F/A-22 Raptor, czy jeszcze potrzebny?

Lotnictwo wojskowe - sprzęt, taktyka, operacje sił powietrznych.

F/A-22 Raptor, czy jeszcze potrzebny?

Postprzez mac76 » 19 sty 2005, o 17:01

Po katastrofie Raptora w grudniu 2004 roku na nowo w Stanach odżyła dyskusja o potrzebie posiadania tego samolotu przez USAF, szczególnie w związku z narastającymi kosztami Iraku i deficytu budżetowego amerykanów.
Raptor i jego założenia powstały w epoce świata dwubiegunowego jako następca samolotu do wywalczania przewagi w powietrzu F-15. Czasy się zmieniły i maszynę przystosowano także pod kątem wielozadaniowości, stąd zmiana oznaczenia na F/A-22. Przybyły zewnętrzne zamki podskrzydłowe na uzbrojenie. Ciągle zmniejszano liczbę planowanych egzemplarzy, z początkowych 648 do 277, a być może już wkrótce do 160 sztuk.
Przeciwnicy samolotu twierdzą, że jego koszt jest zbyt dużym obciążeniem dla amerykańskich finansów (do tej pory wydano 40 mld $), a i przeciwników dla Raptora także nie widać. Z powodzeniem jego zadania mogą wypełnić zmodernizowane starsze maszyny, czy już wkrótce F-35 i Super Hornet.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Braindead » 19 sty 2005, o 17:51

Znasz Yankesów... Oni zawsze muszą być wysunięci w rozwoju od innych o przynajmniej jedną generację. Dlatego powstało wiele dziwacznych konstrukcji. To fakt że Raptor nie ma przeciwników, ale do czasu. Zapewne Amerykanie są wstrząśnięci rezultatem ostatnich ćwiczeń z Hindusami.
Braindead
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 58
Dołączył(a): 23 gru 2004, o 18:48
Lokalizacja: Bochnia k/Krakowa

Postprzez tootenhamon » 19 sty 2005, o 21:27

1. o jakie ćwiczenia chodzi,
2. uważam, że jeszcze jakieś problemy, a z raptorem stanie sięto, co i z comanchem. w dobie bezpilotowców nie będą potrzebować trzech różnych samolotów załogowych... super hornet, F-35 i F/A-22... myślę, że im szybciej to zrozumieją, tym lepiej...
\"Nie dbam o to, czy kraje sąsiadujące z Rosją zostaną skomunizowane\"

F. D. Roosvelt
Avatar użytkownika
tootenhamon
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1667
Dołączył(a): 26 gru 2004, o 18:12

Postprzez Lupac » 19 sty 2005, o 21:34

Jakiś czas temu były ćwiczenia US Air Force z hindusami, F-15C vs Su-30. Amerykańscy piloci dostali w d...

Co do tych 3 konstrukcji to zauważ że Super Hornet jest rozwojową wersją Horneta (który już swoje latka ma), poza tym jest budowany na zamówienie US NAVY... Oczywiście brak F-18 EF mógłby spowodować zwiękoszne zamówienie na Raptory, o ile powstałaby wersja pokładowa.

Poza tym możliwe jest zwiększenie zamówienia na Raptory, US Air Force szuka jakieś przejściowego bombowca i mówi się o powiększonej wersji FA-22. Poszukam jakieś wizji komputerowej tej wersji.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Lupac » 19 sty 2005, o 21:42

Więcej informacji o Raptorze i ewentualnej wersji FB-22 :

http://www.afa.org/magazine/Jan2005/0105raptor.asp
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez mac76 » 21 sty 2005, o 13:39

Myślę, że nie ma co porównywać Super Horneta do jego wcześniejszych wersji, to całkiem inna maszyna- nawet wymiary ma większe. Oczywiście układ aerodynamiczny pozostał ten sam, ale chyba po za właściwościami stealth nie ma on tak dużego znaczenia.

Zauważcie, że sam Raptor także troszeczkę stracił na swej "niewidzialności", a to porzez przenoszenie dodatkowego uzbrojenia także na zamkach podskrzydłowych.

Chyba już pora i sami amerykanie zauważają, że budowanie odmiennych maszyn dla poszczególnych rodzajów sił zbrojnych jest zbyt kosztowne i także nie na ich kieszeń.

Ciekawi mnie propozycja wersji bombowej, czy to aby nie jest próba wynalezienia kolejnej roli dla w zasadzie opracowanego samolotu, nie mająca mocnego umotywowania w potrzebach USAF, a będąca argumentem za kontynuowaniem programu. Wiadomo, wojskowym ciężko pogodzić się z sytuacją, gdy zabierają im kolejną "zabawkę".
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Lupac » 21 sty 2005, o 14:21

Tak, zarówno F-22 jak i F-35 mają możliwość przenoszenia uzbrojenia i wyposażenia pod skrzydłami, ale kosztem zmniejszenia właściwości stealth.

A co do współnych projektów samolotów dla amerykańskich sił, już kilka razy próbowano z różnymi skutkami (F-4, F-111).
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez mac76 » 28 sty 2005, o 16:29

Czytając w najnowszym "Lotnictwie" o F-22 w wersji bombowca zainteresowała mnie informacja o tym jak w zasadzie w wyniku przebudowy konstrukcji (większe skrzydła, brak statecznika poziomego) uzyskuje się 3 krotnie większy promień działania (w F-22 1050 km, więc wypada że ok. 3000km) i ładunek uzbrojenia do 15 ton. Zmiany we właściwościach lotnych to loty z mniejszym przeciążeniem maks. (6G zamiast 9G w F-22) i mniejsza prędkość.

Otóż zastanawiam się, czy nie lepiej byłoby zaniechać produkcji dotychczasowego modelu koncentrując się na opartym o pomysł z FB-22.
Przecież współczesny samolot to platforma elektroniki i uzbrojenia, własności manewrowe nie mają już chyba aż takiego znaczenia (zresztą przyjrzyjcie się jakie przeciążenia mogą znosić pociski klasy p-p, nie można ich wymanewrować). A USAF otrzymałaby w rezultacie maszynę prawdziwie wielozadaniową.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez mac76 » 9 lut 2005, o 12:34

Przy zmniejszającym się zamówieniu samych USAF ciężko mówić o przystępnej cenie jednostkowej, podobnie zresztą jak z odbiorcą zagranicznym- w grę wchodzi tylko Wlk. Brytania.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Lupac » 9 lut 2005, o 15:44

Brytyjczycy zostali wymienieni w nTW, ale nie znaczy to że jako jedyni są zainteresowani (lub mogą być) F/A-22.

Myślę że jako potencjalnych klientów można uwzględnić Japonię (potencjalny wzrost zagrożenia ze strony Korei Północnej i Chin), Izrael (wzrost zagrożenia ze strony Iranu), Wielka Brytania.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez mac76 » 9 lut 2005, o 16:15

Tutaj przyznam, że o Japonii zapomniałem. Oni chyba dalej używają dużej liczby Phantomów.
Izrael chyba tylko wtedy, gdy któryś z jego sąsiadów zakupi maszyny klasy Su-30.....
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Lupac » 9 lut 2005, o 16:30

Tak, Japonia nadal używa Phantomów, miały je zastąpić F-2 ale okazały się za drogie i skończyło się na 20-30 sztukach...Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Sąsiedzi Izraela raczej Su-30 nie kupią...wystarczy popatrzeć na mapę, Egipt F-16 i Mirage 2000, Jordania to samo, Liban chyba się narazie w samoloty nie bawi, zostaje tylko Syria.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez mac76 » 9 lut 2005, o 16:39

Ciekawe, że F-2 okazał się dla Japonii za drogi. Faktem jest, że przy tym koszcie (coś ok. 80-100mln$ za sztukę) uzyskiwali raczej przeciętny samolot.
Izrael kupuje amerykańską broń przeważnie w ramach pomocy finansowej ze Stanów, więc może naciski tych drugich na zakup Raptorów.

Z drugiej strony Stany to nie Rosja, która by zrealizować projekty nowych samolotów potrzebuje finansów z zewnątrz. Nie wiem czy Stany będą takie chętne dzielić się swoją zabawką po za anglikami.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Lupac » 9 lut 2005, o 16:46

F-2 kosztował chyba nawet więcej niż podane przez Ciebie 80-100 mkn $ sztuka, jak za samolot przeznaczony do ataków na cele lądowe/morskie to chyba za droga zabawka.

Lobby izraelskie w kongresie amerykańskim jest spore i jeśli Izrael zechce przejąć F-22 to raczej problemów z tym nie będzie.

A co do tajemnic i dzieleniem się F-22, Izrael, Anglia i Japonia to chyba jedni z najważniejszych sojuszników Stanów na całym świecie więc w tych przypadkach problemów nie będzie.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Lupac » 27 mar 2005, o 00:00

Wygląda na to że Raptor wyjdzie na swoje, Pentagon wyznaczył drugą bazę gdzie te maszyny będą stacjonować. Po Langley będzie to Elmendorf AFB na Alasce.
Poza tym wygląda na to że ilość F/A-22 zostanie ponownie zwiększona do 381 sztuk, żądają tego Siły Powietrzne i przy okazji zyskują poparcie senatorów widzących wzrost potęgi Indii i Chin.
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Następna strona

Powrót do Lotnictwo wojskowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości