Prywatyzacja PZL Świdnik

Dyskusje na temat przemysłu obronnego. Nowości producentów, modernizacje, badania rozwojowe i inne.

Postprzez Realista » 9 lut 2009, o 19:32

Poczytaj sprawozdania finansowe polskich spółek giełdowych. Muszą podawać informacje o inwestorach którzy mają powyżej 5% kapiału pdstawowego. Jest masa takich inwestorów. Problem w tym, czy taki inwestor wszedłby do firmy zbrojeniowej. Sebis66 w innym temacie twierdzi, że nie, być może ma rację, ja do końca nie jestem przekonany. Problem z takim inwestorem jest także inny, dobrze by było żeby to był silny bank, który mógłby udostępnić kredyty. A z tym jest już naprawdę trudno. A czy taka Grupa nie małaby szans, nie wiem, zresztą teraz jest już za późno.

I dlatego wolę żeby Agusta kupiła Świdnik.

Pozdrawiam
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez corran » 9 lut 2009, o 20:02

[quote=""Michael""]AV tłuką S-76, czy nie jest tak, że po prostu stoi za nimi UT które chce mieć i Mielec i Świdnik? Moim zdaniem sprzedanie Świdnika komukolwiek poza AW to błąd.[/quote]

Zastanowił bym się jeszcze nad Koreańczykami, ze śmigłowcami doświadczenia mają 0, z kim jak z kim ale z nimi SW-5 - czyli odpowiednik AW-139/149 pewnie dało by się opracować.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Postprzez Michael » 9 lut 2009, o 20:08

Może by się dało, ale po co? Jeżeli będzie AW to inżynierowie ze Świdnika pewnie będą brali udział w projektowaniu AW-149 a sam zakład w jego produkcji. Na "SW" mi nie zależy.
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez Realista » 9 lut 2009, o 20:58

[quote=""Michael""]AV tłuką S-76, czy nie jest tak, że po prostu stoi za nimi UT które chce mieć i Mielec i Świdnik? [/quote]

Z tego co mi wiadomo właścicielem AV jest czesko-słowacki fundusz Penta, a nie UT. Wcześniej AV miał powiązania Boeingiem, ale to już przeszłość.
Ale jak ktoś chce sobie poczytać o Pencie, to proszę bardzo.

http://www.pentainvestments.com/uploads ... 007_02.pdf
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez Michael » 10 lut 2009, o 08:48

Dzięki :)
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez Realista » 10 lut 2009, o 14:14

A swoją drogą to może być ciekawa sprawa, kogo reprezentuje ta Penta. Jest to jak najbardziej fundusz inwestycyjny. I widać, że realizuje jakąś strategię. Kupuje najpierw AV, a teraz poprzez AV chce kupić nasz Świdnik. I rzeczywiście może tak być, że w cieniu jest jednak UT. I być może Penta później odsprzeda te firmy UT.
Pozdrawiam, trochę teorii spiskowej tutaj napisałem
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez snook » 14 lut 2009, o 00:27

Agencja Rozwoju Przemysłu ogłosiła, że partnerem w dalszych negocjacjach dotyczących sprzedaży ponad 86% akcji PZL Świdnik będzie czeska spółka Aero Vodochody. Kilka godzin po pierwszym komunikacie ukazało się uzupełnienie, że możliwe jest też kontynuowanie rozmów z drugim oferentem – włosko-brytyjsko AgustaWestland.
Źródło
Koreańczycy najwyraźniej odpadli.

Czesi mogą zapłacić więcej, lecz z góry wiadomo, że gdy przejmą Świdnik, to przepadną zamówienia o wartości 300mln zł rocznie.
Nurtuje mnie pytanie, jaka część tych pieniędzy, została by odprowadzona w formie podatku :?:
Avatar użytkownika
snook
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1237
Dołączył(a): 23 lut 2008, o 13:02

Postprzez Michael » 14 lut 2009, o 09:37

Należało sprzedać Świdnik AW z wolnej ręki i nie bawić się w taki chocki klocki, teraz może dojść do tego, że PZL przejmie firma która sama nie ma przed sobą większych perspektyw.
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez Realista » 14 lut 2009, o 10:29

[quote=""snook""]Czesi mogą zapłacić więcej, lecz z góry wiadomo, że gdy przejmą Świdnik, to przepadną zamówienia o wartości 300mln zł rocznie.
Nurtuje mnie pytanie, jaka część tych pieniędzy, została by odprowadzona w formie podatku :?:[/quote]

Świdnik musi realizować wobec tego inne zamówienia. W przypadku gdyby sprzedaż spadła rocznie o 300 mln zł, to nie ma o rozpatrywać wpływów podatkowych, bo po prostu może nie być firmy. A wtedy trzeba pamiętać o utracie wpływów z wielu podatków (dochodowy od osób fizycznych, prawnych, Vat, podatki lokalne) wpływy do ZUS, a wręcz rząd będzie musiał dopłacać do bezrobotnych (zasiłki). I trzeba też pamiętać, że likwidacja firmy produkcyjnej wiąże się z utratą miejsc pracy w usługach. Wręcz 1 miejsce pracy w przemyśle generuje około 4 w usługach (być może jest to teoria i stosunek jest inny).
Ale bez danych liczbowych trudno mi się odnieść dokładnie do pytania.

Michael może masz rację, że trzeba było sprzedać firmę z wolnej ręki. Ale zdajesz sobie sprawę jak głośno by krzyczała obecna opozycja, już słyszę sąd, trybunał stanu, wyprzedaż majątku, złodziejska prywatyzacja itp. Odpowiedzialny i myślący urzędnik nie może sobie na to pozwolić.

Z mojego jednak punktu widzenia najlepszym inwestorem byłaby AgustaWestland, gdyż przynajmniej do tej pory dobrze współpracowała ze Świdnikiem.
Ale rząd potrzebuje kasy teraz, więc mamy to co mamy.
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez R. v Gelerth » 14 lut 2009, o 10:40

A czy opozycja by nie sprzedała za większą kasę zakładu i sie cieszyła z kasiorki jak zakłąd tylko będzie montownią??
Nazywam się Saul Tigh. Jestem oficerem kolonialnej floty. Kimkolwiek innym jestem, cokolwiek innego to znaczy, jestem tym kim chce być. I jeśli dziś umrę to umrę tym kim chce być.
Jest taktycznie.
Státní bezpečnost.
Avatar użytkownika
R. v Gelerth
Moderator
Moderator
 
Posty: 10090
Dołączył(a): 26 gru 2005, o 14:56
Lokalizacja: Massaua

Postprzez Michael » 14 lut 2009, o 11:24

[quote=""Realista""]Michael może masz rację, że trzeba było sprzedać firmę z wolnej ręki. Ale zdajesz sobie sprawę jak głośno by krzyczała obecna opozycja, już słyszę sąd, trybunał stanu, wyprzedaż majątku, złodziejska prywatyzacja itp. Odpowiedzialny i myślący urzędnik nie może sobie na to pozwolić.
[/quote]
Gdyby wszystko odbyło się zgodnie z prawem to nikt nie mógłby nic zrobić a zakład przeszedłby w ręce firmy która zapewniłaby mu rozwój.
[quote=""R. v Gelerth""]A czy opozycja by nie sprzedała za większą kasę zakładu i sie cieszyła z kasiorki jak zakłąd tylko będzie montownią??[/quote]
Trudno jest porównywać Świdnik z Mielcem. Ten ostatni zakład wytwarzał nie oszukujmy się niezbyt nowoczesne i konkurencyjne produkty, nie posiadał partnera który mógłby dać mu zastrzyk technologii i zamówień. Mielec przynosił permanentne straty. Świdnik to już zupełnie inna para kaloszy i nie powinno się go oddawać biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie jednorazowy zysk ze sprzedaży ale również perspektywy zakładu. A co mogą zaoferować AV skoro same produkują śmigłowiec na licencji...
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez Ekonom » 15 lut 2009, o 11:24

To mi przypomina losy polskiego przemysłu samochodowego:
1) kupno proponował Renault z perspektywą rozwoju ale nie dawał aż tyle kasiurki za zakłady i nie gwarantował tego załodze co zagwarantował:
2) Daewoo... sprzedaż taka miała krótkie nóżki i się szybko wywaliła...

Ale może będą tacy, co się będą cieszyć z losu Świdnika:
- Sikorsky - na pewno bo przecież żadną konkurencją nie będzie (Świdnik tylko w rękach AgustyWestlanda może się stać dla nich konkurencją),
- wszyscy, którzy popierają sikorskiego w Polsce, konstrukcje amerykańskie i są zwolennikami ścisłego związania Polski z USA (tzw nafciarze),
- wszyscy Ci, którzy krytykowani byli za sprzedaż Mielca będą teraz mogli powiedzieć: sprzedaliśmy za większą kasę w odróżnieniu od poprzedniego przypadku i proszę co się stało... użyją to jako powód do twierdzenia, że dobrze zrobili z Mielcem a Świdnik sprzedali za większą kasę właśnie pod wpływem krytyków tamtej decyzji,
- wreszcie wszyscy zwolennicy sprzedaży zakładów, pozbywania się i znajdowania inwestorów również triumfują - ewentualne kłopoty Świdnika pod kierownictwem Vodochodów czy jakieś penty skwitują, że nie potrafimy robić interesów sami, że nic się nam nie udaje i że lepiej że sprzedajemy większym i mądrzejszym i do tego jeszcze lepiej nigdy nie wymagajmy offsetów bo wychodzimy na tym jak zabłocki na mydle...

Pozdrawiam
Ekonom
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 26
Dołączył(a): 8 lut 2009, o 09:52

Postprzez Realista » 17 lut 2009, o 02:40

[quote=""Michael""]
Gdyby wszystko odbyło się zgodnie z prawem to nikt nie mógłby nic zrobić a zakład przeszedłby w ręce firmy która zapewniłaby mu rozwój.[/quote]

Na stronie PZL Świdnik znajduje się link z procedurą sprzedaży akcji firmy.
Tak w wielkim skrócie to tzw. Zespół Negocjacyjny z ARR przeprowadza negocjacje z firmami zainteresowanymi zakupem akcji, biorąc pod uwagę: cenę, warunki płatności, wielkość i zakres programu inwestycjnego oraz pakiet socjalny. Następnie wyboru nabywcy akcji dokonuje zarząd ARR po otrzymaniu rekomendacji ze strony Zespołu Negocjacyjnego.
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez Realista » 24 lut 2009, o 23:38

Artukuł z Gazety Wyborczej

Gazeta Wyborcza - 18-02-2009 22:06
Gdy okazało się, że Czesi oferują wyższą cenę za PZL Świdnik, włoski koncern AgustaWestland zaczął grozić, że wycofa z firmy swoją produkcję. Sprzedający, czyli ARP, jest zaskoczony
AgustaWestland - od 13 lat współpracująca ze Świdnikiem - uchodziła za faworyta w prywatyzacji. Już dziś ponad 30 proc. produkcji PZL to kontrakty na rzecz Włochów. Firma skupowała nawet dostępne na rynku akcje PZL, w 2008 r. za akcje należące do gminy Świdnik płaciła ok. 37 zł za papier - pisze "Gazeta Wyborcza"

Ale gdy ARP wystawiła na sprzedaż kontrolny pakiet 7,5 mln akcji PZL, hojność AgustyWestland skończyła się. Według nieoficjalnych informacji koncern zaproponował mniej niż 25 zł za akcję, co znaczy, że chcieli kupić firmę za cenę poniżej 187,5 mln zł.

- To mniej, niż wynosi aktualna wycena wartości spółki uwzględniająca wyniki za 2008 rok! - twierdzą przedstawiciele ARP. I dodają, że Czesi zaoferowali znacznie więcej. Ile? Nieoficjalnie mówi się, że zakład jest wart 600 mln zł.

AgustaWestland odmawia komentarza w sprawie ceny. Straszy za to, że wycofa się ze współpracy z PZL. Jak czytamy w "Gazecie" ARP jest zaskoczona, bo AgustaWestland nie wspominała wcześniej o planie wycofania produkcji ze Świdnika w przypadku porażki.


Bardzo duży rozrzut w wycenach za firmę: od 187,5 mln zł do 600 mln zł. Wartość księgowa Grupy PZL Świdnik za 2007 r. (nie mam innego sprawozdania) to 328 mln zł. Nie sądzę że ARR mogłaby sprzedać firmę poniżej wartości księgowej. Ilość akcji 8.600.605, czyli przy wartości księgowej 328 mln zł jedna akcja powinna kosztować ok. 38 zł. A są to dane za 2007 rok.
Czy AV mogła wycenić PZL Świdnik na ok. 600 mln zł.? Mogła, uwzględniając np. 6% zwrot na kapitale własnym w ciągu 10 lat można otrzymać kwotę zbliżoną do 600 mln zł.
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez snook » 25 lut 2009, o 13:50

ARP jest zaskoczona, bo AgustaWestland nie wspominała wcześniej o planie wycofania produkcji ze Świdnika w przypadku porażki.
Co to za bzdury?
Nie pamiętam kiedy pierwszy raz słyszałem, o potencjalnym wycofaniu zleceń AW, jednak z pewnością było to wiadome jeszcze przed komunikatem ARP z połowy miesiąca.
Avatar użytkownika
snook
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1237
Dołączył(a): 23 lut 2008, o 13:02

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Przemysł zbrojeniowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: gryf001 i 2 gości