Prywatyzacja PZL Świdnik

Dyskusje na temat przemysłu obronnego. Nowości producentów, modernizacje, badania rozwojowe i inne.

Postprzez corran » 22 wrz 2008, o 10:45

Kania i Mi-2 plus to nie to samo.
Avatar użytkownika
corran
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5589
Dołączył(a): 28 lis 2005, o 23:45

Postprzez ToMac » 22 wrz 2008, o 21:40

W sumie to czemu nie mieliby faworyzować Augusty? Realnie uczestniczy we współpracy Świdnika i to jest najlepszy dowód intencji.

Rozśmieszyła mnie jedna wypowiedź pewnego pana posła, że oto Amerykanie mają w przypadku przetargu na śmigłowce atut w postaci zakupionego PZL Mielec. Jaki to atut? Nabycie przedsiębiorstwa przy towarzyszącym mu skandalu?

Dlatego Augusta uprawdopodobniła swoje intencje przez wiele lat kooperując ze Świdnikiem i nie uważam za złe ich faworyzowanie. A inni rzekomo konkurencji - nie wiadomo jakie mają intencje. Może kupią za grosze a potem uwalą? Kto to wie?

Dlatego ten artykuł średnio mi się podoba a pan redaktor niezbyt w temacie siedzi historycznie.
The question is, what is the question?
ToMac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 643
Dołączył(a): 8 wrz 2006, o 22:57
Lokalizacja: Capital of Poland

Postprzez marlowe » 25 wrz 2008, o 07:19

AgustaWestland odkrywa karty w sprawie Świdnika
Zbigniew Lentowicz 25-09-2008, ostatnia aktualizacja 25-09-2008 04:32

W ciągu tygodnia Włosi złożą ofertę na PZL. Świdnik ma być centrum rozwojowym koncernu – dowiedziała się “Rz”

PZL Świdnik to ostatnia z dużych prywatyzowanych państwowych spółek lotniczych. Zaliczane są do „narodowych sreber”: ma prawie 4 tys. pracowników, portfel pełen zamówień i przychody na poziomie 400 mln zł. To dlatego jej prywatyzacji towarzyszą szczególne emocje. – Zamierzamy za dobrą firmę uzyskać dobrą cenę – mówi Roma Sarzyńska, rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu, która chce sprzedać PZL jeszcze w tym roku.

Włoski koncern AgustaWestland od miesięcy jest jednym z faworytów przetargu. W przyszłym tygodniu ma złożyć oficjalną ofertę. Według informacji „Rz”, w dokumencie AW zobowiąże się do podwojenia zamówień kooperacyjnych fabryki do 2012 r., przekazania nowych technologii lotniczych i zainwestowania w rozwój. Do fabryki trafiłaby linia końcowego montażu średniego śmigłowca oraz produkcja płatowca innego helikoptera, wykorzystywanego m.in. w ratownictwie, który okazał się rynkowym hitem.

AW ma też propozycję dla polskich inżynierów i wynalazców. W Świdniku miałoby powstać potężne centrum badawczo-rozwojowe, pracujące dla wszystkich fabryk potentata.

Włosi doskonale znają możliwości PZL Świdnik, bo współpracują z nimi od 13 lat. Polscy konstruktorzy projektowali m.in. płatowiec jednego ze śmigłowców Agusty. W 2007 r. AW zamówiła w PZL elementy pięciu typów helikopterów za 130 mln dol.

– Obok największych zakładów koncernu we Włoszech, Wielkiej Brytanii i USA, fabryka w Świdniku ma być naszym czwartym równorzędnym filarem produkcji śmigłowców – mówi Matthew Harvey, dyrektor przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce. Zapewnia, że sztandarowe dziś produkty Świdnika: helikoptery Sokół i SW-4 zostaną unowocześnione i trafią na rynek, korzystając z marketingowego wsparcia AW. – W świecie jest zapotrzebowanie na tańsze i wytrzymałe helikoptery, takie jak uniwersalny sokół czy lekkie jednosilnikowe szkoleniowe śmigłowce, jak SW-4 – mówi Harvey.

AgustaWestland, która w 2007 r. zanotowała przychody przekraczające 2,9 mld euro, nie ukrywa, że przejęcie polskiego producenta to element ekspansji na Wschód. W tym roku Włosi podpisali z rosyjskim holdingiem Oboronprom wartą 450 mln euro wstępną umowę w sprawie budowy fabryki śmigłowców pod Moskwą. Komponenty do nich mogłyby powstawać w Świdniku. AW myśli też o rozwijaniu interesu w Chinach. Tam również mogłaby powstać montownia świdnickich sokołów.
Źródło:Rzeczpospolita
marlowe
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 358
Dołączył(a): 18 cze 2006, o 14:08
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez R. v Gelerth » 25 wrz 2008, o 07:54

AW ma też propozycję dla polskich inżynierów i wynalazców. W Świdniku miałoby powstać potężne centrum badawczo-rozwojowe, pracujące dla wszystkich fabryk potentata.

Czyżby była możliwość opracowania rodzimego śmigłowca szturmowego pod nasze wymagania i ewentualny eksport wraz ze wsparciem Augusty?? Interesujące.
Nazywam się Saul Tigh. Jestem oficerem kolonialnej floty. Kimkolwiek innym jestem, cokolwiek innego to znaczy, jestem tym kim chce być. I jeśli dziś umrę to umrę tym kim chce być.
Jest taktycznie.
Státní bezpečnost.
Avatar użytkownika
R. v Gelerth
Moderator
Moderator
 
Posty: 10090
Dołączył(a): 26 gru 2005, o 14:56
Lokalizacja: Massaua

Postprzez asimo2 » 25 wrz 2008, o 09:33

Mówiąc szczerze to chyba zbyt daleko idący wniosek ... po co tworzyć konkurencję dla AW 129
Pozdrawiam
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1539
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez REMOV » 25 wrz 2008, o 10:14

Traktuj "rodzimy", jako spolonizowany wyrób, którego komponenty powstają w kraju (zostają wdrożone do produkcji) i będziesz miał rozwiązanie ;)
REMOV
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5116
Dołączył(a): 16 lut 2005, o 21:44

Postprzez asimo2 » 25 wrz 2008, o 11:20

Ciekawe czy rozumując w ten sposób nie dojdzie do podziału tortu na: transportowce dla Sikorsky`ego ( H-92 lub mix IBH i H-92 ) i szturmowce dla AW ( AW 129 ) ?
Pozdrawiam
asimo2
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1539
Dołączył(a): 12 kwi 2006, o 18:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Michael » 25 wrz 2008, o 11:36

Z wyłączeniem mixu i po pozbyciu się przez SH trapiących go problemów to nie byłby wcale taki głupi pomysł.
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Postprzez snook » 25 wrz 2008, o 16:37

[quote=""asimo2""]Mówiąc szczerze to chyba zbyt daleko idący wniosek ... po co tworzyć konkurencję dla AW 129
Pozdrawiam[/quote]Po co? i za co?
Najwyżej będzie to wariantu AW 129 zrobiony specjalnie pod nasze wymagania.

Jednak na razie jedyne realne wizje jakie można snuć w tą stronę, polegają na tym że A-W zasugeruje coś takiego przy negocjacjach w sprawie śmigłowców transportowych.
Avatar użytkownika
snook
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 1237
Dołączył(a): 23 lut 2008, o 13:02

Postprzez Lupac » 9 paź 2008, o 15:33

[quote=""Dziennik Wschodni""]Świdnik będzie jednym z głównych filarów naszej produkcji - zapowiadają przedstawiciele Agusty-Westland, starającej się o przejęcie polskiej firmy. Ale jeśli do transakcji nie dojdzie, potentat w produkcji helikopterów prawdopodobnie wycofa się ze współpracy z PZL.

Do sprzedaży zakładu ma dojść jeszcze w tym roku. Swój udział w przetargu na zakup PZL Świdnik potwierdziły do tej pory dwie firmy. Pierwsza to Aero Vodochody, największy czeski producent sprzętu lotniczego, druga to włosko-brytyjska Agusta Westland, która od 13 lat współpracuje ze świdnicką fabryką. Wczoraj przedstawiciele Agusty-Westland przedstawili w Świdniku swoje plany.
- Chcemy w PZL stworzyć centrum doskonałości odpowiedzialne za prace rozwojowobadawcze dla całej naszej grupy. Obok wielkiej Brytanii i Włoch Świdnik będzie naszym głównym filarem produkcyjnym w Europie - zapowiedział Matthew Harvey, dyrektor polskiego przedstawicielstwa Agusty-Westland.
Harvey ujawnił kilka punktów z oferty złożonej Agencji Rozwoju Przemysłu, w której rękach jest 87 proc. akcji spółki. Agusta planuje podwoić produkcję w zakładzie. W Świdniku mają powstawać kadłuby do śmigłowca AW101, belki ogonowe do helikoptera AW139, tutaj też ma się odbywać montaż śmigłowców AW109 LUH.
W rękach Agusty jest już 6,3 proc. udziałów PZL. 3,9 proc. akcji sprzedała Włochom gmina Świdnik. To właśnie w świdnickim Urzędzie Miasta prezentowali swoje plany przedstawiciele Agusty. - Będziemy u nas gościć każdego, kto jest zainteresowany zakupem PZL - obiecuje Artur Soboń, rzecznik UM Świdnik. - Ambasador Czech zapowiedział swoją wizytę w Świdniku, może opowie o planach czeskiej firmy.
To właśnie Czesi mogą pokrzyżować plany Włochów. Co wtedy stanie się ze współpracą ze Świdnikiem? - Będziemy musieli dokonać jej przeglądu - odpowiada dyplomatycznie Harvey. I dodaje, że przegrana Agusty to przekreślenie planów rozwoju PZL. Agencja Rozwoju Przemysłu nie ujawnia, czy są jeszcze inni chętni do zakupu PZL.[/quote]
Avatar użytkownika
Lupac
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 6371
Dołączył(a): 10 lis 2004, o 12:43
Lokalizacja: Bydgoszcz - Elbląg

Postprzez Realista » 9 lut 2009, o 11:02

Dzisiejsza Rzepa. Muszę przyznać że jeżeli Aero Vodochody wygrają to mnie to zaskoczy. I mimo całej swojej niechęci dla Włochów, wolałbym żeby to jednak AgustaWestland wygrała. Tak by było lepiej dla Świdnika. Ale to tylko moja opinia.

Pozdrawiam

http://www.rp.pl/artykul/19417,260734_A ... idnik.html
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez mac76 » 9 lut 2009, o 18:55

Nie wiem co mogą zaoferować Czesi dla Świdnika, nawet kasy nie mają. Sprzedali parę L-159 do Boliwii i już się panoszą:)
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Realista » 9 lut 2009, o 19:13

Ponieważ w innym temacie wypowiadam się na temat prywatyzacji mogę przedstawić swoją wizję tego co można było zrobić kiedyś, a być może i teraz, właśnie przy pomocy Czechów.

Moja propozycja jest taka (tylko to trzeba było zrobić parę lat wcześniej):

Gdyby można było stworzyć Grupę Kapitałową, składającą się z polskich przedsiębiorstw - PZL Mielec, WSK Rzeszów, WSK Świdnik - jako rdzeń, plus pomniejsze firmy z którymi te firmy współpracowały. To ze strony polskiej.

Ze strony Czecho - Słowackiej, właśnie Aero Wodochody, plus mniejsze firmy.

Następnie dokonać fuzji. Mielibyśmy Grupę, która miałaby tzw. produkt finalny, samolot szkolno - bojowy, kilka typów śmigłowców, silniki do nich, zaplecze remontowe, bazę projektową itp.
Następnie nie szukać dla niej inwestora strategicznego, typu Agusta, EADS, czy coś w tym stylu. Ale znaleść inwestora finansowego, który kupiłby do 49% akcji. Mając takie wsparcie zawsze łatwiej można by było uzyskać finasowanie nowych projektów, dostęp do kredytów itp. Ja mam taką wizję. Pewnie już jest za późno, bo w tym momencie dysponujemy tylko Świdnikiem, którego chcemy sprzedać.

Czy taka Grupa osiągnęła by sukces nie wiem, ale jak pokazuje przykład Grupy Bumar nie stała by na straconej pozycji.

Pozdrawiam, z tą wizją to się trochę rozmarzyłem.
Realista
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 51
Dołączył(a): 6 lut 2009, o 18:00

Postprzez mac76 » 9 lut 2009, o 19:18

Co tak się boicie tego kapitału zachodniego? Według mnie nasz przemysł to jak Polska i UE, mam nadzieję że ta druga weźmie nas za mordę (urzędników) i uporządkuje podwórko. To samo z lotnictwem, sami możemy wyprodukować co najwyżej odpowiednik Robinsona R-44, z Czechami czy bez to i tak gołodupcy. A w 49% inwestorów nie wierzę.
Szukasz informacji z MSPO i nie tylko? Zajrzyj: dziennikzbrojny.pl
Avatar użytkownika
mac76
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 4534
Dołączył(a): 5 lis 2004, o 13:15
Lokalizacja: podlasie

Postprzez Michael » 9 lut 2009, o 19:25

AV tłuką S-76, czy nie jest tak, że po prostu stoi za nimi UT które chce mieć i Mielec i Świdnik? Moim zdaniem sprzedanie Świdnika komukolwiek poza AW to błąd.
Michael
Użytkownicy
Użytkownicy
 
Posty: 5349
Dołączył(a): 25 lis 2004, o 16:52

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Przemysł zbrojeniowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość