F-22, supercruise pali dolary zamiast paliwa

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

F-22, supercruise pali dolary zamiast paliwa

Postprzez zarathos » 26 lis 2008, o 11:01

Dostawy F-22 jeszcze trwają.

Tymczasem USAF chce więcej niż 8 mld dolarów które otrzymało do tej pory na modyfikacje samolotu który bez tychże nie spełnia wymagań i jest maszyną "z niższej półki". Ponad to stan gotowości jednostek wyposażonych w te cuda to tylko 62%.

W razie wojny tylko połowa poleci walczyć, reszta pilotów będzie się opalać.

Skoro super-duper technologia potrzebuje modyfikacji jeszcze zanim wprowadzono do służby wszystkie samoloty, to coś z nią jest nie tak. Ciekawe, czy ten sam los nie spotka F-35.

Link do artykułu (po angielsku)

Tłumaczenie google
Sierotka po Gripenie
zarathos
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 988
Dołączył(a): 31 sty 2007, o 22:45
Lokalizacja: Sopot / Grudziądz

Postprzez corran » 26 lis 2008, o 11:12

Ładnie to tak propagandę powtarzać?

Te "major upgrade" to po prostu doprowadzenie starszych samolotów wcześniejszych blocków do standardu block 35, dokładnie to samo mamy na Eurofighterach - wszystkie Tranche 1 zostaną doprowadzone do block 5 (poczynając od block 2B) w ramach programu R2.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Re: F-22, supercruise pali dolary zamiast paliwa

Postprzez oskarm » 26 lis 2008, o 11:59

[quote=""zarathos""]Dostawy F-22 jeszcze trwają.

Tymczasem USAF chce więcej niż 8 mld dolarów które otrzymało do tej pory na modyfikacje samolotu który bez tychże nie spełnia wymagań i jest maszyną "z niższej półki". Ponad to stan gotowości jednostek wyposażonych w te cuda to tylko 62%.

W razie wojny tylko połowa poleci walczyć, reszta pilotów będzie się opalać.

Skoro super-duper technologia potrzebuje modyfikacji jeszcze zanim wprowadzono do służby wszystkie samoloty, to coś z nią jest nie tak. Ciekawe, czy ten sam los nie spotka F-35.

Link do artykułu (po angielsku)

Tłumaczenie google[/quote] Gotowość operacyjna w czasie pokoj i wojny to dwa różne zagadnienia. Samolot z drobnym uszkodzeniem w czasie pokoju zostanie uziemiony, w czasie wojny poleci walczyć!
oskarm
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1942
Dołączył(a): 12 maja 2006, o 15:47
Lokalizacja: 3miasto

Postprzez Dark Shadow » 26 lis 2008, o 18:34

I w ten sposób Amerykanie strzelili sobie do własnej bramki. Zrobili myśliwiec świetny pod względem osiągów, w którym jest przewidziane miejsce na dalsze modyfikacje, które pozwolą utrzymać wartość bojową F-22 w przyszłości. Nie przewidzieli jednak tego, że koszty utrzymania myśliwca mogą wzrosnąć.

I wyjdzie na to, że świetny myśliwiec zostanie pokonany przez najgroźniejszą dla sprzętu broń - wysoką cenę. I w ten sposób Amerykanie będą mieć flotę tylko 183 F-22, bo obecne władze oraz Pentagon nie za bardzo chcą finansować Raptora oraz pozostałą flotę starzejących się już maszyn.

A minie jeszcze trochę czasu zanim F-35 zacznie się pojawiać w jednostkach.

Pozdrawiam
Dark Shadow
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 647
Dołączył(a): 15 sty 2008, o 00:51

Postprzez T-REX » 26 lis 2008, o 18:47

A ja uważam, że jak program F-35 będzie się przeciągał to zmodernizują wszystkie Raptory i może trochę ich jeszcze zamówią.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
T-REX
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 289
Dołączył(a): 15 kwi 2008, o 13:41
Lokalizacja: Zamość/Lublin

Postprzez HATAKE » 26 lis 2008, o 18:57

[quote=""Dark Shadow""]I w ten sposób Amerykanie strzelili sobie do własnej bramki. Zrobili myśliwiec świetny pod względem osiągów, w którym jest przewidziane miejsce na dalsze modyfikacje, które pozwolą utrzymać wartość bojową F-22 w przyszłości. Nie przewidzieli jednak tego, że koszty utrzymania myśliwca mogą wzrosnąć.[/quote]
Te koszty zawsze rosną. Problemem są ogromne wydatki wojenne i deficyt budżetowy.
Avatar użytkownika
HATAKE
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4590
Dołączył(a): 8 lis 2004, o 17:55

Postprzez dranio » 26 lis 2008, o 19:07

[quote=""Dark Shadow""]I w ten sposób Amerykanie strzelili sobie do własnej bramki. Zrobili myśliwiec świetny pod względem osiągów, w którym jest przewidziane miejsce na dalsze modyfikacje, które pozwolą utrzymać wartość bojową F-22 w przyszłości. Nie przewidzieli jednak tego, że koszty utrzymania myśliwca mogą wzrosnąć.[/quote]

Skąd ta opinia? Masz jakieś dane liczbowe?

[quote=""Dark Shadow""]
I wyjdzie na to, że świetny myśliwiec zostanie pokonany przez najgroźniejszą dla sprzętu broń - wysoką cenę. I w ten sposób Amerykanie będą mieć flotę tylko 183 F-22, bo obecne władze oraz Pentagon nie za bardzo chcą finansować Raptora oraz pozostałą flotę starzejących się już maszyn.[/quote]

I co, wyślą wszystkie F-15 i F-16 do AMARC, bo "nie za bardzo chcą je finansować"?

dranio
dranio
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 391
Dołączył(a): 16 lis 2005, o 22:50

Postprzez Dark Shadow » 26 lis 2008, o 23:05

Witam

[quote=""dranio""]Skąd ta opinia? Masz jakieś dane liczbowe? [/quote]

To moja opinia, gdzieś z tam z pustki mojego mózgu. Odnośnie danych - o jakie dane Ci chodzi? Tych odnośnie możliwości modernizacji - jeśli tak, to niestety nie mam danych o np. maksymalnej powierzchni jaką może zajmować w F-22 większa antena AESA. Nie mam również danych odnośnie maksymalnej objętości jaką mogą zajmować (o ile zostaną zfinansowane) bocznie montowane anteny. Nie mam też dokładnych informacji na temat możliwości wyciśnięcie większej ilości kN ciągu silnika, itd. czy też dalszego zmniejszenie SKO poprzez zastosowanie innych materiałów itd. Swoją opinię o możliwościach modernizacji oparłem na tym, co wyczytałem na forum F-16.net, zaś o większych niż planowano problemach z utrzymaniem (może wyciągnąłem niesłuszne wnioski na temat większych kosztów) samolotu z artykułu w pierwszym poście.


[quote=""dranio""]I co, wyślą wszystkie F-15 i F-16 do AMARC, bo "nie za bardzo chcą je finansować"? [/quote]

Nie mam pojęcia co z nimi zrobią, zresztą nie pisałem o przyszłym losie F-15 i F-16.

Pozdrawiam
Dark Shadow
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 647
Dołączył(a): 15 sty 2008, o 00:51

Postprzez dranio » 26 lis 2008, o 23:08

Chodziło mi o dane liczbowe typu wzrost kosztów eksploatacji w porównaniu do pierwotnych szacunków.

dranio
dranio
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 391
Dołączył(a): 16 lis 2005, o 22:50

Postprzez corran » 26 lis 2008, o 23:59

I...?

Według szacunków koszt eksploatacji F-22 miał wynosić mniej więcej 2/3 analogicznych kosztów F-15.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Postprzez zarathos » 27 lis 2008, o 10:19

Te "major upgrade" to po prostu doprowadzenie starszych samolotów wcześniejszych blocków do standardu block 35, dokładnie to samo mamy na Eurofighterach - wszystkie Tranche 1 zostaną doprowadzone do block 5 (poczynając od block 2B) w ramach programu R2.


A zwróciłeś uwagę na koszt tej modyfikacji? Licząc jakieś 120 samolotów (około 100 pisali) wychodzi po 70 mln za samolot. To ponad połowa ceny nowej maszyny. A USAAF chce jeszcze więcej kasy na te modyfikacje.

Nie wiem, jak dla ciebie, ale dla mnie takie koszta nie są normalne. Zdaje się, że dla nowej administracji USA też nie, ale pozyjemy, zobaczymy.
Sierotka po Gripenie
zarathos
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 988
Dołączył(a): 31 sty 2007, o 22:45
Lokalizacja: Sopot / Grudziądz

Postprzez gregorxix » 27 lis 2008, o 15:31

Zarathos to nie tak. W przypadku wszystkich maszyn obecnie wprowadzanych do służby obowiązuje zasada stopniowego podnoszenia ich możliwości bojowych. Dlatego prace B-R, nie kończą się bynajmniej z wprowadzeniem samolotu do produkcji seryjnej.
F22 na tle Rafale czy EF wygląda i tak bardzo korzystnie ponieważ nikt na ten przykład nie proponuje wycofania wczesnych maszyn seryjnych bo: "koszt ich modernizacji do docelowego wariantu byłby zbyt duży, a że ich obecne możliwości bojowe są niewielkie, więc nich posłużą chociaż do szkolenia pilotów a potem je wycofamy".

To raz, dwa cała to kwota obejmuje zarówno dalsze prace B-R, jak i koszty modernizacji wcześniej wyprodukowanych maszyn do wspólnego dla wszystkich wariantu, przy czym zdecydowana większość środków (przeszło 3/4) pójdzie na prace B-R (a wiec rozwój konstrukcji), a nie modernizację już istniejących maszyn.

Trzy: główne problemy dotyczą liczby roboczogodzin przypadających na godzinę lotu, która to wartość odbiega od założonej, głównie z powodu powłok zmniejszających SPO samolotu, których utrzymanie sprawia więcej kłopotu (i zabiera więcej czasu) niż wcześniej zakładano.
gregorxix
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 765
Dołączył(a): 11 maja 2006, o 17:58

Postprzez Jastreb » 27 lis 2008, o 20:19

[quote=""gregorxix""]
F22 na tle Rafale czy EF wygląda i tak bardzo korzystnie ponieważ nikt na ten przykład nie proponuje wycofania wczesnych maszyn seryjnych bo: "koszt ich modernizacji do docelowego wariantu byłby zbyt duży, a że ich obecne możliwości bojowe są niewielkie, więc nich posłużą chociaż do szkolenia pilotów a potem je wycofamy".[/quote]

EF właśnie jest stopniowo modernizowany, samoloty z Tranche 1 któregokolwiek blocku , mają być stopniowo modernizowane równocześnie z wprowadzanymi nowszymi wersjami tego samolotu.

F-16E ma podobną sytuację, one nie od razu będą takie "odpasione" jak to jest opisane w mądrych książkach, które opisują wariant docelowy.

Nasze Jaszczomby też tak mają.

Jak jest z Rafale, nie wiem, ale czytałem że z powodu przestarzałej awioniki mają przejść właśnie modernizację.
Avatar użytkownika
Jastreb
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2218
Dołączył(a): 4 sty 2007, o 18:49
Lokalizacja: Krak-Ów

Postprzez dawo » 22 lut 2009, o 01:54

Jakby z m^ było za prosto to teraz decybele dorzucili do określania RCS :)

http://www.altair.com.pl/start-2543

Swoją drogą to za wiele nie ujawnili :) Poza małym zasięgiem radaru :) Ciekawe jaki jest maksymalny ? Bo Su-35...
Avatar użytkownika
dawo
Moderator
Moderator
 
Posty: 3414
Dołączył(a): 17 paź 2007, o 17:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez corran » 22 lut 2009, o 02:02

dB/m2 - piękne, autor nie miał zielonego pojęcia o czym pisze. Kolejny już raz zresztą. Zrozumienie czym są decybele naprawdę nie jest takie trudne.

Ich wybór, skoro lubią się kompromitować.

Ciekawe dlaczego RCS traktują jako wielkość mocową.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Następna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

cron