F-22, supercruise pali dolary zamiast paliwa

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

Postprzez dawo » 22 lut 2009, o 12:49

[quote=""RadArek""]Gorzej będzie z całą resztą...Uzbrojenie .silnik, awionika dopiero ma powstać i to jest większy problem dla tej maszyny. Ile lat Hamerykanie dopracowują F-22 to sami widzimy. A Rosjanom może to zająć o wiele więcej czasu... :lol:[/quote]

A uzbrojenie, silniki i awionika to ma być inny osprzęt niż ten na Su-35 ?
Bo do tej pory jak czyta się artykuły o Su-35 to co chwila spotyka sie tekst " przeznaczony dla samolotu V generacji "

Bo jeśli jest tak jak piszesz to PAK-FA polata sobie w 2025 roku :)
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3432
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Dark Shadow » 22 lut 2009, o 12:51

Witam

[quote=""corran""]Ale one są w sumie bezużyteczne - echo radarowe zależy od kierunku z jakiego "patrzymy" czy od długości fal jakimi patrzymy, do tego dochodzą takie sprawy jak np stan pokryć (ciakaw jestem jak będzie wyglądać ich realne użycie na lotniskowcach na F-35C czy B w RN). [/quote]

Jak wiadomo na zmniejszenie RCS wpływa wiele czynników, w tym odpowiednie geometryczne ukształtowanie czy też obecność materiałów pochłaniających promieniowanie, itd.
Długość fali - być może, ale nigdy nie spotkałem się z jakimkolwiek określeniem w stylu, że "RCS danego myśliwca dla radaru pracującego w paśmie L wynosi tyle, zaś dla radaru pracującego w paśmie X tyle". Nie da się ukryć, że w radach pracujących w pasmach długich pokłada się nadzieje, na zgrubne (nie precyzyjne) określenie, gdzie w przestrzeni (pojęcie szerokie) może znajdować się cel o obniżonym RCS. Zasięg radaru zależy od długości fali w sumie, więc może ...

Jak dla mnie podawany RCS uwzględnia zjawiska związane z kierunkowością, stopniem odbicia i geometryczną powierzchnią celu. Dodatkowo podane przez USAF dane (0,0001 m^2 dla F-22 i 0,000143 m^2 dla F-35) tyczą się czołowego RCS.

[quote=""dawo""]Bo jeśli jest tak jak piszesz to PAK-FA polata sobie w 2025 roku[/quote]

Raczej prototyp.

Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 22 lut 2009, o 12:59 przez Dark Shadow, łącznie edytowano 1 raz
Dark Shadow
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 647
Dołączył(a): 15 sty 2008, o 00:51

Postprzez dawo » 22 lut 2009, o 12:57

[quote=""Dark Shadow""]Dodatkowo podane przez USAF dane (0,0001 m^2 dla F-22 i 0,000143 m^2 dla F-35) tyczą się czołowego RCS.
Pozdrawiam[/quote]

No żadna z tych maszyn tyłem raczej lecieć nie będzie :) A wydaje mi sie że też niezapuści sie odrazu nad stoliće państwa, tylko stopniowo niszczone będą stacje radiolokacyjne począwszy od tych przy granicy, aż do wspomnianej stolicy. To w odniesieniu do OPL. Bo myśliwce defensora teoretycznie mogłyby podlecieć z boku, ujrzeć na radarze i zniszczyć takiego F-35... Tylko skąd by wiedziały jak sie ustawić żeby być z boku...
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3432
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Dark Shadow » 22 lut 2009, o 13:08

Witam

[quote=""dawo""]Bo myśliwce defensora teoretycznie mogłyby podlecieć z boku, ujrzeć na radarze i zniszczyć takiego F-35... Tylko skąd by wiedziały jak sie ustawić żeby być z boku...[/quote]

Teoretycznie i rzekomo (podkreślam: teoretycznie) z tego co piszą, radary pracujące w zakresie fal długich, np. L, mogą z pewną dokładnością określić obszar gdzie można się spodziewać celu, i w ten sposób można będzie nakierować myśliwce w miejsce w którym orientacyjnie znajdą się wspominane już F-35. Problem w tym, że F-35 w tym czasie nie będzie próżnowały.

To właśnie w tym dr Carlo Kopp widzi słabość F-35 z racji tego, że według jego opini stealth JSF jest zoptymalizowany tylko pod kątem radarów pracujących w paśmie X (w przeciwieństwie do F-22, który ma mieć bardziej wielozakresowy stealth).

EDIT. Corran, racja, RCS zależy również od długości fali.

Pozdrawiam
Dark Shadow
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 647
Dołączył(a): 15 sty 2008, o 00:51

Postprzez dawo » 22 lut 2009, o 14:01

[quote=""Dark Shadow""]Teoretycznie i rzekomo (podkreślam: teoretycznie) z tego co piszą, radary pracujące w zakresie fal długich, np. L, mogą z pewną dokładnością określić obszar gdzie można się spodziewać celu, i w ten sposób można będzie nakierować myśliwce w miejsce w którym orientacyjnie znajdą się wspominane już F-35. Problem w tym, że F-35 w tym czasie nie będzie próżnowały. [/quote]

Pytanie tylko czy rzeczywiście dotyczy to F-35, bo namierzenie F-117 fakt, udało się, ale trzeba pamietać że to jedna generacja " stealth " wstecz. Dlatego na miejscu tego specjalisty wstrzymałbym sie z ocenami, bo F-35 jest bardzo zblizony do niepodatnego ( w miarę możliwości )na fale długie F-22.
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3432
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Michael » 22 lut 2009, o 14:19

F-117 o ktorego jak mniemam Ci chodzi nie zostal wykryty przy pomocy radiolokatora.
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez corran » 22 lut 2009, o 14:45

I jeszcze jedno:
F-35 to F-35A dla Air Force którego można porównywać z F-22A, ale i pionowzlot F-35B i pokładowy F-35C. Ta cena F-35 którą podają to tyczy się jakiej wersji?

Standardowa już manipulacja względem F-35.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Postprzez dawo » 22 lut 2009, o 15:31

[quote=""Michael""]F-117 o ktorego jak mniemam Ci chodzi nie zostal wykryty przy pomocy radiolokatora.[/quote]

Słyszałem że namierzono go starym radzieckim, radarem cywilnym, przebudowanym na potrzeby wojska. Nie upieram sie jednak przy tym, bo wyczytałem to tylko gdzieś w necie. Ale jeśli opisałbyś to zdarzenie, byłbym wdzięczny :)
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3432
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Dark Shadow » 22 lut 2009, o 15:43

Witam

[quote=""dawo""]Pytanie tylko czy rzeczywiście dotyczy to F-35, bo namierzenie F-117 fakt, udało się, ale trzeba pamietać że to jedna generacja " stealth " wstecz.[/quote]

Nie zapominaj, że radary również ewoluują.

[quote=""dawo""]Dlatego na miejscu tego specjalisty wstrzymałbym sie z ocenami, bo F-35 jest bardzo zblizony do niepodatnego ( w miarę możliwości )na fale długie F-22.[/quote]

O tym, jak bardzo F-22 jest niepodatny na radary pracujące w paśmie L trudno cokolwiek się dowiedzieć. Śmiem jednak przypuszczać (ale to tylko moje zdanie), że dr Carlo Kopp ma trochę racji w tym, że F-35 jest generalnie mniej stealth jeżeli idzie o widmo radarowe niż F-22 (bo z tego co wiem, w F-35 nie zastosowano praktycznie żadnych znaczących mechanizmów redukcji sygnatury cieplnej). Wystarczy wspomnieć oficjalne przytoczone dane, oraz fakt że F-22 jest projektem "czysto" amerykańskim, w który włożono kupę kasy.

Pozdrawiam
Dark Shadow
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 647
Dołączył(a): 15 sty 2008, o 00:51

Postprzez Michael » 22 lut 2009, o 16:14

[quote=""dawo""]Słyszałem że namierzono go starym radzieckim, radarem cywilnym, przebudowanym na potrzeby wojska. Nie upieram sie jednak przy tym, bo wyczytałem to tylko gdzieś w necie. Ale jeśli opisałbyś to zdarzenie, byłbym wdzięczny [/quote]
Długa historia :wink: W każdym razie wykrycia dokonano za pomocą termowizora.
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez mfi » 22 lut 2009, o 16:27

[quote=""dawo""]Bo do tej pory jak czyta się artykuły o Su-35 to co chwila spotyka sie tekst " przeznaczony dla samolotu V generacji "[/quote]
Zapominacie tylko, że Rosjanie mają w swojej systematyce o generacje więcej, czyli MiG-29 lub F-16 to według nich 4. generacja :wink: . Znaczy się, że MiG-23 i "rówieśnicy" na zachodzie byli zaliczani jeszcze do 2. generacji, a w ZSRR była to już odrębna 3. generacja

[quote=""Michael""]Długa historia. W każdym razie wykrycia dokonano za pomocą termowizora.[/quote]
Samoloty stealth wykryć można także radarem pracującym na falach metrowych, jednak dokładność takiego namiaru jest bardzo kiepska.
Ostatnio edytowano 22 lut 2009, o 23:16 przez mfi, łącznie edytowano 1 raz
Facet to także dziecko, tylko bawiące się droższymi zabawkami.
Avatar użytkownika
mfi
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 371
Dołączył(a): 7 wrz 2008, o 16:50

Postprzez Dark Shadow » 22 lut 2009, o 17:00

Witam

[quote=""mfi""]Samoloty stealth wykryć można także radarem pracującym na falach metrowych, jednak dokładność takiego namiaru jest bardzo kiepska.[/quote]

I dodatkowo nie zanosi się obecnie, żeby radary pracujące w paśmie L, albo z jeszcze niższymi częstotliwościami, wpakowano do myśliwców z racji konieczności posiadania dużej anteny, oraz wspomnianych problemów z dokładnością określenia celu. Póki co to takie radary, to tylko stację naziemne, służące bardziej do stwierdzenia, że np. " coś tam na północy jest, czego nie mogą wykryć radary pracujące w paśmie X".

Pozdrawiam
Dark Shadow
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 647
Dołączył(a): 15 sty 2008, o 00:51

Postprzez Lancer » 22 lut 2009, o 17:11

[quote=""Rambo5""]Ja gdzieś czytałem, że z koncepcji samolotu F/A-22 ostatecznie zrezygnowano i ma byc to tylko samolot przewagi powietrznej. Ale do końca to nie wiem jakie są obecne plany.[/quote]

Nie zrezygnowano z 'wielozadaniowości', a z oznaczenia. Przez krótki czas maszynę nazywano F/A-22, ale po kilku miesiącach wrócono do starej nomenklatury przemianowując Raptora ponownie na F-22.
A. Merkel: "Wielka Brytania była przy tym gdy wyzwolono nas od narodowego socjalizmu."
RFN - jeden z wielu europejskich krajów wyzwolonych spod okupacji niemieckiej.
Avatar użytkownika
Lancer
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1218
Dołączył(a): 5 kwi 2005, o 00:31
Lokalizacja: na wschód od zachodu

Postprzez Barg » 22 lut 2009, o 18:38

Lancer, ok. Tylko czy coś wiadomo o programach modernizacyjnych F-22 do przenoszenia uzbrojenia powietrze-ziemia?
WYPŁYNIEMY DZIŚ NAD RANEM
Choćby przez kry droga wiodła
Skuty lodem cały pokład
Gdyby rumu już zabrakło
Słoną wodę wlewał w gardło
Nawet gdybym z mej wyprawy
Zawsze wracał ledwie żywy
NIEZAPOMNĘ CIĘ OCEANIE

Dobry czas na morze to początek maja
Barg
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4982
Dołączył(a): 9 lut 2009, o 17:50
Lokalizacja: południowe okolice Warszawy

Postprzez Paffcio » 22 lut 2009, o 18:45

[quote=""dawo""]Jakby z m^ było za prosto to teraz decybele dorzucili do określania RCS :)

http://www.altair.com.pl/start-2543

[/quote]

Udało się uzyskać poziom jednostkowy równy -40dB/m2


Pytanie tylko jak to uzyskano, tzn. ile z padających fal jest pochłanianych, ile przepuszczanych "na wylot" (bez żadnego odbicia), a ile odbitych w innych kierunkach niż źródłowy ? Bo o ile pierwsze i drugie są już bezpowrotnie "stracone", o tyle te trzecie da sie wykorzystać (dla defensora) poprzez wyłapywanie ich przez inny radar niż macieżysty. Tak chyba mogą działać m.in. nowe rosyjskie radary. Jest to o tyle istotne że wiązki odbite od F22 w innych kierunkach niż źródłowy, sa prawdopodobnie zauważalnie większe (silniejsze) niż ta odbita do źródła (bo tą z oczywistych powodów starano sie maksymalnie zmniejszyć / wytłumić).

radiolokator AN/APG-77 z aktywnie skanowaną anteną (AESA) ma efektywny zasięg równy 210 km


Do celu typu Mig29 / Su27 ? A ile wynosi zasięg do celu typu Rafale / Eurofighter ?
Druga sprawa to czy ten zasięg to w trybie LPI radaru ? Bo jeśli nie, to znaczy że w "niesłyszalnym" trybie LPI trochę on spadnie. No i nie wiadomo czy tryb LPI nie narzuca też innych ograniczeń (względem trybu "non-stealth") niż spadek zasięgu.
I na marginesie, ciekawe jaki zasieg ma wobec tego radar z F35 ?

dla potencjalnych klientów wszystkie te kwoty połączone z narzucanymi przez USA warunkami dostaw są kuriozalne, znacznie przekraczając ich możliwości finansowe


Nawet to Lockheed ujawnił ? :)

[quote=""Michael""]F-22 w dalszej perspektywie ma również przenosić uzbrojenie przeznaczone do atakowania celów naziemnych tj. JSOW, JDAM, SDB. [/quote]

Uzbrojenie JDAM naprowadzane GPSem miał przenosić od początku - bo je tylko dostarcza nad cel, nie potrzebuje nim kierować czy wykrywać dlań celu (dlatego m.in zastąpił również i F117).
Paffcio
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 785
Dołączył(a): 20 kwi 2008, o 02:44

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości