prawie-nowych takich jak polskie Su-22 z r. 1985.

Biorąc poprawkę na ceny za za F16 na koniec lat 90tych 15mln USD za wariant A/B i 20mln USD za C/D (block 30 lub 40?) i wspomnianą cenę F7 Airguard to wychodzi że można by sie spodziwać cen maksymalnie 2-3mln USD za mało używanego MiG21bis i 3-4 mln USD za mało używanego Su-22 (podnoszę cenę głównie za większy udźwig uzbrojenia i zdolność do przenoszenia jakiegośuzbrojenia kierowanego. Jak było faktycznie?
satanikus robotikus
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 976
Dołączył(a): 29 kwi 2015, o 18:33

Re: Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez urbanoid » 5 paź 2015, o 10:43

7 MiG-21, w tym jeden UM, za 8,5 mln USD.

Za SIPRI.
Avatar użytkownika
urbanoid
Moderator
Moderator
 
Posty: 5374
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 13:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez satanikus robotikus » 5 paź 2015, o 11:21

Piszesz o transakcji z Ugandą jak rozumiem? Wychodzi 1.2mln USD w roku 1999 za prawie dwudziestoletnie samoloty.
satanikus robotikus
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 976
Dołączył(a): 29 kwi 2015, o 18:33

Re: Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez urbanoid » 5 paź 2015, o 11:29

Tak, znalazłem jeszcze parę innych, bo jak się wciągnę to ciężko mi się zatrzymać:

Remont 7 MiG-21 plus zakup 5 wyremontowanych dla Chorwacji - 13,7 mln USD wg Altair, 14 mln EUR wg SIPRI. Tyle, że to akurat jest świeży deal.

4 MiG-27 dla Sri Lanki, z Ukrainy, 2000 - 8 mln EUR.

8 Su-22 z Ukrainy dla Wietnamu, 2004-2006, 20 mln USD, zmodernizowane i przystosowane do działań przeciwokrętowych.

Gdzieniegdzie jest o 40 Su-22 z Polski dla Wietnamu, ale to był kompleksowy deal, sporo innych rzeczy też w nim się znalazło. Nawet nekrowątek z militarium jest:
viewtopic.php?f=19&t=319
Avatar użytkownika
urbanoid
Moderator
Moderator
 
Posty: 5374
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 13:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez satanikus robotikus » 5 paź 2015, o 11:40

8 Su-22 z Ukrainy dla Wietnamu, 2004-2006, 20 mln USD, zmodernizowane i przystosowane do działań przeciwokrętowych.


To jest 2.5mln USD za maszynę to zbyt duży zakres modernizacji raczej nie wchodził w grę jeżeli popatrzymy jakie oferty składali Rosjanie Polsce. Raczej mały upgrade awioniki i używanie tych samych rosyjskich pocisków co domyślnie: Ch-23, Ch-25, Ch-29 i Ch-58. Jeżeli przeciwokrętowo to co nowego mogło wchodzić w zakres moderki? Ch-59? Ch-35? Wietnam z Rosją stoi dobrze i kupuje uzbrojenie więc mogli się dogadać na nowsze pociski.

Remont 7 MiG-21 plus zakup 5 wyremontowanych dla Chorwacji - 13,7 mln USD wg Altair, 14 mln EUR wg SIPRI. Tyle, że to akurat jest świeży deal.


Też lekko ponad 1mln USD za maszynę - z tym że to pewnie są minimalnie doposażone wersje bo w chwili obecnej takie koszty miałby sam remont podstawowy płatowca i silnika na tak antycznej maszynie.

Gdzieniegdzie jest o 40 Su-22 z Polski dla Wietnamu, ale to był kompleksowy deal, sporo innych rzeczy też w nim się znalazło. Nawet nekrowątek z militarium jest:


Najzabawniejsza w tym wszystkim jest ta panika (w 2005) że wyzbędziemy się wszystkich Suchojów. Zgroza!

Swoją drogą kiedyś zastanawiałem się jaki był faktyczny potencjał modernizacyjny tego samolotu i jak się to przekładało na jego potencjalną chodliwość na rynkach wtórnych. Potencjalni nabywcy to głównie kraje trzeciego świata relatywnie dobrze stojący w stosunkach z Rosją - Wietnam, Jemen, Syria i Angola - zatem nie było potrzeby do modernizowania w takim zakresie jak na potrzeby PSP bo często wystarczyły podstawowy upgrade awioniki. Ale patrząc na kwoty w tych transakcjach to wychodzi że używane 20 Su-22 lub 40 MiG-21 to równowartość jednego nowego F-16. Szok! Jednak realia "poważnych" wojen w trzecim świecie to coś całkowicie z innej bajki. Trochę to pokazuje i tłumaczy np. problemy Gripena w konkurencji z Suchojami.
Ostatnio edytowano 5 paź 2015, o 11:51 przez satanikus robotikus, łącznie edytowano 2 razy
satanikus robotikus
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 976
Dołączył(a): 29 kwi 2015, o 18:33

Re: Ile tak naprawdę kosztuje odrzutowy samolot myśliwski?

Postprzez urbanoid » 5 paź 2015, o 11:46

Nie twierdzę, że zakres modernizacji był duży. Jeśli miałbym zgadywać, to uznałbym, że było wręcz przeciwnie. Na dobrą sprawę to mógł być sam remont, a o modernizacji ot tak napisali.

PS. Tylko tego nie brać dosłownie, w teorii wystarczy poprawić parametry jakiejś jednej pierdoły i wot modernizacja.
Avatar użytkownika
urbanoid
Moderator
Moderator
 
Posty: 5374
Dołączył(a): 5 lip 2010, o 13:34
Lokalizacja: Łódź


Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości