F-15SE "Silent Eagle"

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez prowler » 28 lip 2018, o 15:03

A od czego jest komputer w samej maszynie... Po co radar ma możliwość obserwacji, śledzenia, namierzani X celów?

Oczywiście trzymanie klucza w powietrzu to w zasadzie sytuacja wojny albo naprawdę ostrego kryzysu. I to też mocno dyskusyjne z uwagi na to jak długo można trwać w takim stanie...
No ale sytuacja, w której USA dąży (mimo wdrażania myśliwca 5 generacji) jednoznacznie do utrzymania F-15, Izrael podobnie, jest warta do bardziej wnikliwej analizy....

Ja osobiście jestem "za głupi" na to by jakoś, to rozważać przez pryzmat taktyki SP
Niemniej fakt że 4 maszyny wezmą więcej pocisków p-p niż ma ich bateria Patriot (nawet z LCI i 8 wyrzutniami) jest b. ciekawy. Zwłaszcza w kontekście rozważania hipotetycznego starcia z przeciwnikiem, który bezsprzecznie posiada przewagę ilościową (i być może geograficzną) a jednocześnie nie dysponując przewagą technologiczną...


Całkowicie nowa ma też być struktura płatowca, a w szczególności skrzydeł. Boeing planuje uzyskanie dzięki temu resursu na poziomie 20 tys. h.[...]
Koszt godziny jego lotu Boeing wyliczył na 27 tys. USD, gdy godzina lotu F-15C/D kosztuje 42 tys. USD, a F-22 czy F-35 znacznie więcej. Koszt godziny lotu F-16 jest tylko o 6 tys. USD niższy, przy znacznie mniejszych możliwościach bojowych.

Dzięki nowym belkom AMBER F-15X będzie mógł przenosić nawet 22 kpr klasy powietrze-powietrze, np. AIM-120 (F-15C/D przenoszą zaledwie do 8 kpr p-p, a F-15SA do 12). Możliwe też będą inne konfiguracje, np. 8 kpr p-p i 28 bomb o małej średnicy (SDB) lub 8 kpr p-p plus 7 bomb o wagomiarze 2000 lb.

Boeing gwarantuje, że F-15X będzie znacząco tańszy od F-35A, który w wersji podstawowej kosztuje ok. 95 mln USD. Aby udowodnić, że nie jest to jedynie oferta promocyjna, jest gotów zawrzeć umowę o stałej cenie (nieoficjalnie mówi się o 65 mln USD).

Przeczytaj więcej na: http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25792
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3867
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez Jack Bauer » 29 lip 2018, o 16:30

Paradoksalnie w kontekście Harpii F-15X mógłby się okazać, może nie złotym, ale bardzo atrakcyjnym finansowo i wojskowo, środkiem do podniesienia naszego lotnictwa na satysfakcjonujący poziom.
Do programu JSF na ciekawych warunkach przemysłowych już się nie załapiemy, za to plany europejskie są skreślane z definicji bo Wuj Sam musi zarobić, a perspektywa awansu cywilizacyjnego naszych naukowców, inżynierów i przemysłu lotniczego wykracza poza wyobraźnię polityków.
Lepiej więc nie przepłacać za F-35 i załapać się do grupy pierwszych klientów kupujących dwie eskadry F-15X tj. 32-48 maszyn do 2030 roku.
Jack Bauer
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 343
Dołączył(a): 24 wrz 2010, o 23:19

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez jasiol » 30 lip 2018, o 14:57

Tak w sprawie pobocznej i "perspektywy awansu cywilizacyjnego naszych naukowców, inżynierów i przemysłu lotniczego". Możesz wyjaśnić, jaki nasz przemysł i jakim sposobem ma awansować cywilizacyjnie dzięki udziałowi w brytolskim programie nowego myśliwca?
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 538
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez Jack Bauer » 1 sie 2018, o 17:28

Tak się składa, że w Europie nawet najbogatsi i najbardziej zaawansowani technicznie szukają partnerów do wspólnych programów wojskowych bo tak wychodzi taniej. Tym bardziej Polacy powinni się podłączyć zamiast stać z boku jak te sieroty, przeciągając fikcyjne analizy i dialogi, by w końcu płacić worki pieniędzy Amerykanom bez pełnego panowania nad zakupioną bronią i realnego rozwoju własnego potencjału wytwórczego.
Program brytyjski z naszym udziałem będzie już brytyjsko-polski, a kto wie czy docelowo nie udałoby się stworzyć myśliwca V generacji we współpracy np. Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Szwecji i Polski oraz Czech. Oznaczałoby to, że nawet na bazie tych resztek przemysłu lotniczego, który mamy swoją część moglibyśmy udźwignąć. Ważniejsze zresztą od produkcji lewego skrzydła czy prawego statecznika byłoby zabezpieczenie 30-40 lat eksploatacji.
Jack Bauer
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 343
Dołączył(a): 24 wrz 2010, o 23:19

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez prowler » 1 sie 2018, o 20:29

Ja tylko skromnie zauważę, że owi europejscy uczestnicy programów WSB z reguły sami deklarują zapotrzebowanie takie ilości maszyn o których nasza SP nawet nie śni...
Avatar użytkownika
prowler
Moderator
Moderator
 
Posty: 3867
Dołączył(a): 10 lut 2010, o 14:45

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez jasiol » 1 sie 2018, o 21:56

Jack Bauer, bardzo ładnie i okrągło brzmi, ale nie odpowiedziałeś na moje pytania, więc może rozpiszę:
- Jaki znowu polski przemysł? Możesz podać przykłady PL firm, które mogą wziąć udział w takim programie?
- W jaki sposób może "awansować cywilizacyjnie"? Robotnicy zaczną jeść nożem i widelcem, inżynierka przerzuci się z czystej na whisky, a kadra zarządzająca wyrobi oxfordzki akcent? Bo cała reszta przypomina dziarski pomysł "nie matura lecz chęć szczera..."
btw: nie da się już zrobić "wspólnego D-F-GB-I-PL-cokolwiek wymyślisz", bo D-F na dniach ogłosiły, że robią same, a ew. można zostać poddostawcą, ergo w konkurencji zostali Brytole.
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 538
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez Lumen » 4 sie 2018, o 07:04

Nie no nie ma szans na sensowne branie udziału w programie WSB...

Co ma np. Dania z programu JSF? Jakbyśmy mieli choć jakiś własny pocisk to można przynajmniej wymusić jego integracje, jak to zrobi Norwegia

Niemniej w kontekście deklaracji owy F-15 wygląda ciekawie...
Do odganiania rosyjskiego lotnictwa uderzeniowego - Su34 i zmodernizowanych Su24, nie potrzeba stealth, lecz dużo AIM-120

W sumie ciekawe ile kosztowałoby program modernizacji SP obejmujący zakup
16 F-15X
8 dwumiejscowych F-16V
8 M346FT
2-3 Erieye-ER na Gulfstream G550
1 tankowiec np. przebudowany do MRTT Boeing 767
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1728
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez jasiol » 4 sie 2018, o 10:42

Lumen napisał(a):W sumie ciekawe ile kosztowałoby program modernizacji SP obejmujący zakup
16 F-15X
8 dwumiejscowych F-16V
8 M346FT
2-3 Erieye-ER na Gulfstream G550
1 tankowiec np. przebudowany do MRTT Boeing 767

Dużo za dużo, przecież obok w wątku budują mocarstwową flotę, która będzie chronić nasze kolonie i przede wszystkim kosztować...
btw:
1. Jak coś kupować (abstrahując od możliwości finansowych), to ALBO F-15X ALBO F-16V. Inaczej to jest wpuszczanie się w mikrofloloty.
2. Kupowanie M346FT nie ma sensu, bo stosunek jakość/koszt jest mierny.
3. W zestawie z Erieye brakuje samolotów rozpoznania i walki elektronicznej.
4. Stawianie na Erieye podnosi cenę, w tej klasie jest już parę rozwiązań (E-2D, Erieye właśnie, nowe pomysły z Izraela).
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 538
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez Lumen » 4 sie 2018, o 10:56

F-16V - zakładam że nasze bl52+ będą kiedyś modernizowane. Te 8 maszyn stanowiłoby albo oddzielną elt - dla MW... (Taka reaktywacja lotnictwa MW)

Mastery - do szkolenia - by piloci mogli więcej h w powietrzu spędzać. Przy tym FT można użyć o szkolenia innych - np JTAC czy przeciwlotników (wystrzeliwanie rakiet - celów)

Erieye to przykład - jeśli można trzeba unikać brania "wszystkiego' od wielkiego brata
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1728
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez jasiol » 4 sie 2018, o 12:24

Lumen napisał(a):F-16V - zakładam że nasze bl52+ będą kiedyś modernizowane. Te 8 maszyn stanowiłoby albo oddzielną elt - dla MW... (Taka reaktywacja lotnictwa MW)

Kupowanie czegokolwiek w ilościach stechometrycznych jest pozbawione sensu z powodu logistyki. Taniej wyjdzie kupić 3 x więcej F-16, niż tworzyć system obsługowy do 8 szt. F-15. To samo z 8 szt. F-16V - one różnią się sporą ilością systemów (silniki, elektronika), czyli inwestycje w logistykę i tak będą potężne. Tyle dobrze, że przeszkolenie personelu byłoby prostsze.

Mastery - do szkolenia - by piloci mogli więcej h w powietrzu spędzać. Przy tym FT można użyć o szkolenia innych - np JTAC czy przeciwlotników (wystrzeliwanie rakiet - celów)

Mastery mają system emulacji uzbrojenia, więc na i na normalnych można szkolić ze strzelanin. Do wynoszenia celów też standardowej wersji można użyć (o ile uda się dogadać z Włochami w sprawie integracji - po przygodach ostatnich 20 lat mam bardzo ostrożne podejście do Leonardo), nie trzeba do tego wozić drogiego radaru, przez który ktoś gotów pomyśleć, że to jest samolot bojowy.

Erieye to przykład - jeśli można trzeba unikać brania "wszystkiego' od wielkiego brata

Przykro mi - wszystkie propozycje z tego segmentu są pod kontrolą USA (włącznie z izraelską). Spoza niego zresztą też. Jak UE dojdzie do poziomu własnych AWACSów, to będzie można rozważać, że może czas na uniezależnienie od USA. Na razie nie ma tego nawet w planach...
jasiol
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 538
Dołączył(a): 21 cze 2010, o 19:17
Lokalizacja: kraków

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez Lumen » 4 sie 2018, o 13:19

Jeszcze raz - jeśli zakładam że moderke bl52 to jakie niby problemy logistyczne?
Przecież to kwestia koordynacji procesu zakupu z pracami modernizacyjnym na posiadanych maszynach...
Te 8 gotowych maszyn w praktyce uprościłoby przesiadkę...
Pomijam już że logistyka i tak jest w USA - nasi tylko dokręcają śrubki..

Proszę bez demagogi typu lepiej 3 razy więcej - bo 3 razy więcej nie będzie i naprawdę trzeba niezłych gimnastyk arytmetycznych by udowodnić ze w przypadku WSB gdzie i tak jesteśmy uwieszeni na USA, koszty będą się różnić i to tak diametralnie...

Ale jak wolisz - może być 24 F-15X.
Grunt że nie 120 czy 100 WSB tylko ok. 72 to to na co nas stać...
Szalu nie ma - ale wielkość gospodarki PL też szalu nie robi...

Nie wiem też czy odróżniasz Mastera FT od FA - ten drugi ma radar...
W takiej Francji część pilotów polowe swego nalotu robi na WSB a połowę na szkolnych.
Zakładając ze chcemy aby piloci mieli sensowne naloty przydało by się mieć do dyspozycji więcej niż 8 Masterów...

Co do AEW&C to nadal nie zmienia faktu że przy ocenie trzeba brać wiele czynników min nośnik...
I tutaj nie ma pewności co do postawy amerykańskich oferentów...

Inna sprawa że spapraliśmy koncertowo temat MRTT
Lumen
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1728
Dołączył(a): 21 cze 2014, o 06:52

Re: F-15SE "Silent Eagle"

Postprzez Thorwald » 6 sie 2018, o 18:19

Lumen napisał(a):W takiej Francji część pilotów polowe swego nalotu robi na WSB a połowę na szkolnych.


Analiza wypadków lotniczych pokazuje, że pilot nie powinien latać na dwóch różnych typach szczególnie w proporcji 50/50, bo w krytycznym momencie może zareagować odruchem nie z tego typu na którym aktualnie leci. Jak już pilot jest wyszkolonych na szkolnych i przesiada się na bojowe to powinien latać tylko na bojowych. Jak chcemy zaoszczędzić koszty to niech lata na bojowym i na jego symulatorze.
Thorwald
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 294
Dołączył(a): 25 lip 2016, o 19:06

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

cron