Uzywany samolot dla SP?

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez jasiol » 29 paź 2017, o 23:39

Pod kątem "zwrotności" tak, pod kątem udźwigu - nie. A wygląda na to, że obecny pomysł na "walkę myśliwców" to wypuszczenie max dużej ilości AMRRAMów/Meteorów i powrót do domu po następną porcję, więc "ciężarówka" lepiej do takiej koncepcji przystaje.
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 356
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Pismak » 30 paź 2017, o 00:11

Tyle że u nas duży i mniej zwrotny myśliwiec będzie tak czy inaczej w czasie W musiał korzystać z zapasowych lotnisk lub wprost z pasów tymczasowych. Wszystkie większe lotniska będą atakowane w pierwszej kolejności- zwłaszcza te w których zgromadzimy "zapasy". Przeciwnik będzie dysponował dobrym rozeznaniem i nie da się strzelać jak do kaczek jak USA w pierwszej wojnie irackiej. Musimy mieć samoloty bardziej manewrowe bo będą musiały działać w realiach przewagi npla w powietrzu, opl i rozpoznaniu.
No i nowe szerszenie to już półka wyżej jeśli chodzi o cenę w porównaniu nawet z F-16 V/ Kanadyjczycy za 10 zapłacili 5,2 mld dolarów- wraz z całym pakietem uzbrojenia, części zamiennych i wsparcia logistycznego ale my też gołych byśmy nie kupili a za taką kwotę to można śmiało nabyć dwa razy tyle F-16 z zapleczem. F-18 z pakietem to drogi interes. Średnia wychodzi powalająca.
Australia 150mln za samolot
Kuweit 250 mln za samolot
Kanada ok 300 mln za sztukę
Przy takich cenach "pakietu" lepiej od razu zapomnieć o następnym typie wymuszającym inwestycję w infrastrukturę i skupić się na dodatkowych samolotach w typie jaki już eksploatujemy czyli F 16.
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2064
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez net_sailor » 31 paź 2017, o 11:02

Lumen napisał(a):A przypadkiem o najnowszych wersjach "super buga" nie mówi się aby "super horror"?

Tak przypadkiem natrafiłem na wywiad pilota SH, który latał też na H i dał się namówić na porównanie obu konstrukcji. Według jego słów wszystko w nowym samolocie jest lepsze lub co najwyżej inne. Polecam:
https://hushkit.net/2012/07/13/hushkit- ... inal-word/
net_sailor
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 260
Dołączył(a): 25 mar 2014, o 15:00

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Pismak » 31 paź 2017, o 16:03

Dziwnie to sformułowałeś:
samolocie jest lepsze lub co najwyżej inne
Nie za bardzo rozumiem sens bo zdanie jest wewnętrznie sprzeczne czy raczej niespójne. Jak coś może być lepsze lub co najwyżej inne?
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2064
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Razparuk » 31 paź 2017, o 17:11

Panowie myslenie o innym typie WSB to sa mrzonki na dokladke oparte na fatalnym przekonaniu ze nas na cos takiego stac...a nie jest tak.
F-16 to b.dobry samolot i tylko trzeba ich chocby jeszcze z 24 szt. Oczywiscie nowych jesli zmodernizowane uzywki to ilosc powinna byc wieksza.
Avatar użytkownika
Razparuk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1121
Dołączył(a): 26 lut 2005, o 21:53

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez jasiol » 31 paź 2017, o 21:22

Pismak napisał(a):Tyle że u nas duży i mniej zwrotny myśliwiec będzie tak czy inaczej w czasie W musiał korzystać z zapasowych lotnisk lub wprost z pasów tymczasowych. (...) Musimy mieć samoloty bardziej manewrowe bo będą musiały działać w realiach przewagi npla w powietrzu, opl i rozpoznaniu.

Hm, ale jakie przewagi lepsza manewrowość F-16 nad F-18 ma dawać? Bo w przypadku startu/lądowania nie ma żadnej różnicy F-16 czy F-18, parametry wymaganego lotniska i tak się łapią na sojusznicze wymagania pod Herculesy i F-15 USAF. ;)
Zresztą, u nas swego czasu na DOLach Any-24 lądowały.
Pismak napisał(a):nowe szerszenie to już półka wyżej jeśli chodzi o cenę w porównaniu nawet z F-16 V(...) za taką kwotę to można śmiało nabyć dwa razy tyle F-16 z zapleczem.

Pewnikiem masz rację, ale po to się prowadzi negocjacje, żeby poznać ceny i porównać możliwości. A najlepiej robić jak Szwajcarzy w przetargu wygranym przez Gripena: nie kupowali na sztuki, ale zdefiniowali potrzeby i policzyli, kto spełni najtaniej. I wyszło im, że Gripen, który był najtańszy i trzeba było go kupić w największej ilości.


Razparuk napisał(a):myslenie o innym typie WSB to są mrzonki

Przecież to są takie dość ogólne rozważania o zaletach czy wadach poszczególnych typów. Z drugiej strony, jakby Boeing zaoferował 36F-18 w cenie 24 F-16...
;)
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 356
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Pismak » 31 paź 2017, o 22:39

Hm, ale jakie przewagi lepsza manewrowość F-16 nad F-18 ma dawać? Bo w przypadku startu/lądowania nie ma żadnej różnicy F-16 czy F-18, parametry wymaganego lotniska i tak się łapią na sojusznicze wymagania pod Herculesy i F-15 USAF. ;)
Zresztą, u nas swego czasu na DOLach Any-24 lądowały.
Chodziło mi o to ze nie tylko miejsca stacjonowania będą musiały być dostosowane do nowego typu ale też teoretycznie wszystkie lotniska zapasowe itd w przynajmniej takim zakresie aby mogły zapewnić minimum możliwości działania nie jednemu ale dwóm typom nowoczesnych maszyn. Przecież wiadomo że infrastruktura w miejscach stacjonowania w czasie P będzie jednym z głównych i pierwszych celów ataków więc lotniska zapasowe muszą dawać coś więcej niż możliwość lądowania/startu.
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2064
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez jasiol » 31 paź 2017, o 23:22

Napraw na lotniskach "polowych" i tak nie będzie nikt robił, bo nie ma jak, do tego potrzebne są warsztaty - więc odpadają zapasy większości części zamiennych. Paliwo i środki bojowe te same. Podejścia do agregatów też (chyba?) winny być te same.
Imo największy problem to szkolenie ludków w obsłudze, ale to kwestia kasy - dlatego trzeba najpierw policzyć.
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 356
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez net_sailor » 2 lis 2017, o 09:40

Pismak napisał(a):Dziwnie to sformułowałeś:
samolocie jest lepsze lub co najwyżej inne
Nie za bardzo rozumiem sens bo zdanie jest wewnętrznie sprzeczne czy raczej niespójne. Jak coś może być lepsze lub co najwyżej inne?

W porównaniu do poprzednika SH jest cięższy, zmieniła się pow. nośna i pow. powierzchni sterowych. Po prostu mimo zewnętrznego podobieństwa jest inny w technice pilotażu. Wszystko pozostałe: udźwig, wyposażenie itp. jest dużo lepsze.
net_sailor
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 260
Dołączył(a): 25 mar 2014, o 15:00

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez obiekt172 » 2 lis 2017, o 13:27

2 silniki = dwa razy tyle roboty SiLowca = koszt.
Dodatkowo nowy typ maszyny to nowy (choć podobny) program szkolenia

Słowem koszta rosną. Jesteśmy na dorobku stąd też albo kupujemy F-16 albo maszynę o zupełnie innych możliwościach..
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 3123
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez net_sailor » 2 lis 2017, o 22:25

Żeby było jasne - nie forsuję SH dla SP, choć to bardzo dobra maszyna. Po prostu padło pytanie sugerujące, że z SH jest jakiś niewydarzony złom. Jakoś piloci na nim latający tego nie potwierdzają i tyle.
net_sailor
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 260
Dołączył(a): 25 mar 2014, o 15:00

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Pismak » 3 lis 2017, o 00:20

Zgadza się. Bo pilot z zasady lata na maszynie i nie interesują go inne "detale" jak koszt maszyny jej obsługi czy komplikacja logistyki- tym bardziej w czasie P kiedy jest to mniej istotne z punktu widzenia samego pilota niż w czasie W. Nie jest to bynajmniej kontra do tego co napisałeś tylko podsumowanie. W świecie pilotów oczywistym jest że chcieliby latać na jak najnowocześniejszych i jak najnowszych maszynach, w świecie budżetu Polski następny typ maszyny to byłyby duże dodatkowe koszty wpływające na samą wielkość zakupu tym bardziej niepotrzebne że używany typ czyli F-16 możliwościami nie odbiega od nowego podobnie jak spektrum przenoszonego uzbrojenia. Tak że jeśli nowe to F-16 a jeśli używane to F-16 a za X *czyli pewnie 30) lat F 35 lub drony ( ::) )
Pismak
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2064
Dołączył(a): 7 sie 2014, o 23:01

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez net_sailor » 3 lis 2017, o 10:40

Zgadam się, że F-16 nie byłby złym wyborem, zwłaszcza za Su-22. To bardzo popularna maszyna, o jeszcze niezłym potencjale rozwojowym i będzie użytkowana jeszcze przez najbliższe 25-30 lat. W pewnym momencie pojawią się jednak takie technologie, których implementacja na F-16 będzie trudna do zrealizowania. W biegiem lat zacznie odstawać od nowej generacji coraz bardziej. Jednak na ten moment F-16 posiada taki asortyment uzbrojenia, którego w nowym F-35 możemy nie uświadczyć przez najbliższe 10 lat. Bardzo ryzykowne jest twierdzenie, że kupując teraz F-35 mielibyśmy możliwość absorpcji wszystkich związanych z nim technologii, zwłaszcza w zakresie fuzji wielu danych z różnych systemów zewnętrznych. Powiedzmy sobie szczerze - nie jesteśmy Amerykanami i wykorzystanie dronów i satelitów, czy szerokopasmowa transmisja danych itp. u nas dopiero raczkuje. Podsumowując bardzo drogi we wdrożeniu F-35 wchodziłby do służby z bardzo ograniczonym uzbrojeniem (obecnie tylko kilka zintegrowanych typów, słaby stand-off) i istotnie ograniczoną w narodowych warunkach przewagą informacyjną. Gdzieś tak za 10-15 lat można by pomyśleć o dokupieniu 1-2 eskadr F-35 obok F-16, ale wtedy my będziemy lepiej przygotowani a samolot bardziej dojrzały.

Ale wspomnicie moje słowa - jeszcze się będziemy cieszyć z poniemieckich Tornad za 1 euro! ;)
net_sailor
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 260
Dołączył(a): 25 mar 2014, o 15:00

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Razparuk » 3 lis 2017, o 11:39

Tornada nie przejda, są za drogie w utrzymaniu no i uzależniają nas od wrażego kalifatu znad Łaby :P
Poza tym muszą być za darmo bo to będzie częsć reparacji...choćby to były reparacje opon.
Avatar użytkownika
Razparuk
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1121
Dołączył(a): 26 lut 2005, o 21:53

Re: Uzywany samolot dla SP?

Postprzez Szeryf » 3 lis 2017, o 12:41

Rozmawiałem wczoraj z byłym pilotem z Mińska i wg niego za 18 mln USD prawdopodobnie warto kupić w ciemno od Węgrów wszystko, bo Migi jeszcze będą u nas latać lata a to śmieszna cena. Jedna rakieta kosztuje kilkaset tyś USD a Węgrzy powinni mieć na stanie minimum 2 jednostki ognia na samolot... a do tego rakiety praktycznie nie mają resursów, bo paliwo i ładunki wybuchowe są wymienialne.

Co do tego że węgierskie MiGi stały pod chmurką - on przeprowadzał MiGi ze Słowacji - co prawda stały w halach, ale nadal nie były używane przez lata. Wszystkimi udało się przelecieć do Polski, mimo, że w części zalęgły się ptaki i to całymi koloniami. Tak długo jak długo papiery są porządnie ogarniane, można w szybki sposób stwierdzić czym można polecić a czym nie.

W Bałtijsku stoi pod chmurką przeszło 200 Suk. Pomiędzy chaszczami. Ale nadal najprawdopodobniej zdecydowaną większość dało by się doprowadzić do używalności w razie potrzeby.

Węgrzy nie mają ani kim latać ani kim naprawiać tego sprzętu, co nie znaczy, że jest to złom. Pozbycie się przez nich Migów jest decyzją słuszną i do tego poprawną politycznie.

Tak długo jak długo mamy zamiar użytkować MiGi - a wiadomo, że będą latać z 10 lat jeszcze - tak długo z takich okazji trzeba korzystać.

I nie są to moje słowa tylko majora pilota.
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 414
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości