PZL SW-4 / AW009

Dyskusje na temat przemysłu obronnego. Nowości producentów, modernizacje, badania rozwojowe i inne.

PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 3 paź 2016, o 19:30

Zakładam nowy wątek - jeżeli wiadomości się potwierdzą - będzie co komentować.

Rozmawiałem z podwykonawcą Finmeccanica
1. szykuje się kontakt na 100! (słownie sto) SW-4 (pod oznaczeniem oczywiście AW009) dla USA.
- Do końca roku AW009 ma być certyfikowany w USA.
- odbyły się loty certyfikujące. Podczas lotów na Alasce jeden egzemplarz zaliczył "rolkę" na ziemi - ponoć z winy pilotów, ale też sprawdzana jest ponownie hydraulika. - niemniej certyfikacja ma się zakończyć jeszcze w tym roku.
- ponoć konsorcjum w składzie Finnmeccanica, WSK Rzeszów (P&W) i Mesko mają podpisany kontrakt z odbiorcą w USA (nie wiem z kim - nie zdążyłem dopytać ale pewnie z AAL USA) i warunkiem rozpoczęcia produkcji jest właśnie certyfikacja USA.
- odbiorcą RACZEJ będzie rząd czy agencje USA a konkretnie Policja i służby. O wojsku nie było mowy.
- umowa ma dotyczyć AW009 a nie Solo.

2. Szykuje się też kontrakt na 60 AW009 dla Korei Południowej. O szczegóły tego nie dopytywałem - nie zdążyłem.

Jak pisałem są to wiadomości od jedynego wykonawcy kilku kluczowych komponentów dla Świdnika - z tego co wiem również mającym prawa do dokumentacji tychże części...

Jeżeli możecie to zweryfikować, będę wdzięczny :)

W ramach innych ciekawostek - Motor Sich zaoferowała do Sokoła pełen "power pack" czyli silnik z przekładnią i osprzętem do mechaniki, ale WSK Rzeszów (Pratt & Whitney) powiedziało NIE. Ukraińcy próbowali wejść tylnymi drzwiami i chcieli wykupić co najmniej jednego podwykonawcę, (domyślnie chyba tylko po to, aby uniemożliwić produkcję podzespołów dla Sokoła) ale dali za mało i nic z tego nie wyszło...

I kolejna ciekawostka z rozmowy - nikt w Świdniku nie spodziewa się sukcesu Caracala ani Kruka. Oczywiście - obstawiają że zostanie zrealizowany kontakt na 32 Głuszce :) ponoć dlatego tak inwestują w osprzęt (nie wchodząc w szczegóły ponoć ingerencja była spora - ale ja nie znam się na tym) i integrację Spike. A problem z Głuszcami dla Wojska dotyczył tego, że PZL zapomniało poinformować pewnych podwykonawców o zmianie specyfikacji pewnych części, które musiały zostać lekko zmienione po modernizacji Sokołów... chodzi głównie o elektrykę.

Jeżeli ktoś może potwierdzić jakąkolwiek z powyższych informacji będę wdzięczny.
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 4 paź 2016, o 09:32

http://www.helis.com/database/news/algeria_aw/

Leonardo, September 09, 2016 - Leonardo-Finmeccanica announced today that an industrial and trade partnership agreement was signed with the Algerian Ministry of National Defence on August 11th.
The agreement foresees the establishment of a joint company to produce light and medium weight category helicopters at an industrial site in Aïn Arnat.
After the completion of the facility and during the early years of activity, the joint company aims to manufacture three different AgustaWestland helicopter types for various uses including transport, medical evacuation, surveillance and control.
The joint company will also benefit from a local and international distribution network and after-sales services including a range of repair and overhaul capabilities and training solutions for the Algerian Ministry of National Defence and other customers.
The industrial programme will also support the development of high technology capabilities in the field of aeronautical material production.


Ale nie jest wymieniony AW009...

natomiast:

http://www.money.pl/gospodarka/wiadomos ... 50811.html

Co potwierdza mój wcześniejszy post.

https://www.aal-usa.com/news/finmeccani ... emorandum/

zegar tyka :)

czyli dobre wieści

szkoda tylko, że to już jest WŁOSKI helikopter... http://www.al.com/business/index.ssf/20 ... to_he.html
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez asimo2 » 4 paź 2016, o 10:08

Szeryf: Rozmawiałem z Panem ze Świdnika na MSPO - nie będzie ŻADNEJ współpracy z Ukraińcami przy W3.
Tak się bowiem składa, że niektóre agregaty do Sokoła, do dziś, są kupowane w Rosji. A Rosjanie dali jednoznacznie
do zrozumienia, że jakakolwiek współpraca z Ukraińcami spowoduje natychmiastowy ban na części
i cała flota W3 będzie uziemniona.
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1465
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 4 paź 2016, o 10:20

Rozumiem...

z mojej rozmowy wynikało że z tego powodu Ukraińcy zaoferowali WSZYSTKIE mechaniczne bebechy (być może łącznie z agregatem - nie znam się na tym) co by wykopało WSK Rzeszów w ogóle z produkcji/modernizacji/obsługi Sokołów a na to WSK się nie zgodziło. Być może mają jakieś prawa do Sokoła, których nie da się obejść. Tego nie wiem.

Ale dzięki za info, pociągnę temat przy następnym spotkaniu.

EDIT:

Powtórzę pytanie, czy WSK Rzeszów dalej produkuje silniki do Sokoła?

Jak najbardziej - produkuje. Ba, nawet nie tylko silniki, ale i cały napędy (kompletny napęd = 2 silniki + przekładnia główna + przekładnia pośrednicząca + przekładnia tylna/ogonowa). Przy czym zdecydowana większość części składowych napędu powstaje w Rzeszowie, a trochę dostarczają kooperanci (np. HS Wrocław - agregaty paliwowe). Z terminowością produkcji - czy to własnej, czy w kooperacji - bywa różnie, ale cóż....patrz: magiczne słowo "inventory"...


http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wo ... print.html

czyli nic nie jest takie proste... ja skłaniam się ku tezie, że po prostu WSK zabanowało transakcję, na której by nie zarobiło. A rosyjski agregat... mało prawdopodobne, bo przecież ciśniemy na uniezależnienie się od Rosjan a W-3 ma już swoje lata a Pratt & Whittney ma swoje technologie...

EDIT 2

ale i coś jeszcze znalazłem -

Właściciel zakładu ma zbyt dobre kontakty z Rosją aby komplikować je sobie niepotrzebnie problematyczną współpracą z Banderlandem. Poza tym gdyby Ukraińcom udała się taka modernizacja (Do czego mają prawo i co im wolno bez oficjalnej licencji z A-W?) to ich maszyna mogłaby stanowić silną konkurencję dla konstrukcji włoskich maszyn, więc obecny właściciel zakładu zapewne powie :

Nie nada

- tyle że po włosku. I nie będzie miął problemów z jakąś konkurencją. Milczenie Włochów wobec umizgów ze strony Motor -Siczy jest nader wymowne. A na dokładkę jeszcze jedno: Jak mi doniesiono z WSK cieniem na przyszłości Sokoła kładzie się fakt ,że niektóre elementy konstrukcji w formie odkuwek dostarczane były z ZSRR a później z Rosji. Czy kumple Putina zechcą sprzedawać te elementy na kredyt Ukraińcom? Nooo , nie sądze.


http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wo ... ny-19.html

Nie znam się na budowie śmigłowców i nie wiem gdzie takie odkuwki są stosowane, ale z wątku na forum lotnictwo.net można wywnioskować, że odkuwki są na łopaty. W sumie logiczne... A łopaty przecież są już kompozytowe...

http://www.kuznia-zop.pl/pl/o-firmie Tam cuś kują :)

Poza tym na Ukrainie już lata Sokół z bebechami Motor Sich - czyli "da się" - im Rosjanie raczej agregatów by nie sprzedali...
Ostatnio edytowano 4 paź 2016, o 11:03 przez Szeryf, łącznie edytowano 2 razy
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez asimo2 » 4 paź 2016, o 10:40

Słowo klucz: agregaty a nie agregat :) Można je zastąpić zachodnimi odpowiednikami ale to będzie trwało (nawet do 2 lat) i będzie kosztowało znacznie drożej niż kupowanie w Rosji.
Jeśli chodzi o silniki z WSK - Rzeszów naciska na Świdnik aby produkował W3 seryjnie. Seryjność w rozumienia WSK to 3 śmigła rocznie :) inaczej nie opłaca im się produkcja tych silników. Choć produkcja w ilości 6 sztuk rocznie to raczej manufaktura :)
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1465
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 4 paź 2016, o 10:58

A nie - to inna rozmowa...

Nie opłaca się produkować W-3, bo Włosi wolą sprzedawać swoje AW149 wszystkim i wszędzie, a MON nic nie zamawia.
Ale gdyby zamawiał to już Rosja nie stoi na przeszkodzie, no i "agregaty" da się ogarnąć...

MON nie zamawia a reszta świata by zamawiała gdyby były lepsze silniki itd., ale na to się nie zgadza WSK i pewnie Włochom to też nie na rękę i wszystko jasne.
Albo będą Głuszce zamiast albo obok Kruków albo do czasu Kruków, albo możemy napisać Sokół RIP. I też tak mi mówiono.

Mówiono, że ogólnie PZL ma MON "we dupie" bo z nimi się nie da robić interesów a poza tym SW-4 ma iść jak świeże bułeczki. Wszędzie tylko nie do MON :)
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez asimo2 » 4 paź 2016, o 11:47

AW139 :) a nie AW149.
Jeśli chodzi o SW4 to nasz MON nie ma zamiaru kupować dalszych śmigieł, ponieważ kupił już wszystkie śmigła tej klasy jakie potrzebuje.
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1465
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 4 paź 2016, o 13:47

Jasne że SW-4 nie dla MONu - PZL ogólnie ma takie zdanie o MONie.

Podwykonawca prywatnie to się nawet cieszy bo ponoć są tak pewni sukcesu SW-4, że woleli by się skupić wyłącznie na tym produkcie.

Linia produkcyjna W-3 jest zakonserwowana z tego co wiem tzn. maszyny są wykorzystywane do innych prac - ale potencjalnie nadal w gotowości. Wiadomo, że zacznie się dziać po tym jak zapadnie decyzja ws Caracala.

Podwykonawca z którym rozmawiam też jest zdania, że musiały by się zadziać cuda w sensie uwalenie Caracala, wejście do gry Blackhawka (no bo Świdnik ma SW-4 i sobie poradzi, to MON może zechcieć "uratować" też Mielec) i na koniec rezygnacja z Kruka, żeby Głuszce weszły znów do gry. I to też raczej tylko modernizacja.

Czyli szanse Sokoła na rozwój są niestety mikre.
No ale wątek jest o WŁOSKIM śmigłowcu AW009
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 4 paź 2016, o 19:34

Caracala nie będzie, czyli szanse na Głuszca rosną...
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez obiekt172 » 4 paź 2016, o 19:38

Jakie Głuszcze - ZOP?

Prędze niczego ne bedzie - 50 mld na Wisle dla rewizora znaleźć się musi...
Avatar użytkownika
obiekt172
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 2576
Dołączył(a): 6 lut 2010, o 22:42

Re: PZL SW-4 / AW009

Postprzez Szeryf » 4 paź 2016, o 22:18

Oczywiście, że nie ZOP ani CSAR...

Kruka też nie będzie moim zdaniem, zostanie przesunięty w przyszłość a Sokoły zmodernizują do Głuszcza ze spajkami NLOS i "póki co" będzie "przejściowo" z kolejnych kilka lat.

Na Apacza kasy nie będzie a Żmije jednak chyba są za słabe na Rosjan, (a i nie takie tanie) a że coś musi latać i strzelać, to jak trzymamy Suki i Migi, będziemy mieć "bojowe" Głuszce. Żeby były "nawyki"

Tego się obawiam.

Oczywiście co dalej z ZOP i CSAR to nie wiem... pewnie coś będzie kupowane w ramach pilnej potrzeby... ale unifikacja sprzętu się nie udała.
Szeryf
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 285
Dołączył(a): 25 sty 2016, o 15:15


Powrót do Przemysł zbrojeniowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość